Na topie

Premiera nośników Optane H10 - Intel łaczy pamięć Optane z dyskiem SSD

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
SSD

Kategoria: Komputery Laptopy Podzespoły Dyski SSD Tematyka: Intel Optane M.2 Producenci: ASUS Dell HP intel

Optane H10 ma znacząco przyspieszyć działanie laptopa w codziennych zastosowaniach. Producent przygotował trzy wersje pojemnościowe nośnika, które jeszcze w tym kwartale trafią do pierwszych konstrukcji.

  • Premiera nośników Optane H10 - Intel łaczy pamięć Optane z dyskiem SSD
A A

Pamiętacie pamięć Intel Optane? Intel nie zamierza jednak odpuszczać w temacie i prezentuje nośniki Optane H10 – receptę na komfortowe i niedrogie działanie nowoczesnych laptopów.

Optane H10 to właściwie połączenie dysku SSD z kośćmi pamieci 3D QLC NAND i pamięci Intel Optane, gdzie całością zarządza oprogramowanie Intel RST. Producent przygotował trzy wersje pojemnościowe: SSD o pojemności 256 GB + 16 GB pamięci Intel Optane, SSD o pojemności 512 GB + 32 GB pamięci Intel Optane oraz SSD o pojemności 1 TB + 32 GB pamięci Intel Optane.

Intel Optane H10

Intel Optane H10

Z technicznego punktu widzenia mamy do czynienia z nośnikami typu M.2 2280, które komunikują się za pomocą interfejsu PCI-Express 3.0 x4 (x2 dla nośnika SSD + x2 dla pamięci Optane). Udzielana gwarancja trwa 5 lat i została ograniczona współczynnikiem TBW (300 TB dla najpojemniejszej wersji).

Deklarowane transfery sekwencyjne sięgają 2400 MB/s przy odczycie i 1800 MB/s przy zapisie, natomiast liczba operacji wejścia/wyjścia na sekundę to 32 000/30 000 IOPS (przy głębokości kolejki 1) lub 55 000/55 000 IOPS (przy głębokości kolejki 2).

Intel Optane H10

Intel Optane H10

Intel Optane H10

Nośniki Optane H10 może nie imponują osiągami w benchmarkach, ale za to mają oferować bardzo dobrą wydajność w realnych zastosowaniach – według zapowiedzi producenta, w typowych zastosowaniach są nawet 2-krotnie wydajniejsze, tych bardziej wymagających prawie 2-krotnie względem standardowych modeli, natomiast w grach o jakieś 60% względem modeli Intel SSD 760p.

Intel Optane H10

Pamięci Optane H10 pojawią się w laptopach na bazie układów Intel Core 8. generacji – na rynku amerykańskim mają one trafić do sprzedaży jeszcze w tym kwartale. Wprowadzenie takich konstrukcji potwierdziły już firmy ASUS, Dell i HP, ale niebawem mają do nich dołączyć kolejni producenci.

Źródło: Intel

Odsłon: 5343 Skomentuj newsa
Komentarze

18

Udostępnij
  1. kokosnh
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-04-10 20:02

    - Produkujesz wolny nośnik SSD na QLC którego nikt nie chce kupić
    - Produkujesz szybki, ale masakrycznie drogi i mały, nośnik OPTANE, nadający się jedynie jako cache dla HDD (bo przy SSD nie ma widocznej różnicy, czasem nawet gorzej), którego nikt nie chce kupić
    - Wpadasz na genialny pomysł, aby połączyć oba w jeden produkt...

    Skomentuj

    1. BariGT
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2019-04-10 20:07

      - zapominasz, ze szybkości 2400/1800 to raczej średnia półka na obecne czasy
      - wyceniasz produkt równie smiesznie jak Optane i czekasz cudu :D
      - za rok spróbujesz nowej sklejki

      Skomentuj

      1. rahl_r
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-04-10 20:47

        Maksymalny transfer nie ma większego znaczenia, najważniejszy jest odczyt losowy 4k i tu Optane bryluje.
        Z ostateczną opinią poczekam jednak na niezależne testy, szczególnie w porównaniu do SSD Nvme o podobnych pojemnościach.

        Skomentuj Historia edycji

      2. Lister
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2019-04-11 00:17

        Ponieważ odbiorcami hybryd są producenci lapków, a nie sklepy dla ludu, wywalczą one dla siebie zdecydowanie korzystniejsze marże, może więc wcale nie będą takie dużo droższe od zwykłych SSD. No i pewnie trafią do tych droższych modeli, czyli niewielka zwyżka ceny zostanie "ukryta".

        Skomentuj

      3. BrumBrumBrum
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-04-11 09:33

        patrzysz na jeden papierowy parametr jak maksymalny transfer, który w trakcie użytkowania szybko leci w dół. przypomnę ci, że to jest szeregowy transfer. producenci pamięci flash zrobili optymalizację polegającą na tym, że zapis/odczyt jest równoleglony do wielu bloków, ale szybkość pojedynczej komórki się tu nie zmieniła. nadal działa to w tempie żółwia.

        w przypadku optane zapis i odczyt komórki jest bardzo szybki. to co kuleje, to kontroler zarządzający bezpośrednio w optane (flash też taki ma, nie mylmy go z kontrolerem całego dysku), który operuje w danym momencie tylko na jednym bloku.

        efekt jest taki, że flash ma wysokie transfery szeregowe, ale przy dostępie swobodnym już kucają i to bardzo. tej wady nie ma optane, który się zachowuje praktycznie jak RAM, i to bez żadnego buforowania czy szeregowania. w dodatku jego zawartość tak nie ulatuje jak z flasha (flash to tylko ładunek elektryczny w izolowanej bramce), oraz sam zapis i odczyt są dużo szybsze. wynika to z samej konstrukcji komórki.

        jedynym problemem optane jest to, że na rynku jest samotny. intel wypuścił komercyjny produkt, micron niestety tego nie zrobił. intel chce pchać optane do pecetów, micron do smartfonów i drogi tych firm się w praktyce rozeszły. efekt? te dwa podmioty nie konkurują ze sobą, nie walczą by polepszyć właściwości optane albo w ogóle pamięci opartych na memrystorach (flash jest na tranzystorach, to jest tak naprawdę współczesna wersja EEPROM).

        niestety na rynku nie ma innych podmiotów które by miały wyjść z ofertą pamięci memrystywnych. potencjlnie jest IBM, ale on ma memrystory dopiero w labie. działają, ale nie nadają się do masowej produkcji. zresztą IBM to droga firma.

        są też alternatywy typu MRAM, tj. RAM z elementem magnetycznym trzymającym zawartość. nad tym pracuje wiele firm, m.in. IBM i Samsung, ale też nie wchodzą z tym na rynek, bo jak widać klienci dają się urabiać w QLC, a potencjalnie także w PLC co nie ma już technologicznego sensu.

        btw. jak to się dzieje że we flash jedna komórka potrafi trzymać wiele bitów? no cóż, to jest proste w swej idei. SLC trzyma dwa stany tak jak bit, stan naładowania 0 i 1. proste. w przypadku TLC mamy 3 bity, aby je upchać komurka musi przechowywać 2^3=8 stanów. w praktyce jak komórka SLC jest ładowana do napięcia X, to komórka TLC musi być ładowana do napięcia niemal 8X, co oczywiście silnie dewastuje jej trwałość. w QLC mamy 2^4=16 st

        Skomentuj

        1. kokosnh
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2019-04-11 17:14

          nie, komórki SLC/MLC/TLC/QLC działają w podobnych zakresach napięć. Tylko Przy np TLC, masz 8 stanów, jeden pusty i 7 o różnym stopniu naładowania (i później mierzysz między którym napięciem odczytu jest wartość ładunku elektrycznego w komórce, co ci daje konkretny stan. Problem z żywotnością jest dlatego, że ładunki elektryczne "uciekają" z bramki i ta zmienia swoją wartość (uprośćmy żebym się nie rozpisywał o całości zjawisk do tego jednego). Im więcej stanów komórka musi przechować, tym mniejsza tolerancja na taką zmianę.
          Fizycznie to są identyczne komórki, jedynie przy np MLC masz dla przykładu 0.5V marginesu, a przy TLC już 0.2V na zmianę napięcia, co potrafi skrócić żywotność 6-10 razy.

          Skomentuj

    2. xfire25
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-04-10 20:24

      Sherlock Holmes by się nie powstydził.

      Skomentuj

    3. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-04-11 09:15

      to rozwiązanie jest chore, bo połączyli ze sobą pamięć najlepszą czyli optane która robi za bufor zapisu, z ...... pamięcią najgorszą czyli QLC. gdyby to było Optane+TLC, miałoby to ogromny sens. w przypadku QLC, no sorry. wolę sobie zestawić taki cache na osobnej kości Optane ze standardowym sata TLC, najlepiej z buforem w trybie SLC.

      marketingowcy intela się czegoś nawąchali, ale nie wiem czego.

      co będzie dalej? PLC jednokrotnego zapisu?????

      Skomentuj

  2. anemusek
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-04-11 02:16

    To QLC musiały naprawdę dać w kość producentom pod względem małej trwałości i wydajności, że intel ucieka się do takich rzeźb.
    O ile transfery jak w niższej średniej półce na papierze to IOPS jakaś tragedia. To niżej niż SATA.

    Skomentuj

    1. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-04-11 09:36

      dokładnie. z tym QLC to mogliby spokojnie wydać nośnik, który by część danych trzymał w buforze zapisu w trybie SLC. tak robi wielu producentów, nawet samsung ze swoim QLC.

      a co robi zamiast tego Intel? no cóż. pcha w to bez sensu Optane.

      btw. wielka szkoda że nie wypalił pomysł optane obsadzonym w slocie RAM. niestety nie chwalą się co poszło nie tak.

      Skomentuj

      1. awesome1337
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2019-04-11 12:22

        nie wypalił?
        przecież dopiero co była premiera optane dimm?
        dosłownie kilka dni temu

        Skomentuj

        1. ElFi_
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2019-04-11 17:18

          taka premiera, że kilka wiodących portali technologicznych nawet się nie zająknęło:)

          Skomentuj

  3. ElFi_
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-04-11 14:57

    Jak nisko upadła te technologia, a miała być taka rewolucja....

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2019-04-11 16:02

      to że w mainstreamie optane nie ma wiekszego sukcesu dużo nie mówi

      to jest bardzo dobra technologia tylko ma dosc niszowe zastosowanie, a o tym jak bardzo jest potrzebne może swiadczyc to że wiele data centers wybiera nadal intela tylko dlatego ze maja optane mimo ze amd z epyc oferuje lepsza wydajnosc

      Skomentuj

      1. ElFi_
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-04-11 17:16

        Jakby była dobra to by była wszędzie - jest jakiś problem i dlatego nie ma. Porażka jak z 10nm.

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2019-04-11 19:43

          debilna logika, rozwiązanie jest dobre to wie każdy kto rozumie jak to działa i co oferuje
          zastosowanie jest niszowe i to jest kompletnie inna sprawa

          Skomentuj

  4. gatto_nero
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-04-11 15:29

    Ciekawe czy dyski twarde firmy Intel są podatne na ataki tak samo jak procesory firmy Intel :)

    Skomentuj

  5. DragonRed
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-04-11 20:52

    Z czym do ludzi jak zaraz zaczną się pojawiać nośniki oparte na PCIe 4.0 obsługujące cztery linie.Ważne , że nowy standard przyniesie także jeszcze niższe opóźnienia wraz z lepszymi kostkami pamięci flasz i tylko na początek AMD będzie to obsługiwać bo będzie miało natywne wsparcie tego standardu.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!