Ciekawostki

Systemy wspomagania jazdy

opublikowano przez w dniu 2014-12-24

Jak już wspomniałem we wstępnie Volvo jest synonimem bezpieczeństwa, dlatego nie sposób pominąć funkcjonalności wspomagających jazdę. W przypadku Volvo S60 można wręcz mówić o zintegrowanym systemie składającym się z licznych mniejszych układów. Oczywiście nie próbowaliśmy, a wręcz nie powinniśmy, testować ich wszystkich, dlatego przypomnimy jedynie ich funkcjonalność, a w poniższym filmie zaprezentujemy sposób działanie niektórych z nich:

  • BLIS – asystent martwego pola, informujący nas za pośrednictwem mrugającej diody o innym pojeździe jadącym sąsiednim pasem.
  • Drive alert – ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy, wykrywane na podstawie długości podróży oraz zachowań kierowcy – ruchy kierownicą, utrzymywanie stałej prędkości itp.
  • Asystent pasa ruchu – ostrzeżenia o zmianie pasa ruchu bez sygnalizacji chęci wykonania tego manewru za pomocą kierunkowskazu.
  • Ostrzeżenie przed kolizją – jak sama nazwa wskazuje kierowca jest ostrzegany o wzrastającym ryzyku najechanie na tył poprzedzającego nas pojazdu. Pod uwagę brana jest prędkość i odległość od pojazdu, a także czas jazdy w bliskiej odległości od przeszkody. Ostrzeżenia przekazywane są za pośrednictwem pomarańczowych kontrolek znajdujących się w górnej części deski rozdzielczej oraz komunikatów dźwiękowych.
  • Aktywne doświetlanie zakrętów – przy niskich prędkościach (do 30 km/h) doświetlana jest strona, w którą wychylamy kierownicę. Ma to ułatwić wjeżdżanie w wąskie drogi czy bramy.
  • ESC - układ stabilizacji toru jazdy podczas pokonywania zakrętu oraz jazdy po śliskiej nawierzchni. Przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR, a także jest wspomagany przez takie systemy jak Spin Control i Active Yaw Control.
  • Start-stop – funkcja wygaszania silnika po zatrzymaniu samochodu, na przykład stojąc w korku, czy oczekując na zmianę sygnalizacji świetlnej. Aby silnik został zatrzymany muszą być spełnione konkretne warunki: odpowiednia temperatura silnika, zapięte pasy kierowcy oraz skrzynia biegów w pozycji neutralnej. Zadaniem tego systemu jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin.

Podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu z pewnością docenimy ogranicznik prędkości oraz aktywny tempomat. Dzięki temu drugiemu, możemy wybrać prędkość z jaką chcemy się poruszać, bez konieczności wciskania pedału gazu. W odróżnieniu od zwykłego tempomatu, w tym przypadku prędkość naszego samochodu będzie dostosowywania do prędkości pojazdów jadących przed nami. Umożliwia to jazdę na dłuższym odcinku z włączonym tempomatem, bez konieczności ponownego aktywowania tempomatu po każdorazowym hamowaniu.

Z kolei parkując tyłem niezwykle pomocna będzie kamerka, a raczej dwie kamerki cofania. Jedna monitoruje szeroki plan i powinna być używana na początku manewru parkowania. Druga, zamontowana nad tablicą rejestracyjną umożliwi obserwację odległości do przeszkody znajdującej się za samochodem.

Wszystkie ustawienia umożliwiające zmianę poszczególnych parametrów znajdziemy w zakładce „My car”. Producent zapewnił kierowcy bardzo dużą swobodę w konfiguracji pojazdu zgodnie z własnymi preferencjami. Sugestywne ilustracje oraz krótkie opisy w większości wyczerpują wiedzę na temat danego parametru, przez co nie będziemy musieli co chwilę wertować instrukcji obsługi. Podział interfejsu na poszczególne zakładki jest bardzo przejrzysty, a samo poruszanie się po poszczególnych elementach bardzo wygodne. Wszystko za sprawą przycisku „wstecz” i „zatwierdź” zlokalizowanych bezpośrednio na pokrętle.

Foto: Kuba Kuczma

Zdjęcia wykonane dzięki uprzejmości Areoklubu Poznańskiego.

 

marketplace

Komentarze

15
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ja bym chciał żeby samochód był samochodem... czyli mocny silnik, bez żadnych eko idiotyzmów. Dobre osiągi, przyjemność z prowadzenia.
    Zaloguj się
  • avatar
    No coz, pare fajnych bajerow dodano do S60 od momentu kiedy byla na rynku pierwsza generacja. Ja wciaz posiadam S60 I z 2007 roku i powiem szczerze ze nie mam wiekszosci elektronicznych dodatkow ale wejscie na karte sim na wewnetrzny telefon jest plus Dolby Pro Logic II z 13 glosnikami. Jesli natomiast chodzi o materialy wnetrza to Volvo niestety teraz idzie po kosztach. U mnie fotele sa mega obszerne i wygodne a tu?. Do tego silnik D5 ktory u mnie znaczy 185KM. Obecne diesle w Volvo ida w kierunku down-sizingu (z reszta jak wszedzie) jedyny 2.4 jaki pozostal to dwu-turbinowy 205KM ktory chyba do najlepszych nie nalezy. Masakra jakas, do tej pory Volvo bylo fajnym wyborem ze wzgledu na 5 cylindrow w dieslu ale jesli wyeliminuja wszystkie 5-cylindrowce z produkcji to pozegnam sie z ta marka bo nie bedzie roznicy miedzy nimi a innymi typu Ford, Opel itd.
    Pozdro.
    Zaloguj się
  • avatar
    Najbardziej to mnie śmieszą te systemy wspomagania jazdy, bo jak się człowiek przyzwyczai że samochód sam parkuje, sam zmi9enia pas to jak wsiądzie do starego samochodu to nie będzie umiał prowadzić.
    Zaloguj się
  • avatar
    Jestem właśnie na etapie obserwacji agonii mojej pralki, więc chętnie bym zobaczył obszerny test lodówek lub pralek, jak napisał przedmówca.
  • avatar
    Czekam na wyniki podkręcania z wyłączonymi trzema cylindrami :)
  • avatar
    Kiedy testy lodówek i pralek?
    Zaloguj się
    -4
  • avatar
    W wieku 15 lat te auto będzie miało taki problem z zimnymi lutami że połowa rzeczy nie będzie działać.
    Zaloguj się
  • avatar
    Start-stop – funkcja wygaszania silnika po zatrzymaniu samochodu, na przykład stojąc w korku, czy oczekując na zmianę sygnalizacji świetlnej. Aby silnik został zatrzymany muszą być spełnione konkretne warunki: odpowiednia temperatura silnika, zapięte pasy kierowcy oraz skrzynia biegów w pozycji neutralnej. Zadaniem tego systemu jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin.

    Poprawiam:

    Zadaniem tego systemu jest zmuszenie do wymiany silnika po gwarancji z powodu jego rozwalenia.