Karty graficzne

Architektura, technologie

przeczytasz w 3 min.
 GeForce GTX 660 Ti

GeForce GTX 660 Ti

  • 4 klastry GPC
  • 7 bloków SMX z jednostkami wykonawczymi
  • 1344 procesorów strumieniowych CUDA
  • 112 jednostek teksturujących
  • 24 jednostki rasteryzujące
  • Taktowanie: rdzeń 915 MHz (turbo 980 MHz), pamięć 1502 MHz
  • 2 GB pamięci GDDR5-192 bit

Rdzeń

GK104
Oto rdzeń GK104 – siła napędowa każdego GeForce GTX 660 Ti

Jak już wspominaliśmy, bazę akceleratora GeForce GTX 660 Ti stanowi dobrze znany z poprzednich kart graficznych układ o kodowej nazwie GK104. Identyczny chip znajduje się w GeForce GTX 670, jak również w GeForce GTX 680 (z aktywnymi wszystkimi blokami SMX). Wytwarzany jest w procesie technologicznym 28 nm, ma powierzchnię 294 mm2 i zawiera 3540 mln tranzystorów.

PCI Express 3.0 Host Interface

Pod względem architektury wewnętrznej GeForce GTX 660 Ti jest bardzo podobny do obecnych już na rynku innych Keplerów. Jego rdzeń składa się z siedmiu bloków z poszczególnymi jednostkami (GPC – Graphic Processing Clusters). Trzy z nich mają po dwa bloki SMX. W ostatnim (czwartym), wyłączono cały blok z poszczególnymi jednostkami wykonawczymi. Dezaktywowano również jeden z układów ROP, przez co spadła liczba tych jednostek z 32 (GTX 670) do 24. Przy okazji zmieniła się pojemność pamięci podręcznej drugiego poziomu L2 z 512 KB (GTX 670) do 384 KB.

SMX
Jeden z siedmiu bloków SMX znajdujących się w GeForce GTX 660 Ti

O ile te zmiany nie są w jakiś specjalny sposób znaczące, to podejrzliwie można patrzeć na obniżenie przepustowości pamięci operacyjnej poprzez wyłączenie jednego z czterech kontrolerów. GeForce GTX 660 Ti dysponuje zatem trzema 64-bitowymi kontrolami pamięci, co w sumie daje interfejs 192 bit i 2 GB pamięci na pokładzie.

Tabelka: GTX 660 Ti vs GTX 670

Karta
Nvidia GeForce GTX 660 Ti
Nvidia GeForce GTX 670
Proces technologiczny
28 nm
28 nm
Liczba tranzystorów
3,54 mld
3,54 mld
Taktowanie
915/1502 MHz (Boost - 980 MHz)
915/1502 MHz (Boost - 980 MHz)
Liczba klastrów
4
4
Liczba bloków SMX
7
7
Procesory strumieniowe
1344
1344
Jednostki rasteryzujące
24
32
Jednostki teksturujące
112
112
Pamięć podręczna L2 Cache
384 kB
512 KB
Pamięć RAM
2048 MB 192 bit-GDDR5
2048 MB 256 bit-GDDR5
Przepustowość pamięci RAM
144,2 GB/s
192,2 GB/s
Filtrowanie (bilinearne) 
102,5 GigaTexels/sec
102,5 GigaTexels/sec
Sugerowana moc zasilacza
450 W
500 W

Biorąc pod uwagę identyczną częstotliwość taktowania, jak w starszym bracie GTX 670, zmniejszyła się przepustowość pamięci ze 192,2 do 144,2 GB/s. Zakładając, że GTX 660 Ti dedykowany jest do grania w rozdzielczości 1920x1080 (1920x1200), takie posunięcie nie powinno blokować ogólnej wydajności akceleratora. Zresztą już za chwilę zobaczycie GeForce GTX 660 Ti w akcji, co powinno rozwiać wiele wątpliwości.

Karta
Nvidia GeForce GTX 660 Ti
Nvidia GeForce GTX 560 Ti
Nvidia GeForce GTX 670
Proces technologiczny
28 nm
40 nm
28 nm
Liczba tranzystorów
3,54 mld
1,95 mld
3,54 mld
Taktowanie
915/1502 MHz (Boost - 980 MHz)
822/1002 MHz
915/1502 MHz (Boost - 980 MHz)
Procesory strumieniowe
1344
384
1344
Jednostki rasteryzujące
24
32
32
Jednostki teksturujące
112
64
112
Pamięć RAM
2048 MB 192-bit GDDR5
1024 MB 256-bit GDDR5
2048 MB 256-bit GDDR5
Cena
1 350 zł
880 zł
1 550 zł
 
 
 
 
Karta
AMD Radeon 7870
AMD Radeon 7950
 
Proces technologiczny
28 nm
28 nm
 
Liczba tranzystorów
2,8 mld
4,31 mld
 
Taktowanie
1000/1250 MHz
800/1250 MHz
 
Procesory strumieniowe
1280
1792
 
Jednostki rasteryzujące
32
32
 
Jednostki teksturujące
80
112
 
Pamięć RAM
2048 MB 256-bit GDDR5
3072 MB 384-bit GDDR5
 
Cena
1 150 zł
1300-1350 zł
 

Wygładzanie TXAA

TXAA
Wygładzanie TXAA w grze The Secret World

Nvidia od momentu wprowadzenia serii GeForce GTX 600 promuje nowy rodzaj wygładzania krawędzi TXAA. W odróżnieniu od najpopularniejszego MSAA ma lepiej wygładzać krawędzie, a przy tym nie obciążać zbytnio układu graficznego. Mają być dostępne dwie możliwe opcje nowego wygładzania krawędzi: TXAA 1 i TXAA 2. Jak zapewnia Nvidia, pierwszy tryb daje obraz z ładniej wykonanymi krawędziami obiektów niż MSAA x8, przy obciążeniu karty graficznej na poziomie MSAA x2. Natomiast ustawienie TXAA 2 pozwoli na jeszcze lepsze wygładzanie przy obciążeniu akceleratora porównywalnym do MSAA x4. W tym momencie nowy rodzaj wygładzania krawędzi będzie działał w m.in.: Borderlands 2, MechWarrior Online, The Secret World, Eve Online i silnikach Unreal 4, Crytek, czy też Slant Six Games.

Z wymienionych, w tej chwili dostępna jest gra The Secret World, a już 26 września ma mieć miejsce premiera gry Borderlands 2.

GPU Boost

GPU Boost

GPU Boost

GPU Boost

GeForce GTX 660 Ti, podobnie jak wcześniej przedstawione akceleratory z serii GTX 600, ma tryb turbo (GPU Boost). Standardowa częstotliwość taktowania rdzenia wynosi  915 MHz. Zawarty w układzie specjalny algorytm nieprzerwanie bierze pod uwagę m.in. takie czynniki jak aktualny pobór energii, temperaturę, użycie procesora graficznego, czy też pamięci, i dostosowuje parametry pracy. To fajne rozwiązanie, tym bardziej że nie zawsze jest wymagana pełna moc akceleratora. Wystarczy włączyć jakikolwiek program monitorujący obciążenie karty (np. EVGA PrecisionX, albo MSI Afterburner) i sprawdzić, jak zmieniał się wykres taktowania podczas grania. W rezultacie okazało się, że bardzo często GeForce GTX 660 Ti tykał z częstotliwością rdzenia ok. 1100 -1150 MH. Co więcej, Boost GPU działa również po przetaktowaniu akceleratora, dodając mu kilkadziesiąt megaherców.

Adaptacyjny Vsync

Adaptacyjny Vsync

Adaptacyjny Vsync

W kartach graficznych GeForce to nowy rodzaj synchronizacji pionowej obrazu o nazwie Adaptive Vsync. Dzięki niemu generowany obraz może być płynniejszy, a przy okazji jest możliwość regulowania szybkości działania gier. Jak wiadomo, synchronizacja pionowa może wyeliminować błędy w wyświetlanym obrazie, głównie polegające na jego "urywaniu", "przeskokach". Efekt ten widać często w trakcie szybkich ruchach myszki w strzelankach FPS, pokonywaniu krętych dróg w wyścigówkach, czy też podczas przesuwaniu mapy w grach strategicznych. Choć należy dodać, że ów efekt nie występuje w każdej grze lub może pojawiać się rzadko. Po aktywacji synchronizacji liczba wyświetlanych kl./s zostaje limitowana przez częstotliwość odświeżania monitora, czyli zazwyczaj do 60 Hz. W niektórych sytuacjach, gdy karta graficzna wyświetla mniej, niż założoną liczbę kl./s, mogą się zdarzać spadki wydajności, brak płynności obrazu. Adaptive Vsync w dynamiczny i stały sposób kontroluje działanie synchronizacji. W momencie gdy karta generuje mniej niż 60 kl./s, synchronizacja zostaje wyłączona. Ponadto w programie EVGA Precision po aktywacji Adaptive Vsync możemy ustalić limit wyświetlanych kl./s.

V-sync

Adaptacyjną synchronizację regulujemy z poziomu sterownika lub innej, zewnętrznej aplikacji, która obsługuje układ graficzny GeForce GTX 670 (np. EVGA Precision).

Cztery wyświetlacze na jednym akceleratorze

Cztery wyświetlacze na jednym akceleratorze

Od czasu zaprezentowania technologii AMD Eyefinity (czyli obsługa wielu monitorów) w kartach graficznych Radeon HD 5000 minęło już 2,5 roku. Właśnie tyle Nvidia potrzebowała na przedstawienie swojego akceleratora, do którego będziemy mogli podłączyć więcej niż dwa monitory (pomijamy autorskie wersje kart). Cóż, lepiej późno niż wcale. GeForce GTX 670 może obsłużyć do czterech monitorów, przez co zwiększa się powierzchnia robocza pulpitu. Rozwiązanie w sam raz dla grafików, graczy, do wykorzystania w monitoringu lub w wielu zakładach (np. w sterowniach).

Najważniejsze informacje na temat GeForce GTX 600 – film

Omówienie najważniejszych technologii i funkcji zostało omówione w poniższej prezentacji.