Ciekawostki

Jest największy na świecie. Miliarder postanowił zbudować sterowiec

przeczytasz w 2 min.

W dzisiejszym lotnictwie nie ma miejsca na sterowce. Tak przynajmniej może się wydawać w świetle popularności samolotów odrzutowych. Sergey Brin, współtwórca wyszukiwarki Google, zamierza jednak udowodnić, że sterowce wciąż są funkcjonalne.

W okresie od 2015 do 2019 r. pełnił funkcję prezesa grupy Alphabet, spółki odpowiedzialnej za firmę Google. Sergey Brin jest również powiązany z firmą LTA Research, której jest założycielem. Właśnie to przedsiębiorstwo skupia się na badaniu i rozwoju nowoczesnych sterowców, które mają mieć zastosowanie w celach humanitarnych i transportowych.

Pathfinder 1 to najnowszy projekt LTA Research, który dziś jest największym sterowcem od czasu katastrofy Hindenburga w 1937 r. Niemiecki sterowiec mierzył 245 m długości, Pathfinder 1 ma natomiast 124 m, choć obecnie trwają już prace nad nowszym modelem o długości niespełna 180 m.

Pathfinder 1: sterowiec na miarę XXI wieku

Brin chce, aby Pathfinder 1 był lekkim środkiem transportu, który pozwoli przenosić duże ładunki do trudno dostępnych miejsc. Mowa o obszarach, gdzie lądowanie samolotu jest utrudnione lub niemożliwe. Przewagą nad śmigłowcami ma być z kolei zdecydowanie większa powierzchnia transportowa.

Pathfinder 1

Aby jednak sterowiec zaczął latać, najpierw musi przejść szereg testów. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa wydała już dla tej maszyny niezbędne świadectwo pozwalające wykonywać loty, jednak ograniczają się one do przelotów w konkretnym obszarze San Francisco na wysokości do 460 m.

Zgodnie z harmonogramem projektu, Pathfinder 1 na początku wykona 25 lotów w czasie łącznym 50 godzin, będąc połączonym z ruchomym masztem naziemnym. Po pomyślnych testach rozpoczną się kolejne loty.

W kontekście specyfikacji technicznej Pathfindera 1, szkielet sterowca charakteryzuje się wykonaniem z tytanu i włókna węglowego, a więc wyjątkowo lekkich materiałów. Ponadto producent zadbał o większe bezpieczeństwo względem podobnych konstrukcji sprzed dekad. Pathfinder 1 wykorzysta do lotu niepalny hel zamiast łatwopalnego wodoru. Zainstalowane na pokładzie 12 silników elektrycznych i cztery stery kierunku pozwolą na rozpędzenie się do 120 km/h i wykonywania startów i lądowań pionowych.

Komentarze

1
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    boomboom
    0
    Po co ?