• benchmark.pl
  • Foto
  • Najlepsze profesjonalne zdjęcia według ekspertów wyglądają tak
Foto

Najlepsze profesjonalne zdjęcia według ekspertów wyglądają tak

przeczytasz w 5 min.

Jury Sony World Photography Awards 2021 ogłosiło listę nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie profesjonalnych fotografów. Jeśli zastanawiacie się co to znaczy profesjonalna fotografia i jak wyglądają wasze zdjęcia na tle prac twórców uznanych w branży.

Sony World Photography Awards 2021 zgromadził w tym roku rekordową liczbę użytkowników i fotografii w kategoriach profesjonalnych. Łącznie do wszystkich konkursów w ramach SWPA zgłoszono ponad 330 tysięcy zdjęć z 220 krajów i terytorów, a te profesjonalne to aż 145 tysięcy. Pozostałe fotografie zgłaszano w konkursie studenckim, młodzieżowym i otwartym. Wszyscy zwycięzcy ogłoszeni zostaną 15 kwietnia, ale tym razem nie będzie ceremonii wręczenia nagród i uroczystej wystawy.

Oglądając zdjęcia konkursowe możemy polemizować z wyborem ekspertów z jury, ale na pewno pod jednym względem będziemy zgodni. Takie wystawy (tym razem on-line) to świetna okazja, by zastanowić się nad własnym warsztatem fotograficznym. Bo choć ważny jest sprzęt, nawet jeśli to tylko dobry telefon, a nie polecany aparat systemowy, to bez pomysłu ciężko będzie nam wykonać zdjęcia, z których będziemy zadowoleni.

Kategorie konkursu profesjonalnego

W konkursie profesjonalnym mamy tym 10 kategorii, a wśród nich nowość czyli Portfolio. W ten sposób kandydaci mogą wyrazić się bez koncentrowania na konkretnym zadaniu, za to prezentując przekrój swojego dorobku artystycznego.

Fot: Luis Tato / Hiszpania
Fot: Luis Tato / Hiszpania

Choć ostatnie kilkanaście miesięcy minęło na całym świecie pod znakiem epidemii, tematyka fotografii pokazuje, że życie toczy się dalej i jest tak samo różnorodne i pełne emocji jak kiedyś. A sama fotografia jest okazją do kreatywnej zabawy. Czy zawsze odpowiednio wysmakowanej? Tutaj gusta ekspertów i miłośników fotografii moga być rozbieżne.

Fot: Mark Hamilton Gruchy / Wielka Brytania
Fot: Mark Hamilton Gruchy / Wielka Brytania

Mike Trow z jury zwrócił uwagę na wyjątkowy charakter tegorocznego konkursu, do czego przyczyniła Integralność, intencjonalność i przemyślana obróbka zdjęć, zgłoszonych w tym roku. Rok 2020 sprzyjał też zagłębieniu się w osobiste projekty i ukazaniu historii rozgrywających się w lokalnych społecznościach.

Tym razem do finału nie zakwalifikowali się polscy fotografowie, ale trójka z nich w kategorii Projekty Dokumentalne otrzymała wyróżnienia. Są to Justyna Górniak, Tomasz Lazar i Agnieszka Maruszczyk. Poniżej kilka ich zdjęć zakwalifikowanych do konkursu.

Fot: Agnieszka Maruszczyk
Fot: Agnieszka Maruszczyk

Fot: Justyna Górniak
Fot: Justyna Górniak

Fot: Tomasz Lazar
Fot: Tomasz Lazar

Najlepsze projekty fotograficzne

Choć mówi się, że obraz wyraża więcej niż słowa, warto przeczytać kilka słów podsumowania w przypadku najlepszych projektów fotograficznych. Przybliżają one nie tylko tematykę, która zainteresowała jury konkursu, ale także techniki, z których korzystać może dziś praktycznie każdy, kto lubi fotografować. Opisy zdjęć zostały przygotowane przez organizatorów konkursu.

ARCHITEKTURA I DESIGN

W cyklu zatytułowanym Hymn of the Building Site (Hymn dla placu budowy) Gu Guanghui (Chiny kontynentalne) prezentuje zdjęcia przedstawiające place budów w okręgu Ninghai w chińskiej prowincji Zhejiang. Na zdjęciach z lotu ptaka robotnicy i miejsca budowy są zredukowani do abstrakcyjnych wzorów.

Fot: Guanghui Gu
Fot: Guanghui Gu

Z abstrakcyjnym punktem widzenia pracuje także Frank Machalowski (Niemcy). Jego cykl zatytułowany Meisterhäuser Bauhaus-Dessau zawiera wielowarstwowe, wykonane techniką wielokrotnej ekspozycji zdjęcia budynków zaprojektowanych przez Waltera Gropiusa w Dessau.

Fot: Frank Machalowski
Fot: Frank Machalowski

Projekt Eternal Hunting Ground (Kraina wiecznych łowów) Tomáša Vocelki (Czechy) to zdjęcia byłego kompleksu wojskowego, przekształconego przez architekta-minimalistę Petra Hajka w krematorium dla zwierząt.

KREATYWNOŚĆ

Wykorzystując rodzinne pamiątki do tworzenia zainscenizowanych wizualnych metafor Sasha Bauer (Rosja) bada historię swojej rodziny przez pryzmat burzliwego życia dziadka — od dorastania w sierocińcu po lata służby w rosyjskiej armii. Ampelio and I (Ampelio i ja) — cykl zdjęć, których autorem jest Luigi Bussolati (Włochy) — zawiera fotografie odnalezione w starym rodzinnym albumie, nałożone na pejzaże Parmy i terenów wzdłuż Padu. Projekt powstał dla upamiętnienia wuja Bussolatiego, pasjonata fotografii, który w 1942 roku odebrał sobie życie.

Fot: Luigi Bussolati
Fot: Luigi Bussolati

W cyklu Marka Hamiltona Gruchy’ego (Wielka Brytania) pod tytułem The Moon Revisited (Księżyc - nowe spojrzenie) nieobrabiane wcześniej zdjęcia NASA i JPL z misji Apollo zostały połączone ze zdjęciami wolnymi od praw autorskich, odnoszącymi się do kluczowych okresów w historii — od minionych wojen przez ruch pop-artu po trwającą pandemię. Powstałe w ten sposób fotomontaże przedstawiają kontrast między niezmienną powierzchnią Księżyca a dynamicznym tempem wydarzeń na Ziemi.

PROJEKTY DOKUMENTALNE

W cyklu Thatcher’s Children (Dzieci pani Thatcher) Craig Easton (Wielka Brytania) bada chroniczną naturę ubóstwa i skutki polityki społecznej kolejnych rządów, doświadczane przez trzy pokolenia jednej rodziny z północnej Anglii.

Fot: Craig Easton
Fot: Craig Easton

The Killing Daisy (Zabójcza stokrotka), cykl autorstwa Vito Fusco (Włochy) prezentuje kwiat z rodzaju złocieni, w niektórych kulturach nazywany „kwiatem śmierci”. Delikatne, ale zabójcze dla owadów stokrotki stanowią podstawę kwitnącego przemysłu organicznych środków owadobójczych w Kenii. Lorenzo Tugnoli(Włochy) jest autorem zdjęć zatytułowanych Beirut Port Explosion (Eksplozja w porcie w Bejrucie), ukazujących zniszczenia po potężnym wybuchu, który w sierpniu 2020 r wstrząsnął stolicą Libanu. Detonacja 2750 ton azotanu amonu w bejruckim porcie spowodowała śmierć setek ludzi, a tysiące pozbawiła dachu nad głową.

Fot: Lorenzo Tugnoli
Fot: Lorenzo Tugnoli

ŚRODOWISKO NATURALNE

Mohammad Hossein Madadi (Iran) stworzył cykl zdjęć A City Under Dust Clouds (Miasto pod chmurami pyłu), reportaż o Ahwazie — miejscu, gdzie powietrze należy do najbardziej zanieczyszczonych na świecie, mieście wiecznie pokrytym chmurą pyłów w kolorze sepii.

Fot: Mohhamad Madadi
Fot: Mohhamad Madadi

W cyklu The Sea Moves Us, the Sea Moves Fuvemeh (Morze nas niesie, morze niesie Fuvemeh) Antonio Pérez (Hiszpania) ukazuje życie mieszkańców Fuvemeh, małej wioski rybackiej w Ghanie. Seria portretów zestawiona jest ze zdjęciami opuszczonych, zrujnowanych domów, które rybacy musieli porzucić z powodu rosnącego poziomu morza i erozji wybrzeża. Net-Zero Transition (Przejście do zerowej emisji netto) to cykl, którego autorem jest Simone Tramonte (Włochy). Zdjęcia ukazują Islandię — kraj produkujący obecnie 100% swojej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. To studium sukcesu, który może stanowić inspirację dla innych państw dążących do bardziej zrównoważonej przyszłości.

Fot: Simone Tramonte
Fot: Simone Tramonte

KRAJOBRAZ

W cyklu Silent Neighbourhoods (Ciche dzielnice) Majid Hojati (Iran) przedstawia pejzaże wokół opuszczonych budowli, które w wymownym milczeniu poetycko przywołują na myśl historie swoich dawnych mieszkańców. Zaïm autorstwa Andrei Ludovica Ferro (Włochy) bada pojęcia ikonografii i poświęcenia wyrażone w plakatach propagandowych, które zdominowały miejskie pejzaże Trypolisu w Libanie.

Fot: Andrea Ferro
Fot: Andrea Ferro

Volcano (Wulkan), cykl autorstwa Fyodora Savintseva (Rosja), przedstawia żywe kolory, naturalną różnorodność i niezwykłe właściwości pasa wulkanicznego na rosyjskiej Kamczatce.

Fot: Fyodor Savintsev
Fot: Fyodor Savintsev

PORTFOLIO

W zdjęciach zrobionych w rodzinnym mieście Ourense w Galicji fotoreporter Brais Couto (Hiszpania) przedstawia serię przejmujących i dramatycznych scen, ukazując lokalne wydarzenia i problemy — od skutków pandemii po pożary lasów i lokalne zwyczaje karnawałowe.

Fot: Brais Lorenzo Couto
Fot: Brais Lorenzo Couto

W cyklu Citizens of Tomorrow (Obywatele jutra) dyrektor kreatywny i fotograf Loli Laboureau (Argentyna) zestawia kontrastujące ze sobą stylowe sceny uliczne z całego świata „takiego jak kiedyś” z kolorowymi i dramatycznie zainscenizowanymi portretami przedstawiającym „nową normalność”. Na zdjęciach pochodzących z różnych osobistych projektów Laura Pannack (Wielka Brytania), fotoreporterka społeczna i autorka portretów, wykorzystuje symbolikę i stonowaną paletę kolorów, aby ukazać wrażliwość i intymność bohaterów swoich prac.

Fot: Laura Pannack
Fot: Laura Pannack

PORTRET

W swoim drugim wyróżnionym projekcie Craig Easton (Wielka Brytania) przedstawia Bank Top, cykl zdjęć stworzony we współpracy z pisarzem i naukowcem Abdulem Azizem Hafizem, badający poprawne i błędne przedstawienia społeczności w północnej Anglii na przykładzie silnie zżytej wspólnoty w jednej z dzielnic Blackburn. W cyklu Looking Out from Within, 2020 (Patrząc od wewnątrz, 2020) Julia Fullerton-Batten (Wielka Brytania) wychodzi na ulice swojej dzielnicy w zachodnim Londynie, aby udokumentować sąsiadów zamkniętych w domach z powodu pandemii, tęsknie wyglądających przez okna.

Fot: Julia Fullerton-Batten
Fot: Julia Fullerton-Batten

Cykl zainspirowany filmem Johna Houstona Skłóceni z życiem (1961), Drag Queen Cowboys autorstwaJane Hilton (wielka Brytania), to czarno-białe portrety drag queens z Las Vegas, sfotografowanych w strojach z epoki Dzikiego Zachodu na pustynnym tle stanu Newada.

SPORT

W cyklu Sport and Fun Instead of War and Fear (Sport i zabawa zamiast wojny i strachu) Anas Alkharboutli (Syria) w poruszający sposób dokumentuje działanie szkoły karate Wasima Satota dla dzieci z wioski Aljiina, niedaleko Aleppo, gdzie chłopcy i dziewczynki w wieku od 6 do 15 lat, także niepełnosprawni, spotykają się, by stworzyć wspólnotę i przezwyciężać traumę wojny.

Fot: Anas Alkharboutli
Fot: Anas Alkharboutli

Iron Fit Kenya Patricka Meinhardta (Hiszpania) przedstawia sportowców z całej wschodniej Afryki biorących udział w drugich zawodach kulturystycznych Iron Fit w Nairobi.

Fot: Patrick Meinhardt
Fot: Patrick Meinhardt

Rooftops (Dachy) Farzama Saleh (Iran) ukazuje irańskich sportowców, którzy trenują na dachach, aby zachować zdrowie i formę w czasie pandemii.

MARTWA NATURA

W cyklu Still Life Composition, shot on Wet Plate (Martwa natura na mokrej płycie) Peter Eleveld (Holandia) prezentuje czarno-białe obrazy szklanych wazonów, owoców i kwiatów, fachowo sfotografowanych i wywołanych przy użyciu wielkoformatowego aparatu i procesu mokrej płyty kolodionowej.

Fot: Peter Eleveld
Fot: Peter Eleveld

Alessandro Pollio (Włochy) wpadł na pomysł swojego cyklu zdjęć podczas pierwszej ogólnokrajowej kwarantanny, którą spędzał w Mediolanie. Volatile Interests (Zmienne zainteresowania) to wizualna analiza domowego środowiska fotografa, w którym proste i często humorystyczne kompozycje jedzenia i przedmiotów codziennego użytku nawiązują do dni spędzonych w izolacji.

Fot: Paloma Rincon
Fot: Paloma Rincon

Mexican Feast (Meksykańska fiesta) to świętowanie meksykańskiej kuchni i tradycji rzemieślniczych. Żywe, jasne kolory i faktury tworzonych w studiu konstrukcji Palomy Rincon(Hiszpania) stanowią hołd dla kultury, z której wywodzi się autorka.

DZIKA PRZYRODA I NATURA

Sea Drops (Morskie krople) autorstwa Angela Fitora (Hiszpania) to fotograficzny esej badający życie wewnątrz kropli wody morskiej. Używając mikropipet i zaprojektowanego przez siebie studia do mikrofotografii, autor otwiera okno w kształcie kropli wody, ukazując wspaniale zróżnicowany świat różnych gatunków planktonu.

Fot: Angel Fitor
Fot: Angel Fitor

Portrety, zdjęcia lotnicze i podwodne: cykl Raw Nature (Surowa natura), którego autorem jest Graeme Purdy (Wielka Brytania) ukazuje zadziorne i majestatyczne piękno dzikich zwierząt. Locust Invasion in East Africa (Inwazja szarańczy w Afryce Wschodniej) autorstwa Luisa Tato (Hiszpania) dokumentuje niszczycielską inwazję szarańczy pustynnej, która całkowicie zniszczyła całe pola roślinności i upraw na wschodzie Czarnego Kontynentu. Ostatnia plaga szarańczy okazała się najpoważniejszą, jakiej region ten zaznał od dziesięcioleci. Sytuację pogorszyły jeszcze restrykcje związane z pandemią, które zakłóciły łańcuchy dostaw pestycydów.

Fot: Luis Tato
Fot: Luis Tato

Zdjęć jest oczywiście wiecej

Wszystkich zakwalifikowanych do finału i wyróżnionych zdjęć nie sposób pokazać w krótkim tekście, dlatego poniżej jeszcze kilka innych.

Fot: Antonio Aragon Renuncio
Fot: Antonio Aragon Renuncio

Fot: Alessandro Gandolfi Fot: Andrea Ferro
Fot: Alessandro Gandolfi / Andrea Ferro

Fot: Barbora Reichova Fot: Brais Lorenzo Couto
Fot: Barbora Reichova / Brais Lorenzo Couto

Fot: Graeme Purdy Fot: Guanghui Gu
Fot: Graeme Purdy / Guanghui Gu

Fot: Michelle Watt Fot: Richard Ansett
Fot: Michelle Watt / Richard Ansett

Źródło: Sony World Photography Awards

Czytaj więcej na temat fotografii:

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    pawluto
    8
    Z roku na rok coraz niższy poziom zdjęć - Za to coraz więcej zdjęć tzw.poprawnie politycznie...i to jest najgorsza rzecz dla fotografii i konkursów...
    • avatar
      NewUnnamedUser
      4
      Chciałoby się powiedzieć, jakie czasy, takie zdjęcia... smutne. Uważam, że zwłaszcza w tym dziwnym czasie zdjęcia powinny być kolorowe i przedstawiać radość, a nie tylko smutek, tragedię, nostalgię i biedę.
      • avatar
        Ramsfeld
        2
        Jeden z bardzo nielicznych redaktorów na tym portalu dla którego warto tu czasem zajrzeć, fajny artykuł.
        • avatar
          kalkulatorek
          2
          Autora szanuję, bo jest jednym z 5 dla których jeszcze warto być na tym pudelku technologicznym.
          Ale co do nagrodzonych zdjęć. NIE ma ANI JEDNEGO, ANI JEDNEGO które dostałoby nagrodę bo zachwyciło pięknem. WSZYSTKIE są polityczne. To od paru lat jest głównie konkurs zaangażowania politycznego. To jakby Adam Mickiewicz (ten od Litwo..... ) przegrał konkurs literacki np. z panem susinem (czy jakoś tak, nie pamiętam nazwiska. Tym od kart wyborczych za 70 baniek) bo ten drugi pisał o wyborach... A Adaś tylko tworzy literaturę.... Podobnie z tymi zdjęciami. Ja jestem totalnie obok, ale nawet ja wiem o jakim problemie jest dane zdjęcie..... Tylko czy o to chodzi w światowym konkursie fotograficznym ???
          • avatar
            baca130
            0
            Te jedno zdjęcie z lotu ptaka to na porządku myślałem, że to rdzeń procesora...
            • avatar
              kabanosek
              -1
              Nie znam się ale zdjęcia z xiaomi robione w poranek zimą są lepsze. Nie żeby iphone robił gorsze, po prostu bateria strzela xD
              • avatar
                silentwind
                0
                De gustibus non disputandum est (łac.). Mi spodobało się przedostatnie: prowokujące, dowolność interpretacyjna, pełne kontrastów, wymagające analizy - wiadomo ustawka, ale co "poeta" chciał nim przekazać. Coś jak nowoczesny Pieter Bruegel. Doceniam ten kulturalny przerywnik.