Na topie

Jaki aparat do nagrywania filmów - TOP 5

Autor:

Szef strefy Foto

więcej artykułów ze strefy:
Foto

Większość dostępnych dziś aparatów cyfrowych oprócz funkcji foto dysponuje też trybem filmowym. Są wśród nich takie, które wyróżniają się pod tym względem. Oto TOP najlepszych aparatów cyfrowych do nagrywania filmów.

  • Jaki aparat do nagrywania filmów - TOP 5 | zdjęcie 1
Ocena redakcji

5

super

 

A A

Nadeszła wiosna, nadejdzie lato, a przed nami wiele dni, w trakcie których może najść nas ochota zachowania wspomnień. Także w czasie wakacji. Polecane aparaty z perspektywy fotograficznej, w tym te najtańsze polecane aparaty do 1000 zł, znajdziecie w naszych innych zestawieniach, pora spojrzeć się na ich drugie oblicze, czyli możliwości filmowe. A te są spore choć smartfony nie tak łatwo dają o sobie zapomnieć.

Są też kamery akcji, niewątpliwie atrakcyjne, ale też wyspecjalizowane w swoim przeznaczeniu (bardzo szerokie pole widzenia) o jakości obrazu często niższej od tego co zapewni nam telefon z dobrym aparatem, a już na pewno porządny filmowy aparat cyfrowy.

Panasonic GX80 - dobry aparat do filmowania
Dziś niezła kamera zmieści się w dłoni

Tegoroczne zestawienie TOP 5 Jaki aparat do nagrywania filmów doskonale odzwierciedla obecny trend, który mocno deprecjonuje lustrzanki, a na pierwszym miejscu stawia bezlusterkowce. Jednak jeśli chcecie by to był kompakt, albo lustrzanka, zajrzyjcie do archiwalnych propozycji. Też mogą was zadowolić. Wybór zależy do Was i zasobności waszej kieszeni.

Dlaczego aparat cyfrowy do filmowania jest wart uwagi

Przede wszystkim taki aparat nie tylko przyda się do filmowania, ale też do wykonywania zdjęć. Zazwyczaj bardzo dobry aparat dla wakacyjnego filmowca jest też co najmniej dobrym aparatem do zdjęć dlatego upieczemy dwie pieczenie przy jednym ogniu.

Ale dlaczego warto zwrócić uwagę na aparat skoro pewnie pod ręką mamy też smartfon?

Gdy bierzemy pod uwagę prosty kompakt decyzja może być trudna, gdy zapomnimy o tym, że prawie każda cyfrówka ma zazwyczaj przyzwoity zoom optyczny (cyfrowy zoom w smartfonie, nawet najlepszy, nie jest dostępny podczas filmowania). Filmując w trybie automatycznym i tym i tym aparatem uzyskamy podobne wyniki, a jeśli dysponujemy flagowym smartfonem może nawet lepsze. Oczywiście im bardziej zaawansowany kompakt tym większe możliwości daje nam jego menu filmowania.

Reżyser scenografia
Filmowcy dążą do perfekcji, ale ambicje warto stopniować

Jest jednak jedna rzecz, która może przeważyć na korzyść prawie każdego aparatu cyfrowego. Choć smartfony coraz częściej wyposażane są w funkcje stabilizacji obrazu ta niekoniecznie jest dostępna w trybie filmowym, a jeśli to i tak nie musi dawać idealnych rezultatów (chyba że zainwestujemy w dobry gimbal). Tymczasem cyfrówki mają nie tylko stabilizację optyczną/matrycową dostępną w trybie wideo, potrafi ona być bardzo skuteczna.

Przechodząc do świata bezlusterkowców i lustrzanek dostajemy w ręce sprzęt o dużo większym potencjale (w tym dużo większym sensorze), z lepszą jakością obrazu (a to nie tylko piksele i rozmiar matrycy), elastyczniejszymi ustawieniami AF i ekspozycji (w tym rozbudowanymi opcjami manualnymi) podczas filmowania (smartfony zwykle mają ubogie opcje filmowe), a nadto możliwością zmiany optyki. Ta ostatnia to oczywiście już aktywność przeznaczona dla bardzo zaawansowanych użytkowników, większość wypoczywających raczej zechce ograniczyć się do konkretnego zestawu aparat+obiektyw jaki został zabrany w podróż.

Najlepsze aparaty cyfrowe do nagrywania filmów

Panasonic Lumix GH5s

Gdy Sony wprowadziło do sprzedaży swoją dedykowaną wideo serię A7S oczywistym stało się, że i Panasonic, bardzo popularny wśród filmujących blogerów, zaproponuje coś podobnego od siebie. I oto mamy Panasonic Lumix GH5s. To bezlusterkowiec z wyższej półki więc wyposażony w najnowsze technologie, interesujące też profesjonalistów. Z celowo zastosowanym 10 Mpix sensorem typu 4/3 (jak to w Panasonic), który pracuje w trybie Dual Native ISO. Oznacza to, że każdy piksel zoptymalizowany jest pod kątem rejestracji obrazu na niższych jak i wyższych wartościach ISO. A na pewno okazji by filmować wieczorami czy przy dużej rozpiętości dynamicznej sceny w wakacje nie zabraknie. Rozdzielczość filmów sięga filmowego 4K (4096 x 2160) przy 60 kl/s. Filmując w FullHD możemy uzyskać filmy spowolnione nawet 8x. W przypadku GH5s musimy pamiętać by stosować obiektyw ze stabilizacją, bo w korpusie jej nie znajdziemy.

Najważniejsze cechy

Matryca
10 Mpix
Zoom optyczny (max)
w zależności od obiektywu
Zoom cyfrowy (max)
w zależności od obiektywu
Karta pamięci
SD, SDHC, SDXC
Czas otwarcia migawki
60 - 1/8000 s
Czułość ISO (max)
51200

Pełna specyfikacja

90%

Ocena benchmark.pl

Panasonic Lumix GX80

Panasonic w świecie bezlusterkowców i filmowania ma bardzo silną pozycję. Dlatego druga, dużo tańsza propozycja to również aparat tej marki. Starszy model (z 2016) roku, ale również o bardzo dobrej jakości obrazu filmowego i świetnej 5-osiowej stabilizacji obrazu (tym razem również wbudowanej w korpus). Są aparaty, które radzą sobie tak jak GX80, a przy fotografowaniu są może wygodniejsze, a jeśli chodzi o filmowanie bez dodatkowych akcesoriów (nie podłączymy tutaj zewnętrznego mikrofonu, ale podczas wakacyjnych wypraw mało kto będzie tak sobie utrudniał życie) to GX80 jest stanowczo lepszym wyborem. Maksymalna rozdzielczość filmów to 4K/30p, w trybie FullHD uzyskamy 60 kl/s.

Najważniejsze cechy

Matryca
16 Mpix
Zoom optyczny (max)
w zależności od obiektywu
Karta pamięci
SD, SDHC, SDXC
Czas otwarcia migawki
60 - 1/4000 s
Czułość ISO (max)
25600

Pełna specyfikacja

90%

Ocena benchmark.pl

Sony A6400

Filmujący aparatami marki Sony wybierają bardzo często model A7 III, ale jeśli myślicie o czymś sporo tańszym, a również dysponującym rewelacyjną funkcjonalnością autofokusa, to przyjrzyjcie się Sony A6400 z 24 Mpix sensorem typu APS-C. To niedawno wprowadzony do sprzedaży aparat, który zastępuje A6300 i w zasadzie jest dużo lepszy niż A6500. Jedynym „niedociągnięciem” jest brak wbudowanej stabilizacji obrazu, ale zakładając że gimbal zapewni jeszcze lepsze wyniki, inne korzyści jakie płyną z zakupu A6400 są bezwzględnie warte uwagi. Sony A6400 zapewni na idealne śledzenie motywu, natychmiastowe wykrywanie twarzy lub oka zarówno przy wideo jak i filmowaniu. Producent zastosował znany z serii A7 układ menu dzięki czemu komfort korzystania z aparatu w końcu jest taki jak należy. W ustawieniach znajdziemy liczne funkcje wspomagające filmowanie, takie jak S-Log2, S-Log3, wsparcie HLG oraz zebra.

Najważniejsze cechy

Matryca
24 Mpix
Karta pamięci
SD, SDHC, SDXC, Memory Stick Pro Duo, Memory Stick Pro-HG Duo
Efektywna rozdzielczość zdjęć
6000 x 4000 px
Czas otwarcia migawki
30 - 1/4000 s
Czułość ISO (max)
102400

Pełna specyfikacja

96%

Ocena benchmark.pl

Nikon Z 6

Nikon dopiero pod koniec lata 2018 roku wszedł na rynek bezlusterkowców z pełnego zdarzenia, ale zrobił to z dużym przytupem. Niższy model z dwóch zaprezentowanych wówczas aparatów Nikon Z 6 zyskał bardzo dobrą opinię wśród filmujących. To bezlusterkowiec pełnoklatkowy, wyposażony w pełnoklatkowy sensor o rozdzielczości 24 Mpix, który wyposażono w zintegrowaną 5-osiową stabilizację. To kontrpropozycja dla bardzo dobrego Sony A7 III (który tez powinien znaleźć się w zestawieniu, ale ustąpił miejsca tańszemu A6400). Nikon Z 6 celuje w wideo 4K, szczególnie przy zapisie na zewnętrznym rekorderze, a menu jest tak dopracowane by konfiguracja wideo nie konfliktowała z ustawieniami fotograficznymi. A w tych znajdziemy ustawienie 10bit Log dla zapisu wideo. W przyszłości aktualizacje oprogramowania jeszcze bardziej rozszerzą możliwości aparatu. Zapis treści odbywa się na bardzo wydajnych kartach pamięci XQD (w przyszłości będzie to CFExpress).

Najważniejsze cechy

Matryca
24,5 Mpix
Zoom optyczny (max)
w zależności od obiektywu
Zoom cyfrowy (max)
w zależności od obiektywu
Karta pamięci
SD, SDHC, SDXC
Czas otwarcia migawki
30 - 1/8000 s
Czułość ISO (max)
51200

Pełna specyfikacja

90%

Ocena benchmark.pl

Fujifilm X-T3

Wybierając aparat, który spełni się jako uniwersalny sprzęt do filmowania innej marki niż Sony mieliśmy twardy orzech do zgryzienia. Są starsze modele jak Olympus OM-D E-M1 Mark II warte polecenia, ale jeśli zależy wam na czymś nowszym i z większym sensorem APS-C to ciekawą propozycją jest Fujifilm X-T3. To aparat, który może nie jest pierwszym w kolejce zakupowej dla profesjonalnego użytkownika, ale okaże się doskonałym sprzętem do filmowania, również w trybie 4K przy 60 kl/s i to z zapisem wewnętrznym na karcie SD (aparat ma podwójny slot). Tym czego mu brakuje, to wbudowana stabilizacja (ma ją z kolei X-H1), są za to liczne funkcje wspomagające wygodne filmowanie (których brakuje w X-H1).

Najważniejsze cechy

Matryca
26,1 Mpix
Zoom optyczny (max)
w zależności od obiektywu
Zoom cyfrowy (max)
w zależności od obiektywu
Karta pamięci
SD, SDHC, SDXC
Efektywna rozdzielczość zdjęć
6240 x 4160 px
Czas otwarcia migawki
30 - 1/8000 s
Czułość ISO (max)
12800

Pełna specyfikacja

90%

Ocena benchmark.pl

Zobacz również:

Odsłon: 4867
Komentarze

2

Udostępnij