Kupujesz smartfon przez internet? Nie daj się oszukać! Smartfony

Kupujesz smartfon przez internet? Nie daj się oszukać!

opublikowano przez artykuł sponsorowany w dniu 2019-11-06

Sprzedaż internetowa ma wiele zalet. Pozwala zaoszczędzić czas i czasami też pieniądze. Łatwo jest jednak paść ofiarą oszustów, którzy zrobią wszystko, by wyciągnąć od nas pieniądze. Sprawdź na co zwracać uwagę, by nie dać się oszukać w internecie. Oto najważniejsze porady.

Zakup smartfonu przez internet - jak nie dać się oszukać?

Zakupy elektroniki przez internet to dla wielu z nas rzecz równie naturalna jak oddychanie. Młodsze pokolenie zakupy online ma wręcz zakodowane w DNA. Po zakamarkach internetu poruszają się swobodnie i bardzo często korzystają z tej formy zakupu. Starsze pokolenia też doceniają wygodę tego rozwiązania. Po pokonaniu pierwszych oporów zauważają ile czasu i pieniędzy mogą oszczędzić kupując przez internet.

Internet dał nam ogrom możliwości i całą masę korzyści, ale jeśli nie zachowany ostrożności istnieje ryzyko, że ktoś może chcieć nas oszukać. Jak temu zapobiec? Oto pięć najważniejszych porad, o których warto pamiętać kupując w sieci np. wymarzony smartfon.

Jak nie dać się oszukać w internecie

Oto na co zwracać uwagę, by mieć spokojną głowę.

Upewnij się, że zawierasz umowę sprzedaży

Czasami najmniej uwagi zwracamy na rzeczy oczywiste. Zamawiasz smartfon w zaskakująco dobrej cenie, trafia w Twoje ręce, cieszysz się nim, ale tylko chwilę.

Jak to możliwe? Otóż całkiem zwyczajnie. Po prostu nie zauważyłeś/aś, że była to oferta najmu, a nie sprzedaży. Innymi słowy nie jesteś właścicielem, lecz posiadaczem. Nie możesz smartfonu sprzedać dalej oraz musisz liczyć się z koniecznością naprawienia szkody w przypadku jego utarty.

Galaxy Note 10

  • Zapoznaj się dokładnie z treścią umowy lub regulaminu, zanim wyrazisz zgodę i dokończysz transakcję. Najlepiej jest przeczytać całość, by uniknąć zaskoczenia.
  • Może się przydać opcja wyszukiwania kluczowych słów w dokumencie tekstowym online. Wciśnij kombinację klawiszy CTRL+F (na systemie Windows i Linux) i sprawdź czy znajdziesz takie słowa jak "najem", "najmu", "umowa", "sprzedaż", "cena".
  • W razie wątpliwości zadawaj pytania sprzedawcy. Poproś przede wszystkim o jednoznaczne określenie charakteru umowy. Solidna osoba lub rzetelna firma będą odpowiadały otwarcie i bez "owijania w bawełnę".

Jak bezpiecznie kupować w internecie

Upewnij się, że otrzymasz właściwy dowód zakupu

Jeśli już masz pewność, że dokonujesz kupna, a nie najmu, to w następnej kolejności poproś o wystawienie i wydanie prawidłowego dowodu zakupu. Takim dowodem zakupu może być paragon fiskalny lub faktura VAT. Warto jednak pamiętać, że paragon fiskalny musi być wydany klientowi, nawet bez jego żądania, najpóźniej w momencie otrzymania zapłaty.

Brak dowodu zakupu może utrudnić skorzystanie z gwarancji, a co za tym idzie naprawa będzie wykonana na Twój koszt.

  • Dowód zakupu musi obejmować wskazywać w sposób konkretny zakupiony towar. Najlepiej, jeśli zawiera pełną nazwę towaru lub usługi, w odpowiedniej wersji. Przykładowo: nazwa smartfona + wersja pamięci + kolor. Określenie "elektronika", "produkt elektroniczny" czy "sprzęt RTV" nie wystarczy.
  • Jeśli na stronie sprzedawcy nie możesz dokonać wyboru paragonu fiskalnego lub faktury VAT, to skontaktuj się ze sprzedawcą. Poinformuj go jaki dowód zakupu chcesz otrzymać.
  • W razie otrzymania towaru lub usługi bez dowodu zakupu jak najszybciej skontaktuj się ze sprzedawcą i zażądaj jego niezwłocznego wystawienia.

Bezpieczne zakupy w internecie

Zapytaj o gwarancję i jej warunki

Nikt nie oczekuje problemów ze sprzętem, ale wiadomo, że lepiej się czujemy wiedząc, że w razie czego mamy pod ręką gwarancję. Dlatego upewnij się, że smartfon przez Ciebie zakupiony jest taką gwarancją objęty.

Informacja może być podana na stronie sklepu, ale jeśli jej nie ma - poproś o dokładne podanie czasu trwania gwarancji. Dotyczy to w szczególności towaru powystawowego, z ekspozycji.

UWAGA! Niekiedy okres gwarancyjny nie liczy się od momentu zakupu, lecz od momentu aktywacji urządzenia. Jeśli sprzęt jest powystawowy, to możliwe, że czas trwania gwarancji jest krótszy niż standardowo.

  • Zapoznaj się z warunkami gwarancji: na jaki okres jest ona udzielana, od kiedy ten okres jest liczony (zakup czy aktywacja), jaki jest zakres napraw gwarancyjnych, z jakich akcesoriów może korzystać użytkownik i jakie dokumenty powinien okazać, by móc skorzystać z gwarancji.
  • Jeśli kupujesz smartfon z ekspozycji zachowaj szczególną czujność i dociekliwość.
  • Jeśli masz szczegółowe pytania kontaktuj się z producentem urządzenia.

Galaxy Note 10

Zawsze czytaj regulamin

Nikt z nas tego nie lubi, ale warto to robić. Zapoznaj się dokładnie z regulaminem świadczenia usług drogą elektroniczną, by nie mieć nieprzyjemnych niespodzianek. Od tego może zależeć Twój późniejszy komfort korzystania ze smartfona lub innego urządzenia. Regulamin sklepu internetowego zapewne będzie zawierał opis praw i obowiązków obu stron transakcji.

Jeśli sprzedawca nie dba o jasne i zrozumiałe opisanie tych informacji, to istnieje duże ryzyko, że nie będzie dbał również o prawa konsumenta.

  • Poznaj swoje prawa na stronie https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl
  • Sprawdź czy sprzedawca daje dostęp do regulaminu i zapoznaj się z nim. Upewnij się czy jest on zgodny z przepisami o prawach konsumenta.
  • Nawet najbardziej atrakcyjnie wyglądający sklep i profesjonalnie wykonany regulamin może naruszać prawa konsumenta (np. podając krótszy czas odstąpienia od umowy).

Bezpieczne zakupy online

Sprawdź czy sprzedawca podaje wiarygodne informacje o sobie

Pamiętaj, że sprzedawca prowadzący  działalność za pośrednictwem internetu zobowiązany jest zamieścić na swojej stronie m.in. dane kontaktowe (w tym adresy elektroniczne), NIP oraz numer wpisu do KRS, jeżeli podlega temu obowiązkowi.

Dlaczego jest to aż tak ważne? Wyobraź sobie sytuację, że kupujesz smartfon, płacisz za niego i nigdy nie otrzymujesz towaru, bo sprzedawca nie istnieje. Nie można się z nim skontaktować w żaden sposób. Nieprzyjemna sytuacja, ale ryzyko jej wystąpienia można radykalnie zmniejszyć sprawdzając dane sprzedawcy. Gdzie tego dokonać?

Jak bezpiecznie kupować w sklepie internetowym

Sprawdź dane sprzedawcy

Mówi się, że kontrola to podstawa zaufania, o czym mamy szansę przekonać się kupując online. 

Ważne są też pozytywne opinie wcześniejszych klientów. Warto zweryfikować czy sprzedawca widnieje we właściwych rejestrach. Sprawdzajmy jego KRS/NIP, status płatnika VAT i dokładnie czytajmy regulaminy, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Jeśli mamy wątpliwości, to wysyłajmy pytania do sklepu.

Robiąc zakupy online warto być świadomym swoich praw. Analizuj wnikliwie wszystkie dostępne informacje, a o wszystkie pozostałe pytaj, tak by mieć pełny ogląd sytuacji.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Samsung

marketplace

Komentarze

1
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    A później i tak pobiegniesz do chińskiego portalu. Bo tam najtaniej. A jak jesteś naprawdę sprytny, kupisz w sposób uniemożliwiający naliczenie vatu.... Gwarancja będzie, ale w chinach. Cóż fon za 50% ceny w banasiowej republice wart jest ryzyka.....