Telefony

Gry na smartfona, czyli miniprzegląd GPU w smartfonach

z dnia 2011-05-31
Daniel Poręba | Redaktor serwisu benchmark.pl
54 komentarze Dyskutuj z nami

Smartfony są coraz wydajniejsze. Zyskują nie tylko coraz szybsze procesory, ale także coraz wydajniejsze układy graficzne. Nic więc dziwnego, że wiele osób wykorzystuje je do gier, a producenci wprowadzają na rynek "konsolofony", takie jak Sony Ericsson Xperia Play.

Przygotowaliśmy krótki artykuł o układach graficznych spotykanych w obecnie dostępnych smartfonach, pomijając jednak układy typu SoC. Ponieważ mobilne grafiki łączone są z różnymi procesorami, wydajność telefonów wyposażonych w ten sam układ może się diametralnie różnić. Z tego powodu procesory zostawiamy w spokoju.

Gry na smartfony



Smartfony są wykorzystywane do grania coraz częściej. Pod względem różnorodności dostępnego oprogramowania nie mają sobie równych. Ogromna liczba różnej maści emulatorów, porty hitów sprzed lat (np. Quake III) lub wreszcie gry pisane z myślą o smartfonach to dla wielu osób argumenty nie do odparcia. To powoduje, że telefony zaczynają rywalizować z przenośnymi konsolkami do gier takimi jak DS i PSP. Współczesne układy graficzne w tych urządzeniach dysponują na tyle dużą mocą, że śmiało mogą konkurować jakością grafiki z tytułami na PlayStation Portable. Najnowsze gry, np. produkcje Epic lub Gameloft wyciskają z nich siódme poty. W dodatku działają w dwa razy większej rozdzielczości, a do tego coraz częściej wykorzystują wygładzanie krawędzi.

Co wybrać?

Jaki jest najlepszy wybór dla gracza poszukującego smartfona umożliwiającego odpalenie jakiegoś wymagającego tytułu? Jeśli chodzi o stronę sprzętową to PowerVR SGX530 sparowany z Cortexem będzie w stanie udźwignąć większość nowych, wymagających gier takich jak na przykład Gangstar: Miami Vindication. Radzę unikać telefonów wyposażonych w akcelerator Adreno 200. Jego wydajność nie powala i np. wyżej wymieniony Gangstar straszy bliską odległością rysowania terenu, brakiem cieni i niektórych efektów. Wydajność Adreno 205 jest zdecydowanie wyższa i można go polecić, choć  przykładowo Gangstar działa po prostu średnio. Oto jak wypadają poszczególne układy graficzne  w środowisku gier:


  Średnio wymagające gry 2d Wymagające gry 2d Średnio wymagające gry 3d Wymagające gry 3d
Adreno 200 dobrze dobrze średnio słabo
Adreno 205 dobrze dobrze dobrze średnio
PowerVR SGX530 dobrze dobrze dobrze średnio
PowerVR SGX535 dobrze dobrze dobrze dobrze
PowerVR SGX540 dobrze dobrze dobrze dobrze


Przygotowałem także tabelę wydajności smartfonów, która może pomóc w wyborze właściwego telefonu. Wydajność odnosi się do fabrycznych ustawień (w tym zegarów i romów)

Ten artykuł pochodzi ze strony benchmark.pl

  Fruit Ninja Angry Birds NFS Shift Asphalt 5 Modern Combat 2 Quake III
HTC Desire 5/5 4/5 5/5 2,5/5 3/5 2/5
HTC Legend 5/5 4/5 4,5/5 2/5 1,5/5 1,5/5
LG GT540 5/5 4/5 4/5 1,5/5 2/5 2/5
HTC Desire HD 5/5 5/5 5/5 4/5 4/5 4,5/5
HTC Desire Z 5/5 5/5 4,5/5 3/5 4/5 4/5
Motorola Milestone 5/5 4,5/5 5/5 4/5 3/5 3/5
Motorola Defy 5/5 5/5 5/5 4/5 3,5/5 3,5/5
iPhone 3GS 5/5 5/5 5/5 5/5 4/5 -
iPhone 4 5/5 5/5 5/5 5/5 4/5 -
Samsung Wave 5/5 - 5/5 4/5 4/5 -
Samsung Wave II 5/5 - 5/5 4/5 4/5 -
Samsung Galaxy S 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5



Druga sprawa to wybór platformy, jeśli chodzi o gry na smartfony.

Gry na Windows Phone 7 dopiero raczkują. Bada wygląda pod tym względem znacznie lepiej, nie wspominając o Androidzie. Niekwestionowanym liderem jest jednak Apple.

To, co wyróżnia iOS od konkurencji, to największa liczba tytułów na wyłączność. Gry takie jak Infinity Blade, Rage, Spartacus, Dungeon Hunter 2, Real Racing 2 czy N.O.V.A. 2 albo w ogóle nie pojawią się na konkurencyjnych platformach, albo zostają wydane z dużym opóźnieniem w stosunku do systemu Apple'a.

Miłośnikom gier szczerze polecamy Samsunga Galaxy S bądź HTC Desire HD. Obydwa można znaleźć w podobnej cenie i choć Samsung lepiej radzi sobie z grami, jego jakość wykonania pozostawia nieco do życzenia. Zgoła odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku Desire HD, gdzie wykonanie stoi na najwyższym poziomie, lecz wydajność może w niektórych przypadkach (Gangstar MV) rozczarowywać. Telefony te nie są nowościami rynkowymi, jednak nie są też przesadnie drogie.


Alternatywnie można rozważyć wybór Motoroli Defy bądź Desire Z. Oba dobrze radzą sobie z najnowszymi grami. Pierwszy cechuje się podwyższoną odpornością na upadki, kurz i wodę, a drugi ma sprzętową klawiaturę.

Zdecydowanie najlepszym wyborem w kwestii wydajności jak również ilości gier pozostaje iPhone 4. Jego zakup wiąże się niestety z wyłożeniem dość pokaźnej sumy, jednak gry na wyłączność oraz prędkość działania pozostałych pozycji rekompensuje to z nawiązką.

Mamy nadzieję, że rzuciliśmy trochę na światła na segment rynku dotyczący smartfonów wystarczająco wydajnych do gier. Jeśli macie pytania lub spostrzeżenia, umieśćcie je w komentarzach - postaramy się na nie odpowiadać w miarę możliwości.

Więcej o grach na smartfony:

Źródło: Inf. własna  

marketplace

Komentarze

54
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Wg mnie autor nie zna się na gpu w smartfonach i twierdzi że adreno 205 jest słabsze od SGX535

    Wg mnie na rynku mobilnych GPU panuje dokładnie taka zależność:
    SGX543MP2(iPad2) > SGX 543 = Adreno 220 > SGX540 (@300MHz) > Geforce ULP [Tegra2] > SGX 540 (@200MHz) = Mali -400 >> Adreno 205 > SGX 535 >> Adreno 200 = SGX 530.
    Zaloguj się
  • avatar
    Lol...
    Gdzie informacje o shaderach, konfiguracji rdzenia... żal moją wielką d... ściska.

    Po drugie Adreno 205 jest wydajenisjsze od SGX535. Nie wynika to jasno z tabeli

    Po trzecie, a gdzie test i programy wykorzystujące OpenGL ES2 jasno stwierdzone FPS? Nie mówię, że można zmodyfikować sterownik by pokazywał FPSy, ale minimum obiketywizmu, a mniej subiektywizmu...

    Po czwarte w artykule nie ma informacji o generalnie SoC. Przecież wydajność GPU nie ma większego znaczenia. Liczy się cały projekt, GPU w SGS jest np. zupełnie inaczej wykorzystane niż GPU w Milestone czy Adreno. Przez to SGX540 nie rozwija swoich skrzydeł.... baa jak do tego dodać rozwiązanie NAND z Samsunga wychodzi z Galaxy S totalna padaka.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Artykuł bardzo fajny, ale interesuje mnie dlaczego w tabeli dokładnie w rubryce z Modern Combat 2 iPhone 4 dostał 4/5 w kwestii wydajności a Galaxy S1 aż 5/5?

    Do gier najlepszy jest iPhone ze względu na mnóstwo gier i to w dużej mierze na wyłączność. Porty na Androida są wydawane grubo po czasie i w dodatku odrobine oszpecone graficznie.

    Do tej pory żałuje, że Rockstar nie wydało aktualizacji do GTA Chinatown Wars pod iPhone'a 4 bo to jedna z najlepszych gier dostępna w AppStore ale brak wsparcia Retina Display i MultiTasking odpycha. To chyba jedyna gra która trzymała mnie przy telefonie po 3-4 godziny dziennie!
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    ale autorowi nie chodziło o ilość gier tylko o wydajność na danym urządzeniu.
  • avatar
    Proszę poprawić na "miniprzegląd". Przedrostki "mini", "ultra", "super" i podobne piszemy łącznie.
  • avatar
    Wave i Galaxy S do gier najlepsze ze względu na ekran i wydajność i liczbe dobrych tytułów ,które znajdują się na Badzie i Androidzie


    Poza konkurencją jest według mnie Iphone 4 wszystkie dobre gry wychodzą z myślą o sprzęcie Apple
    Zaloguj się
  • avatar
    Q3 także jest dostępny na Iphone, można go zassać z Cydii ;]
    Zaloguj się
  • avatar
    Aha i wbrew pozorom 3GS cechuje się lepszym fps'em niż iP4, mają te same GPU, a iP4 ma przecież większą rozdziałkę...
    Zaloguj się
  • avatar
    Skąd u licha Angry Birds na badaOS ??? Jakiś pokaz przedpremierowy ?
    Przecież jeszcze nie zostało to wydane :P
    Zaloguj się
  • avatar
    Przydałoby się takie coś, tyle że z CPU. Mam Galaxy Ace i większość gier śmiga mi na tym telefonie bardzo przyjemnie, a podzespoły to nie jest coś mocnego. Na pokładzie mam Qualcomm MSM7227-1 800MHz (jest to praktycznie ten sam procesor co w GT540, tylko w wersji z fabrycznym OC) oraz Adreno 200.
  • avatar
    Zaktualizujcie temat benchmarkami z neocore'a. Wtedy bedzie jasne co ktory fon potrafi.
  • avatar
    Ja polecam gierkę "Ports Of Call" (1986 rok Amiga)dostępna w AppStore.
  • avatar
    Mimo wszystko szkoda, że zabrakło nowoczesnych dwurdzeniowców: np. Samsung Galaxy S2 i LG Optimus 2X. Jestem ciekaw jak w tym porównaniu wypadłaby Tegra 2.
    Zaloguj się
  • avatar
    mnie ciekawi jak ma się iphon4 do ipoda touch 4, za 1/3 ceny mamy jakaś tam platformę tylko bez dzwonienia
    Zaloguj się
  • avatar
    Szkoda, ze nie ma zadnego Sony Ericssona w tym zestawieniu.
  • avatar
    Szkoda, ze nie ma zadnego Sony Ericssona w tym zestawieniu.
  • avatar
    A po co komu SE ? Skoro siedzi w nich Adreno 200 lub 205, wydajność można wywnioskować sobie samemu :) SGS do gierek nadaje się średnio, czemu tak uważam ? Miałem ten telefon, Samsung ogranicza jego wydajność zabugowanym softem i chorymi rozwiązaniami. Teraz mam Milestone, które według tabeli jest gorsze, a ja powiem, że jest ale nie wiele, ten telefon (Milestone bez OC procka do 1 Ghz jak strasznie powolny), druga sprawa jak Wave może mieć niższe oceny skoro mają takie same układy SoC ? Różnią się jedynie oprogramowaniem ;) Do grania na chwilę obecną najlepszy jest iPhone, na stareńkiego 3G jest nadal masa gierek, a na 3GS idzie każda produkcja, a na Androida zazwyczaj są porty tego co sprzedało się na Apple, największą wadą Androida jako konsoli do gier (systemu) jest jego pierdyliard wersji, oraz sam fakt, że producenci różnie sobie radzą ze sterownikami i optymalizacją. Taki HTC Desire mimo niemal podobnych parametrów do X10 jest od niej szybszy. A sam temat artykułu uważam za śmieszny ? Praktycznie nic się nie dowiedziałem czego już bym dawno nie wiedział, SGS wyszedł rok temu i już wtedy został ogłoszony najwydajniejszym smartfonem. Można było się bardziej postarać
    Zaloguj się
  • avatar
    asphalt rządzi :D chętnie wypróbowałbym, jak śmiga na iphone :)
  • avatar
    Dla mnie iphone to tel dla 15 letnich lasek które oglądają za dużo MTV i chcą być jak amerykanie ale czy tylko 15 latki mają takie myślenie? pozdrawiam
    Zaloguj się
  • avatar
    "15 letnich lasek"? rosoman jeden! a może jesteś księdzem?
  • avatar
    Poszukałem informacji o GPU w smartfonach oto specyfikacje:

    PowerVR SGX530
    nastawiony na 110mhz - [~7] mil trójkątów/sek (nokia n900, motorolla droid)
    nastawiony na 200mhz - [~14] mil trójkątów/sek (motorolla droid x)

    PowerVR SGX535
    nastawiony na 110mhz - [~7] mil trójkątów/sek (iphone 3gs)
    nastawiony na 200mhz - [~14] mil trójkątów/sek (iphone 4g)


    PowerVR SGX540
    nastawiony na 200mhz - [~20] mil trójkątów/sek (samsung galaxy s)

    Broadcom BCM2727
    nastawiony na ???mhz - [32?] mil trójkątów/sek (nokia n8, nokia e7)

    ARM Mali-400MP
    nastawiony na ???mhz - [30?] mil trójkątów/sek (samsung galaxy s2)


    Kłamstwa szerzące się na portalach:

    SAMSUNG GALAXY S : 90 mil trójkątów/sek (bardzo śmieszne:-))
    IPHONE 4G : 28 mil trójkątów/sek
    NOKIA N900 : 14 mil trójkątów/sek (chyba, że uda nam się podkręcić układ do 200mhz w końcu to linux)
  • avatar
    Oczywiście liczba trójkątów to nie wszystko są jeszcze inne parametry jak MPixel/s. Dany układ nawet jeżeli przetwarza dużą liczbę trójkątów na sek może mieć mało MPixel/s i na odwrót.