Gry komputerowe

Thief obsługuje technologie TrueAudio i Mantle - wydajność nawet +49%

przeczytasz w 2 min.

Thief jest kolejną grą, która obsługuje najnowsze technologie autorstwa AMD.

Thief gra Mantle

Na temat technologii Mantle powiedziano i napisano już sporo, ale jeśli chodzi o jej testy w grach, to wciąż wygląda to bardzo blado. Nie mamy tutaj jednak na myśli tego, że rozwiązanie AMD wypada słabo, ale to, że nie mamy wielu gier, które je obsługują. Pierwszą i jak do tej pory jedyną produkcją korzystającą z dobrodziejstw tego rozwiązania został Battlefield 4. Jeszcze w lutym dołączyć miał do niego Thief, ale swojego czasu twórcy poinformowali, iż obsługa Mantle zostanie dodana do gry nieco później. Nie podano wtedy dokładnego terminu, co jednak zmieniło się wczoraj wieczorem.

I trzeba przyznać, że od zapowiedzi do premiery stosownej aktualizacji nie minęło wiele czasu, ponieważ łatka wydana została już dziś. Dzięki niej Thief obsługuje nie tylko Mantle, ale także TrueAudio. Od strony technicznej czuwa nowa wersja sterowników graficznych Catalyst (od wersji 14.3 Beta 1.0)

Mantle działa na wszystkich kartach graficznych bazujących na architekturze GCN (Radeon HD 7000 lub R7/R9 200), a jego głównym atutem jest odciążenie procesora - zwłaszcza w przypadkach, gdzie mamy do czynienia ze słabszym modelem i powstaje tak zwane wąskie gardło wynikające z narzutu API czy nieefektywnego dzielenia obliczeń na wątki. Na uwagę zasługuje fakt, że sprawdzi się ono nie tylko w topowych konfiguracjach, ale głównie w tych ze średniego i niższego segmentu wydajnościowego.

Testy przeprowadzone przez producenta wyglądają bardzo obiecująco – poniżej możecie się zapoznać ze wzrostem wydajności na czterech przykładowych konfiguracjach.

ProcesorKarta graficznaUstawieniaDirectXMantleWzrost wydajności
AMD FX-8350AMD Radeon R9 280X1080p
najwyższe
45 fps53,8 fps19%
AMD FX-8350AMD Radeon R9 290X1080p
najwyższe
46 fps69,6 fps49%
Intel Core i5 4670KAMD Radeon R9 280X1080p
najwyższe
52,6 fps55,2 fps5%
AMD A10-7700AMD Radeon R7 260X1080p
wysokie
28 fps34,6 fps23%

W topowych konfiguracjach wzrost wydajności jest mniejszy – przykładowo dla Core i7 4960X i Radeona R9 290X wynosi on już około 5-10%. Ponadto w grach FPP największy progres będzie obserwowany w sytuacjach zależnych od procesora, a znacznie mniejszy w tych zależnych od karty graficznej.

Thief - Mantle API
Technologię Mantle aktywujemy jeszcze przed uruchomieniem gry

Nie należy również zapominać, że Mantle jest jeszcze w fazie testów i możemy spodziewać się dodatkowego wzrostu wydajności. W przypadku samej gry Thief, planowana jest jeszcze optymalizacja dla ustawień wymagających większej pojemności pamięci wideo (np. maksymalne detale i aktywne wygładzanie SSAA) oraz dodanie wsparcia dla konfiguracji CrossFire.

Thief jest również jedną z pierwszych gier, która obsługuje technologię TrueAudio, a więc programowalny, obliczany przez kartę graficzną potok audio. W tym przypadku zastosowano ją do bardziej realistycznego efektu pogłosu (Convolution Reverb), który można usłyszeć w budynkach, katedrach lub na uliczkach, a więc wszędzie tam, gdzie tętni miejskie życie.

Thief - TrueAudio
W menu gry możemy wybrać zasadę obliczania efektu Convolution Reverb

Zainteresowani mogą wybrać między obliczaniem efektu przez procesor (co też wiąże się z jego dodatkowym obciążeniem) a kartą graficzną obsługującą technologię TrueAudio – aktualnie są to tylko modele Radeon R7 260X, R9 290 i R9 290X. Warto również pamiętać, że detekcja akceleratora obsługującego TrueAudio jest jeszcze niedopracowana, a więc np. po zmianie Radeona R7 260X (obsługującego TrueAudio) na Radeona R9 280X (nieobsługującego TrueAudio), gra nadal będzie informować o jej kompatybilności - w tym przypadku akurat błędnie.

Przypominamy, że premiera gry miała miejsce 28 lutego. Thief jest nie tylko w wersji na PC, ale również na konsole PlayStation 4Xbox One oraz PlayStation 3 i Xbox 360. Zachęcamy też do zapoznania się z naszą recenzją gry oraz testami wydajnościowymi najnowszych akceleratorów graficznych.

Źródło: AMD

Komentarze

56
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Szymon331
    16
    Ciesze sie ze AMD wychodzi do graczy z taka technologia. Czy 50% czy 2% bez znaczenia. Kazdy darmowy przyrost wydajnosci sie liczy :)
    • avatar
      Franz
      6
      Jednak 2 gry wiosny nie czynią - gdzie następne tytuły obsługujące mantle????
      • avatar
        Konto usunięte
        3
        Thief to ma katastrofalną optymalizację po pierwsze więc nie trzeba się wysilać żeby to zauważyć
        • avatar
          DyndaS
          1
          Jak zwykle benchmark wrzuca newsa podczas gdy pclab już udostępnił test.
          • avatar
            rrrrrr
            0
            Czyli FX lepszy od i5 w niektórych grach?

            Może niektórymi wstrząsnąć :D
            • avatar
              Kuciapa
              0
              ZAPOMINACIE O JEDNYM TO POLEPSZA TYLKO GRAFIKE CHYBA ? CHCE TEST NA ARMIE 3 ??!!??!!?
              • avatar
                Konto usunięte
                -2
                Trueaudio? To ta technologia, której nie ma jak zastosować bo amd umieściło ją w słabych kartach serii 260 albo w mega drogich 290.
                • avatar
                  Tyskie89
                  -9
                  Mantle ma poprostu zamaskowac niedostatki procesorow AMD, szkoda ze nie zostalo podane ze jedynym mozliwym testem wydajnosci jest wbudowany benchmark w ktorym sie duzo dzieje (ja mialem tam na granicy 25 fps kiedy w grze nie spadlo ponizej 35) a w czasie gry nie ma takich sytuacji. W praktyce mantle w Thief duzo nie daje, bo procesor w trj grze nie jest bardzo obciazony...
                  • avatar
                    Balrogos
                    -12
                    Mi tam MANTLE pod wzgledem waskiego gardla nie potrzebne, ja potrzebuje MANTLE ktore jest lepiej zoptymalizowanym API od DirectX ktore wyswietli mi wiecej FPS.
                    • avatar
                      koczejk
                      0
                      u mnie spowalnia zaznaczenie Mantle
                      Xeon E5540 @4Ghz 4r/8w, Asus 7790 , 1280x1024, ustawienia bardzo wysokie
                      bez Min26, Max56, Śr39
                      Mantle Min9, Max 44, Śr27
                      próbowałem kilka razy i mniej więcej podobne wyniki na wbudowanym teście
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        Brawo dla AMD, moze to i mały krok w wydajności, ale duzy w ruszeniu branzy do przodu. Ciekaw jestem jak potoczy sie rywalizacja innych zespołów, bo wątpie, że niebędą chcieli prześcignąć mantle ;)
                        • avatar
                          Marecki_CLF
                          0
                          Na laptopie z Enduro nie działa :-/ Pozostaje uzbroić się w cierpliwość...