Karty graficzne

Podsumowanie

z dnia 2014-02-10

Wygląda na to, że Mantle to dar z niebios. Wydajność poważnie wzrasta, gdy dana lokacja lub program wymaga sporej mocy obliczeniowej od procesora. Jak sami widzieliście, różnice w demie technologicznym Star Swarm są ogromne. Choć na końcowe wnioski należy poczekać do momentu wydania pełnej wersji gry, to już widać, jaki może być potencjał Mantle w grach strategicznych. To właśnie w nich występują często setki lub nawet tysiące obiektów ze sztuczną inteligencją, które obciążają CPU.

Mogą również skorzystać fani innych gatunków gier. Co prawda w trybie dla pojedynczego gracza Battlefield 4 niezbyt odczuliśmy przyspieszenie po przejściu na nowe API. Dzieje się to z tego względu, że Mantle pokazuje pazur tylko w takich warunkach, gdzie najistotniejszą rolę odgrywa procesor. Zupełnie inaczej sprawa wyglądała w trybie wielu graczy, gdzie korzyści płynące z niskopoziomowego API Mantle było można odczuć gołym okiem. Skorzystać z tego mogą na pewno posiadacze wolniejszych procesorów, na których wraz z kartą graficzną z silnikiem GCN odczują naprawdę duże przyspieszenie.

Co więcej, silnik z Battlefield 4 znajdzie zastosowanie w wielu grach, których premiery będą miały miejsce w tym roku. A zatem iście prawdopodobne, że wiele z nich będzie miało zaimplementowane wsparcie dla Mantle.


Thief pojawi się już na koniec lutego. A to kolejna gra, na której będzie możliwe granie w trybie Mantle.

Naszym zdaniem Mantle to świetny projekt. Za darmo możemy otrzymać przyrost wydajności. Wystarczy tylko w opcjach gry przełączyć tryb generowania obrazu. Czego chcieć więcej? Na razie brakuje gier, gdzie moglibyśmy sprawdzić możliwości nowego API. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się kilka tytułów, a najszybciej zobaczymy kolejną część hitu: Thief. Jak tylko pojawi się wersja na PC obiecujemy dokonać sprawdzenia wydajności w Mantle. Przypominamy również, że testowaliśmy Mantle również przy użyciu APU AMD A10-7850K.

marketplace

Komentarze

121
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Zostaje mi nic innego powiedzieć jak Brawo AMD :)
    Zaloguj się
    57
  • avatar
    Wiekszosc z was narzeka na dostepnosc gier, ograniczenie tylko do kart AMD itp. A wszyscy zapominaja o jednym... To jest DARMOWA technologia, ktora za zupelne ZERO podnosi w niektorych przypadkach wydajnosc! Jesli wzrost FPS za friko jest powodem do narzekan to juz sam nie wiem co moglo by was uszczesliwic.

    Zaloguj się
    11
  • avatar
    Mantle po prostu mniej obciąża procesor dzięki czemu czemu będzie można pograć dłużej na danej podstawce. Jeśli mamy wydajny procesor różnicy w wydajności praktycznie nie ma gdyż i tak dochodzimy do maksymalnej możliwości układu.
    Oczywiście tak dla mantle lecz teraz jestem ciekaw z jaką odpowiedzią wyjdzie nvidia.
    Zaloguj się
  • avatar
    Przydały by się też testy na słabszych kartach.
  • avatar
    znow nic nie piszecie o mikroprzycieciach. czy to ze mamy wiecej kaltek wplywa na jakosc obrazu czy sa to puste klatki?
    chodzi mi o to:
    http://www.youtube.com/watch?v=nxVSWYwRx2Q
    Zaloguj się
  • avatar
    Super po ponad tygodniu testy...

    A gdzie testy z innymi procesorami i3, FX4300 albo FX6300, i5, i7??
    Gdzie inne karty graficzne?? np 260,270,280 i porównania do NV w tej cenie
    Gdzie porównanie grafiki w Mantle i DirectX??

    Panowie się chyba nie postarali...
    Zaloguj się
  • avatar
    Mantle to otwarta technologia do której może dołączyć każdy producent, co do tego że przy innych kartach jest mniejszy wzrost wydajności amd napisało że póki co mantle zoptymalizowane jest pod karty serii 290 ale po jakimś czasie udostępnią wersję wspierającą wszystkie jednostki z GCN.
    Zaloguj się
  • avatar
    Dokładnie rynek gier obecnie "chodzi" na AMD.

    PCty, Laptopy, PS4, XboX One, Xbox360, Wii oraz Wii U.
    Zaloguj się
  • avatar
    Może byście zmierzyli obciążenia CPU z i bez Mantle, wtedy byłoby widać jakąś zmianę w charakterystyce pracy.
  • avatar
    Dajcie test z procesorem Intela na 775 np. Q8xx, Q9xxx tak z ciekawości bo sporo osób ma jeszcze takie zestawy. W sumie zamysł z Mantle jest bardzo ciekawy i pożyjemy zobaczymy.
  • avatar
    "Będzie.. będzie zabawa ^^ będzie sie działo ^^ znów nocy będzie mało :D " no to nasze maszynki wystarczą nam na dłużej :) thx!
  • avatar
    Ja natomiast ciekaw jestem jaki będzie wzrost wydajności na mobilnych radeonach, np czy o wiele tansze laptopy 'gamingowe' od msi, ktore bazuja na procesorze i karcie od AMD wreszcie będą mogły być realną alternatywą dla odpowiedników z procesorem od Intela. Tak czy owak fajnie że coś 'nowego' (ach te czasy glide'a i voodoo :) ) ruszyło.
  • avatar
    ta grafa kosztuje 1800 jak wsadzisz gorszą to będzie mniejszy wzrost. Przy kartach typu HD 7730 i pentiumie wskoczą ci góra 2 klatki więcej.
    Zaloguj się
  • avatar
    "Wydajność poważnie wzrasta, gdy dana lokacja lub program wymaga sporej mocy obliczeniowej od procesora. "

    Wcale nie chodzi o obciążenie CPU samo w sobie, alle o zatykające się API oraz nieefektywne wykorzystanie przebiegów procesora. Mantle znacznie eliminuje puste cykle bezczynności CPI w oczekiwaniu aż coś zostanie obliczone, by kontynuować przygotowanie kolejnej klatki animacji. W 3dRT sumaryczna wydajność procesora jest praktycznie nieistotna. Liczy się responsywność oraz ile ms potrzeba by przygotować klatkę animacji dla GPU.
    Zaloguj się
  • avatar
    Na pewno fajnie by było jak by Mantle zastąpiło DirectX i wszystkie gry tak wychodziły. Wtedy jest duży sens takiej technologii. Jak połowa gier będzie na DirectX i połowa na Mantle to i tak chcąc pograć w każdą dobrą grę będzie trzeba kupić mocny procesor, a wtedy z Mantle korzyści nie będzie.
    Do redakcji:
    Zróbcie test porównujący opłacalności zestawu z wykorzystaniem Mantle i DirectX. Po tych testach wiemy co Mantle daje, ale nadal nie wiemy co bardziej się opłaca. Ja do tego celu zbudowałbym dwa zestawy w podobnej cenie, jeden przetestował pod DirectX, drugi pod Mantle. np.:
    - i5 4670K z OC i GTX 770 (test DirectX)
    - Pentium G3420 i Radeon R9 290X (test Mantle)
    Oba zestawy uwzględniając jeszcze droższą płytę główną do OC i5 kosztują podobnie. Ciekawe który zestaw wtedy uzyska większą wydajność. Logiczne jest, że jak karta graficzna musi zając się obliczeniami również procesorowymi, to ilość generowanych klatek obliczeń graficznych musi spaść, bo część mocy karty musi iść na obliczenia procesorowe. Jestem ciekaw co wychodzi taniej. Kupno mocniejszej karty i słabego procesora czy zakup średniej karty i mocnego procesora. Prosiłbym o taki test i pewnie nie tylko ja :)
    Zaloguj się
  • avatar
    http://forum.hardwarepal.com/battlefield-4-mantle-vs-directx-image-quality-comparison/

    Chyba wyraźnie widać skąd bierze się część dodatkowych fps...
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    bol jest jeden. niestety cf szarpie jeszcze mocniej niz na d3d
  • avatar
    Świetny ruch AMD. Nie potrafią zrobić super wydajnych procesorów to zrobią tak by nie były potrzebne :) A jeśli konsole będą z tego korzystały to technologia ma szansę wyprzeć DirectX
  • avatar
    Zachęcam do zapoznania się z filmikiem, a potem z artykułem. Bardzo ciekawa i wręcz obowiązkowa lektura :)
    Zaloguj się
    -6
  • avatar
    http://pclab.pl/art56032.html
    Zaloguj się
    -6
  • avatar
    No, no ... wybór gier pod Mantle powala:)

    Ta nowa technologia świetnie nadaje się do komputerów z supermarketów. Płynna rozgrywka już za 999 zł.
    Zaloguj się
    -9
  • avatar
    Średnoa 47 fpsów to dla Was płynna rozgrywka? Szczerzę Wam współczuję.
    Zaloguj się
    -13
  • avatar
    Czyli na gry powiedzmy wydane do 1 lutego 2014 ta opcja nie działa ???
    Inaczej: żeby to działało gra musi być "fabrycznie" przygotowana na M ???
    Tak ???

    Jeśli tak to póki co jest to jedno wielkie bicie piany w pustym kuflu (sorki piwosze) Inaczej: marketingowy bełkot jakich wiele wokół.....

    A temat na poważnie będzie można potraktować najwcześniej za rok, dwa - jak naprawdę będzie co porównywać...
    Zaloguj się
    -15
  • avatar
    No i teraz mądre głowy wytłumaczcie mi, DLACZEGO Mantle w BF4 SP nie daje rady? Moja hipoteza jest taka, że procek nadal jest wąskim gardłem i niestety, ale Mantle będzie słabo sobie radziło w grach, gdzie trzeba będzie zarezerwować dodatkowe cykle procka na A.I. i inne pierdy.
    Zaloguj się
    -17
  • avatar
    https://www.youtube.com/watch?v=YqkI7bOfRkA&list=LLlDk1pIwoHRCOCF_9D7NDoQ&feature=c4-overview
  • avatar
    Wszystko ladnie pieknie, ale boli mnie brak tripple bufferingu. Przynajmniej nie wykminilem jak to wlaczyc i spadek FPS ponizej granicy odswiezania v-sync obcina je od razu o polowe. I to mnie poki co najbardziej boli.

    Chyba że ktoś zdołał odpalić tripple buffering na mantle?
    Zaloguj się
  • avatar
    Mantle jak beta fajna rzecz ale to badziewie ma wiecej bugow niz dx... i na dzien dzisiejszy w CF jest nie urzywalne.
  • avatar
    Gdyby AMD udalo sie przekonac programistow gier dla konsol, do korzystania z Mantle (pytanie, czy Mantle jest obslugiwane przez konsole), to moglby to byc wyczekiwany standard, ktory zastapilby wolnego i zasobozernego DirectX'a.

    O tym jak wiele mocy sprzetu marnuje od lat DirectX wiedza wszyscy ci, ktorzy uruchamiali te same gry pod DX i OpenGL. Wyniki Mantle tylko to potwierdzaja.
  • avatar
    R9 290 to silna karta i nie jest dla nikogo zdziwieniem, że nowe sterowniki spełniają swoją funkcję. Zróbcie podobne testy z kartami dla przeciętnego Kowalskiego.
  • avatar
    mam nadzieje ze i w secondlife tez to bedzie wykorzystane :P mocno obciaza procka z z grafiki to tylko jej pamiec ;x
  • avatar
    Boje się ze to umrze ponieważ jednak producenci głównie zarabiają na hardwarze
  • avatar
    Dobrze, że mam AMD :P ale na forum tylko GTX 780 nikt nie umie polecić innej karty :D juhuuu... co za plebsy