Konsole do gier

Microsoft patentuje prezentację gier 3D wokół gracza - Sony odpowiada hełmem HMZ

opublikowano przez Maciej Lewczuk w dniu 2012-09-18

Nowy wymiar rozrywki w 3D

Firma Microsoft wystąpiła do urzędu patentowego z projektem, który obejmuje sposób prezentacji trójwymiarowego świata z gier 3D znanych z konsoli Xbox 360.

Patent dotyczy wyświetlania obrazu na ścianach pomieszczenia, w którym znajduje się gracz. Dzięki wykorzystaniu ścian i sufitu pokoju możliwe jest umieszczenie gracza niejako wewnątrz gry. Jest to ciekawy pomysł, który pozwoli wyjść grafice z gier, poza ramy telewizora, który dość znacznie ogranicza pole, gdzie obserwujemy świat gry.

Przedstawiciele Microsoftu twierdzą, że ograniczanie efektów wizualnych jedynie do telewizora to obecnie już za mało, nawet biorąc pod uwagę fakt stosowania możliwości wyświetlania obrazu w 3D. Mimo tego efekty wizualne docierają do gracza jedynie z przodu, a w przypadku wykorzystania kontrolera Kinect okazuje się, że choćby podczas tańca czy wykonywania innych ruchów, gdy obracamy się wokół swojej osi, to tracimy obraz z oczu. Taka sytuacja znacznie zubaża doznania rozrywkowe, dlatego Microsoft chce to koniecznie poprawić.

Microsoft 3d patent obraz ściany pokój gry przestrzen

Patent Microsoftu przewiduje prócz systemu projekcji obrazu wokół gracza także specjalny czujnik kalibracyjny pozwalający dopasować wyświetlany obraz w taki sposób, by był on dobry nawet na różnokolorowych ścianach czy meblach w pomieszczeniu, gdzie znajduje się konsola. Prócz skanowania i kalibracji kolorów będzie on w stanie także sprawdzić wymiary pomieszczenia i automatycznie skorygować perspektywę obrazu w pomieszczeniu. Opis ten przypomina mi skanery, które mieliśmy okazję niedawno oglądać w filmie Prometeusz – dwie kule, które skanowały korytarze budowli „pradawnych”.

Microsoft 3d patent obraz ściany pokój gry przestrzen drzewa

Zastosowanie takiego patentu będzie wymagało dość potężnej mocy obliczeniowej procesorów konsoli, dlatego przewiduje się, że na początku obraz dodatkowy (boczne, górny i tylny) będą miały niższą rozdzielczość, co nie wpłynie na jakość zabawy, ale znacznie ją wzbogaci.

Patent Microsoftu przypomina mi to, co od lat oferuje i rozwija firma Phillips, czyli kolejne wersje systemu Ambilight.

Phillips ambilight 3 telewizor wyświetlanie podświetlenie otoczenie

Konkurent Microsoftu, firma Sony także przygotowuje podobny projekt, choć tam najprawdopodobniej zostanie wykorzystany prototypowy hełm HMZ do prezentacji rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej (Augmented Reality). Więcej informacji o nim można zdobyć na profilu facebookowym projektu HMZ.

Sony HMZ hełm virtual augmented reality panna

Hełm jest lekką konstrukcją wyposażona w małe ekrany o wysokiej rozdzielczości, które umieszczone są niedaleko oczu użytkownika. Dzięki temu obraz nawet z jedno-calowych ekranów wydaje się ogromnym ekranem, którego można wręcz nie objąć wzrokiem. Dwa ekrany sprawią, że obraz może być zarówno dwu, jak i trójwymiarowy, a jego oglądanie nie będzie męczyło wzroku – odświeżanie obrazu powinno wynosić co najmniej 100 i więcej Hz.

Sony HMZ hełm virtual augmented reality

Konstrukcja ma także wbudowaną kamerę, coś w rodzaju trzeciego oka, dzięki czemu łatwiej będzie systemowi odczytywać ruchy użytkownika, a także pobierać obrazy z otoczenia i przetwarzać je tak, aby mogły być one częścią świata gry.

Konstrukcja Microsoftu zostanie zapewne zaprezentowana wraz z premierą następnej generacji konsol do gier, w 2013 roku. Hełm Sony powinien mieć swoją premierę jeszcze we wrześniu tego roku.

Który patent na prezentację świata w 3D będzie lepszy?

Źródło: bbc, hmz.lab, microsoft, sony

marketplace

Komentarze

42
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Odświeżanie obrazu jest raczej w Hz, nie w Mhz.
    Zaloguj się
  • avatar
    Zaraz, zaraz ........ a pamiętacie VFX 1 i pierwszą grę która obsługiwała technologię wyświetlania przestrzennego Descent ??? Przecież to było prawie 15 lat temu :-DDD
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja czekam na czasy kiedy hełm będzie łączył się bezpośrednio z receptorami w naszym mózgu i przesyłał dane tak jak odbierają to nasze zmysły. Dobrze wiem, że to pieśń przyszłości, ale kto wie? Może pewnego dnia..
    Zaloguj się
  • avatar
    Rozwiązanie Microsoftu wydaje się być wygodniejsze dla gracza ale hełm Sony powinien dostarczać lepszych wrażeń.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawe jak MS rozwiąże problem mebli, okien, drzwi i różnych kolorów ścian. I w jaki sposób będzie podawał obraz na ściany. Twierdzą, że perspektywa będzie zachowana na wszystkich ścianach, co sugeruje, że pojadą z jednego projektora, więc co z postacią grającego i jego cieniem na ścianie?. Mało informacji do oceny. Na dzień dzisiejszy bardziej przemawia do mnie HMZ. Forma hełmu vr z kamerą umożliwiającą wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej przemawia do mnie :).
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja się zastanawiam jak SONY rozwiąże problem świecenia LCD które obniża praktycznie do zera komfort używania HMZ, wątpię czy ktoś by wytrzymał dłużej niż kilkanaście minut. Ale potencjał jest, zwłaszcza jak się do tego dorwą fani mang i anime ;) Oto przykład ich potencjału:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9jpWiTVR0GA
    Zaloguj się
  • avatar
    Ah te patenty co by było żeby nie one
    Zaloguj się
  • avatar
    tak swoją drogą to HMD wydaje sie być lepszą drogą. Jesli do tego dodać headtracking to w zasadzie jesy idealnie. Problemem puki co sa tylko kąty widzenia - obecnie istniejące konsumenckie HMD mają naprawde niewielkie kąty i nie ma nic wspólnego z imersją a bardziej widok przypomina patrzenie przez lornetkę.
    BTW wiecie ze takze valve chce produkować HMD?
    Zaloguj się
  • avatar
    Wpadłem na ten pomysł wcześniej od Microsoftu i tylko się zastanawiałem kiedy ktoś z branży na to wpadnie :D W końcu się doczekałem.
    Zaloguj się
  • avatar
    takie zabawki mogły by juz zawitać na rynku, ale ich ceny sa ciagle za wyskokie na kieszen przecietnego człowieka
  • avatar
    Przeciętne pomieszczenie raczej by do tego nie wystarczyło. ;) Co do hełmu to już się zapowiada ciekawiej.
  • avatar
    Ja chyba ale niestety takich rarytasów nie doświadczę. Wydałem ostatnio kupę kasy najpierw na monitor 120hz i później na okulary. Widzenie przestrzenne super 5minut, później to super ale ból głowy, oczu i mdłości. Dwa dni (po chwili ) próbowałem. Później przez prawie tydzień bolała mnie dziwnie głowa i czułem jakby oczy były osadzone szerzej niż na codzień. Tyle z przygody z 3d.
    Zaloguj się
  • avatar
    Bez patentów nie było by ciekawie.
  • avatar
    Ludzie tak narzekają na patenty, a nie zdają sobie sprawy z 3 rzeczy.

    1. Patenty nie blokują rozwoju. To, że coś jest opatentowane nie oznacza, że inne firmy nie mogą z tego korzystać.

    2. Patenty były od dawna i są do około nas. Przykładowo za zakup każdej płyty głównej do firmy mającej patent na Fire-Wire idzie za użycie pantentu pół dolara.

    Nie jest to duża kwota za skorzystanie z czyjegoś pomysłu i w żaden sposób nie blokuje to rozwoju.

    3. Właśnie po wprowadzeniu patentów zaobserwowano duży skok w rozwoju techniki. Bo dzięki patentą naukowiec mógł pracować wiele lat nad swoim wynalazkiem, bez obawy, że tuż po opublikowaniu ktoś odrazu wykorzysta jego pomysł za który on poświęcił czas i pieniądze by go wynaleźć.
    Zaloguj się
    -4
  • avatar
    Fajny mi patent Microsoftu... już od dawna miałem taki pomysł, żeby ściany pomieszczeń były obrazami 3D. Dzięki temu zarówno w filmach i grach czulibyśmy się jak we wnętrzu gry, filmu. Ciekawe, czy ja bym mógł coś takiego opatentować i potem pół życia utrzymywać z jednego pomysłu. Jak uważacie?
  • avatar
    To po co ten telewizor
  • avatar
    rozwiązanie sony to epoka kamienia łupanego... pamiętam jak miałem amigę 1993-1996r. to takie hełmy miały zrewolucjonizować granie.... oczywiście poszły do lamusa ze względu na braki technologiczne tamtych czasów.
    ale nawet teraz nie wyobrażam sobie zakładania tego na głowę.
    normalnego śmiertelnika męczą okulary 3D a co dopiero cały hełm.
  • avatar
    to by był dopiero kinect ;)