Pamięć RAM

Testy wydajnościowe

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2019-05-06

Jeśli przeskoczyliście podstronę "Platforma testowa" informujemy, że w testach wykorzystaliśmy komputer wyposażony w procesor Intel Core i9 9900K i kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti. Pamięci RAM były testowane w dwóch ustawieniach - 2666 MHz oraz 4133 MHz.

Wypada tu zaznaczyć, że wiele osób przy testach pamięci RAM popełnia błąd - a mianowicie przy użyciu profilów XMP nie sprawdza, czy równocześnie płyta główna nie uruchamia mechanizmu Enhanced Turbo, który (generalnie rzecz biorąc, bo nie zawsze jest to regułą) ustawia najwyższy mnożnik dla wszystkich rdzeni. Różnice jakie wtedy wychodzą są naturalnie znacznie większe, bowiem nie wynikają wyłącznie z taktowania pamięci RAM, ale i z szybszego działania procesora.

3DMark Fire Strike
[punkty] wynik ogólny

4133 MHz 27822
2666 MHz 27026

3DMark Fire Strike
[punkty] wynik GPU

4133 MHz 34411
2666 MHz 34019

3DMark Fire Strike
[punkty] wynik CPU

4133 MHz 25635
2666 MHz 24692

3DMark Port Royale
[punkty] wynik ogólny

4133 MHz 8043
2666 MHz 8015

Różnice są, ale nie są jakieś specjalnie spektakularne. Na pewno jedak zobaczymy je podczas testów w grach.

Wypada tu również zaznaczyć, że nie każdy silnik będzie się cieszył z wyższego taktowania RAM tak samo. Niektóre mogą być bardziej czułe na zmiany czasów dostępu pamięci operacyjnej (CL).

The Division 2 – 1920 x 1080, ultra
[średnie kl./s.] DirectX 12

4133 MHz 168
2666 MHz 157

The Division 2 – 2560 x 1440, ultra
[średnie kl./s.] DirectX 12

4133 MHz 122
2666 MHz 114

The Division 2 – 3840 x 2160, ultra
[średnie kl./s.] DirectX 12

4133 MHz 68
2666 MHz 63

No. I to się nazywa wzrost wydajności. Średnio 11 klatek więcej w Full HD, 8 klatek więcej w QHD i 5 klatek więcej w UHD - niby niewiele, ale są to wartości nie do pogardzenia.

W testach wykorzystaliśmy benchmark wbudowany w grę, bowiem takie rozwiązanie zapewnia bardzo wysoką powtarzalność. Dla zainteresowanych (np. chętnych do porównania z własną konfiguracją) podajemy również punktację w tym teście:

The Division 2 – 1920 x 1080, ultra
[punkty benchmark] DirectX 12

4133 MHz 15001
2666 MHz 14038

The Division 2 – 2560 x 1440, ultra
[punkty benchmark] DirectX 12

4133 MHz 10756
2666 MHz 10246

The Division 2 – 3840 x 2160, ultra
[punkty benchmark] DirectX 12

4133 MHz 6083
2666 MHz 5652