Samochody elektryczne

Kolizje i śmiertelne wypadki. Raport nie zostawia suchej nitki na autopilocie Tesli

przeczytasz w 2 min.

Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego opublikował raport ze śledztwa w sprawie wypadków samochodów Tesla. Według ustaleń urzędników, funkcja autopilota jest wadliwa i przyczyniła się do śmiertelnych wypadków.

Samochody elektryczne Tesli zdobyły ogromną popularność dzięki swojej innowacyjności na rynku motoryzacyjnym. Zaawansowane funkcje, takie jak autopilot, przyczyniły się do rewolucji w sposobie, w jaki ludzie postrzegają przyszłość mobilności.

Rzeczywistość może być zupełnie inna. Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA - Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) w 2021 r. rozpoczął śledztwo w sprawie autopilota w samochodach Tesla. Wyniki raportu wyglądają interesująco. To już kolejne problemy, po ostatnich doniesieniach o wadliwych pedałach przyspieszania w modelu Tesla Cybertruck.

Raport komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

NHTSA zbadała wypadki samochodów Tesla, które miały miejsce od stycznia 2018 r. do sierpnia 2023 r. Łącznie odnotowano 956 incydentów, w których śmierć poniosło 29 osób. Sprawę omawia serwis The Verge.

Oprócz tego zarejestrowano 211 wypadków, gdzie samochód uderzył przodem w inny pojazd lub przeszkodę - takie wypadki, często będące najpoważniejszymi, skutkowały śmiercią 14 osób oraz obrażeniami 49. Większość z tych incydentów miała miejsce po zmroku, a oprogramowanie samochodów ignorowało znaki ostrzegawcze, w tym światła, flary, stożki i podświetlane tablice. 

NHTSA przyznaje, że prowadzone przez nią badanie może być niekompletne ze względu na „luki” w danych telemetrycznych. Istnieje możliwość, że liczba wypadków z udziałem autopilota i FSD jest znacznie wyższa, niż wynika to z ustaleń komisji. 

Autopilot Tesli jest wadliwy 

Autorzy raportu wskazują, że autopilot jest wadliwy i „doprowadził do przewidywalnych nadużyć i możliwych do uniknięcia awarii”. Największe zarzuty dotyczą słabego systemu angażowania kierowcy, który koliduje z ograniczonymi możliwościami operacyjnymi funkcji autopilota, powodując krytyczną lukę w bezpieczeństwie. 

W 59 zbadanych przypadkach kierowcy Tesli mieli wystarczająco dużo czasu (powyżej 5 sekund), aby zareagować. Przeglądając dzienniki wypadków i dane dostarczone przez Teslę, NHTSA stwierdziła, że w większości analizowanych wypadków kierowcy nie hamowali i nie skręcali, aby uniknąć zagrożenia. 

W przeciwieństwie do innych systemów, autopilot Tesli zamiast pozwolić kierowcom na skręt, po prostu wyłączał się. NHTSA twierdzi, że „zniechęca to” kierowców do uważnego prowadzenia pojazdu. 

Nazwa autopilot wprowadza w błąd 

Tesla ostrzega swoich klientów, że podczas korzystania z autopilota i systemu FSD (Full Self Driving) muszą zachować ostrożność, co obejmuje trzymanie rąk na kierownicy i patrzenie na drogę. 

NHTSA twierdzi jednak, że nawet nazwa „autopilot” wprowadza klientów w błąd, sugerując, że kierowcy nie mają kontroli nad pojazdem. Podczas gdy inne firmy stosują tylko określenia „wspomaganie”, produkty Tesli mogą mylnie wabić kierowców i sugerować obecność funkcji, których nie ma w rzeczywistości. 

Prokurator generalny Kalifornii i stanowy Departament Pojazdów Silnikowych prowadzą dochodzenie w sprawie Tesli pod kątem wprowadzającego w błąd marketingu i marki.

źródło: The Verge, Tech Report, foto: Reddit/boddhya

Komentarze

6
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Yamaraj6
    4
    No fajnie, ale skoro "Raport nie zostawia suchej nitki..." to przydałoby się dać jakieś dane porównawcze i wrzucić np. ile Tesla ma średnio na autopilocie na 100k km wypadków, a ile przeciętny samochód bez autopilota, w którym kieruje człowiek. Podawanie takich danych jak w artykule nie ma żadnego sensu, bo skąd osoba czytająca ma wiedzieć czy 956 "incydentów" przez 5 lat to dużo? Nigdzie nie jest napisane na ile Tesli jest te 956 incydentów i ile te tesle przejechały.
    Dajmy na to jak w te 5 lat jeździło 10 000 Tesli i każda przejechała powiedzmy 5000 km to te 1000 incydentów to dużo, ale jak te dane dotyczą 1 miliona Tesli i każda w tym czasie przejechała powiedzmy 150 000 km to 1000 incydntów to nic, w porównaniu do tego ile wypadków mają kierujący ludzie. Dane które podałem są przykładowe i wymyślone napisane w celu pokazania porównania.

    Artykuł to dno o niczym nie mówiący i szkalujący danego producenta samochodów. Nie chce tu bronić Tesli ani innych korporacji, ale jak już pisze się takie coś to warto przytoczyć jakieś dane, które potwierdzają te słowa i dają czytającemu jakąś wiedze, bo jak się tego nie robi to taki artykuł to zwykły hejt, który jest poniżej jakiegokolwiek poziomu.
    • avatar
      Marek1981
      2
      Czy to dużo incydentów - tak dużo, to tylko mały urywek z wszystkich wtop. Ty to takie straszne - nie, to system w fazie testów. Czy powinni tego zabronić nie absolutnie nie bo może kiedyś będzie to bezpieczne.
      • avatar
        WaclawŚrodowisko
        -4
        Siema ziomale. Nazywam się Wacław Środowisko. Jestem międzynarodowej sławy aktywista klimatycznym, ekologiem, miłośnikiem przyrody a także cenionym na całym ekspertem rynku kryptowalut.
        Słuchajcie ziomale jest taka aplikacja która jie zostawia śladu węglowego a przez to chroni nasza planetę przed katastrofa klimatyczna!
        Nazywa sis Crypto com. Tu bezpiecznie i dbając o środowisko naturalne kupisz kryptowaluty takie jak Bitcoin, Ethereum, BNB, Solana, cro, cosmos atom, dogecoin, Shib inu i setki innych kryptowalut!!!
        Kupuj, sprzedawaj, wymieniaj, trejduj, kryptowalutami aby chronić planetę i zarabiać miliardy $ rocznie!!!!
        Jestem właśnie w drodze na światowy szczyt klimatyczny i najwięksi tego swiatA będą promować aplikacje Crypto com o zachęca ludzi a tubkuoowali kryptowaluty bo tylko aplikacja Crypto com jest zielona aplikacja która prsycsyniansieb się do ochrony klimatu i planety.!!!
        Tu pod spodem masz linkacza do aplikacji Crypto com. Zaresjestrun się, przejdź proces KYC, i zamiw kartę Ruby czerwona a dostaniesz az 25 dolarkuw w zielonej kryptowalucie cro na pierwsze inwestywdjeb!!!
        Klikaj teraz bo jie na czasu! Czas to pieniądz!!! Klikaj aby utarowtowac planetę przed katasrfowfa klimatyczna!!!! Jeśli nie kliknie ziemia bedizen płonąc!!!!! Wszystko umrze!!!! Klikyj!!!!

        https://crypto.com/app/jjey2xxs9c
        • avatar
          pawluto
          0
          A tymczem...Gdzieś w niedalekiej krainie...chyba Arabia Saudyjska...
          Odbędzie się - Pierwszy w historii wyścig samochodów autonomicznych...
          Chyba był w sobotę ale narazie o nim cisza...
          • avatar
            GejzerJara
            0
            Autopilot przy obecnej infrastrukturze drogowej, gdzie jest mnóstwo nieścisłości i odcinków kolizyjnych z ruchem innym niż samochodowy, to jest po prostu nieefektywne. Mamy technologie. Możemy w miastach całkowicie zrezygnować z samochodów, autobusów, szynobusów itp. Możemy odseparować ruch automatyczny typu 'wagoniki' od pozostałego ruchu. Problem w tym, że nikt tego nie wdraża, pomimo że to rozwiązuje masę problemów.

            Zamiast tego badamy jakieś tam skutki, nadal komplikujemy infrastrukturę, udajemy że mamy rozwiązanie w formie taksówek latających itp (a teraz wyobraźcie sobie że to się zderzy w powietrzu). To nic nie da, do momentu uporządkowania i przebudowy infrastruktury.

            To można zrobić już teraz, choćby w oparciu o strefy czystego transportu. Centra miast? wyłącznie autonomiczne wagoniki powiedzmy 6 - 8 - 10 osobowe, i na obrzerzach takiego zautomatyzowanego transportu tradycyjne parkingi. więcej nie trzeba. W dodatku zyskamy to, co chce zrobić UE ale od 'ogona' strony. Zamiast zachęcać do transportu publicznego sprawiając by był on wygodny i tani, usiłują zniechęcać do posiadania samochodu.

            Ja samochodu chętnie bym się pozbył, bo jest on po prostu kosztowny. Ale przesiadka do zapchanego autobusu miejskiego, bez gwarancji że się wsiądzie do niego, nie ma racji bytu.

            A samochód? niech zostanie do podróży międzymiastowych, i pewnie najchętniej bym go wypożyczał na okazyjne przejazdy.