Komputery

3D Vision staje się standardem - relacja z konferencji NVIDIA

opublikowano przez Marek Konderski w dniu 2009-12-10

Nvidia przedstawiła efekty wielomiesięcznych prac nad rozwojem technologii trójwymiarowego obrazu. Zyskuje ona coraz większe wsparcie ze strony branży sprzętu komputerowego, a także branży filmowej.

W Święta Bożego Narodzenie w kinach pojawi się Avatar. Film science fiction, o którym wiele się mówi całkowicie pomijając jego fabułę. Dlaczego? Po pierwsze, jego autorem jest James Cameron i jest to jego pierwszy pełnometrażowy kinowy film od czasu Titanica zrealizowanego pod koniec lat 90-tych. Po drugie, jest to film nakręcony w technice trójwymiarowej.

Temat kina trójwymiarowego regularnie powraca co kilka lat jednak na skutek małego zainteresowania widzów, umiera. Tym razem połączenie wysokiego budżetu, rozwój technologii, nazwisko Camerona i wiele zabiegów marketingowych mogą spowodować, że będziemy świadkami rewolucji. Rewolucji, na skutek której „płaski” obraz zacznie powoli odchodzić do lamusa.

Kilka miesięcy temu Nvidia zaprezentowała okulary do oglądania trójwymiarowego obrazu - słyszał o nich chyba każdy gracz. Rozwiązanie jest ciekawe, jednak ciut drogie i wymaga 120 Hz-owego monitora, a tych na rynku nie ma zbyt wiele. Poza tym, bez wsparcia ze strony producentów oprogramowania taki sprzęt jest praktycznie bezużyteczny. Nic więc dziwnego, że po paru miesiącach intensywnych działań marketingowych, lobbowania i wzajemnego wspierania się przez różnych producentów, Nvidia zaprezentowała coś co nazwała „Ekosystemem 3D”.

Na początku grudnia w Warszawie odbyła się konferencja NVIDII, w której miała okazja uczestniczyć redakcja benchmark.pl. Konferencję prezentującą urządzenia wchodzące w skład tego ekosystemu zorganizowano w znanym warszawskim klubie Fabryka Trzciny. Imprezę prowadził Luciano Alibrandi, przedstawiciel nVidia m.in. na Europę.

Ekosystem 3D to nic innego jak zbiór uzupełniających się produktów wykorzystujących technikę przestrzennego wyświetlania obrazu. Dzięki temu użytkownik wie, że kupując okulary Nvidii nie zostanie na lodzie z nieprzydatnym produktem, lecz w rzeczywistości kupuje bilet do trójwymiarowego świata gier, wkrótce filmów.

Do zalet okularów Nvidii przekonywał Andrew Fear, 3D Vision Product Manager. Ponieważ same okulary nie są niczym nowym, skupiono się jedynie na małej demonstracji ich działania (efekt jest naprawdę ciekawy)

 Przedstawiono również rosnącą liczbę tytułów gier zgodnych z systemem 3D firmy NVIDIA.

Kolejnym punktem była demonstracja pierwszego, dostępnego dla szerszego grona konsumentów aparatu 3D firmy Fuji. Prezentację przeprowadził Pan Tomasz Taberski.

Aparat swoją premierę miał kilka tygodni temu. Cyfrowy kompakt ma dwa obiektywy umożliwiające rejestrowanie trójwymiarowych zdjęć i filmów. Ma także specjalny wyświetlacz emitujący odmiennie spolaryzowane wiązki światła dla oka prawego i lewego. Dzięki temu można na nim od razu zobaczyć trójwymiarowy obraz. Ekran wymaga jednak kalibracji do konkretnego użytkownika.

W ofercie Fuji znajdziemy też ramkę cyfrowa wyposażoną w ekran LCD wykorzystujący tą samą technologię co wyświetlacz aparatu. Efekt 3D nie wymaga stosowania okularów, jednak nie jest tak dobry jak rozwiązanie Nvidii.

Trójwymiarowe obrazy można oglądać na wyświetlaczu aparatu, wspomnianej ramce, lub na komputerze przy wykorzystaniu okularów Nvidii. Aby korzystać z tych okularów monitor musi odświeżać obraz z częstotliwością 120 Hz, co jest pewnym problemem, gdyż większość dostępnych na rynku urządzeń oferuje zaledwie 60 Hz. Taka częstotliwość wystarcza do zwykłej pracy w 2 wymiarach jednak do zastosowań 3D wymagane są wyższe częstotliwości odświeżania obrazu.

Nowością zaprezentowaną na konferencji był pierwszy notebook z takim właśnie ekranem. Jego producentem jest firma ASUS.

Specyfikacja tego laptopa jest imponująca - 3D kierowane jest do fanów kina i zapalonych graczy.Kolejnym elementem trójwymiarowej układanki są projektory. Acer, którego przedstawicielem był pan Patryk Roszko. Zaprezentował on aż trzy modele umożliwiające wyświetlanie obrazu odświeżanego z częstotliwością na poziomie 120 Hz. Projektory wykorzystują technologię DLP.

Najtańszy z projektorów kosztuje 1750 zł i oferuje rozdzielczość 800x600, a najdroższy 3000 zł oferując rozdzielczość 720p (1280x720). Projekcja filmów i gier trójwymiarowych na dużym ekranie robi naprawdę dobre wrażenie, o czym wszyscy obecni mogli się osobiście przekonać. Dużo jednak zależy od przygotowania danego tytułu do techniki 3D. Słabo przygotowane materiały dają efekt papierowych wycinanek poustawianych zamiast w jednej, w różnych odległościach od widza.

Kolejną nowością Acera jest 120 Hz monitor, o rozdzielczości 1920x1080 – to pierwszy taki dostępny na rynku model.

Monitor ten można było zobaczyć w akcji, prezentowano na nim grę Avatar. Gra uruchomiona jest na nowym komputerze Acera o nazwie Predator (Core i7, chipset X58, czytnik Blu-ray, karta dźwiękowa X-fi Titanium, cztery kieszenie hot-swap na dyski twarde, obsługa do trzech kart graficznych, zasilacz 750 lub 1000W). O samej grze Avatar wypowiadał się przedstawiciel polskiego oddziału UbiSoft.

Gra przygotowana jest na platformy PC oraz konsole, zarówno w wersji 3D jak i 2D. Trójwymiarowa grafika to imponujące rozwiązanie. Jestem pewien, że ci którzy spędzą kilka godzin grając w Avatara w okularach Nvidii z niechęcią będą sięgali po tradycyjne tytuły 2D.

Nvidia nie ogranicza się jednak wyłącznie do gier, technologia 3D zaczyna być wykorzystywana w coraz większej ilości różnych aplikacji.

Na koniec najciekawsza informacja, która zainteresuje fanów kina domowego. W ciągu niecałego roku na rynku mają pojawić się płyty Blu-ray z trójwymiarowymi filmami.

Rzecz jasna, można będzie je oglądać wyłącznie na spełniających odpowiednie wymagania komputerach, czy telewizorach.

Podsumowując – Na konferencji podsumowano kilkumiesięczną obecność systemu 3D Vision na rynku. Jak widać produkt zyskuje uznanie w oczach producentów sprzętu i jest realna szansa, aby został uznany za standard przemysłowy w zakresie wyświetlania obrazu 3D.


      

Masz swój ulubiony sprzęt, program lub grę? Zapraszamy do udziału w Plebiscycie Roku 2010. Zgłoś swój Produkt Roku 2010!


marketplace

Komentarze

52
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Zrobiliby coś z tymi okularami. Moje oczy nie wytrzymują dłużej niż 10-15 minut w trzech wymiarach.
    Zaloguj się
  • avatar
    Najbardziej g. rozwiazanie 3D jakie znam.
    dali by na luz. Przez 10 lat ten syf sie nie sprzedawał a teraz gdy znacznie lepsze technologie pojawiaja sie na horyzoncie zaczynają ten badziew intensywnie promować.
    Zaloguj się
  • avatar
    Święta idą więc muszą jakoś sprzedać te okularki zalegające w magazynach :D
  • avatar
    Artykuł o technologii wizualnej a zdjęcia robione chyba komórką - prawie na każdym czerwone oczy. Moglibyście chociaż je obrobić przed wrzuceniem :/

    Co do samych okularów... w aplikacjach inżynierskich (AutoCAD) może to być ciekawe. Co do rozrywki... na monitorach o przeciętnej przekątnej to chyba nie za wiele to da. Od dziesięcioleci zabawa w 3d jest i chyba same okulary to będzie za mało.
    Zaloguj się
  • avatar
    czyli tak naprawde nic nowego od czasu premiery 3D Vision nie zaprezentowali... nadal same okulary nie wystarcza, trzeba miec monitor 120Hz ktorych praktycznie nie ma na rynku a jak sa to maja slabe pozostale parametry. produkty (gry) jak byly tak sa, trzeba miec tylko sprzet. 1 (JEDEN) FILM nie robi roznicy zatem nic nowego prosze panstwa, Nihil Novi
    Zaloguj się
  • avatar
    A mnie zawsze ciekawi jak noszą te 3D okulary osoby które normalnie chodzą w okularach. Możecie wyjaśnić?
    Zaloguj się
  • avatar
    Dlaczego 120Hz?? Z czego to wynika? przecierz zakładajć, że widzimy 30/s to wychodzi 60Hz (2x30Hz)
    Zaloguj się
  • avatar
    W tej chwili nie ma żadnej porządnej gry pod 3D oprócz Avatara oczywiście i TR Underworld, ale niedługo to się zmieni na co czekam. A co do tego monitora Acera to nie wiem po co komu taki, bo jak wspomniał kolega wyżej fps spada o prawie połowę więc na Full HD to nie mam pojęcia co trzeba mieć z maszynę.
  • avatar
    Dokładnie tak jak piszą przedmówcy - nic nowego. Skoro brakuje zysków w standardowym segmencie, to przenosi się znane od dawien dawna rozwiązania kinowe w warunki domowe.

    W życiu czegoś takiego nie kupię, chociaż sam laptop prezentuje się dosyć dobrze.
  • avatar
    Swoją drogą chciałbym powitać benchmarkową społeczność :) Planuję zostać tutaj na dłużej :)
  • avatar
    Ja się nie dziwię, że tak drastycznie spada FPS... Czyli technologie 3D Vison i PhysX wykluczają się wzajemnie? ;D

    Dzięki takim technologiom nasze gry przeistoczą się w piękną galerię obrazu wirtualnego ^^ i tyle.
    Zaloguj się
  • avatar
    Panie Marku, poprawne tłumaczenie terminu "industry standard" to "standard branżowy", nie żaden "przemysłowy".
  • avatar
    FPS spada, bo jest dzielony na dwa - oddzielnie dla każdego oka. tyle przynajmniej zrozumiałem z dotychczasowych materiałów.

    2x60Hz jest potrzebne, aby zachować odpowiedni komfort oglądania - jak napisał cura666, oko nie daje się nabrać na takie sztuczki i (po odpowiednim treningu) potrafi rejestrować obrazy trwające nawet kilka milisekund. Co prawda mózg przetwarza około 24-25 klatek na sekundę, ale musi się przyzwyczaić do nietypowego migotania. Domyślam się, że dla niektórych może to być trudne, a nawet prowadzić do epilepsji. Ale jestem pełen optymizmu.

    Cała kampania musi zostać przeprowadzona naraz, żeby ten standard nie skończył jak parę innych interesujących, które nie weszły do powszechnego użytku z powodu niedostatecznego wsparcia (naturalna klawiatura, laser disc i inne).
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja uzywalem technologii stereoskopii w czasach gf4200ti i bardzo bylem zawiedziony ze proba uruchomienia trybu 3d na procesorach gf5xxx i gf6xxx powodowala najczesciej reset komputera.
    Nie wiem dlaczego, moze jestem inny, ale nie przypominam sobie zeby mi sie wzrok meczyl, moglem grac w silent hilla 2 az sie baterie wyczerpaly w okularach (bezprzewody), a to bylo 60 hz dzielone przez 2.
    Gdyby caly zestaw niezbedny do tego kosztowal jakies rozsadne pieniadze to pewnie bym kupil, ale specjalny monitor 120hz, do tego okulary za jakies 600 i jeszcze najlepiej wymiana karty grafiki na mocniejszą to za duzo.
    Poza tym juz wtedy prawie nie bylo gry ktora by obslugiwala 3d w 100 procentowej zgodnosci. Czasem trzeba bylo ustawic konwergencje, czasem obiekty 3d w grze sie rozłaziły dziwacznie, byly problemy z celownikiem hud bo to obiekt 2d itp.
    No i jeszcze trzeba bylo czesto znacznie zmniejszac kontrast obrazu bo zbyt duzy przez zbyt wolną adaptację ludzkiego wzroku do zmien poziomu nateżenia światła powodował nachodzenie obrazów na siebie.

    Chociaz moje doswiadczenia sa raczej pozytywne to dziwi mnie ze probuje sie ta technologie odkopywac, i tak wiekszosc gier bedzie miala/ ma jakies problemy z poprawną obsługą trybu 3d.

    No i nie wyobrazam sobie zeby któraś ze starszych osob w mojej rodzinie chciala takie okulary w ogóle założyć...
  • avatar
    Ostatnio w Media nie dla idiotów widziałęm lapka acera 3d z okularkami które nie migały a efekt był świetny, odpalałem jakieś demo i było spoko a potem demo nfs shift i całkiem ładnie to wyglądało. Okulary polaryzowały obraz noc nie mrygało, tylko ponoć lcd był jakiś specjalny .... Czy to mogło być to rozwiązanie nVidii ??
    Zaloguj się
  • avatar
    Mam 2 pytania do osob posiadajacych te okulary:
    1)Czy okulary te beda wspolpracowac z monitorem lub tv lcd, ktory ma mniej niz 120Hz? Mam na mysli to czy da rade uruchomic gre i zobaczyc efekt 3d na takim monitorze?
    2)Czy takie okulary wpsolpracuja z tv lcd reklamowanymi jako 200Hz, 400Hz lub 600Hz?
    Zaloguj się
  • avatar
    1) nie wiem
    2) jezeli sie nie myle to telewizory 400 i 600hz to sa plazmy, a tv lcd max chyba 200 czy 240hz maja. swoja droga ciekawe pytanie: czy na plazmach mozna ogladac 3d?
    Zaloguj się
  • avatar
    Póki nie wymyślą jak z tego mają korzystać osoby noszące okulary nie wróżę temu sukcesu rynkowego. Wadę wzroku ma spory odsetek graczy, a nie każdy chce (i może) nosić soczewki.
  • avatar
    Hmmm...

    A dlaczego nie wrócą do hełmów wirtualnych z żyroskopami, skoro tamte 10 lat temu jeśli chodzi o żyroskopię nie były złe. Jedynie brakowało im dobrych wyświetlaczy bo LCD raczkowało. Teraz przy aktalnej miniaturyzacji spokojnie można uzyskać HD Ready na takim hełmie i ...

    odczucia 100 razy lepsze niż na tym g.wnie.

    Ale jak widać swiat ma tendencję do śmiesznych nawrotów z niewypałami z historii technologi.


    Co do anaglifów. Są ich dwa podstawowe plusy:

    + niewymagają inwestycji w sprzęt (całość to oprogramowanie),
    + nie męczą wzroku w tak dużym stopniu, dają możliwość dłuższej zabawy,

    A biorąc pod uwagę, że są ich przynajmniej trzy standardy od niebiesko zielonych po fioletowo pistacjowe, można sobie dobrać takie, które będą dla nas najodpowiedniejsze.

    Notabene sterownik 3D stereo Nvidii pod XP, Viste spokojnie daje możliwość ustawienia kolorów filtru anaglifowego, który będziemy używać. A fioletowo pistacjowe są w ogóle nie odczuwalne w zabawie a efekty są perfekcyjne ;)

    Polecam sie tym pobawić ;)