Damian Szymański | 2012-02-03

Qualcomm Snapdragon S4: mobilny procesor przetestowany

Zobacz więcej w kategorii: procesory

producenci: ARM | Qualcomm

 

Mobilny układ Snapdragon S4, firmy Qualcomm będzie pierwszym wykonanym w 28 nanometrowym procesie technologicznym procesorem. Wedle zapowiedzi producenta ma to być jeden z najbardziej udanych produktów firmy, nie dziwi więc duże zainteresowanie. Udało nam się dotrzeć do jego pierwszych wyników wydajności.

Układ który ma trafić na rynek w połowie bieżącego roku, zapowiada się wybornie, oczywiście w swoim rynkowym segmencie. Firma Qualcomm nie tylko rozwija architekturę swojego procesora, wykonanego na licencji ARM, ale również opracowuje własną linię procesorów graficznych Adreno.

tablety z procesorem snapdragon s4

Pierwsze modele Snapdragon S4, będą używać starej, aczkolwiek nieco podrasowanej wersji układu Adreno z serii 200. Mimo wszystko i tak powinno to wystarczyć, aby wyprzedzić konkurencję. Jedyny benchmark, do jakiego udało nam się dotrzeć to Nenamark2, w którym oprócz opisywanego Snapdragona S4, udział wzięły również inne popularne obecnie konstrukcje.

W przeprowadzonym teście Snapdragon S4, wraz ze zintegrowanym układem graficznym Adreno 225, pracując w rozdzielczości 1024x600 pikseli, uzyskał w teście renderowania 3D w OpenGL ES 2.0, łączną sumę 54,9 FPS (klatek na sekundę).

Benchmark nie został wykonany w najwyższej możliwej rozdzielczości, ale testy pozostałych urządzeń, z uwagi na ograniczenia wynikające ze specyfikacji smartfonów, również nie mogły zostać przeprowadzone z wyższymi parametrami. Z wykonanych testów i tak możemy wyciągnąć daleko idące wnioski odnośnie wydajności układu.

Dla porównania zastosowany w urządzeniu Asus Transformers Prime układ GeForce ULP2 pracujący w rozdzielczości 1280x800 pikseli uzyskał 49,1 FPS, zaś układ Mali400MP pracujący w smartfonie Samsung Galaxy S II w rozdzielczości 800x480 pikseli 47,4 FPS.

procesor Qualcomm Snapdragon S4 test nenamark2

Rdzenie CPU zastosowanego w Snapdragonie S4 procesora MSM8960 pracują z częstotliwością 1,5 GHz, częstotliwość pracy układu GPU niestety nie jest jeszcze znana. W przeprowadzonym teście urządzenie pracowało pod kontrolą nowego systemu operacyjnego Google Android 4.0.3 Ice Cream Sandwich.

Mimo dobrego wyniku, prawdziwą bolączką układu jest procesor graficzny, któremu jeszcze trochę brakuje aby chociażby zrównać się z procesorem Apple A5. Mimo wszystko już w przyszyłm roku Qualcomm w układzie Snapdragon S4 zastosuje GPU nowej generacji, a mianowicie Adreno 320, który będzie wywodził się bezpośrednio z architektury Krait. Powinien on oferować bogatą paletę funkcji multimedialnych przy zachowaniu bardzo wysokiej wydajności.

Do czasu jego premiery wydaje się, że korona wydajności w tym segmencie nie zmieni właściciela, chociaż na horyzoncie coraz głośniej daje o sobie znać nazywany mianem potwora Samsung Exynos 5220.


Więcej o firmie Qualcomm i jej produktach:

Źródło: NordicHardware

odsłon: 5509

Komentarze

(28)

bryniol

-5 + - 2012-02-03 09:12

FPS na tablecie buahaaaa ręką zasłania się pół ekranu. Tablety są dobre do układania puzli, tetrisa, Angry birds i tego typu umilaczy podczas czekania na coś.....

skoti

-2 + - 2012-02-03 09:36

FPS to klatek na sekundę (Frames per second, a First-person shooter, który jest grą z widoku FPP). Do FPS tablet się nadaje słabo (tak jak i konsole - tu tylko PC się nadaje do gry), ale w innych typach gier wymiata (samochodówki, strategie, czy z widoku TPP).

Pshemas

0 + - 2012-02-03 10:29

PC nadaje sie lepiej do FPP niż konsole ponieważ......? Uzasadnij swoją wypowiedź.

webmaniack

1 + - 2012-02-03 11:39

... ma wręcz nieporównywalnie większą moc, monitory 22-30 calowe (mówię o najczęstszych przypadkach wśród maniaków gier), również nieporównywalnie wyższy komfort i wygoda gry.

W sumie PC jest lepszy we wszystkim oprócz jednego, mobilności. Ale są przecież laptopy, które już wiele gorsze od tabletu nie są pod względem mobilności, a oferują nie wiele mniej niż desktopy.

Ja czekam na Windowsa 8 i jakiś w miarę konkretny tablet 4 rdzeniowy. Do Internetu jest jak znalazł, bo na smartfonie da się coś sprawdzić, ale zbyt wygodnie się jednak nie przegląda.

webmaniack

2 + - 2012-02-03 11:42

... sam sobie zaraz wpis zminusuję, bo złapałem się na czymś czego nie trawię, mianowicie czytanie ze zrozumieniem, a raczej na jego braku :D Zamiast "konsole" jakimś cudem wziąłem to za tablety, dokończyłem więc nieistniejące zdanie "PC nadaje się lepiej do FPP od tabletu, ponieważ..."

skoti

0 + - 2012-02-03 12:04

Najszybsze laptopy są wielokrotnie słabsze od desktopów - laptop warty kilkanaście tysięcy z prockiem Core i7 Extreme 2960XM i GeForce 580M (przykładowo taki Dell Alienware M18x to ~18 tysięcy zł) to wydajność bardzo przeciętnego desktopa z i5 2500 i GeForce 560 Ti który kupisz za 2.5k zł więc nie gadaj o tym, że to prawie desktopy, a mobilne to one nie są (wielkie ciężkie pudła, które się grzeją niemiłosiernie i w praktyce musisz je trzymać na kablu cały czas).

Laptopy w porównywalnej cenie do tabletów mają zazwyczaj podobną wydajność do tabletów tylko mniejsze możliwości w wielu aspektach (na przykład strategie aż się proszą o multidotyk, a samochodówki o wykorzystanie akcelerometru, zamiast nieprecyzyjnej klawiatury).

Nie do końca też wiem po co czekasz na Windowsa 8 - oprogramowania brak dla tabletów (tylko aplikacje z Windows Phone 7 korzystające z Metro UI i pewnie kilka lat będzie problem z oprogramowaniem dla tabletów z W8).

gantrithor

0 + - 2012-02-04 23:29

Co racja to racja nawet hi-endowe laptopy z najlepszymi bebechami nie dorownaja sredniemu pctowi z wysokiej polki nawet bardziej bym sie sklanial ku porownaniu topowego laptopa z srednim segmentem.
Laptop ma jak narazie jeden mankament nie do przeskoczenia a jest nim mobilnosc dopoki laptop bedzie mobilny doputy nie bedzie mial dosc energi elektrycznej zeby miec wbudowane podzespoly oczywiscie mozna go podlaczyc do sieci elektrycznej ale wtedy juz nie jest mobilny.
Chcial bym zobaczyc laptopa z dwoma 6 rdzeniowymi prockaemi podkreconymi do 4Ghz oraz z 4 kartami radeon 7970 i z zasilaczem 1,5Kw

skoti

0 + - 2012-02-03 11:42

Ponieważ masz precyzyjną mysz, a nie pad który, jest bardzo słabym rozwiązaniem w tego typu grach (i podobnie działa do gier takich na tabletach bo i tu możesz podpiąć pad (usb/bt), lub używać pad'a ekranowego w rogach ekranu nie zasłaniającego istotnych elementów rozgrywki).

bryniol

0 + - 2012-02-03 12:00

"lub używać pad'a ekranowego w rogach ekranu nie zasłaniającego istotnych elementów rozgrywki"
Pad ekranowy nadaje się dla dzieci w stylu "daj chwile pograć!!"

skoti

0 + - 2012-02-03 12:09

Zgadzam się, tylko takie samo zdanie mam o tego typu grach na konsolach, bo wygląda to podobnie. Jeśli jednak ktoś uważa, że na konsolach się dobrze gra, to powinien być zdania, że na tabletach również, bo poza tego samego typu sterowaniem dotykając ekranu, możesz użyć tabletu jako konsoli podpinając HDMI do telewizora i podłączyć pada z PS3, Xbox, PC do tabletu i grasz padem w te gry zamiast macać po ekranie (co jednak w strzelankach z widoku FPP się nie sprawdza i tak).

Mariousz1

0 + - 2012-02-03 12:53

Dokładnie... FPS to taka działka gier gdzie pady z myszkami nie mają szans. Chyba że twórcy tych gier zaimplementują programowo ułatwienia celowania. Pomijając fakt że w singleplayer zazwyczaj zmniejszają refleks botów, tak aby gracz miał jakieś szanse pograć w to komfortowo nie zalewając się krwią :D

tomx1989

-1 + - 2012-02-03 17:22

Mysz + klawiatura jest dla noobów, tylko prawdziwi hardcorowcy grają na padach ;D Granie w fps-y na padzie to wyzwanie i przyjemność, a to że niektórzy nie potrafią nic poza klikaniem myszką, to pozostaje im tylko współczuć takiego inwalidztwa.

skoti

0 + - 2012-02-03 17:50

Nikt nie mówi, że to nie jest wyzwanie - wręcz przeciwnie ;p. Mówimy tylko, że sprzęt się nie nadaje do tego typu gier. To tak jak z fabrycznymi maluchem i ferrari... nikt nie powie, że maluch ma lepsze osiągi i jest lepszym autem, lepiej się prowadzi... ale z pewnością jazda maluchem to wyzwanie ekstremalne.

gantrithor

0 + - 2012-02-04 23:43

Ale dlaczego twierdzicie ze na konsolach sie zle gra? podajcie jakies przyklady rozwincie wypowiedz i uzasadnijcie.
Na konsolach gra sie swietnie, pad lezy w reku idealnie, swietnie sie gra w bijatyki, zrecznosciowki oraz w wyscigi i przygodowki tak samo w hack'n'slash a na dodatak jest ekran 40 lub 50 cali gdzie wszystko wtedy jest ogromne.
W grach typu FPS/FPP na konsoli kiedy nie ma obslugi klawiatury to w taka gre poprostu nie gram moim osobistym zdaniem w gry FPS na padzie sie gra zle bardzo zle a na dodatek czesto sa w grach uproszczenie typy autoaim no mnie osobiscie wkurwia taki uklon w strone casuali.
W gry strategiczne tez zle sie gra na konsoli nawet z klawiatura zbyt malo ramu.
Na tablecie gralo mi sie bardzo zle pewnie dlatego ze bylem przyzwyczajony do wygodnego pada ale napewno dlatego ze gra nie reaguje tak szybko na polecenia jak to bylo na padzie w bijatykach jest to szczegolnie widoczne trudno jest wykonac haki czy to w tekkenie czy w street fighterze poprostu kombinacja przod dol na skos przod jest prawie nie mozliwa a co dopiero w sekunde wykonac dwie takie kombinacje zeby odpalic specjala w street fighter.

skoti

0 + - 2012-02-05 07:52

Nikt nie mówi, że gra się źle ogólnie - tylko w FPP o którym tu rozmawiamy i co potwierdzasz. Po prostu zależnie od typu kier najlepszym sterowaniem będzie klawiatura, pad, myszka, żyroskop, kamera, wielodotyk... GPS (tak GPS np. w grze terenowej, która wymaga od Ciebie wyjścia z urządzeniem w plener) - dlatego nie ma sprzętu idealnego do gier wszelkiego rodzaju... no nie do końca, bo właśnie powstają modułowe urządzenia jak Transformer, które mają żyroskop, kamery, gps, wielodotyk i całą masę innych sensorów w sobie, a zależnie od gry możesz dopiąć sobie klawiaturę, myszkę, pad (chociaż pad zapewne będzie też w tablety wbudowany i z dostępem do gier z Playstation Suite (gry dla PS Vita, Androida (aktualnie tylko Sony, ale mają otworzyć się na urządzenia innych firm) i PS4 mają być pisane w tym API)) i podobnie jak w xperii play będziesz miał wysuwanego pada wbudowanego w urządzenie.

aquadigger

0 + - 2012-02-05 11:36

ludzie, przecież na komputerze najlepiej się gra w "strzelanki" i żaden pad ani tablet tego nie przebije, wiadomo że na tablecie się w nie gra dosyć ciężko ale są one wydawane po to by można było w nie pograć także poza domem.

Max209

1 + - 2012-02-03 19:45

Ponieważ bez "Aim Assist" na konsolach w strzelanki nie pograsz.

Anavrin990

0 + - 2012-02-05 17:18

Sterowanie jest o wiele lepsze.

jackas95

0 + - 2012-02-03 13:11

ale koledze nie chodziło o określenie Frames Per Second, tylko skomentował strzelankę ukazaną na screenie :D

force

-1 + - 2012-02-03 11:21

to jest tylko deko z programu benchmarkowego matole

force

-1 + - 2012-02-03 11:22

*demko

amb00

0 + - 2012-02-03 09:39

Niezły wynik.

skoti

4 + - 2012-02-03 09:45

"Adreno z serii 200. Mimo wszystko i tak powinno to wystarczyć, aby wyprzedzić konkurencję."
Zabawny wniosek - miał do wyrenderowania 67% mniej pikseli (0.61 MPx vs 1.02 MPx), a wydajność o 12% wyższa - przy porównywalnym teście raczej będzie daleko za konkurencją... tym bardziej, że wyjdzie nowy Exynos, nowe Apple Ax i nowa Tegra 3+ z jeszcze wyżej kręconym GPU.

"Mimo wszystko już w przyszyłm roku Qualcomm w układzie Snapdragon S4 zastosuje GPU nowej generacji, a mianowicie Adreno 320, który będzie wywodził się bezpośrednio z architektury Krait."
Problem w tym, że wtedy (Q4/Q1) konkurencja też planuje wydać następne procki - przykładowo wtedy Nvidia planuje wydać 8x core procki oparte o A15 (znacznie lepsza arch niż Krait, który dorównał praktycznie dopiero do A9) z 64rdzeniowym GPU GeForce ULP3 - podobnie konkurencja w postaci Apple, Samsung i TI nie mają zamiaru próżnować w tym okresie.

matt105

0 + - 2012-02-03 10:12

No dobrze ale wkońcu zrobią wymagającą grę która pokarze na co stać te tablety telefony odpowiedź brzmi nie nadal będziemy grać w GTA 3 Modern Combat i Asphalt 6HD Fajnie by było zobaczyć GTA San Andreas albo vice city na tej nowej generacji fajne by były jakieś wyścigówki z otwartym światem a teraz wybór dobrych gier na Androida i Ios jest ograniczony do Czasem jakiegoś re-make gry z telefonów po prostu mam nadzieje że wkońcu dotrą do tej szerszej grupy odbiorców robiąc np TDU na Andka Może Battlefield'a ? Jakiegoś lepszego Need for speed'a i grę RPG a tak to już mi się nudzą te gry.

skoti

1 + - 2012-02-03 10:47

Te gry które podałeś to faktycznie nudne i mało ekscytujące tytuły... jednak Bladeslinger, Shadowgun, SoulCraft czy kilkadziesiąt innych zapowiedzianych na pierwsze półrocze tego roku dla TegraZone. Wybór gier przystosowanych do tabletów jest jeszcze ofc słaby, ale nie zapominajmy, że ten rynek ma około 2 lata dopiero, a dopiero niedawno przeportowane zostały silniki jak Unity czy UnrealEngine 3, a inne są dopiero na etapie portowania, więc wysyp dopiero nastąpi.

piratpl

0 + - 2012-02-05 17:26

te wyniki jakieś kulawe ja na galaxy s2 mam 52 fps bez kręcenia

piratpl

0 + - 2012-02-05 17:30

Galaxy Note bez kręcenia 40 fps. Ten wykres jakiś dziwny

QunaTM

0 + - 2012-03-27 16:17

No twoj SGS2 tez kulawy ma tylko 480x800 a tu masz testy w 1024x600 i 1280x800, nVidia lepiej wypada. Odpal gre na 320x240 a zobacz na 1920x1080 ciekawe czy grafa bedzie miała tyle samo FPS :)

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie