Ciekawostki

Jest porozumienie w UE. Zyskasz dodatkową gwarancję na sprzęt

przeczytasz w 2 min.

Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski osiągnęły porozumienie w sprawie dyrektywy związanej z rozszerzeniem prawa do naprawy na terenie Unii Europejskiej – podaje portal Android Authority. Zgodnie z założeniami, prawo ma wprowadzić wydłużoną gwarancję na sprzęt.

Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku Parlament Europejski zagłosował za przyjęciem przepisów wzmacniających prawo do naprawy na terenie UE (Right to Repair Europe). Teraz UE informuje o osiągnięciu porozumienia w sprawie szczegółowych przepisów związanych z dyrektywą.

Główne postanowienie przedstawione przez Radę Europejską wiąże się z obowiązkiem przedłużenia okresu gwarancji o dodatkowe 12 miesięcy po naprawie urządzenia. Oznacza to, że zaraz po zakończeniu procesu serwisowego, sprzedawca zostanie zobowiązany przez ustawodawcę do udzielenia klientowi dodatkowej gwarancji na sprzęt. Ma to być minimum 12-miesięczny okres. Minimum, bowiem państwa członkowskie UE mogą przedłużyć ten okres.

Android Authority zauważa, że może to stanowić motywację do zmian wśród konsumentów w kontekście wybierania napraw zamiast utylizacji sprzętu i kupowania nowych urządzeń. “To zapewnia spokój ducha przynajmniej na dodatkowy rok (jeśli nie dłużej)” – czytamy. Warto jednak zaznaczyć, że wydłużona gwarancja nie jest jedynym zapisem w przepisach, które proponuje Unia Europejska.

Ponadto ustawodawca zamierza w sprawie prawa do naprawy zmusić producentów do oferowania części zamiennych (wraz ze szczegółowymi informacjami na ich temat) w “rozsądnych” cenach, ale też umożliwić dokonywanie napraw w rozsądnym terminie. UE proponuje też zakazanie stosowania praktyk, które uniemożliwiają niezależną naprawę oraz zapewnienie klientom prawa do wyboru pomiędzy naprawą a wymianą urządzenia.

Pęknięty ekran w telefonieUszkodzony telefon? Unia Europejska planuje zmiany, które mogą sprawić, że częściej będziesz naprawiać telefon zamiast go wymieniać na nowy (Źródło: Pexels)

Ustawodawca zamierza również przygotować specjalną internetową platformę, na której będą gromadzone informacje o usługach związanych z naprawami urządzeń w różnych krajach UE. Nie zabraknie też bezpłatnego formularza informacji o naprawach zawierającego informacje o warunkach serwisu i cenach.

Na ten moment Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski mówią o tymczasowym porozumieniu. Oznacza to, że dyrektywa nie została jeszcze formalnie zatwierdzona i przyjęta do życia. Kiedy jednak to nastąpi, prawo będzie obowiązywać w kolejnych krajach członkowskich.

Zdjęcie otwarcia: Adobe Stock

Komentarze

12
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    zibi101
    4
    "przedłużenia okresu gwarancji o dodatkowe 12 miesięcy po naprawie urządzenia" - tylko te 12mcy to na całe urządzenie czy tylko na wymienioną część?
    • avatar
      JaYmZ
      4
      Wolałbym z automatu 3-letnią gwarancję na sprzęt elektroniczny.
      • avatar
        Quenser
        3
        "Ponadto ustawodawca zamierza w sprawie prawa do naprawy zmusić producentów do oferowania części zamiennych (wraz ze szczegółowymi informacjami na ich temat) w “rozsądnych” cenach"

        I tutaj wchodzi całe na biało apple i za wymianę szkła 1000zł w iphonie. Już widzę jak ta ustawa wchodzi. Będzie dotyczyć pewnie pralek lodówek i odkurzaczy.
        • avatar
          kkastr
          2
          Już teraz sprzęt elektroniczny w Europie jest droższy niż np. w USA. Jednym ze skutków nowych regulacji będzie dalsze podnoszenie cen w UE względem reszty świata. A z wyższych cen będą większe podatki, i o to tu głównie chodzi. Gdyby przedłużenie gwarancji wiązało się ze spadkiem wpływów podatkowych, to nasi dobroczyńcy mieliby znacznie mniej entuzjastyczne do takich zmian nastawienie.
          • avatar
            xmexme
            0
            Patrząc historię ze złączem do ładowania to jeszcze z 2 - 5 lat czekania będzie można kupić oryginalną baterię od producenta za oko 1/2 ceny telefonu
            • avatar
              PeetBoss
              0
              Kolejne martwe prawo. Na Pralkach, czy lodówkach przecież są nie raz "5Lat gwarancji", raz widziałem 7 czy podobne liczby, a w praktyce producent daje na konkretną jedną rzecz. Do puki w zapisie nie powstanie wytyczne że gwarancje mają obejmować cały produkt to nigdy z tego szamba śmieci nie wyjdziemy. O ile człowiek jest w stanie rozbić szybkę w telefonie swoją winą o tyle wykonanie materiału szyby w pralce zależy od wykonania producentów, tak jak jakości/wytrzymałości uszczelek, czy elektroniki. Gdy dochodzi do wymiany elektroniki w pralce cena to 3/4 nowego produktu, to co się opłaca? skoro kupując nowy dostajesz kolejne minimum 2-3 lat gwarancji. Teledony mają najczęściej już 3letnie wsparcie na aktualizacje potem kombinuj sam (albo kupujesz nowy, albo zmieniasz softa cusomizowany soft, gdzie niektóre produkty dla "eurokołchozu" mają blokowane bootloadery, jak np Xiaomi Redmi 5, i jedynie może pomóc rozebranie fona i bawienie się ze stykami, gdzie nie każdy serwis ci to zrobi ), czyli jednym słowem szybkie postarzanie produktu. Wszystkie zabawki które się szybko niszczą powinno się natychmiast wycofać z rynku europejskiego, a jeśli to by było nagminne przez producenta to roczna blokada na sprzedaż i kara $ za oszukiwanie klientów oraz tworzenie elektrośmieci (minimum). Ale pomarzyć można :)
              • avatar
                vacotivus
                0
                Niby spoko. Ale to oznacza wyższe ceny - ktoś przecież usługę musi utrzymywać, płacić ludziom i dostarczyć więcej części, które też swoje kosztują. Te wszystkie koszty będą przerzucone na klienta.