Na topie

GTA V (PC) – testy wydajności: karty graficzne

Autor:
Maciej Słaboszewski

więcej artykułów ze strefy:
Gry komputerowe

Kategoria: Gry Gry komputerowe Tematyka: Grand Theft Auto Optymalne karty graficzne Producenci: Rockstar

Wielu miało obawy o optymalizację komputerowej odsłony tej serii. Okazuje się jednak, że studio Rockstar solidnie się do niej przyłożyło.

  • GTA V (PC) – testy wydajności: karty graficzne | zdjęcie 1
  • GTA V (PC) – testy wydajności: karty graficzne | zdjęcie 2
  • GTA V (PC) – testy wydajności: karty graficzne | zdjęcie 3
  • GTA V (PC) – testy wydajności: karty graficzne | zdjęcie 4

90%

Ocena benchmark.pl

 

Grand Theft Auto V (PC)

Cena od 169 do 179.99

Zobacz wszystkie oferty

Plusy

ulepszona oprawa graficzna
wsparcie dla rozdzielczości 4K
ogromny, zróżnicowany świat
trche wyrazistych bohaterów, każdy z własnym życiem
świetnie zaprojektowane misje fabularne
ciekawe zadania poboczne
niesamowita ilość dodatkowych aktywności
rewelacyjny dubbing
całkowita nowość - tryb FPP

Minusy

system oceniania zadań

A A

*Najnowsza aktualizacja: Włączyliśmy do akcji Titana X oraz dwurdzeniowego Radeona R9 295X2.

Można powiedzieć – w końcu się udało! GTA V zawitało na pecety ze sporym poślizgiem względem konsoli, szczególnie poprzedniej generacji. Ale mogę ze spokojnym sumieniem powiedzieć, że warto było czekać. Gracze komputerowi otrzymali nie tylko najładniej wyglądającą edycję gry, która bez problemu działa w 60 kl/s o ile tylko dysponujemy odpowiednio mocnym sprzętem lub/i nie przesadzimy z poziomem detali graficznych.

Obawy o optymalizację tytułu okazały się bezpodstawne, bowiem studio Rockstar wywiązało się ze wcześniejszych zapowiedzi. GTA V udostępnia bardzo obszerne menu z ustawieniami graficznymi. Możemy w nim zmienić praktycznie wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy. Dzięki temu tytuł jest bardzo elastyczny i jeśli chodzi o karty graficzne to praktycznie na każdej w miarę współczesnej konstrukcji będziemy mogli uzyskać w pewnym sensie magiczne 60 kl/s.

Dodatkowo posiadacze kart NVIDIA mogą skorzystać z takich usprawnień wizualnych jak miękkie cienie (PCSS) oraz wygładzanie krawędzi TXAA. Szczególnie to ostatnie daje niezły rezultat wizualny choć oczywiście zwiększa nieco obciążenie karty graficznej.

GTA V - miasto

Relatywnie, krótko przed premierą studio Rockstar przedstawiło oficjalne wymagania sprzętowe dla GTA V. I tak minimalna specyfikacja pozwalająca zdaniem producenta na uruchomienie gry przedstawia się następująco:

  • Procesor: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz lub AMD Phenom 9850 2,5 GHz
  • Karta graficzna: GeForce 9800 GT lub Radeon HD 4870
  • Pamięć operacyjna: 4 GB
  • System operacyjny : Windows 7, 8 lub 8,1 (64-bitowy)

Wymagania minimalnie jak widać nie stanowią więc większego wyzwania dla współczesnych konfiguracji. Mamy tutaj sprzęt, który swoje lata świetności ma już dawno za sobą. Oczywiście to jest tylko minimalna specyfikacja, która teoretycznie pozwoli uruchomić na grę. Można jednak przyjąć, że po zredukowaniu detali do minimum i na takiej konfiguracji będziemy wstanie w miarę sensownie zagrać.

GTA V - samochody

Nieco inaczej wygląda kwestia zalecanej konfiguracji do gry w GTA V. Takowa powinna zapewnić całkiem przyjemną rozgrywkę z rozsądnym poziomem detali graficznych. Według producenta wygląda ona następująco:

  • Procesor: Intel Core i5-3470 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz
  • Karta graficzna: GeForce GTX 660 lub Radeon HD 7870
  • Pamięć operacyjna: 8 GB
  • System operacyjny : Windows 7, 8 lub 8,1 (64-bitowy)

Muszę przyznać, że początkowo dość sceptycznie zapatrywałem się na obietnice producenta względem wymagań sprzętowych. Do tej pory mam w pamięci analogiczną sytuację dla czwartej odsłony gry. A chyba wszyscy pamiętamy jak to wyglądało w rzeczywistości.

Tym razem jednak studio Rockstar odrobiło lekcje i zaryzykuje stwierdzenie, że zabawa w GTA V będzie możliwa nawet na konfiguracji sprzętowej podanej przez producenta jako minimalna. Co samo w sobie jest to już sporym osiągnięciem. Wszak mamy tutaj do czynienia z grą o wręcz epickich proporcjach. Więcej na jej temat pisaliśmy przy okazji recenzji tytułu.

GTA V - bohater

Metodyka testowa

W przypadku GTA V podobnie w zasadzie jak i każdego innego sandboksa praktycznie niemożliwe jest znalezienie idealnego miejsca testowego, które zapewni satysfakcjonującą powtarzalność wyników. Szczególnie, że tytuł studia Rockstar oferuje bardzo bogaty świat rozgrywki. GTA V oferuje wbudowany benchmark, na który składa się 5 różnych „scen”. Jednak jak to zwykle bywa w takich przypadkach – teoria i rzeczywistość nie idą w parze.

Wyniki uzyskane w benchmarku dość znacząco różnią się od tych jakie widzimy w trakcie normalnej rozgrywki. Wynika to głównie z faktu, że w benchmarku bardzo często akcja przedstawiona jest z kamery, która nie jest dostępna w normalnej grze. Dlatego też w moich testach wykorzystałem fragment rozgrywki w centrum miasta. Test standardowo przeprowadzałem pięciokrotnie, skrajne wyniki odrzucałem, a z pozostałych wyciągnąłem średnią. Margines błędu pomiarowego wynosi 1 kl/s.

Ustawienia testowe

Wysokie Bardzo wysokie
Jakość cząstek: Wysoka Jakość cząstek: Bardzo wysoka
Zróżnicowanie przechodniów: 100% Zróżnicowanie przechodniów: 100%
Skalowanie dystansu: 100% Skalowanie dystansu: 100%
Jakość tekstur: Wysoka Jakość tekstur: Bardzo Wysoka
Jakość cieniowania powierzchni: Wysoka Jakość cieniowania powierzchni: Bardzo Wysoka
Jakość cieni: Wysoka Jakość cieni: Bardzo wysoka
Jakość odbić: Wysoka Jakość odbić: Bardzo wysoka
Jakość wody: Wysoka Jakość wody: Bardzo wysoka
Jakość trawy: Wysoka Jakość trawy: Bardzo wysoka
Zagęszczenie ludności: 100% Zagęszczenie ludności: 100%
Post FX: Wysokie Post FX: Ultra
TXAA: ON MSAA: x4
Refleksy MSAA: OFF Refleksy MSAA: ON

Na kolejnych stronach przedstawiamy wyniki testów oraz ich analizę, a także porównaie ustawień graficznych.

Odsłon: 186760
Komentarze

154

Udostępnij