Na topie

NASA o Marsie: terraformacja jest niemożliwa, a to oznacza, że…

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Ciekawostki Nauka Tematyka: Eksploracja kosmosu Na Topie NASA

Dokładne dane na temat Marsa są zbierane od ponad dwudziestu lat, co ma przybliżyć nas do kolonizacji Czerwonej Planety. Ich analiza pokazuje jednak, że w żadnym wypadku nie będzie to proste zadanie.

  • NASA o Marsie: terraformacja jest niemożliwa, a to oznacza, że…
A A

Czerwona Planeta ma być naszym nowym domem. Agencja NASA od dawna stara się jednak studzić entuzjazm rozpalony do granic możliwości i wielokrotnie już podkreślała, że na Marsa nie będzie się tak łatwo dostać. Okazuje się jednak, że może być nawet trudniej niż wcześniej przypuszczała, a zamieszkanie na jej powierzchni w ogóle może nie być osiągalne.

Terraformacja Marsa – plan (między innymi) Elona Muska

Nasza sąsiadka w Układzie Słonecznym jest pod wieloma względami podobna do Ziemi. Choć jest tam nieporównywalnie zimniej i bardziej sucho, kolonizacja Marsa wydaje się najbardziej realistycznym ze scenariuszy zakładających zdobycie i zamieszkanie na innej planecie. 

Zadaniem do wykonania jest terraformacja (czyli upodobnienie ciała niebieskiego do Ziemi). Ręczna modyfikacja Marsa może być jednak niewykonalna, czego dowodzić mają wyniki analizy danych zebranych przez agencję NASA…

Mars terraformacja SpaceX
SpaceX

Nikt – nawet Musk – nie zdoła terraformować Marsa

Analiza danych zbieranych od przeszło dwóch dekad pozwoliła ustalić, że na Czerwonej Planecie jest za mało dwutlenku węgla, aby możliwa była terraformacja wykonana do tego stopnia, by na jej powierzchni mógł zamieszkać człowiek. Chodzi mianowicie o to, by za pomocą CO2 zmodyfikować atmosferę tak, by podnieść temperaturę na planecie.

Ciśnienie atmosferyczne na Marsie wynosi obecnie mniej niż 1 proc. tego ziemskiego. Musk i inni chcieli zmienić tę sytuację, na przykład poprzez zrzucenie ładunków termojądrowych na bieguny planety i tym samym stopienie lodowej pokrywy. Według naukowców z NASA osiągnięto by niewiele – poziom mógłby się zwiększyć do 1,2 proc., ale to wciąż za mało.

Oczywiście są też inne rozwiązania, takie jak wydobycie minerałów z głębokości około 100 metrów. Problem w tym, że nawet wszystko to razem nie dałoby odpowiedniego poziomu ciśnienia atmosferycznego, a jedynie ok. 6,9 proc.

Mars terraformacja infografika
NASA Goddard Space Flight Center

W XXI wieku Mars raczej nie stanie się przyjazny

Przedstawione wyniki badania wymagają oczywiście jeszcze dodatkowego potwierdzenia, ale Bruce Jakosky z Uniwersytetu w Kolorado twierdzi, że „terraformowanie Marsa przy zastosowaniu dzisiejszej technologii nie jest możliwe”.

Według NASA potrzeba minimum „wielu tysięcy lat”, by terraformacja wchodziła w ogóle w grę. Chyba że odkryje się jakieś niesamowite złoża albo opracuje rewolucyjną technologię.

Źródło: NASA, Quartz, Business Insider. Ilustracja: ColiN00B/Pixabay (CC0)

Odsłon: 8486 Skomentuj newsa
Komentarze

42

Udostępnij
  1. markovfreeman
    Oceń komentarz:

    19    

    Opublikowano: 2018-08-02 11:30

    No i ch** bombki strzelił. Słoiki zawekowane i już się powoli pakowałem..

    Skomentuj

    1. sabaru
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-08-02 13:24

      Ja już w urzędzie działkę sobie zaklepałe i nic z tego. Może ktoś chce kupić tanio sprzedam.

      Skomentuj

  2. tomajek
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2018-08-02 11:45

    "Nasza sąsiadka w Układzie Słonecznym..." sąsiadka to Wenus, Mars to sąsiad.

    Skomentuj

    1. derunim
      Oceń komentarz:

      7    

      Opublikowano: 2018-08-02 12:07

      Jeśli mówisz o planecie, to może być i sąsiadka ;)

      Skomentuj

      1. DrMjut
        Oceń komentarz:

        6    

        Opublikowano: 2018-08-02 12:22

        Kapitan Planeta był facetem :)

        Skomentuj

        1. derunim
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-08-02 12:42

          Wyjątek ;)

          Skomentuj

        2. BrumBrumBrum
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-08-06 09:56

          Może Maria Courie-Skłodowska też ?!?

          Skomentuj

  3. derunim
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-02 12:12

    Terraformowanie planety to zadanie na tysiące lat.
    Dla znacznie wyżej rozwiniętej cywilizacji to będzie realne zadanie.
    W gruncie rzeczy kwestią zasadniczą jest transport surowców, w tym CO2 między planetami.
    A najważniejsze, to utrzymanie stabilnych warunków na planecie, która w sposób naturalny nie jest do tego zdolna. Mars np. nie ma magnetosfery.
    Także to temat na daleką przyszłość i całkiem inne technologie...
    Wybierał się Musk z motyką na Słońce...

    Skomentuj

    1. Barwa
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2018-08-02 16:00

      Teraformowanie Marsa jest awykonalne z jednej prostej przyczyny, nie posiada on silnego pola elektromagnetycznego.
      I możemy pakować w niego ile chcemy tego CO2 ale wiatr słoneczny i tak wszystko nam wywieje.
      Dyskusja na temat tego czy mamy technologię by to CO2 wprowadzić do atmosfery jest bez celowa bo nawet jakby się dało to nic to nie da :) NASA chyba nie ma na co wydawać pieniędzy

      Skomentuj Historia edycji

      1. derunim
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-02 21:43

        Zapewne wysoko rozwinięta cywilizacja potrafiła by sobie z tym poradzić.
        A więc za tysiąc lat, jak jeszcze ludzkość będzie istnieć?

        Skomentuj

        1. mrocznysedes
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-08-03 08:52

          Niestety do naszej cywilizacji bardziej pasuje określenie niedorozwinięta. ;-)

          Skomentuj

          1. r_e_s_e_t
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-03 11:32

            To raczcej do społeczeństwa i systemu ekonomicznego. Cywilizacja sama w sobie jest ok i pomimi wszystko postęp technologiczny od naukowej strony ma przyzwoite tempo.

            Skomentuj

          2. derunim
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-03 18:57

            Koledze mrocznysedes ( niezły nick ;) ) chodziło o naszą cywilizację, jako całość. Bo tak najczęściej to się rozumie.
            Generalnie ludzka cywilizacja zmierza do samozagłady.
            Co jest najdobitniejszym dowodem debilizmu ludzkości.

            Skomentuj

          3. derunim
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-08-03 18:53

            No niestety.
            Ale jeśli chodzi o takie projekty, jak terraformowanie planet, to potrzeba dużo lepiej rozwiniętej technologii. Daleka przyszłość.

            Skomentuj

  4. kitamo
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2018-08-02 12:12

    Niech tylko odkryją jakies złoża na Marsie które da się spieniężyć to USA poleci tam z misją stabilizacyjną i nagle się okaze ze to wszystko jest proste.

    Skomentuj

  5. xxx.514
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-02 12:26

    Wystarczy stwierdzić, że na Marsie jest ropa. Albo bogate złoża uranu czy pierwiastków ziem rzadkich. Chwila nie minie, a będzie tam demokracja, kapitalizm, socjalizm i komunizm. I nagle da się mieszkać. Wystarczy tylko jeden mały "fejk nius" w odpowiednim miejscu i czasie....

    Skomentuj

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-03 11:35

      Asteroidy sa w tym aspekcie znacznie bardziej rentowne i ten pomysł jest najpoważniej traktowany.

      Skomentuj

  6. derunim
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-02 12:41

    Obecnie zwożenie złota z Księżyca jest nieopłacalne, a co dopiero z Marsa.

    Skomentuj Historia edycji

    1. rahl_r
      Oceń komentarz:

      -11    

      Opublikowano: 2018-08-02 13:19

      Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

      Poprzednik nawiązywał do żartu jaki wygłosił parę razy Neil deGrasse Tyson.

      Skomentuj

      1. rahl_r
        Oceń komentarz:

        -10    

        Opublikowano: 2018-08-02 13:56

        Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

        Oho, widzę, że kogoś strasznie zabolało przytoczenie faktu, od razu walnął minusa.

        Skomentuj

        1. rahl_r
          Oceń komentarz:

          -10    

          Opublikowano: 2018-08-02 15:48

          Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

          Ktoś ma niezłą jazdę, pewnie przedawkował te kolorowe pigułki.

          Skomentuj

          1. rahl_r
            Oceń komentarz:

            -3    

            Opublikowano: 2018-08-02 19:37

            Widzę zlot idiotów na Benchmark.pl w pełni. Już dziesięciu debili zagłosowało, albo jeden super-debil z wieloma kontami.
            Ciekaw jestem ilu jeszcze półgłówków zagłosuje.

            Skomentuj Historia edycji

          2. Smuga
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2018-08-06 11:05

            Co tu się w ogóle dzieje... ?

            Skomentuj

  7. rahl_r
    Oceń komentarz:

    -13    

    Opublikowano: 2018-08-02 13:17

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    A mało to kawałków lodu i skał lata dookoła ?? Jest tam tyle tlenu, wody i węgla, że wystarczy na 100 planet podobnych do Marsa.
    Zgadzam się jedynie częściowo ze skalą czasową, z technologia dostępną na dzień dzisiejszy a nawet z taką jaką możemy sobie wyobrazić zajmie to całe tysiąclecia. Z tym że ooops - mowa po tysiącleciach, kto wie co będzie możliwe za 500-1000 i więcej lat.

    Skomentuj

      1. rahl_r
        Oceń komentarz:

        -12    

        Opublikowano: 2018-08-02 13:52

        Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

        Komety, kolego, komety - przy akcjach planowanych na setki i więcej lat odległości nawet do pasa Kuipera to betka.

        Skomentuj

          1. rahl_r
            Oceń komentarz:

            -12    

            Opublikowano: 2018-08-02 15:47

            Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

            No to wytłumacz w czym widzisz problem, a nie wypisuj bzdurnych komentarzy bez uzasadnienia.

            Skomentuj

          2. r_e_s_e_t
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-08-03 11:49

            W kosmosie chodzi jedynie od nadanie przyspieszenia w pożądanym wektorze i tyle. Odległość, to jedynie kwestia czasu.

            Skomentuj

      2. r_e_s_e_t
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-03 11:46

        Oł Dżizys, przecież ich nie trzeba tam zawozić z lądowaniem na spadochronach. Wystarczy wypchnąć z orbity na kolizyjną z marsem. Nawet jakby sama kolizja miała się odbyć za 30 lat, to żaden problem.

        Przy pomocy dużych luster słonecznych i laserów można zmieniać orbity asteroid.

        Skomentuj

        1. derunim
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-08-03 19:03

          Wbrew pozorom ruszenie skały ważącej miliardy czy więcej ton to nie takie proste. 1km³ lodu waży około miliard ton.
          A to naprawdę nieduża planetoida.
          Ilość surowców potrzebnych do np. stworzenia mórz musiała by być olbrzymia.

          Skomentuj

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-03 11:38

      Kolizje lodowych asteroid najszybciej mogą podnieść temperaturę na marsie, tylko niewiadomo jak trwałe byłyby tego efekty.

      Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2018-08-02 22:41

      aha,
      no ok.

      Skomentuj

    2. Snake73
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-08-03 08:36

      To jednak pingwiny dotarły na arkę na czas.

      Skomentuj

    3. mrocznysedes
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-08-03 08:58

      Czytałem tą popularną baśń fantasy o niesamowitych przygodach przybitego. Ale nie uzyskałem tam odpowiedzi na podstawowe pytanie. Skoro nam ludzikom i wybrańcom tego wspaniałego i wszechmocnego boga wystarczy do życia mały kawałek skały turlający się wokół trochę większej kulki palącego się wodoru to po co ten bóg wyprodukował całą resztę? Te miliardy galaktyk zawierające miliardy gwiazd takich jak nasze słoneczko? I czy jak nasze słoneczko zacznie się zużywać niszcząc życie na Ziemi to czy bóg zamieni nam je na inne? ;-)

      Skomentuj

      1. derunim
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-03 19:11

        I tu dotknąłeś TAJEMNICY...

        Zapodam ci ciekawy temat. O ile o nim nie słyszałeś.
        Wszechświat na bardzo wielu "odcinkach" jest tak skonstruowany, żeby powstało życie.
        Gdyby jakiekolwiek prawo fizyczne czy stała były o jakieś ułamki % inne, nie było by życia. Ani na Ziemi, ani nigdzie indziej. A jest tych cudownych zbiegów okoliczności setki czy może nawet tysiące.

        Może przypadek, a może nie.
        Prawdopodobieństwo?
        Nic o tym nie możemy powiedzieć, bo nie wiemy, czy są inne wszechświaty.

        Skomentuj

      2. Smuga
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-08-06 11:09

        Podejmowanie dysput religijnych pod tematem naukowym jest jednym z najbardziej żałosnych widoków na jakie można natrafić. Jedna strona mądrzejsza od drugiej, jedna ma drugą w równej pogardzie... i jedna i druga nieomylna we własnym mniemaniu.

        Skomentuj

        1. derunim
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-08-06 18:58

          Pogarda jest oznaką zła w człowieku.
          Bez względu na to, co wyznaje.

          Skomentuj

    4. derunim
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-08-03 19:05

      Czytałem Biblię.
      Nie ma tam ani jednego zdania w stylu: Nie ma kosmitów!
      Naprawdę.

      Skomentuj

  8. Michał 06
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-03 14:06

    mają pod nosem księżyc stosunkowo blisko a chcą kolonizować marsa?

    Skomentuj

    1. xxx.514
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-03 22:52

      Analogicznie sytuacja dotycząca psów - czemu sięgają tam gdzie sięgają? Bo mogą. Ludzie też tak robią - czemu lezą tam, gdzie nikogo jeszcze nie było? Bo mogą. Mało tego, lezą tam, bo mają nadzieje odkryć coś nowego, znaleźć odpowiedź na jakieś pytania albo też uciec od innych ludzi mając ich już dość. Na Księżyc można posłać automaty - czas reakcji to góra kilka minut, jest stosunkowo łatwy w transporcie ekipy naprawczej w razie, gdyby coś się porządnie wykopyrtło. Z Marsem jest inna sprawa - tam sygnał radiowy z Ziemi idzie dobre 40 minut w jednym kierunku jak dobrze pamiętam, więc w nagłych sytuacjach zdalna misja na operowaniu pojazdem może się zakończyć utratą jednostki, a potencjalna ekipa dotrze tam w ciągu kilkudziesięciu miesięcy, jak nie kilku lat. Ponadto Mars nie jest zanieczyszczony światłem, więc można tam budować lepsze obserwatoria; a najważniejsze, że czerwona planeta jest bardzo podobna do Ziemi, więc można tam nawet wybudować poligon atomowy, żeby przeprowadzać testy, jakie na naszej domowej planecie byłyby raczej katastrofalne w skutkach. Opcji jest multum i można się tu licytować praktycznie w nieskończoność.

      Skomentuj

    2. derunim
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-06 19:00

      Z tą kolonizacją Marsa to takie gruszki na wierzbie.
      Albo "Hłyt maketingowy" ;)

      Skomentuj

  9. Rhavir
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-06 11:48

    Brak pola magnetycznego - czyli ZERO szans na atmosferę.

    Pas asteroidów jest bliżej i bogatszy w surowce - więc Mars też tu wypada słabo.

    Zgadzam się, że będzie tam stacja badawcza - nawet wiele, ale o terraformingu zapomijmy.

    Cywilizacja na tyle zaawansowana by podgrzać i rozkręcić jądro Marsa - tak by wytworzyć pole magnetyczne na 1000% będzie też potrafiła "zrobić" sobie planetę :) lub ją znaleźć.

    WENUS - to jest kandydatka na terraforming, ma pole magnetyczne, gęstą atmosferę - w zasadzie wystarczy obnizyć zawartość CO2 i paru innych związków - temperatura spada, nawet woda jest tam w dużych ilościach. :) :) :)

    Skomentuj

  10. BennyKul
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-21 16:27

    a mnie jednak mimo wszystko ciekawi bardziej co tam było, a nie co będzie

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!