Oprogramowanie

DirectX 12 zdaniem AMD nie powstanie, Microsoft dementuje ale nie potwierdza

opublikowano przez w dniu 2013-04-09

Wiceprezes AMD poinformował, że ma żadnych informacji o tym aby miał powstać DirectX 12. Microsoft dementuje mówiąc, że nie wstrzymują jego rozwoju.

microsoft directx logo

Na początku lutego bieżącego roku Microsoft zapowiedział, że nie zamierza dalej rozwijać zestawu XNA Game Studio – narzędzi programistycznych dla twórców gier. Jednocześnie informując, że nie oznacza to końca rozwoju interfejsu programowania DirectX.

W międzyczasie pojawiło się kilka plotek o planowanym wstrzymaniu przez giganta z Redmond rozwoju wspomnianej technologii. Niedawno głos w sprawie zabrał jeden z wysoko postawionych pracowników AMD, którego słowa zdawały się potwierdzać pojawiające się plotki. Co jednak zostało zgrabnie sprostowane przez Microsoft.

Informacja o porzuceniu rozwoju narzędzia XNA Game Studio dla wielu była zaskakująca i zwiastowała wyłącznie jedno – brak dalekosiężnych planów dotyczących technologii DirectX. To jednak nie były dominujące opinie, gdyż dla większości miałoby to nie mieć żadnego wpływu na dalszy rozwój wspomnianej technologii. Jak się okazało, od tego momentu zaczęły pojawiać się różne plotki głoszące nadciągający rychły koniec API DirectX.

xna microsoft logo

Niedawno w wywiadzie dla niemieckojęzycznego Heise Online oliwy do ognia dolał Roy Taylor – wiceprezes ds. korporacyjnych w firmie AMD.
Przemysł komputerowy przez wiele lat korzystał z kontynuacji odnawiania interfejsu DirectX. Nowa wersja DirectX odświeżała rynek za każdym razem, nowe karty graficzne potrzebowały silniejszych procesorów i większej ilości pamięci RAM. Jednak DirectX 12 nie będzie. To tyle. O ile wiemy, nie ma żadnych planów dla DirectX 12”. - powiedział Roy Taylor z AMD.

Niedługo po opublikowaniu słów jednego z wiceprezesów AMD, stanowisko w sprawie zajął rzecznik prasowy firmy Microsoft.
DirectX jest wiodącym na świecie niskopoziomowym interfejsem dla gier i grafiki. Microsoft aktywnie inwestuje w DirectX jako w jednolity fundament dla wszystkich naszych platform w tym w Windows, Xbox 360 i Windows Phone. DirectX ewoluuje i jego rozwój będzie kontynuowany. Nie mamy absolutnie żądnych intencji do zatrzymania innowacji z DirectX”.

Nie wiadomo, jak należy interpretować obydwie wypowiedzi. Z jednej strony mamy informacje, że AMD nie ma wieści o planach odnośnie DirectX 12, z drugiej zaś, że DirectX jest ważnym interfejsem i nie zostanie porzucony. W zasadzie może to oznaczać, że jedynie w najbliższym czasie MS nie zamierza wprowadzać nowego API, albo, że jeszcze nad nim nie pracuje, ale w późniejszym okresie zamierza.

To by wyjaśniało brak w AMD informacji o nowej implementacji tego API, w końcu producenci kart graficznych takimi informacjami muszą dysponować znacznie wcześniej, gdyż muszą wdrożyć implementacje do swoich produktów. Jednak przedstawiciel Microsoftu nie zadeklarował jednoznacznie, że DX 12 powstanie, więc wciąż wiadomo, że nic nie wiadomo.

Źródło: NeoWin

marketplace

Komentarze

48
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    DirectX 12 na pewno kiedyś powstanie jak i 13, oby tylko nie za szybko. DirectX 11 daje tak duże możliwości, jakich odpowiednio mocno nie wykorzystała żadna z istniejących gier. Dla przykładu temat teselacji w grach, który dostępny jest dopiero w DirectX 11 został tylko liźnięty.
    Zaloguj się
  • avatar
    Z tymi DX'ami jak z tematem paliwa wiadomo że od lat istnieje alternatywa, która w przypadku kart graficznych nie wymaga takich mocnych GPU i coraz więcej pamięci a wręcz odwrotnie. Tyle że giganty które mają swoje plany i są rządni mamony nie pozwolą na coś przyszłościowego-lepszego bo by ich to uderzyło po kieszeni. Chociaż to też śmieszne bo przecież np. w temacie alternatywnej "benzyny" wystarczy zmienić stacje i dalej trzaskać kasę tak samo w przypadku grafik... Chyba im się nie chce marnować "tylu" pieniędzy (gdyby mało ich mieli)
    Zaloguj się
  • avatar
    Trzeba wziąć pod uwagę jak długo na rynku był DX 9 i nie wprowadzano w nim żadnych znaczących zmian a deweloperzy uczyli się go wykorzystywać. Sytuacja powtórzy się i z DX 11, który dopiero raczkuje na rynku gier, kiedy będzie w takim stadium rozwoju jak DX 9 kilka lat temu z pewnością pomyślą jak go udoskonalić. W tym momencie raczej trudno przewidzieć przyszłe potrzeby, możliwości i kierunki w którym miałoby się rozwijać DX 12, kiedy dopiero trzeba zebierać doświadczenie na bazie DX 11.
    Zaloguj się
  • avatar
    Wolalbym zeby poszli w rozwoj OpenGL i to sie stalo standardem. Tylko na chwile obecna domyslam sie ze opengl jest mocno w tyle z efektami w stosunku do DX11
    Zaloguj się
  • avatar
    Koniec DirectX? Tak w końcu producenci zajmą się OpenGL, dzięki temu łatwiej będzie przenieść gdy z windowsa na Linuxa :D
    Myślałem że monopol DirectX na okienka nigdy się nie skończy.
    Mam nadzieje że pingwinek ruszy do przodu.
    Zaloguj się
  • avatar
    "... wciąż wiadomo, że nic nie wiadomo."
    Czyli o czym jest ten artykuł? o niczym...
  • avatar
    W tym wszystkim nie chodzi o to, kiedy DX bedzie wydane przez M$, ale o to - ze istnieje grozba (heh, nie wiem, czy to dobre slowo) na to, aby wlasciwe biblioteki DX (poczatkowo), czy nawet cala zawartosc DX byla dostarczana przez producentow kart graficznych wraz z ich kartami. Oznaczac by to moglo 2 rozne (albo i 3) wersje DX w zaleznosci od producenta grafiki. I tak przeciez ci wlasnie producenci wymagaja na Microsofcie wydanie poszczegolnych "ficzerow", ktore sa opracowane przez laboratoria nVidii i AMD.. i tak przeciez wychodza czastkowe DX (jak DX 10.1), ktore sa wspierane tylko przez jednego producenta wlasnie dlatego, ze jak sie robi dany sprzet, to i zaraz leci wlasciwe oprogramowanie to wykorzystujace.
    Oczywiscie wiadomym jest, ze to system M$ i cale API ma byc z nim zgodne - dlatego to on na razie zarzadza wszystkimi dodatkami do niego. Producenci chcieliby przejac ten proces "certyfikowania" przez M$ rzeczy, ktore przeciez i tak pisza oni sami. Stety albo i niestety, M$ sie postawil i wlasnie tak oto prezentuje swoja sile i swoje swiete prawo do zatwierdzania poprawek firm trzecich... Jak to sie skonczy ? Zobaczymy :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Panowie zarzućcie linki do artów o różnicach między dx 9, 10 i 11 bo nic sensownego nie mogę znaleźć
    Zaloguj się
  • avatar
    heh ledwo ludzie sie na karty z 11 przesiada co dadza rade w fhd, a tu wyjdzie dx12 zeby zdoic ponownie.
  • avatar
    " To jednak niebyły dominujące opinie, gdyż dla większości miałoby to niemieć żadnego wpływu na dalszy rozwój wspomnianej technologii."

    Nie były...
    Nie mieć...
    I w ogole to zdANIE JAKIES TAKIE KWADRATOWE :)
  • avatar
    Pewnie MS uzgadnia specyfikację DX12 z NV. Jak wiadomo NV to firma aktywna, rozwojowa i innowacyjna. Zaś AMD dostanie kopię specyfikacji DX12 gdy będzie gotowa.
    Zaloguj się
    -10
  • avatar
    literówki macie w cydzysłowiach "żĄdnych"
  • avatar
    Nie zgadzam sie z interpretacja tych wiadomosci. Wedug mnie zostalo powiedziane, ze Microsoft ma pomysl na DX12, ktory to konsultuje z producentami kart graficznych. Pewnie MS chce dodac do API cos, co jest AMD bardzo nie na reke wiec sie tak przepychaja uzywajac doniesien medialnych jako swego rodzaju formy nacisku na partnerow.
    Zaloguj się
  • avatar
    powstać na pewno powstanie. Nie wiemy kiedy, ale się dowiemy.
  • avatar
    Będzie kolejny kafelkowy kotlet, będzie i DirectX 12
  • avatar
    Niech wyjdzie 12 dla ludzi o małym zarobku to dobrze. Wiecie dla czego? Zobaczcie na gtx260/295 lub radeony 4890/4870x2 mają starego dxa (10 ) shadery itp a cena jest niska gtx 285 jest o dużo lepszy od gtx 650 o którym tak głośno


    oczywiscie nie bralem pod uwagę pobór prądu itp.
  • avatar
    Tak, niedługo co system, nowy direx, no ludzie, obsłużcie dobrze dx11 i dopiero myślcie o 12. Poczekajcie z 5-7 lat...
  • avatar
    Wyciąganie Kasy lvl : M$

    https://www.youtube.com/watch?v=rIf_krCGcS4