Na topie

Podsumowanie premiery Kaby Lake

Autor:

Szef strefy Komputery

więcej artykułów ze strefy:
Komputery

A A

Premiera Kaby Lake jest przewidująco nudna. Intel od dawna nie musi się spieszyć, ani wprowadzać na rynek innowacyjnych procesorów. Działa praktycznie jak monopolista, a każda kolejna generacja przynosi kilka procent wydajności więcej.

Oczywiście bywały wyjątki, jak choćby premiera desktopowych modeli Broadwell, gdzie otrzymaliśmy szybkie zintegrowane grafiki Iris, jak i również pamięć podręczną czwartego poziomu (eDRAM). Intel wycofał się jednak z tych innowacji w szóstej generacji (Skylake), a siódma generacja (Kaby Lake) również nie stara się być przesadnie rewolucyjna.

Intel Kaby Lake

Nie zrozumcie nas źle - Kaby Lake to świetne procesory. Mało tego - to najlepsze procesory na rynku.

Brak realnej konkurencji sprawia jednak, że włodarze Intela mogą opalać się na malowniczych plażach Bahama i sączyć wino z czaszek swoich wrogów, zamiast stać z batogiem nad zastępami inżynierów i zmuszać ich do tworzenia nowych, rewolucyjnych rozwiązań.

Stagnację na rynku procesorów może przełamać jedynie AMD ze swoim (Ry)Zenem. Już niedługo powinniśmy przekonać się, ile warte są nowe procesory "Czerwonych". Jeśli będą dobre, skorzystają na tym wszyscy:

  • AMD - bo zarobi kasę na nowym sprzęcie i zdobędzie utracony rynek 
  • użytkownicy - którzy w końcu będą mieli wybór 
  • Intel - który być może poczuje się zmuszony do wprowadzenia na rynek procesorów równie dobrych jak Core 2 Duo, lub chociaż jak Sandy Bridge

Cena? Nie mamy jeszcze oficjalnych cen na Polskę, ale wszystko wskazuje na to, że podwyżek w stosunku do topowego modelu Skylake nie będzie. Cena powinna być nawet minimalnie niższa. Nie zmienia to faktu, że za procesor tej klasy zapłacimy kupę szmalcu - aktualna kwota jaką należy wyłożyć za Core i7 6700K to ponad 1600 zł. [Akt] Mamy już pierwsze ceny sklepowe i Core i7 7700K został wyceniony na... ponad 1700 zł.

Intel Kaby Lake to nieco ulepszone modele Skylake. Wzrost wydajności jest zbyt mały, by posiadaczom modeli poprzedniej generacji opłacała się wymiana na 7-mą generację Core. Jeśli jednak od jakiegoś czasu wstrzymywałeś się z zakupem nowego procesora (np. od czasów generacji Sandy Bridge lub Ivy Bridge), to może być właściwy moment by zrobić to teraz.

Albo... poczekać na 8-mą generację Cannonlake, która ma być pierwszą generacją wykonaną w 10-nanometrowym procesie produkcyjnym. Albo... poczekać na to, co zaprezentują sobą procesory Zen.

Intel Core i7 7700K - ocena końcowa

  • najwydajniejszy procesor w segmencie mainstream
  • nieco wydajniejszy od swojego poprzednika
  • niezły potencjał OC
  • obsługiwany przez płyty z chipsetem Z170/H170/B150/H110 po aktualizacji firmware
  • nieco wydajniejsza od HD 520 zintegrowana grafika HD 630
  • dzięki sprzętowemu dekodowaniu VP9 zintegrowana grafika umożliwia płynne odtwarzanie filmów UltraHD 60 fps na YouTube
  • sprzętowe kodowanie/dekodowanie HEVC

  • wysoka cena
  • niewielki wzrost wydajności w stosunku do poprzednika

Dobry Produkt 

Współautorem recenzji jest Paweł Maziarz

Odsłon: 92079 Skomentuj artykuł
Komentarze

40

Udostępnij

Procesory w marketplace

  1. Adriian
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-01-03 18:12

    Taki Skylake Refresh z możliwością wyższego OC.

    Skomentuj

  2. Centik
    Oceń komentarz:

    14    

    Opublikowano: 2017-01-03 18:27

    Jedna z zalet "niezły potencjał OC" hehe. Niezły potencjał OC to miał kiedyś E2140 gdzie kręciło się go drugie tyle z 1,6Ghz do 3,2Ghz albo I5 2500K który z 3,3-3,7Ghz robił 5.0Ghz a nie ten i7 7700K gdzie OC wynosi ok 10% bo kręci się z 4,2-4,5Ghz na 5,0Ghz.

    Skomentuj

    1. benutzer
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-01-03 19:07

      A co byś chciał go przekręcić na 8,4 GHz? 4-5 GHz to jest granica. Wolny procek spokojnie podkręcisz o 50 % a hi-endowy o 10%. Tak zawsze było od czasów Celeronów 566, czy nawet 333 i nic się w tej materii nie zmieniło.

      Skomentuj

      1. Centik
        Oceń komentarz:

        10    

        Opublikowano: 2017-01-03 19:39

        Wiem że mocno wykręcone procki z najwyższej półki nie dają się już znacznie podkręcić ale pisanie "niezły potencjał OC" jak kręci się ledwo o 10% więcej to dla mnie śmieszne.

        Skomentuj

        1. Szymon331
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-01-04 07:24

          Zgadzam sie w 100%.
          Kaby lake kreci sie tak jak kiedys Sandy Bridge tylko ze bez "K" (dalo sie procesor krecic magistrala systemowa na dobrych plytach)

          Obecnie jakies cztery generacje procesorow w gore ponad mojego 2500K owocuja wydajnoscia wyzsza moze 40-50%. Niby niezle ale ja swoj procesor lekko podkrecam o te +50% osiagajac wydajnosc niepodkreconych dzisiejszych odpowiednikow...

          Nadal nie oplaca sie specjalnie zmieniac platformy jezeli nowe procki mialyby dzialac bez OC na dzien dobry.

          Skomentuj

          1. Dwd89
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-09-03 10:53

            w pełni się zgadzam, i5-2500k chodzi u mnie na wodzie od premiery na 4.9 ghz, ja się pytam gdzie jest rozwój przez te wszystkie lata.

            Skomentuj

  3. adikos45
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-01-03 18:56

    Pamiętam ten dzień kiedy zakupiłem swojego i7 6700K i kilka godzin później zapowiedź 7700k, pamiętam że nieźle byłem wkurzony :D, teraz widzę że nie ma powodu procki są właściwie takie same nie licząc zintegrowanej grafy. Szczerze raczej nie kupuje się procka do grafy zintegrowanej XD nawet jeżeli ktoś nie gra, a zwykły niedzielny użytkownik nie kupuje takiego proca do oglądania filmów na you tube :D.

    Skomentuj

    1. DaroBenchmarkPC
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2017-01-04 11:35

      Miałem tak samo. Procka kupiłem we wrześniu pod koniec i potem info o premierze nowych. Trochę gniewu ale spojrzałem na to w inny sposób, bo przecież ten procek starczy bez problemu na kilka ładnych lat, a jeszcze mogę go podkręcić. Nie ma co się przejmować bo taki i5 2500k czy nawet stare i7 na 775 czy 1366 dają radę do dziś.

      Skomentuj

      1. MagzjEEh
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2017-01-09 22:55

        Zwłaszcza i7 na 775 dają rade, masz rację.

        Skomentuj

  4. mutissj
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2017-01-03 19:26

    Jak zwykle zabrało testów Iris 6200 vs HD 530 vs HD 630

    Skomentuj

  5. Howie
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-01-03 19:47

    W artykule, przy renderowaniu grafiki, napisane jest, "wyśrubowany 4790K" a wynik gdy są standardowe ustawienia, bez krzty podkręcenia.
    To może wprowadzać czytelników w błąd

    Skomentuj

  6. Kuciapa
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2017-01-03 20:18

    A teram prosze pokazać mi wykres tych procków z takim samym taktowaniem ? możecie sponsorzy pieniądze wam zabiorą ? :D

    Skomentuj

  7. kokosnh
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-01-03 20:26

    "Dodatkowo producent usprawnił funkcję regulacji stanów energetycznych Speed Shift – w nowych procesorach tryb Turbo Boost 2.0 jest uaktywniany jeszcze szybciej"

    Mam zablokowany mnożnik, zero mikro przycięć w oczekiwaniu na podniesienie mnożnika, szybciej się nie da... :D

    Jestem ciekawe jak będzie wypadać względem zen-a zwłaszcza po OC, bo 4.2GHz na bazowym zegarze to całkiem całkiem ładnie.

    Skomentuj

  8. Dudi4Fr
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-01-03 20:58

    U intela po staremu czyli nic nowego. Dodali kilka pierdołek, podciągnęli trochę zegary i voilà nowa generacja CPU...

    Mam nadziej że AMD stanie na wyciskowi zadania z Ryzenami i wrócimy do postępu jak za czasów C2D czy Sandy B.

    Redakcjo,
    Dodajcie info że przy pamięciach szybszych niż 3866MHz obecne biosy w wielu (jeśli nie wszystkich) płytach potrafią podać do nowego i7 i i5 nawet 1.45+V co dla tego procka jest po za bezpieczną granicą (chyba że lejemy w kompa ciekły azot do chłodzenia cpu) co powoduje bardzo wysokie temperatury nawet na dobrych chłodzeniach, a za razem porządnie skróci żywotność chipów.

    Dodałbym też w minusach fakt że seria 7 ma zapewnione wsparcie tylko dla W10. Tak wiem w10 jest lepszy, sam go używam od dnia premiery na wszystkich kompach ale dalej są ludzie który wolą w7, wiec może ich czekać niemiła niespodzianka.

    Skomentuj Historia edycji

    1. Oktawian
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2017-01-04 09:44

      Weź kolego głupot nie wypisuj bo widać że nałykałeś się marketingowej papki a nie masz pojęcia o czym piszesz. Tak się składa że zarówno Sky jak i kaby obsługują DDR3 które spokojnie mogą działać na 1,65V. Wiele ludzi ma takie zestawy. Sam mam taki zestaw od prawie roku i zero problemów. Napięcie to nie wpływa w znaczący sposób na temperaturę procesora, wiem bo bawiłem się w obniżanie. Druga sprawa to w czym Twoim zdaniem ma się objawiać brak wsparcia dla win7? Brakiem sterowników do zintegrowanej grafiki? Przecież to jest praktycznie to samo co w Skylake. Nie testowałem wprawdzie ale mogę się założyć że Kaby będzie tak samo śmigał pod win7 jak Sky. Na przyszłość proponuję sprawdzić samemu albo trochę więcej poczytać zamiast wprowadzać innych w błąd.

      Skomentuj

      1. Dudi4Fr
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-01-04 10:34

        Przeczytałeś chociaż co napisałem czy tylko 2 pierwsze linie?

        Ten 1.45V++ idzie w proc a nie pamieć, co dla tego i7 jest bardzo, bardzo dużo.


        Co do W10, pewnie bedzie śmigać bez problemu. Co najwyżej VP9 i HEVC nie beda kompatybilne z W7. Nie zmienia to faktu że chcą wymusić na ludziach coś na siłę. Do tego w pracy kiedy będziemy zamawiać nowe kompy dla inżynierów pod AutoCad i PDSM będziemy musieli uważać jakie Xenony będą w środku ponieważ korpo chce tylko i wyłącznie W7 Pro i nic innego. A gdyby coś się sypnęło przez fakt że mamy W7 na KabyLake zgani kto miałby problemy?

        Skomentuj

        1. Oktawian
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-01-04 10:58

          To przepraszam :) Faktycznie źle Cię zrozumiałem. Masz rację że płyty domyślnie często ustawiają taki Vcore. Jednak Sky oficjalnie wspiera RAM tylko 2133MHz, powyżej to już OC. Przy podkręcaniu to wiadomo potrzeba odrobiny wiedzy, lepszego chłodzenia itp. Dlatego świadomy użytkownik raczej nie spowoduje moim zdaniem jakiejś ogromnej degradacji układu. No i są jeszcze zabezpieczenia temperaturowe i inne, które mają chronić przed tego typu zjawiskiem. Z tego co czytałem VP9 i HEVC nie ma problemu(są testy w sieci) jak już to z grafiką właśnie. Co niby ma się sypnąć przez system? Natomiast racja, używanie systemu który teoretycznie nie ma wsparcia dla danej platformy może być wymówką dla odmowy naprawy gwarancyjnej.

          Skomentuj

          1. Dudi4Fr
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2017-01-04 12:32

            Nic się nie stało :)

            Problem w tym że przy takim napięciu nawet kompaktowe chłodzenia LC jak H110 nie dają sobie rady. Trzeba bedzie poczekać na nowe biosy i jakieś limity na Voltage CPU.

            Problem w tym ze nawet przy profilach XMP tak sie dzieje wiec jeśli byle kowalski wejdzie w bios włączyć XMP dla swojego nowego super szybkiego ramu który przyspieszy mu komputer dwukrotnie (sarkazm) a przez ten czas cpu bedzie mu działał na 80-90C i bardzo wysokim napięciu.

            Do tego jest dużo osób ma naprawdę dobre kompy ale nie znają się specjalnie na wszystkim i nie są na bieżąco z news'ami. Takich może również spotkać niespodzianka.

            Czemu coś się może sypnąć? Układziki na linii Intel-Microsoft. Jeden chce żeby ludzie kupowali jego ostatni system a drugi żeby brali najnowsze procki i mobo. Wystarczy tylko jeden mały update od Microsoftu żeby KBL sypał BSOD jeśli jedzie na W7. Obaj maja monopol i chcą wyciągnąć jak najwięcej kasy od ludzi, a taki układ pasowałby obu stroną.

            Skomentuj

          2. Oktawian
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-01-04 13:00

            Jeszcze na swoje usprawiedliwienie dodam że naczytałem się dzisiaj tych testów Kaby Lake i dlatego zbyt pobieżnie przeczytałem Twój pierwszy komentarz. Dodatkowo już wiele razy widziałem te bzdury o napięciu Vram i stąd zapewne moja zbyt emocjonalna reakcja.
            To że jakieś tam wypasione chłodzenia nie wyrabiają to moim zdaniem bardziej zasługa niesławnego gluta. Swoją drogą redakcje w tej chwili nakręcają na te 5GHz na Kaby a potem okaże się że z tego samego powodu(gluta) mało kto będzie mógł używać takiego taktowania.
            Jeżeli chodzi o układziki Ms-Intel to jak wiemy taka sytuacja miała już miejsce więc niewykluczone.

            Skomentuj

          3. Dudi4Fr
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-01-04 21:40

            Nic sie nie stalo ;)
            Glut, glutem (dalej nie rozumiem czemu intel taką fuszerkę z tym robi od Haswell'a), ale pod 1.45V++ ten procek zmienia się w grzałkę więc to normalne że bez jakiegoś rozbudowanego chłodzenia ciężko o normalne tempy.

            Widzialem te plotki o 5GHz ale to pewnie bedzie krzemowa loteria jak zawsze.

            A umowa na pewno jest, po co intel podcinał by sobie potencjalna liczbę klientow, przecież W7 jest dalej na olbrzymiej liczbie maszy.

            Skomentuj

          4. Oktawian
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2017-01-05 09:39

            Oj chyba nie doceniasz gluta:) Może odpowiem na własnym przykładzie. Wprawdzie mam "tylko" I5 6600k ale przy napięciu Vcore nieco powyżej 1,4V jest w stanie pracować stabilnie na 4,8GHz. Temperaturę o której pisałeś osiąga dopiero przy 5GHz i znacznie wyższym napięciu :) http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/7ec6ec3bd4138fee
            Wszystko to dzięki temu że wymieniłem gluta na CLP. Przed wymianą faktycznie już na 4,8GHz dobijałem wspomnianej temperatury pomimo że chłodzenie to samo cały czas(custom loop z chłodnicą 3x140). Jak widać różnica gigantyczna.
            btw. Glut stosowany jest od Ivy Bridge. Wiem bo miałem 3750k i też wymieniałem gluta:)

            Skomentuj

          5. Pixel
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-02-14 10:29

            Glut będzie po to aby ludzie skalpowali, wtedy Intel ma czyste rączki od procków K spalonych przez OC, nie muszą się bawić w diagnoze i gwarancję. To jest irytujące, wywalasz sporo więcej kasy na K, a dodatkowe kilka stówek aby to gówno schłodzić bo masz gluta pod czapą, ta pasta ma pewnie tyle swpólnego z pastą co z pastą do butów, ciekawe jakią ma przewodność cieplną dziadostwo.

            Skomentuj

    2. kokosnh
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-01-05 10:36

      Ja nie ufam automatycznemu Vcore, odkąd płyta podała mi 1.65V na i7-2600K przy 5GHz ( i tak, mówię o napięciu CPU, nie ram, żeby nie było pomyłek )
      I wam też radzę nie ufać automatowi, jeśli ogarniacie choć trochę, to zawsze bezpieczniej ustawić ręcznie przy podkręcaniu.

      Skomentuj

  9. GergG
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-01-03 21:17

    Zauważyłem mały błąd -strona nr 1:
    W nasze ręce wpadł najdydajniejszy

    A CPU intela , ich wydajność zaczyna wręcz spadać ( zegar w zegar ) i solidność konstrukcji ... coraz większa miniaturyzacja itd. ( nie mówię o procesie technologicznym , tylko o grubości PCB )

    Skomentuj Historia edycji

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-01-03 23:50

      Dzięki, poprawione

      Skomentuj

  10. radex126
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2017-01-03 22:12

    I7 2600K 4.5GHz I PALIT GTX 1070 SUPER JETSTREAM JESZCZE SPOKO LECĄ W FHD TAK ŻE ZE ZMIANĄ PLATFORMY CZEKAM NA CANNONLAKE AMD RUSZ WRESZCIE DO PRZODU BO BRAK KONKURENCJI SPOWALNIA ROZWÓJ I ZWIĘKSZA CENY DLA KONSUMENTÓW

    Skomentuj Historia edycji

  11. radex126
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2017-01-03 22:13

    I7 2600K 4.5GHz I PALIT GTX 1070 SUPER JETSTREAM JESZCZE SPOKO LECĄ W FHD TAK ŻE ZE ZMIANĄ PLATFORMY CZEKAM NA CANNONLAKE AMD RUSZ WRESZCIE DO PRZODU BO BRAK KONKURENCJI SPOWALNIA ROZWÓJ I ZWIĘKSZA CENY DLA KONSUMENTÓW

    Skomentuj Historia edycji

  12. Ciekawski_
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-01-03 23:03

    Intel idzie w 'Megaherce' jak za czasów P4. Może Ryzen okaże się nowym A64 :)

    Skomentuj

  13. ocw1987
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-01-03 23:28

    Odgrzany kotlet, czy INTEL czegoś się boi ....

    Skomentuj Historia edycji

  14. Kynareth
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-01-04 07:29

    News interesujący dla osób siedzących na prockach z 2010 lub starszych czy ewentualnie tych, którzy kupili w 2012 np i3, a teraz chcą przejść na nowe i5 czy i7.

    Skomentuj

  15. Renji
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-01-04 09:21

    A gdzie temperatury? W żadnym teście tego procka nie ma wykresów porównawczych co do temperatur. Jest aż tak źle?

    Skomentuj

    1. Ciekawski_
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-01-04 17:24

      Podobno tak. Na PPC o tym piszą. Glut robi swoje...

      Skomentuj

  16. Radical
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-01-04 10:45

    Zastanawia mnie jedno, skoro narzeka się że intel leniwie wprowadza nowości i generalnie jest zastój to kto kupuje te nowe procesory skoro są tylko troszkę szybsze?

    Skomentuj

    1. Renji
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-01-04 11:36

      Narzekają ci którzy mają 6 generację. Jakieś dziwne wewnętrzne poczucie mówi im, że oni koniecznie musza mieć 7 generacje, bo inaczej lans im spadnie na minus, odwrócą sie od nich znajomi i wstyd będzie sie na mieście pokazać. Tylko dlatego, że nie mam najnowszego świat mi sie zawali. Ale też wiedzą, że trzeba wydać sporo cybulionów a w zamian dostaje sie mało.
      A intel o tym wie i na takich memejach żeruje.

      Skomentuj

      1. Lt-Col Kukiz
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-01-05 15:12

        Może niektórzy tak. Ja kilka tygodni temu kupiłem 6700K wiedząc, że "za chwilę" wychodzi 7700K. Nie interesuje mnie wzrost wydajności o 2,5%

        Skomentuj

  17. KENJI512
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-01-04 12:37

    Cytuję:
    Plusy: - nieco wydajniejszy od swojego poprzednika,

    To powinien być MINUS! ("nieco", tylko nieco)

    Skomentuj

  18. Dwd89
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-01-06 04:50

    Pozdrawiam :) Zadowolony użytkownik I5-2500K 4.9ghz w zestawie z hd7970 1180mhz rdzeń i 1600 pamięci :)

    Plan zmiany procesora, jak się opłaci czyli za jakieś 10 lat przy obecnym spowolnieniu rozwoju.

    Co gorsza, główny odbiór czyli gry praktycznie stoją w miejscu, a to oznacza że potrzeba moc procesorów też praktycznie stoi w miejscu.

    Skomentuj

  19. Marucins
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-01-07 11:06

    Może rozwinięcie plusy jakie dostał ten CEP?
    Co znaczy atut dla OC?

    - Jak to się ma do temperatur? Chciałbym wiedzieć jak w ogóle testujecie OC że dostał taką a nie inną opinię?

    - Jakie chłodzenie jest potrzebne aby temperatury były znośne?

    Skomentuj

    1. Pixel
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-02-14 10:32

      Takie chłodzenie aby sie nie wyłączał PC po 5 minutach testów OC, hehehe. Redakcja nie ma czasu na testy typu 24h OC Hot.

      Skomentuj

  20. hetman_a
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-01-09 16:57

    Up to 10 x USA ;-)))) No niezła ta technologia ;-P
    A tak serio, to po kij mi nowy chipset, jak ani nie ma obsługi USB 3.1 to na dodatek jedyne co dodali co Optane, którego nie ma jeszcze w sprzedaży.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!