Daniel hEll_Mariachi Poręba | 2009-08-07

TOP-10: Najlepiej i najgorzej zoptymalizowane gry

kategoria: gry

Producenci: Pioneer

 

Dobry, zły, brzydki...



















GTA IV i Crysis Warhead to bez wątpienia gry, które cechuje fatalna optymalizacja. A jakie tytuły, poza Gears of War, można uznać za świetnie zoptymalizowane? Przekonajcie się sami.

Dawno temu, gdy pod strzechami królowały konfiguracje z procesorami z rodzin 386 i 486, życie było o wiele, wiele prostsze. Aby móc sobie pograć w najnowsze hiciory, wystarczyła niemal dowolna karta graficzna typu VGA (na Local Bus, ma się rozumieć). Ewentualnie trzeba było dołożyć kosteczkę pamięci RAM o niebagatelnej pojemności 2 MB i na nasz komputer nie było mocnych. Wówczas nie istniało takie pojęcie jak optymalizacja. Albo posiadaliśmy procek z koprocesorem (lub koprocesorami) matematycznym i wszystko pięknie śmigało, albo narzekaliśmy, jaka to z naszego peceta kupa złomu.

Oczywiście sielanka nie trwała długo. Tuż po pojawieniu się procesorów Pentium oraz pierwszych akceleratorów graficznych rozpoczęło się podkręcanie, tweak’owanie oraz wszystko to, co dzisiaj kochamy – lub nienawidzimy. Optymalizacja to słowo, którego nienawidzą rzesze posiadaczy komputerów osobistych, łaknących rozrywki na najwyższym możliwym poziomie. Nie dziwi to jednak, gdy coraz częściej jesteśmy świadkami sytuacji, gdy z kolejnymi nowościami nie radzą sobie nawet świetnie wyposażone konfiguracje. W takich wypadkach nawet osoby niezwykle spokojne potrafią obudzić w sobie bestie.

Przygotowując poniższy artykuł byłem zmuszony skupić się na stosunkowo nowych produkcjach. Zestawienie obejmuje dziesięć najlepiej oraz dziesięć najgorzej zoptymalizowanych gier na nasze blaszaki. Wybór był niezmiernie trudny, więc nie zdziwcie się, jeśli wśród wymienionych tytułów nie zobaczycie tego, który waszym zdaniem powinien się tam znaleźć.

Chciałbym podkreślić, że to moje, subiektywne wybory. Kryterium jakim kierowałem się wybierając kolejne tytuły to możliwość komfortowego pogrania sobie w bardzo wysokich lub najwyższych detalach, w średniej rozdzielczości (1600x1200 lub 1680x1050) na sprzęcie z "niższego segmentu high", dostępnego lub wciąż uważanego za taki w dniu premiery gry. Bo napisać program, który będzie dobrze działał na najszybszym i najdroższym dostępnym dla przeciętnego zjadacza sprzęcie to żadna sztuka, choć Crytek pokazał, że i z tym niektórzy miewają problemy.

Na początku jednak wypada wyjaśnić najczęstsze powody, dla których gry ukazujące się w sklepach są kiepsko zoptymalizowane. Wbrew pozorom nie dla wszystkich jest to oczywiste, a powodów tych jest naprawdę wiele: chęć szybkiego ukończenia gry przez developera, naciski ze strony wydawców, optymalizacje tylko pod topowe modele kart - chęć wyciągnięcia od graczy kaski na zakup topowego/nowszego modelu, udział developera w programie partnerskim vide NVIDIA TWIMTBP, przerost ambicji nad umiejętnościami czy  możliwościami technicznymi i finansowymi, lub zwykłe lenistwo twórców. Zazwyczaj żaden powód nie jest podawany do wiadomości publicznej, choć moim zdaniem powinno to być traktowane jako obowiązek twórców wobec graczy.

Tytuły uporządkowałem malejąco, od pozycji dziesiątej do pierwszej. Czy numer jeden jest tym, o którym właśnie myślicie? Jeśli nie, to czy załapał się chociaż do pierwszej trójki? Przekonajcie się.



















 



odsłon: 386186


Ostatnie komentarze do artykułu

Vassago

2010-06-28 20:40:48

Moja odpowiedź to: powinny być dobrze zoptymalizowane, nawet kosztem super wypaśnej grafy. Uzasadnienie: Kilka lat temu, kiedy byłem maniakiem gier fps, sąsiad dał mi Gothica 2 , tak na próbę bo o grach rpg wiedziałem tylko to, że są:)....

Vassago

2010-06-28 20:16:54

Racja, Mikołaj612 miał albo słaby sprzęt i o tym nie wiedział[ :) ]albo system był czymś zawalony, może jakieś skanowanie anty-vir w tle, któż to wie. Faktem jest ,że Oblivion działał mi idealnie na max detalach (poza HDR) na Athlonie 64...

Tobiasz931

2010-06-24 16:58:05

Od razu widać, że nie ma co czytać, bo autor w ogóle nie ma pojęcia o czym pisze. Crysis Warhead działa dużo lepiej od wielu gier, a wyglądu nie ma nawet co porównywać, bo CryEngine 2 jest wciąż od 2007 roku najlepszym silnikiem graficznym i...

zobacz wszystkie komentarze (109)

skomentuj artykuł

Polecamy
Polecane klawiatury. TOP-10 kwiecień 2014
Szukasz najlepszej klawiatury? W TOP-10 polecamy wyróżniające się lub ...
kategoria: klawiatury producent: A4Tech Ocena: - 17
Samsung Galaxy S4 mini - sukces w mniejszej skali?
S4 mini ma wielkość zbliżoną do S2, ale wydajnościowo konkurować może z ...
kategoria: producent: - Ocena: - 33
Nokia Lumia 520: jak tani może być dobry Windows Phone 8?
Najnowszy budżetowy smartfon Nokii sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Nokia Ocena: 13 28
LG Swift G: gdyby przy tworzeniu Nexusa 4 nie maczało rąk Google
Niepozorny na pierwszy rzut oka smartfon, Nexus 4 tak jak widzi go LG, który ...
kategoria: smartfony, telefony producent: LG Ocena: 9 16
Grid 2 – optymalne karty graficzne i recenzja gry
Świetna oprawa audiowizualna i rozgrywka bardziej w klimatach arcade niż ...
kategoria: gry producent: Codemasters Ocena: 6 56