Jak przetestować prędkość łącza?
Ciekawostki

Jak przetestować prędkość łącza?

przeczytasz w 2 min.

Jak sprawdzić szybkość łącza internetowego? Jak analizować i interpretować wyniki? W tym artykule opisujemy jak poprawnie sprawdzić prędkość łącza i co może zakłócić właściwy pomiar.

Konieczność sprawdzenia szybkości łącza internetowego może pojawić się w wielu sytuacjach. Na przykład gdy zauważamy, że strony otwierają się wolniej niż zazwyczaj, pojawiają się problemy z połączeniem, a także, gdy chcemy po prostu sprawdzić, czy dostawca wywiązuje z umowy i zapewnia przepustowość zgodną z obiecaną. Samo przetestowanie prędkości nie jest skomplikowanym zadaniem, które wymagałoby specjalistycznej wiedzy. Może być wykonane na dwa sposoby – online lub za pomocą odpowiedniej aplikacji.

Testowanie szybkości łącza za pomocą strony internetowej

W Internecie istnieje wiele stron, które umożliwiają przeprowadzenie takiego testu. Od niedawna również na benchmark.pl znajdziesz narzędzie do testowania szybkości łącza internetowego.

Po wejściu na witrynę wystarczy nacisnąć przycisk „GO”, aby rozpoczął się trwający kilkadziesiąt sekund test, w którym najpierw sprawdzana jest szybkość pobierania danych przez łącze, a po nim – szybkość ich wysyłania.

wyniki testu szybkości łącza

Wyniki obu pomiarów podawane są w Mb/s wraz z wysokością opóźnień (ping) w milisekundach. Test jest przeprowadzony przy użyciu domyślnego serwera Speed Test, można również wybrać inny – pod przyciskiem „GO” na stronie głównej znajduje się lista serwerów, pozwalająca na ręczny wybór jednego z kilkudziesięciu dostępnych – są one ulokowane zarówno w Polsce, jak i innych krajach świata.

Wielu dostawców internetu umożliwia sprawdzenie prędkości posiadanego łącza na swoich witrynach. Takie rozwiązanie oferuje między innymi Orange. Procedura przeprowadzenia testu wygląda identycznie jak na naszej stronie SpeedTest, jednak nie ma opcji wyboru serwera. Wyniki testu to dokładne szybkości pobierania i wysyłania oraz wielkość opóźnienia.

Testowania szybkości internetu za pomocą aplikacji

W przypadku połączenia typu Wi-fi, można posłużyć się specjalistycznymi aplikacjami do sprawdzenia szybkości transferu danych oraz innych parametrów. Darmowy program Wifi Info View skanuje sieć bezprzewodową i podaje takie informacje, jak nazwa sieci, jakość sygnału (wyrażana w cyfrach od 0 do 100), RSSI i częstotliwość, maksymalna szybkość, model i nazwa routera, rodzaj zabezpieczeń i inne elementy. Aplikacja ta pozwoli sprawdzić szybkości Wi-fi w domu i firmie.

wifi meter

Inny użyteczny – i również darmowy – program tego typu to NetMeter. Umożliwia śledzenie na bieżąco szybkości pobierania oraz wysyłania danych przez lokalną sieć. Prowadzi także statystyki, pozwalające na sprawdzenie, ile danych w wybranym okresie zostało wysłanych oraz pobranych. Ze względu na dużą ilość statystyk, to narzędzie może posłużyć zaawansowanym użytkownikom do bardziej głębokiej analizy ruchu sieciowego.

Jak analizować i interpretować wyniki?

Gdy mamy już wyniki, jak należy je interpretować? Czy szybkość pobierania danych mniejsza od tej, która obiecywał dostawca, oznacza, że jesteśmy oszukiwani? Niekoniecznie. Wpływ na wynik pomiarów mogą mieć aplikacje pracujące w tle. Dotyczy to zwłaszcza systemu Windows 10, prowadzącego telemetrię i wysyłającego dane do serwerów Microsoft, synchronizującego nasze dane na komputerze z chmurą OneDrive, ewentualnie pobieranych w tle aktualizacji systemu.

Również oprogramowanie antywirusowe i programu typu internet security z firewallem, pozostają w ciągłym kontakcie online ze swoimi bazami sygnatur wirusów. Mogą to być również komunikatory, aplikacje typu p2p (torrenty) oraz inne usługi, które są połączone w naszym komputerze z siecią (np. DropBox, platforma Steam).

Jeśli chcemy mieć pewność co do wyniku pomiaru, najlepiej wyłączyć wszystko, poza oprogramowaniem antywirusowym – jest ono używane codziennie, a więc musi zostać w nim uwzględnione. Dopiero wówczas można przeprowadzić test – a najlepiej powtórzyć go dwa/trzy razy.

Jeśli mimo to okaże się, że szybkość łącza jest zdecydowanie mniejsza, niż być powinna (np. pobieranie 3Mb/s zamiast 10Mb/s), może to oznaczać kilka rzeczy: na przykład problem z routerem albo nawet samym łączem, blokowanie transferu danych przez usługi w tle (w tym wirusy), a w przypadku sieci Wi-fi zajęcie przez kogoś pasma (mniej lub bardziej świadome).

Rzecz w tym, że zanim zrzucimy winę na naszego usługodawcę i zgłosimy reklamację dotyczącą szybkości łącza, warto wykluczyć jak najwięcej przyczyn po naszej stronie.

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    xGatki
    7
    Jak? Kliknąć Start.
    • avatar
      sebmania
      0
      Jak pamiętam w neti reklamacje przyjmują przy 40% spadku prędkości
      • avatar
        Lucy45
        0
        Ja znowu teraz zainwestowałam w światłowód - https://www.inea.pl/popc jednak ta technologia poszybowała do przodu i skoro możemy z tego korzystać to warto
        • avatar
          Sowity
          0
          No u mnie wszystko ok. Tak jak na umowie ;) Elbonet spisuje się bardzo dobrze.