Wydarzenia

Najlżejszy materiał na świecie wykonano z niklu

W 99,99% składa się z powietrza

Zespół naukowców z HRL, Caltechu i Uniwersytetu Kalifornijskiego ogłosił wyprodukowanie najlżejszego na świecie materiału. Jego gęstość, wynosząca 0,9 miligrama na centymetr sześcienny, sprawia, że jest lżejszy nie tylko niż powszechnie stosowany styropian, ale także najlżejsze znane nam dotąd ciało stałe - aerożel.

Nowy materiał wykonano z połączenia niklowo-fosforowych rurek o grubości ścianki jedynie 100 nanometrów w komórkową strukturę przypominającą mikro-siatkę, co, jak podkreśla Dr Tobias Schaedler, nie było łatwym zadaniem. Każda z rurek ma grubość 1000 razy mniejszą niż ludzki włos. W efekcie otrzymano produkt, który w 99,99% składa się z pustej przestrzeni.

Najlżejszy materiał na świecie
Najlżejszy materiał na świecie

Badacze podkreślają wyjątkowe własności mechaniczne jak na metal, które są zasługą komórkowej budowy. Nowy materiał, który nie został jeszcze oficjalnie nazwany, jest bardzo wytrzymały, doskonale absorbuje energię uderzenia i jest odporny na odkształcenia. W przypadku ściśnięcia o 50% jest on w stanie powrócić do pierwotnego kształtu, co demonstruje poniższe wideo.

Aby lepiej sobie wyobrazić jak lekki jest to materiał, porównajmy jego wagę ze styropianem. Metr sześcienny styropianu (kostka o boku 1 metra) waży około 20 kilogramów (w praktyce masa ta może być znacznie większa lub mniejsza, zależnie od typu styropianu), co potrafi zaskoczyć kogoś kto miał w dłoni tylko małe kawałki tego materiału. Z kolei taka sama kostka wykonana z opisywanego materiału ważyłaby znacznie mniej - niecały kilogram.

Najlżejszy materiał na świecie

Projekt, który doprowadził do wynalezienia najlżejszego obecnie materiału, został zlecony przez DARPA. Potencjalne zastosowania to elektrody w bateriach, elementy katalizatorów, a także materiał wygłuszający oraz pochłaniający wibracje. Można wyobrazić sobie także elementy konstrukcyjne wykonane z takiej super lekkiej siateczki. A to nie koniec. Badacze liczą na to, że uda się im wytworzyć podobne siatki z innych materiałów.

Dr Bill Carter z HRL, nadzorujący prace grupy zajmującej się inżynierią materiałową, przywołuje przykład Wieży Eiffla jako bardzo wytrzymałej konstrukcji, której koncept będzie można teraz przenieść do mikro skali.
 

Więcej o ciekawych technologiach:

Źródło: HRL Laboratories

Komentarze

25
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Michur
    6
    Jest już na allegro: http://allegro.pl/druciak-4-szt-i1912519568.html
    • avatar
      Irrlicht
      3
      Jedna rzecz mi nie gra: gęstość powietrza w warunkach normalnych to 1.3 kg/m^3, czyli 1.3 mg/cm^3. Albo ta pianko-kratownica z metalu powinna się unosić swobodnie w powietrzu, albo trzeba przyjąć że efektywnie jej gęstość jest rzędu 2.2 mg/cm^3, przy czym 2/3 to powietrze :)

      Z wieloma metalami taka konstrukcja się nie uda, bo przy tej powierzchni była by zbyt podatna na korozję lub wręcz łatwopalna.
      • avatar
        Konto usunięte
        2
        Zrobić z tego karoserie do samochodu. Masz stłuczkę i ani śladu po wypadku :D
        • avatar
          Szymon331
          0
          Wczoraj czy przedwczoraj było w teleekspresie ;)
          • avatar
            Konto usunięte
            -14
            Naukowcy są dzwini... Całe życie tylko eksperymenty itd. i nic z tego nie mają. Nie raz 50 lat pracy nad jedną pierdołą.
            • avatar
              robin_s
              -28
              Tuturutu majtki z drutu
              • avatar
                jarekzon
                0
                Widzę szereg zastosowań.
                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  Dla mnie, rewelacja. Jeżeli inne metale użyte do wytworzenia tego "lekkiego materiału" okażą się jeszcze wytrzymalsze, i dołoży się do tego ten niby rewolucyjny polski, kinetyczny przetwornik z kołem zamachowym, co to podobno dobrze rozprasza energię podczas zderzeń... cóż, era lotów w kosmos dla mas, może nadejść nieco szybciej.

                  Jeszcze tylko wydajniejszy napęd, jakiś lepszy system komunikacji i witaj Marsie i dalej.
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    0
                    ciekawe kiedy to będą stosować