Gry

DiRT 3: testy kart graficznych

opublikowano przez Maksym Słomski w dniu 2011-05-28

Karty graficzne

Pierwszy raz od dłuższego czasu zdecydowałem się przeprowadzić testy na wbudowanym w grę benchmarku. Nie wzbudził moich podejrzeń, nie faworyzował kart jednego producenta (pamiętacie Mafię 2?), także postanowiłem go wykorzystać. Komputer automatycznie symulował przejazd w wyścigu z serii "Rally" na trasie w Aspen. W nocy wyniki mogłyby być nieznacznie niższe. Benchmark w przypadku każdej karty uruchamiałem dwukrotnie dla każdego z ustawień. Wyjątkowo lokacja testowa jest wspólna dla pomiarów CPU, Ram oraz kart graficznych.

DiRT 3
1920x1200, Ultra, MSAA x8

AMD Radeon HD 5970 86
75
AMD Radeon HD 6970 59
49
nVidia GeForce GTX 580 57
50
AMD Radeon HD 6950 54
45
nVidia GeForce GTX 480 47
41
AMD Radeon HD 6870 47
40
nVidia GeForce GTX 560 Ti 43
38
AMD Radeon HD 6850 40
34
nVidia GeForce GTX 470 38
34
nVidia GeForce GTX 460 35
30
AMD Radeon HD 5770 30
25
AMD Radeon HD 5750 26
22
nVidia GeForce GTS 450 21
18
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

DiRT 3
1680x1050, Ultra, MSAA x8

AMD Radeon HD 5970 102
85
nVidia GeForce GTX 580 73
61
AMD Radeon HD 6970 68
55
AMD Radeon HD 6950 63
52
nVidia GeForce GTX 480 57
50
AMD Radeon HD 6870 55
46
nVidia GeForce GTX 560 Ti 52
45
AMD Radeon HD 6850 47
40
nVidia GeForce GTX 470 46
40
nVidia GeForce GTX 460 40
36
AMD Radeon HD 5770 34
28
AMD Radeon HD 5750 31
26
nVidia GeForce GTS 450 26
22
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Patrząc na powyższe wykresy nie sposób nie odnieść wrażenia, że gra została nieco lepiej zoptymalizowana pod karty AMD. Nie ma się co dziwić - w końcu w instalatorze Catalystów widnieje reklama DiRT 3. Nie ma jednak mowy o jakiejkolwiek dyskryminacji - różnice nie są gigantyczne. Jedynie HD 5970 postanowił zostawić resztę kart daleko z tyłu.

Drugi w teście HD 6970 tracił do lidera średnio aż 27 klatek. Różnica w grze nie była jednak odczuwalna. O całkowicie płynnej rozgrywce można mówić w przypadku kart osiągających nieco więcej niż 30 klatek na sekundę. Odnotowane spadki wydajności zdarzały się bardzo rzadko. Ich intensywność może ulec zwiększeniu podczas jazdy nocą.

Zmiana rozdzielczości na niższą przynosi dodatkowe 5-16 dodatkowych klatek, w zależności od karty. W wielu przypadkach obniżenie rozdzielczości może być dobrą alternatywą dla rezygnacji z antyaliasingu, bez którego gra sporo traci na swym uroku. Drugim rozwiązaniem jest obniżenie poziomu cieni i redukcja efektu ambient occlusion.

DiRT 3
1920x1200, Ultra, AA x0

AMD Radeon HD 5970 96
82
nVidia GeForce GTX 580 64
56
AMD Radeon HD 6970 63
53
AMD Radeon HD 6950 58
50
nVidia GeForce GTX 480 53
46
AMD Radeon HD 6870 51
43
nVidia GeForce GTX 560 Ti 49
42
nVidia GeForce GTX 470 43
37
AMD Radeon HD 6850 43
36
nVidia GeForce GTX 460 39
33
AMD Radeon HD 5770 33
26
AMD Radeon HD 5750 28
24
nVidia GeForce GTS 450 24
21
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Wyłączenie wygładzania krawędzi nie przyniosło piorunującego efektu wydajnościowego: 3 do 10 klatek to raczej niewiele, zważywszy że w innych produkcjach antyaliasing potrafi dać układom graficznym niezłego łupnia. Zaskakująca jest bardzo słaba wydajność karty GTS 450. Jak już pisałem wcześniej, gra wydaje się nieco gorzej dostosowana do możliwości kart GeForce.

DiRT 3
1920x1200, High, AA x0

AMD Radeon HD 5970 138
106
nVidia GeForce GTX 580 138
117
nVidia GeForce GTX 560 Ti 110
92
nVidia GeForce GTX 480 109
95
AMD Radeon HD 6970 103
83
AMD Radeon HD 6950 100
83
AMD Radeon HD 6870 94
76
nVidia GeForce GTX 470 90
75
AMD Radeon HD 6850 82
67
nVidia GeForce GTX 460 78
66
AMD Radeon HD 5770 60
47
AMD Radeon HD 5750 55
45
nVidia GeForce GTS 450 55
45
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Redukcja ustawień graficznych do ogólnego poziomu "high" z wyłączonym AA znacząco poprawi wydajność. Wynika to głównie ze zmniejszenia ustawień cieni i efektu ambient occlusion. Swoje trzy grosze dokłada również brak antyaliasingu. Różnice w oprawie wizualnej będą niewielkie, a komfortową zabawą cieszyć się będą mogli także posiadacze nieco słabszych kart graficznych.

Niestety nie dysponowałem w chwili testu starszymi modelami kart. Z informacji wyczytanych w sieci jednoznacznie jednak wynika, że karty pokroju HD 4850 również radzą sobie z DiRT 3 bez większego wysiłku.