Na topie

Intel Comet Lake pod podstawkę LGA 1200 - procesory będą wymagać nowych płyt głównych

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Płyty główne

Najnowsze przecieki potwierdzają wcześniejsze przypuszczenia, że nowe, 10-rdzeniowe procesory Intela będą wymagać też nowych płyt głównych.

  • Intel Comet Lake pod podstawkę LGA 1200 - procesory będą wymagać nowych płyt głównych
A A

W ubiegłym roku na rynku zadebiutowały wydajniejsze, 8-rdzeniowe procesory Intel Coffee Lake Refresh. Wiadomo jednak, że producent planuje podnieść poprzeczkę jeszcze wyżej i wydać 10-rdzeniowe modele Comet Lake. Niestety, najnowsze przecieki wskazują również na zmianę platformy.

Według najnowszych informacji, desktopowe procesory Comet Lake zaoferują 2, 4, 6, 8 lub nawet 10 rdzeni (do tej pory tak złożone układy były oferowane tylko w segmencie HEDT - High-end Desktop). Nadal będziemy mieli do czynienia z mikroarchitekturą Skylake i 14-nanometrowym, usprawnionym procesem litograficznym. W przypadku topowych modeli mówi się jednak o zwiększeniu współczynnika TDP z 95 do 125 W.

Intel - plany wydawnicze procesorów

Zainteresowani modernizacją obecnego komputera nie będą jednak zadowoleni, bo przy okazji producent podobno planuje wprowadzić całkowicie nową platformę. Jednostki Comet Lake będą kompatybilne z nowymi płytami głównymi z podstawką LGA 1200 i chipsetami z serii Intel 400 – według plotek na jednym z chińskich forów, w planach jest pięć układów: desktopowe H410, B460, H470, Z490 oraz Q490 dla segmentu korporacyjnego.

Intel chipsety 400 i 495

Informacje o nowej serii płyt głównych de facto potwierdził sam producent, bowiem w najnowszych sterownikach dla chipsetów odnaleziono wpisy z układami z serii Intel 400 (Comet Lake PCH). Co ciekawe, pliki konfiguracyjne wspominają też o tajemniczej serii układów Intel 495 (Ice Lake PCH).

Czy plotki o nowej platformie rzeczywiście się potwierdzą? Tego pewnie dowiemy się dopiero na początku przyszłego roku, bo właśnie wtedy mają zadebiutować procesory Comet Lake. Dla porównania AMD planuje zachować zgodność obecnych płyt AM4 z nowymi jednostkami Ryzen 3000 (a te najprawdopodobniej zaoferują 12 lub nawet 16 rdzeni).

Źródło: PTT, Twitter @ momomo_us, Tweakers

Odsłon: 5224 Skomentuj newsa
Komentarze

42

Udostępnij
  1. KENJI512
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-05-08 23:06

    Myślałem nad 9900K... :3 Ale chyba poczekam na 10c/20t :3

    Skomentuj

    1. rlistek
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2019-05-09 11:06

      Ja czekam, ale na Zen2 16c/32c.
      Jeszcze 2,5 tygodnia do zapowiedzi.

      Skomentuj

      1. rlistek
        Oceń komentarz:

        6    

        Opublikowano: 2019-05-09 11:08

        32t* ofc.

        Swoją drogą to chyba zainstaluję addblocka, specjalnie dla benchmarka, skoro sami mi wmawiają, że go niby używam tu na ich stronie.

        Skomentuj

    1. BariGT
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-09 19:03

      Inwestorzy go nienawidza. Tym jednym prostym trikiem przedsiebiorca z Sunnyvale ubil sprzedaz plyt Z370 i Z390.
      XD XD

      Skomentuj

  2. mutissj
    Oceń komentarz:

    -10    

    Opublikowano: 2019-05-09 01:22

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Nie mogę znaleźć gry co przeciąży mojego i7-8700K (6/12)... ...nawet ze streamem, także ładowanie więcej jak 8 rdzeni nie ma sensu (przy najmniej do gamingu)

    Pewnie się znajdzie taki co powie że renderuje...
    ... jeden materiał raz na rok i potrzebuję proca 10/20 xD



    Skomentuj

    1. raffal81
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-05-09 07:12

      Dla mnie do wirtualnych maszyn w sam raz taki 10/20 ;]

      Skomentuj

    2. mjwhite
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-05-09 08:11

      Teraz to większość ma problem ze zdaniem matury a Ty chciałbyś żeby ktoś tutaj chociaż słyszał o regule Amadahla....

      Tutaj jest ciekawy materiał na ten temat (język angielski)

      https://www.eiseverywhere.com/file_uploads/77866d13a55992d045a013a4814a5ee5_DellEMCMartinHilgeman-TrendsInEfficientParallelComputingAndPerformance.pdf

      Skomentuj

    3. kitamo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-09 09:44

      99% komentujących i tak gra w gry prze 99% czasu użytkowania komputera.

      Skomentuj

    4. rlistek
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2019-05-09 11:12

      Ta, już widzę jak streamujesz jakkąkolwiek przyzwoitą grę w 60fps grając w high refresh w czymkolwiek lepszym niż rozpaćkany 'faster' na tym swoim 8700k.

      Skomentuj

    5. zeniu
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2019-05-09 14:39

      Tylko 10% sprzedanych procesorów 8c/16t jest używanych do gier. W przypadku procesorów 16c/32t i 32c/64t jest to mniej niż 1%. Takie procesory kupuje się do zastosowań profesjonalnych.

      Skomentuj

      1. awesome1337
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-05-09 15:18

        do zastosowań profesjonalnych masz inną linie procesorów
        hedt u Intela i TR epyc u amd

        Skomentuj

        1. zeniu
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-05-09 16:10

          Tak, ale one są znacznie droższe, pozatym nie wszyscy potrzebują dużej ilości RAM i linii PCI-E.

          Skomentuj

          1. awesome1337
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-09 16:41

            >Tak, ale one są znacznie droższe

            do zastosowan profesjonalnych to chyba nie problem
            tym bardziej ze taki 16/32 TR to wcale nie jest specjalnie droższy niz mainstreamowe ryzeny

            Skomentuj

          2. zeniu
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-09 22:08

            Sprawdź ile sprzedaje się Threadripperów 32c, a ile 16 czy 12c.

            Skomentuj

          3. awesome1337
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-09 22:59

            ciekawe gdzie, amd podaje statystyki sprzedaży? bo chyba nie

            Skomentuj

          4. zeniu
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-10 17:36

            Sklepy podają takie statystyki, np. Morele.

            Skomentuj

          5. awesome1337
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-11 13:55

            lol

            i na co nam sprzedaz z morele? to ułamek rynku

            Skomentuj

          6. zeniu
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-11 23:13

            Uważasz że w innych sklepach będą inne statystyki?

            Skomentuj

  3. sebatec
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2019-05-09 08:16

    Dlatego mam w y w a l o n e na Intela. Przy Amd do tej pory nie musiałem zmieniać płyty jak się przesiadałem z 270x na phenoma a potem na fx-a. zmiana podstawki to tylko nieuczciwe wymuszanie wymiany płyty i wyciąganie kasy od ludzi.

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-09 09:20

      Ok ale co ile wymieniasz procesor przy intelu? co rok? co dwa?
      Raczej raz na 5-6 lat bo inaczej to nie ma sensu.
      Ja teraz z 6700k może przesiądę się wlasnie na comet lake albo poczekam jeszcze trochę bo 6700k jest nadal bardz owydajnym CPU.
      Malkontenci zawsze dyskutują o tych podstawkach a w praktyce mało kto korzysta z możliwości zmiany cpu w starej plycie.
      Najczesciej spotykam ludzi którzy kupuja cały komputer co kilka lat.

      Skomentuj

      1. rlistek
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-05-09 11:20

        @kitamo
        No to widzisz, masz okazję "spotkać" kogoś, kto będzie wymieniał procka po niespełna roku. 2700x na "3850x". Bardzo mnie cieszy, że wybierając AMD nie będę musiał wymieniać również płyty, bo obecnej nie brak funkcjonalności i ma bardzo mocne VRMy.
        No i znając profil twojej działalności, nic dziwnego, że próbujesz wmawiać ludziom, że konieczność wymiany mobo co generację jest ok, bo to przecież również w twoim interesie. Niestety już nie bardzo w ich.
        Widzisz, ja jestem przekonany, że jednak podejście AMD jest zdecydowanie lepsze, gdzie sam mogę sobie zdecydować, czy razem z prockiem powinienem wymienić też płytę, czy może poprzednia wciąż spełni swoje zadanie.

        Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-05-09 11:30

          Jakos nie widziałem bym napisał że jest konieczna wymiana mobo co generacje. Raczej napisałem cos odwrotnego a mianowicie ze wymiana ma sens co 5-6lat.

          Fajnie ze znasz jedna osobe która musi wymienić 2600x na jego następcę i to po niespełna roku.
          Oznacza to tylko jedno - AMD nie miało w ofercie niczego co spełniło by jego oczekiwania.

          Skomentuj

          1. rlistek
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-09 11:38

            Mówię o sobie i mówię o 2700x, nie 2600x.

            Do moich zastosowań 2700x był wówczas najlepszym dostępnym konsumenckim prockiem. Jedynie późniejszy 9900k go przebił, który teraz będzie konkurował, ale z prockami AMD ze średniego segmentu.

            To, że "iNtEL jEsT sZyBSzY w gRacH" mnie nie boli, bo to czy mam 270fps zamiast 300fps w Overwatchu na ultra, nie robi mi różnicy bo i tak gram w 240Hz i lockuje fps do tej częstotliwości.

            Skomentuj

          2. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2019-05-09 12:54

            I z tym nowym prockiem będziesz miał te niepotrzebne ci dodatkowe fpsy... no bo niby jaką różnicę zauważysz podwajając ilość rdzeni? Nawet jak zajmujesz się renderingiem to póki nie robisz tego na przemysłową skalę, to różnicę w czasie raczej można pominąć. Można to porównać do jechania w mieście zgodnie z przepisową prędkością i do jej znacznego przekraczania. No niby może zyskasz parę minut na całej trasie, ale na co dzień nie ma to znaczenia.

            Skomentuj

          3. rlistek
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-09 13:25

            Streaming na 1 kompie.
            Dziękuję, dobranoc.

            Skomentuj

          4. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-09 14:01

            A rozumiem, że na tych 16 wątkach sobie nie radzi... a ok...

            Kolorowych snów.

            Skomentuj

          5. rlistek
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2019-05-09 23:05

            Owszem nie. Chyba, że kogoś bawi 900p60fps Fast.

            Skomentuj

          6. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2019-05-10 09:24

            A dzięki tym dodatkowym rdzeniom będzie 4k@120... ok... daj znać potem jak już kupisz...

            Skomentuj

          7. rlistek
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2019-05-10 09:54

            Będzie 1080p60 Slow, czyli coś co jest obecnie zarezerwowane wyłącznie dla dwukomputerowych setupów. Różnica w jakości jest znaczna, no ale spoko, dam znać.

            Skomentuj

          8. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2019-05-10 15:03

            Pewnie te 15 osób będzie wniebowzięte.

            Skomentuj

          9. raffal81
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-05-12 10:21

            Jeżeli sobie nie radzi przy 16 wątkach te AMD, to ładne gów.....

            Skomentuj

    2. raffal81
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2019-05-09 09:20

      Ja zmieniam platformę raz na jakiś czas, mi to bez znaczenia, wole wymienić od razu płytę, która po takich 3-5 latach sporo się różni od poprzedniczki. Ja nie rozumiem o co ta afera, każdy ciągle krzyczy skok na kasę.

      Skomentuj

  4. n4zgul
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-05-09 08:53

    Ciekawe czy uda sie wycisnac 5Ghz na wszystkich rdzeniach na 10/20 i jakie będzie wtedy tdp :) i jak dla mnie 8/16 jest aktualnie optymalnym prockiem nie potrzeba nic więcej :)

    Skomentuj

  5. felix8024
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2019-05-09 09:14

    Intelowi coraz trudniej będzie przekonać ludzi do zakupu ich procesorów. 14nm, wysoka temperatura, wysokie tdp, wysoka cena, nowa płyta główna. Amd, 7nm, niska temperatura pracy, niskie tdp, niska cena, stara płyta główna.

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2019-05-09 09:41

      czyli mówisz że AMD szybsze, nizsze tdp i nizsze temperatury? a mogę poprosić o zestawienie procesorów o których mówisz, bo to może być bardzo istotne.

      Skomentuj

      1. rlistek
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-05-09 11:30

        Proszę:
        https://www.youtube.com/watch?v=CX-xPst-3FI

        Skomentuj

  6. awesome1337
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-05-09 09:26

    ciekawe czy pojawi się też i7 10c bez HT
    jak by dali radę jeszcze odrobinę podbić zegary to był by killer do gier

    a co do nowej podstawki to mocno mi to zwisa, jak już to i tak przesiadam się z 2600k

    Skomentuj

    1. lenoxxx
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-05-09 09:34

      Nie wystarczą ci 4 rdzenie na 5Ghz do grania? :D

      Skomentuj

      1. awesome1337
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-05-09 09:50

        no póki co wystarczaja, zwlaszcza na 1440p

        Skomentuj

  7. gatto_nero
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-05-09 10:36

    Intel Spoiler xD

    Skomentuj

  8. Han44
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-05-09 10:55

    I znowu nowe cipy na mobo

    Skomentuj

  9. jungle1804
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2019-05-09 10:57

    INTEL TO DNO !

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!