Ciekawostki

Drogi z tworzywa sztucznego lepsze niż asfaltowe?

przeczytasz w 1 min.

Mają być trwalsze, bardziej praktyczne i szybsze w kładzeniu. Nie wiadomo tylko czy to działa.

Plastic Road
grafika: VolkerWessels

Jeśli jeździcie samochodem po Polsce z pewnością co najmniej kilka razy narzekaliście na drogi. Holenderska firma budowlana VolkerWessels twierdzi, że może nam pomóc. Według jej kierownictwa czas jezdni asfaltowych powoli się kończy. Na czym więc polega nowa propozycja? Na tworzeniu dróg z… tworzywa sztucznego.

Drogi z tworzywa sztucznego będą według VolkerWessels trwalsze i bardziej praktyczne od asfaltowych, jak również zdatne do łatwego recyklingu. Z eksperymentów przeprowadzonych na zlecenie Holendrów wynika, że nowy materiał cechuje się trzykrotnie dłuższą żywotnością oraz zwiększoną wytrzymałością w zakresie temperatur od -40 do 80 stopni Celsjusza.

Choć tworzywa sztuczne nie kojarzą nam się raczej z trwałością, eksperci zapewniają, że drogi z nich będą mniej podatne na pękanie nie tylko pod wpływem pogody, ale też ciężaru przejeżdżających samochodów. Na plus należy zaliczyć też szybsze kładzenie jezdni oraz możliwość wykorzystania „pustego” wnętrza do umieszczenia tam kabli czy rur.

Przez najbliższe trzy lata firma VolkerWessels będzie testowała nowe drogi w Rotterdamie. Nie wiem jak wy, ale my naprawdę nie możemy doczekać się wyników.

Źródło: Engadget, TheGuardian

Komentarze

33
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    MarTum
    32
    Najwyższy czas na nową technologię dróg. Obecna jest ekstremalnie droga i podatna na znikanie materiałów z magazynów które potem są wyprzedawane na lewo. A sama droga chwila moment do remontu.
    • avatar
      AndreoKomp
      10
      Od lat dziwię się, że w czasach takiego rozwoju technologicznego jeszcze nikt nie zaproponował nowych nawierzchni drogowych. Nareszcie coś w tym temacie ruszyło.
      Ciekawe jaka będzie przyczepność na takiej drodze zarówno na suchej nawierzchni jak i mokrej i ze śniegiem.
      • avatar
        Konto usunięte
        3
        Już mnie ciekawi jak w Polsce by łatali dziury w takich drogach.
        • avatar
          darek79r19
          2
          U nas sie szybko nie przyjmie. Najpierw PO będzie musiało je odpowiednio opodatkować, żeby dalej wychodziło u nas najdrożej na świecie za kilometr, a potem przyuczyć firmę szwagra, jak się to kładzie, żeby wygrywał przetargi.
          • avatar
            DaroBenchmarkPC
            1
            Ciekawe jak będzie wyglądała naprawa tych dróg. Miejmy nadzieję że nie będą wymagane :D
            • avatar
              DrathVader
              1
              Trwałość, koszty, wszystko dobrze, ale jak z przyczepnością? Opony mimo wszystko tworzone są z myślą o asfalcie, ciekawe jak trzymałyby się czegoś takiego.
              • avatar
                piccardo
                -1
                My mamy najdroższe drogi i najgorsze w Europie a to wina rządu i złodzieji więc żaden wynalazek tego nie uleczy, chyba że strzelba na złodzieji!
                • avatar
                  Konto usunięte
                  -4
                  Może za kilkanaście lat araby czy chińczycy będą latać na poduszkach magnetycznych tuż nad ziemią.

                  Wiecie kiedy takie sztuczne drogi pojawią się w Polsce? Gdy pomysł okaże się niewypałem, niemcy i chińczyki naprodukują i trzeba będzie to komus sprzedać. Taka smutna prawda.
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    -8
                    Heh tylko kiedy ta cudowana technologia pojawi sie w polsce? pewnie w innych krajach juz kol nie beda uzywac jak u nas zaczna to klasc :( taka szara prawda :(
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      -13
                      Kolejny news odbiegający od technologii komputerowych! Na konkurencji, jakoś potrafią znaleźć newsy o tym czym się portal zajmuje, a nie drogami!!!
                      Takimi tematami to się zajmują portale związane z budownictwem!!!
                      • avatar
                        grzesiq
                        0
                        Jeżeli będą całkowicie zdatne do recyklingu to się podpisuję.
                        • avatar
                          Djmnich
                          0
                          Radzę się obudzić i poczekać aż mocarstwa naftowe sypną groszem.
                          Jeśli ktoś nie wie asfalt jest jednym z produktów ropy nafotwej.
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            inna rzecz jaki to wpływ bedzie mieć na przemysł naftowy ,wszak asfalt to ropa po modyfikacji.Zatem spadłoby zapotrzebowanie na ropopochodne produkty do tradycyjnych dróg.Cóż a kasa gigantów naftowych musi sie zgadzać.A chyba niema większego LOBBY na świecie niż lobby naftowe.
                            PS czemu moje wpisy są pogrubione?
                            • avatar
                              Renji
                              0
                              Pomysł jak najbardziej słuszny. Myślę, że o przyczepność nie mamy się co martwić, przecież to jedne z najważniejszych parametrów dróg, więc projektując to rozwiązanie na pewno o tym myśli.

                              Mnie bardziej martwi inna rzecz. Mianowicie chodzi o to, że najprawdopodobniej będzie to wykonywane z paneli i układane jak klocki. Wiec praktycznie każdy zakręt skrzyżowanie, łuk serpentyna.... będą robione na zamówienie, więc koszty mogą być spore, bo tylko proste odcinki będą produkowane na skalę masową.