Nauka

Mózg oszukany przez VR - dobre i złe strony

przeczytasz w 1 min.

Czy przebywanie w rzeczywistości wirtualnej może mieć złe skutki na nasze życie? A dobre?

Rzeczywistość wirtualna pozwala nam stać się kimś, kim nie jesteśmy, znaleźć się w miejscu, w którym się nie znajdujemy i wziąć udział w wydarzeniach, w których udziału nie bierzemy. Podczas gdy jednak część mózgu zdaje sobie sprawę z tego, że to tylko iluzja, druga daje się oszukać. 

Xprize i Popular Science opublikowały nowy materiał wideo z serii „Future First” zatytułowany „Your Brain On VR”. Pięciominutowy filmik przedstawia rozważania na temat tego, jakie skutki dla mózgu może mieć przebywanie w wirtualnej rzeczywistości i czy można to jakoś wykorzystać.

„Wirtualna rzeczywistość jest jak uran, który może ogrzewać domy, ale może też być niszczycielski. To my musimy zrozumieć jakie są skutki korzystania z tego środka i działać z pełną świadomością tego, jak te doświadczenia mogą nas zmieniać”.

Zespół naukowców zauważa, że wpływ rzeczywistości wirtualnej na mózg może być różny, w zależności od tego, czego dokonujemy przebywając w tak wykreowanym świecie. Strzelanie czy kradzieże mogą nas przyzwyczaić do takich zachowań, a nawet wywołać agresję (choć nie stawiają tak mocnej tezy). Wcielanie się w superbohaterów może zaś zmotywować nas do podobnych działań w realnym świecie.

Naukowcy twierdzą też, że wirtualna rzeczywistość może być dobrym środkiem terapeutycznym – pozwala bowiem pacjentowi bezpośrednio zmierzyć się ze swoimi największymi lękami i traumami. 

A wy widzicie więcej plusów czy minusów rzeczywistości wirtualnej?

Źródło: Popular Science, Xprize

Komentarze

21
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    corwin999
    6
    Prawda pogram w VR jako Superman i nauczę się latać ;p
    Zaczyna się kolejna obława, jakie to gry VR są złe i jakich psychopatów produkują...

    PS oczywiście VR odziałowuje na mózg ale na zasadzie innych nowych bodźców a raczej ich niespotykanej kombinacji
    • avatar
      hideo
      3
      pół godziny zabawy na htc vive zrobiło na mnie przeogromne wrażenie i czekam na PSVR
      • avatar
        zdziseq
        2
        wystarczy ogladnac
        https://www.youtube.com/watch?v=vYihtrqtkWM

        nie ktorzy nie powinni tego nawet dotykac
        • avatar
          Konto usunięte
          1
          sprawa nagonki na gier dotyczy głównie przemocy, seksu i oszustw. jednak świat o czymś zapomniał. najlepszym tego przykładem jest gra wolfenstein jedynka, która była wycofywana z obiegu ze względu na ...... zbyt wielki realizm. buahahaha, to było na kompach których moc i grafika były daleko w tyle za współczesnymi smart opaskami :) nie było to wiele lepsze od kalkulatora, tj. zx spectrum, atari 800, commodore c64, a obok tego pierwszy IBM PC z 8 bitowym "na zewnątrz, bo wewnątrz 16bit" procesorem intel 8088, którego szybkość była gorsza od zilogów i motorolli w 8bitówkach które wymieniłem na początku. a jak ten wolfenstein wyglądał? oto on w całej krasie, to są te sceny 3D rysowane CPU, bo wtedy GPU pełniło rolę prostego wyświetlacza matrycy pixeli, nic więcej:
          https://www.youtube.com/watch?v=BSb87DC-PtA
          i to ma być realizm? :)
          Ale wszyscy zapomnieli o jednym. Komputery były drogie, a z tego typu grami stykali się ludzie już dorośli młodzi ludzie, ewentualnie starsza młodzież. W tym wieku coś takiego jest traktowane jako świetna zabawa, a nie równoległy świat, który jest równie ważny jak rzeczywistość, czego efekty można zobaczyć tu, nawet bez VR:
          https://www.youtube.com/watch?v=Lmd43cnWb6g
          albo to:
          https://www.youtube.com/watch?v=DjspE4cvbhA
          chłopak grał w gry, które nie były przeznaczone dla jego przedziału wiekowego. jego psychika jak widać fatalnie to zniosła.
          Co do VR, ta technologia jedynie (albo aż) podnosi realizm, ale skutki są takie same jak w produkcjach z renderingiem 3D na monitor komputerowy. Jeśli dana osoba będzie odbierała treści niedostosowane do swojego rozwoju psychicznego, to się niestety rozsypie i jest wtedy potrzebna terapia.

          Tak więc VR jako zagrożenia nie odbieram. To jest raczej kontynuacja tego co jest już od dawna.
          • avatar
            maker
            -9
            Na pewno VR powinno być zabronione dla dzieci bo upośledzi ich rozwój
            • avatar
              michael85
              0
              Bardziej niż o mózg boję się w tym przypadku o wzrok. Długotrwałe bliskie patrzenie jak wiadomo szkodzi bardzo na oczy. Tutaj już nie ma nawet tych kilkudziesięciu cm a jedynie kilka. Klimat w grach będzie zapewne niesamowity ale czy warto tracić zdrowie?