Karty graficzne

Które karty graficzne Radeon i GeForce są zgodne z DirectX 12? [AKTUALIZACJA]

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2015-06-06

Jak się okazuje, pełną kompatybilność gwarantują tylko najnowsze modele Radeon i GeForce.

Microsoft DirectX 12 logo

DirectX 12 ma przynieść niemałą rewolucję w wyglądzie i płynności działania gier komputerowych. Które karty graficzne są zgodne z nowym API?

Jak się okazuje, pełną kompatybilność gwarantują tylko najnowsze akceleratory graficzne – w przypadku kart AMD są to wszystkie modele na bazie architektury GCN (1.0/1.1/1.2), natomiast w przypadku kart Nvidii są to najnowsze modele z generacji Maxwell 2.0. Warto również wspomnieć, że w przypadku kart Nvidii potwierdzono już zgodność z poziomem funkcji 12_1.

Podobnie wygląda kwestia układów graficznych zintegrowanych w procesorach AMD APU Temash, Kabini, Kaveri i Carrizo – oferują one pełne wsparcie dla DirectX 12.

DirectX 12 slajd - efekty graficzne
DirectX 12 pozwoli odciążyć procesor i wprowadzi nowe efekty wizualne dymu, ognia i oświetlenia/cieni

Co ze starszymi kartami? To zależy, bo kilkuletnie modele na bazie architektur AMD TeraScale lub Nvidia Tesla nie gwarantują żadnego wsparcia dla DirectX 12, natomiast w przypadku nieco nowszych GeForce'ów możemy liczyć na funkcjonalność ograniczoną do poziomu 11_0.

Modele Architektura Obsługa DirectX 12 Poziom funkcji
AMD Radeon
Radeon HD 6000, R5 210, R5 220, R5 230, R5 235(X) (i starsze) TeraScale NIE -
Radeon HD 7000, R7 240, R7 250(X/E), R7 265, R9 270(X), R9 280(X) GNC 1.0 TAK 12_0
Radeon HD 7790, R7 260(X), R9 290(X), R9 295X2 GCN 1.1 TAK 12_0
Radeon R9 285 GCN 1.2 TAK 12_0
Nvidia GeForce
GeForce 300, GeForce 405 (i starsze) Tesla NIE -
GeForce 400 (bez GeForce 405) Fermi TAK 11_0
GeForce 500 Fermi TAK 11_0
GeForce 600 Fermi/Kepler TAK 11_0
GeForce 700 Fermi/Kepler/Maxwell 1.0 TAK 11_0
GeForce 900 Maxwell 2.0 TAK 12_1

Na koniec warto jeszcze dodać, że nowe API będzie wspierane nie tylko przez komputery, ale też konsolę Xbox One – tutaj też powinniśmy się spodziewać nowych efektów wizualnych, a lepsza optymalizacja pozwoli na ustawienie wyższej rozdzielczości przy zachowaniu płynności animacji.

 

Aktualizacja 06.06.2015 14:00

Źródła bliskie firmie AMD potwierdziły, że wszystkie karty graficzne Radeon na bazie architektury GCN (również jej najstarszej wersji 1.0) są zgodne poziomami funkcji 11_0 i 12_0, a więc dwoma najważniejszymi z punktu widzenia użytkowanika - oferują one bowiem najważniejsze technologie, które wprowadza DirectX 12. Z tego względu poprawiliśmy treść wcześniejszego newsa.

Źródło: ComputerBase, Nvidia, AMD

marketplace

Komentarze

181
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ech pamiętam jak u mnie na pixelshaderze 1.3 geforce 4ti nie miałem odbić w lustrach w Max Payne 2 za to kumpel na wolniejszym radeonie 9100 miał.
    Zaloguj się
    12
  • avatar
    GTS 250 pozdrawia ;_;
    Zaloguj się
    10
  • avatar
    A czym sie różni takie 12.0 od 12.1 ?
    Zaloguj się
  • avatar
    Ale mi aktualizacja, to było wiadome od dawna że każdy GCN obsłuży DX 12, dlaczego miałoby nie obsłużyć podrobionego Mantle.
  • avatar
    r9 290 daje rade :D dx12 100%
    Może i Amd nie jest liderem (aktualnie) ale za to nie naciąga klientów na niepotrzebne koszta jak Nv.
    Ja na starej karcie mam najnowsze technologie nV tylko na najnowszej karcie reszta nV dostanie cukierek na pocieszenie jak nie kupi nowej karty .
    Zaloguj się
  • avatar
    Artykuł wprowadza błąd bo sugeruje jakoby karty AMD nie obsługiwały DX12 feature level 12_1(12.1) co jest nieprawdą. Tutaj tabelka pokazująca jak to w rzeczywistości wygląda:
    http://framebuffer.com.br/wp-content/uploads/2015/03/656x341xo4wOYxm.png.pagespeed.ic.6BBul3Zp0A.png
    W rzeczywistości to AMD jest przed Nvidią w obsłudze DX12. Maxell2 bez obsługi TIER 3 jest nadal przestarzały w stosunku do starszych konstrukcji AMD! Tu prezentacja w której jest wyjaśnione o co tutaj chodzi: http://channel9.msdn.com/Events/GDC/GDC-2015/Advanced-DirectX12-Graphics-and-Performance
    Zamiast obrazka z efektami trzeba było dać slajd z możliwościami kart Nvidii ale wtedy każdy by się od razu zorientować w nierzetelności artykułu ;) http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/06/DirectX-12_GeForce-GTX-980-Ti-Support.png

    Powinniście sprawdzać sami informacje zanim przepiszecie wszystko co wam podyktują w dziale PR Nvidii.
    Zaloguj się
  • avatar
    Jupi moja sapphir-ka 7850 obsługuje w pełni directx -12 !!!:)
  • avatar
    Zanim to DX12 będzie miało sens i coś naprawdę konkretnego da w kilku grach to minie ze 2 lata. Do tego czasu pewnie zmienię kartę raz lub dwa razy...
  • avatar
    AMD, son of a b*ith, You did it!!!!!
  • avatar
    Nie ma co gadać na AMD. W tej chwili to bardzo opłacalne karty, zwłaszcza r9 290/x. W tej cenie nic lepszego się nie dostanie. Ja wyrwałem nówkę
  • avatar
    W sumie AMD lepiej przygotowane ze starszymi kartami, a pewnie Geforce`y będą lepiej wspierać Te bajery graficzne, ciekawe bo wyglądają jak te efekty które wycięto ostatecznie Wiedźmina 3, o których jeden z programistów CD projekt mówił ze bez dx12 nie da się ich przywrócić.

    Ciekawe
    Zaloguj się
  • avatar
    750 Ti nie ma? Chyba tej karty nie kupie :(
  • avatar
    Czyli AMD pełne wsparcie a u Nvidii tylko... maxwell 2.0. Brawo.
  • avatar
    Ale nie wierze że starsze geforce`y nie wspierają lepiej dx12.
  • avatar
    HD7790 z większym wsparciem dla DX 12 niż R9 280X? Nie no spoko :D
  • avatar
    Tyle się mówi o DX12... Zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce, czy producenci zaczną pod to tworzyć gry a nie tylko dostaniemy Benchmarki.

    Kolejna sprawa to optymalizacja. Czy za sprawa odciążenia CPU nie dostanie potraktowana po macoszemu (nie pytam o firmę Ubisoft - dla nich to pytanie retoryczne)
  • avatar
    Tobie chodzi chyba o Unified Shading Architecture ktore zostala zastosowana w mikroarchitekturach zarówno nv jak i ati/amd. CUDA to bardziej implementacja obliczeń równoległych w tej architekturze - dlatego nie można przyrównać CUDA do GCN (mikroarchitektury całego GPU) i mówić, że to jest to samo.
    Nvidia

    Tesla
    Fermi
    Kepler
    Maxwell

    ATI/AMD

    TeraScale
    Graphics Core Next
  • avatar
    Skoro r7 240 będzie miał dx12 to gtx 660 tez powinien mieć a nie 11_0
  • avatar
    Zawsze jak w tytule artykułu pojawia się coś w stylu "amd, a nvdia" to sa rekordy koemntarzy.
  • avatar
    A co się stało z resztą poziomów dx12?? Mówiono o 3 Tierach dla tego API
  • avatar
    Zobaczymy nowe radeony i się zastanowimy co kumpimy. 380 czy 970
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    GNC 1.0 Obsługuje Directx 12 ale nie funkcjonuje dziwne :)
  • avatar
    "Nvidia Fermi nie gwarantują żadnego wsparcia dla DirectX 12" ale z tabelki obsługuje DirectX 12 ?
    W sensie że może działać, ale zobaczymy, czy jak ?
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    O w mordę nie wierze że mój gruchot pociągnie dx12, to mnie M$ zaskoczył :D
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    11_1 daje tą mityczną zwiększoną wydajność czy nie?
  • avatar
    Żegnaj mój radeonku 7950 ;(
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Wątpię żeby chciało mi się Updatowac windows do 10-ki tylko po DirectX 12 ale zobaczymy...
  • avatar
    Wątpię żeby chciało mi się Updatowac windows do 10-ki tylko po DirectX 12 ale zobaczymy...
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    To w końcu lepszy jest 12_0 czy 12_1 ?
  • avatar
    ja też pozdrowię radeon hd 4830
  • avatar
    Zanim DX12 na dobre zagości w grach, to będziemy mieli już serię 4xx, 1xxx i problemy się same rozwiążą :D
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Super r9 290 100% obsługuje dx12. TEgo się nie spodziewałem. Czyli przesiadkę odłożę na później.
    Ten artykuł sprawił że dzisiejszy dzień jest dobrym dniem .
  • avatar
    a więc mój gts 450 będzie miał tylko częściowego dx 12 ?
  • avatar
    z tymi efektami dla xbox one dodatkowymi pojechali. Konsola Ms nie zyska dodatkowych efektów tylko do 7% wydajności.
  • avatar
    A mobilne 800? Co z nimi?
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Wiedźmin 3 ma łatkę gotową na premierę Windows 10 dającą obsługę DX 12 - od początku było wiadomo, że takową dostanie. Poza tym olbrzymia różnica jest w krytykowaniu idiotycznych komentarzy opartych na plotkach, a mówieniu o aspektach zwartych w API podanych przez oficjalne źródła - gdyby ktoś gadał o odgrzewaniu kotletów mając w ręku dokładną specyfikację to ok, ale takowej nie ma. Jeżeli ktoś mówi co ma zawarte API oparte na danych z pewnych źródeł (mianowicie Microsoftu i publikacji na temat tego API) to już nie jest plotka. Więc - naprawdę naucz się rozróżniać rzeczy i nie próbuj obrażać innych - bo to jest śmieszne. Aha - i DX12 już jest dostępny w Windows 10 preview, ale problemem jest to, że producenci kart graficznych jeszcze nie wydali sterowników pod tą platformę.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Czas wywalić 280x i wydaje mi się, że będzie to moja pierwsza i ostatnia karta od AMD.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Zastanawiam się jak to będzie. Czyli co. Jako programista proszę DirectX o interface Direct3D 12_0, ale nie mam zagwarantowane, że każda metoda z tego interface'u zadziała (np na Geforce 7xx)? Muszę jakieś dodatkowe sprawdzenia robić?
    Dziwne.

    To trochę jak kiedyś z kartami ATI, które niby były zgodne, a nie wszystko działało.
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Czyli rozumiem, że laptopówki w stylu GTX 860M nie obsługują DX12 pomimo swojej architektury?
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Informacja wymaga precyzji, bo nie cała rodzina HD7000 dostanie. O ile się nie mylę to modele wyższe od 7770 dostaną DX12. Zaskoczony za to jestem, że taki GTX460 miałby dostać nowego directa. Czyżby w ten sposób nvidia chciała zyskać u graczy po ostatnich wpadkach?
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Dawać tego Windowsa i mamy zamiast 40fps co najmniej 55!
  • avatar
    Radeonów serii 3xx nie podali, pewnie dlatego, że począwszy od 390X to odgrzana seria 2xx.
  • avatar
    Niestety w artykule po aktualizacji jest błąd. W rzeczywistości wygląda to tak:
    - Maxwell 2.0 (GTX9xx) - FL 12_1
    - GCN 1.1 i 1.2 - FL 12_0
    - GNC 1.0 - FL 11_1
    - Kepler, Maxwell 1.0 (GTX750) i Fermi - FL 11_0
    - AMD VLIW (HD6xxx/5xxx) - brak wsparcia DX12

    Błąd prawdopodobnie wynika z tego, że oficjalne stanowisko AMD można streścić mniej więcej tak: "GCN obsługuje DX11 i na ch... drążyć temat".
    Zaloguj się
    -5
  • avatar
    Fajnie tylko że jak się okaże że te ceny jakie chcą za te kotlety (niektóre prawie 3-letnie) to kto to kupi?
    Zaloguj się
    -14
  • avatar
    Mój radek 7790 ma wsparcie dx12, a myślałem że nie dostanie... także nadal czekam za czymś dość wydajnym i energooszczędnym, bo obecnie nie ma nawet na co się przesiąść.
  • avatar
    Żałuję, że nie mogę zmienić odpowiedzi w sondzie :(
  • avatar
    Nigdy nie miałem konsoli, zawsze grałem na PC, ale życzę MS, by DX 12 przyniósł rzeczywiście spory przyrost wydajności Xbox'a One, bo wszyscy na tym skorzystają i ewoluuje rynek gier.
  • avatar
    Po aktualizacji niusa powinno się zmienić również wyniki w sondzie- w świetle aktualnych danych zaznaczyłem poprzednio niewłaściwą odpowiedź
  • avatar
    W sieci robi się coraz głośniej na temat nvidii i kompatybilności DirectX 12.
    Chodzi mianowicie o Asynchroniczne przesyłanie danych, których Maxwelle nie supportują. Więc Nvidia nie jest w pełni kompatybilna z DirectX 12 i prosi o wyłączenie tej funkcji, bo dostaje po tyłku...
    http://www.eurogamer.pl/articles/2015-09-01-karty-nvidii-bez-wsparcia-dla-waznej-funkcji-directx-12-raport