Wygładzanie Nvidia TXAA w Assassin's Creed III

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2012-12-12

Testy wykonane przez redakcję

Wraz z rozwojem kart graficznych, usprawniane są również technologie powiązane z wyświetlaniem grafiki w grach, takie jak na przykład antyaliasing (wygładzanie krawędzi). Firma NVIDIA ma niekwestionowane sukcesy w tworzeniu technologii wygładzania obrazu, czego najlepszym dowodem jest często stosowana metoda FXAA.

FXAA nie jest jednak również rozwiązaniem idealnym i "Zieloni" stworzyli kolejną wersję technologii antyaliasingu o nazwie TXAA. TXAA jest kombinacją kilku rodzajów antyaliasingu. Firma NVIDIA twierdzi, że wygładzanie TXAA x2 oferuje jakość porównywalną z MSAA x8, przy spadku wydajności porównywalnym z MSAA x2. Technologia ta jest dostępna tylko dla najnowszej rodziny kart GeForce.

Konkurencja w postaci AMD od jakiegoś czasu wykorzystuje technologię MLAA (filtrowanie morfologiczne) i chociaż można je w każdej chwili włączyć w sterownikach, to zaryzykujemy stwierdzenie, że natywne wykorzystanie tej technologii przez gry jest bardzo rzadkie (MLAA wykorzystuje między innymi Dishonored). Jest to na tyle istotne, że MLAA wymuszone w sterownikach rozmywa również czcionki i elementy interfejsu.

Assassin's Creed III jest jedną z pierwszych gier, które otrzymały wsparcie nowej technologii antyaliasingu NVIDII. Uruchamiając grę na kartach graficznych innych niż GeForce serii 6xxx, mamy do dyspozycji trzy poziomy wygładzania krawędzi: Normalny (FXAA), Wysoki (FXAA HQ) i Bardzo Wysoki (FXAA HQ + MSAA 4x). Na kartach GeForce 6xxx ujawnia się czwarty poziom antyaliasingu, którym jest właśnie TXAA (4x TXAA). Dostrzeżenie różnic na statycznych zrzutach ekranu jest trudne, dlatego pokusiliśmy się o przygotowanie odpowiedniego materiału filmowego.


Ze względu na dużą kompresję materiałów wideo, You Tube nie nadaje się do takich prezentacji, tym niemniej przy antyaliasingu normalnym (FXAA) widać charakterystyczne migotanie elementów o dużym kontraście. TXAA praktycznie niweluje ten nieprzyjemny efekt. Działanie tej technologii jest naprawdę świetne, jednak jak bardzo obciąża ona kartę graficzną? W testach wykorzystaliśmy następującą platformę testową:

Assassin's Creed III: 1920 x 1080
[kl./s] ustawienia maksymalne

Antyaliasing normalny (FXAA) 42
29
Antyaliasing wysoki (FXAA HQ) 41
27
Antyaliasing bardzo wysoki (FXAA HQ + MSAA x4) 29
26
TXAA (TXAA x4) 29
26
  średnie klatki na sekundę
minimalne klatki na sekundę

Testy wykonaliśmy w lokacji bardzo mocno obciążającej karty graficznej, a mianowicie w Bostonie. TXAA oferuje najlepszą jakość wygładzania, przy spadku wydajności porównywalnym do FXAA HQ + MSAA x4. Silnik Assassin's Creed III jest jednak na tyle wymagający, że przydałaby się tu karta graficzna wyższej klasy. Oczywiście można obniżyć detale do minimum (można dzięki temu uzyskać jakieś 10 klatek na sekundę), bądź zmniejszyć rozdzielczość, jednak największą radochę z nowej technologii NVIDII w Assassin's Creed III będą miały osoby posiadające wydajniejsze akceleratory graficzne.

Źródło: informacja własna

marketplace

Komentarze

90
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    No tak, czyli mamy coś co wygląda tak samo i zjada tyle samo zasobów, a na dodatek działa tylko w niektórych grach ^^
    Brawo NVIDIA!
    Zaloguj się
    28
  • avatar
    przy monitorze powiedzmy 22-24 cale i rozdzielczości 1920x1080 to jak dla mnie antyaliasing można sobie darować.
    Zaloguj się
    20
  • avatar
    Ostatnio po przesiadce na 660ti uzywam tylko i wylacznie FXAA, moze nie ma takich super efektow jak w przypadku innych sposobow na wygladzaniu krawedzi;] ale nie obciaza tak grafiki, jest dobrze :)
    Zaloguj się
    11
  • avatar
    Podoba mi się stwierdzenie: " Dostrzeżenie różnic na statycznych zrzutach ekranu jest trudne, dlatego pokusiliśmy się o przygotowanie odpowiedniego materiału filmowego." i następne zdanie "Ze względu na dużą kompresję materiałów wideo, You Tube nie nadaje się do takich prezentacji..."

    To może lepiej byłoby zamieścić filmik do ściągnięcia?

    Na filmiku nie dostrzegłem żadnych różnic i jakoś nie poczułem się przekonany do tej nowej technologii, tym bardziej że pożera dużo zasobów..
    Zaloguj się
    11
  • avatar
    Dlaczego nie zrobiliście filmiku porównującego z FXAA HQ + MSAA x4?
    Zaloguj się
  • avatar
    platforma testująca. o mój boże
    Zaloguj się
  • avatar
    Łaaaaał !! Różnica jest tak ogromna, że nawet jej nie dostrzegam :P
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie wiem co za kretyni minusują cichy81 chłopaka popieram w 100% od kiedy przesiadłem się z monitora z rozdziałką 1680-1050 na monitor z rozdziałką 1080p nie włączam w ogóle AA w jakiejkolwiek postaci .
    Nie wiem też dlaczego redakcja uważa że aa nie widać na statycznych screnach właśnie na takich pod odpowiednim kontem można dostrzec "ząbki" a w czasie dynamicznej rozgrywki nie zwracam w ogóle uwagi na istnienie bądz brak wygładzania
    Zaloguj się
  • avatar
    Gówno to daje.
  • avatar
    txaa wygląda okropnie, nie dość ze rozmywa strasznie obraz to jeszcze ma wymagania podobne do msaa x4.
    Zdecydowanie lepiej wygląda już fxaa

    txaa x4
    http://i.imgur.com/RLfHg.jpg

    fxaa
    http://i.imgur.com/FrQLL.jpg
    Zaloguj się
  • avatar
    TXAA nie za bardzo potrzebne. Mam 680GTX i karciocha póki co spokojnie ciągnie większość gier z MSAA w fullHD ale najczęściej i tak wybieram FXAA. Te FXAA uważam za genialny ficzer, bardzo niweluje efekt schodów i widocznie poprawia wygląd gry, a przy tym to w zasadzie nic nie zabiera wydajności. I co z tego że to post proces, skoro przy normalnej i zdrowej odległości oglądania nie jestem w stanie dostrzec różnic względem MSAA. Testowałem różnice między tymi dwoma i dopiero w starych grach i przy szybkim przełączaniu się pomiędzy tymi trybami byłem w stanie odnotować różnice, którą już przy normalnej odległości bardzo trudno dostrzec, np tekstura pod kątem i znajdująca się w oddali jest minimalnie bardziej rozmyta, MSAA vs FXAA to wygląda jak różnice typu filtrowanie anizo 8x a 16x, zważywszy na to że fxaa jest właściwie darmowe to uważam że na dziś dzień włączanie MSAA, zwłaszcza w takich jak far cry 3 jest bezcelowe.
  • avatar
    szkoda ze wersja na pc jest kompletnie olewana przez wydawce, nie dosc ze na forum wrze to jeszcze o 20 fpsach w Bostonie
    Zaloguj się
  • avatar
    "na kartach graficznych innych niż GeForce serii 6xxx"

    AC III Pójdzie w ogóle na serii GF6000? :)
    Jeden "x" za dużo.
  • avatar
    Optymalizacje Assasin's creed 3 i far cry 3 na PC jest... Żadna. Nie mam jakiejś mega maszyny ale wydaje mi się że Na Phenom x 4 970 3,7 Ghz, 8 GB RAM , Raden 6950 2GB w rozdziałce 1920x1080 gra powinna wyglądać co najmniej średnio w zasadzie, dopóki te dwa tytuły się nie pojawiły wszystkie inne gry spokojnie hulały na "High". A tu milion for czytam na google wszędzie ludzie maxymalnie wkurzeni, u jednego to jakoś wygląda u drugiego już nie. Komunikaty ubisoftu z "super" radami jak ustawić w catalyst aby gra nie stwarzała graficznych problemów nic nie dają. Beta sterów ati też nie. Trzeba pewnie będzie czekać aż wyjdzie ze 2 wersje sterowników. Żal że zepsuli tak świetne tytuły problemami technicznymi i niedopracowaniem. Odkładam oba tytuły do czasu poprawienia sterów. Ps. jakoś wczoraj chyba 3 łatkę ubisoft wypuścił do Far cry 3 ale nie mam już siły sprawdzać, wyjdą stery nowe wtedy znowu wszystko odpale. Nie tak to powinno wyglądać, oj nie tak...
  • avatar
    nawet minimalny poziom FXAA starcza, a na prawdziwy brak "kantów" trzeba poczekać na wyświetlacze retina :)
  • avatar
    "Firma NVIDIA ma niekwestionowane sukcesy w tworzeniu technologii wygładzania obrazu"
    Nie tyle sukcesy co po prostu daje gotowe rozwiązania postprocess i jest tu bardzo płodna (FXAA, SRAA, TXAA), a że jest to bardzo istotna kwestia, która wpływa bardzo na odbiór, ale też na wydajność to twórcy gier chętnie korzystają... jednak więcej nawet jest gier korzystających z własnych rozwiązań jak (nazywając je różnie jak AAA lub jeszcze dziwniej) lub korzystając z algorytmu Intela MLAA lub masy innych dostępnych jak GPAA, GBAA, SMAA (rzadko jednak nazywając je po imieniu, a po prostu Postprocess AA lub jakieś dziwne skróty od na nowo wymyślonej nazwy).
    Zaloguj się
  • avatar
    Co z tego, że krawędzie nie "pływają" skoro txaa rozmywa tekstury? o_0
  • avatar
    Nie nawidzę takiego podniecania się tymi wyrównaniami krawędzi na dużych rozdzielczościach w zupełności wystarczy to zwykłe AA X8 i tak nie widać różnic a tylko spada wydajność takie bajerki przydają się tylko jak gramy na 24 calowym monitorze w 640x480 (nikt przy zdrowych zmysłach tak nie ma) wg. mnie to pic na wode w ogóle nie przydatne dla mnie nie ma różnic pomiędzy jakimś MSAA i zwykłym AA

    P.S nie do końca moja wypowiedz ma racje jak gramy na 64 calach to tylko wtedy to się przydaje.
  • avatar
    czytałem se na głos i żona się pyta co to za krem to TXAA i czy faktycznie dobrze wygładza, bo ona coś na twarz by chciała....
    i dostała ;)
  • avatar
    TXAA - mniej wyrazne szczegóły, lecz lepsze wygładzanie krawędzi.
  • avatar
    Brawa dla NV. Dzięki TSAA wreszcie nie widać pływania krawędzi, tylko wszystko jest ostre. AMD nigdy by na coś takiego nie wpadło, na szczęście mogą skopiować od NV.
  • avatar
    Assassin's Creed III 10/10
  • avatar
    Czy co poniektórzy umieją w ogóle czytać ze zrozumieniem ???

    Pisze jak byk : "NVIDIA twierdzi, że wygładzanie TXAA x2 oferuje jakość porównywalną z MSAA x8, przy spadku wydajności porównywalnym z MSAA x2" więc nie bardzo wiem gdzie tu większe wykorzystanie zasobów i słabsza wydajność względem np MSAAx4...
    Zaloguj się