Ciekawostki

Nvidia i Audi wnoszą elektronikę w samochodach na wyższy poziom

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2014-01-08

Procesor Tegra K1 i technologia VCM wkrótce w samochodach marki Audi.

Nvidia Audi

Podczas targów CES 2014 firmy Nvidia i Audi zaprezentowały szereg nowych technologii, które lada dzień pojawić mają się w samochodach. Bez wątpienia najciekawszymi elementami pokazu były procesor Tegra K1 oraz nowy system multimedialny oparty na modułach Nvidia Tegra VCM.

Nvidia Tegra K1 to układ mobilny, który idealnie nadać ma się także do samochodów. Zapewniać ma on bardzo dużą wydajność obliczeniową przy jednoczesnej oszczędności energetycznej. Jest złożony z czterordzeniowego procesora CPU oraz 192-rdzeniowego procesora graficznego opartego na architekturze Nvidia Kepler i obsługuje platformę obliczeń równoległych CUDA. 

K1 cechuje się między innymi obsługą zaawansowanych, wykorzystujących kamery wideo systemów wspomagania kierowców (ADAS). Ich zadaniem jest wykrywanie pieszych na drodze, monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych i czuwanie, aby kierowca nie zasnął za kierownicą.

Nvidia Audi K1

Procesor Nvidia Tegra K1 ma być na tyle wydajny, aby umożliwić generowanie szczegółowych trójwymiarowych elementów graficznych i tym samym pozwalać producentom na dostosowanie wyglądu paneli do konkretnych samochodów. Co więcej, układy są w pełni programowalne, dzięki czemu oprogramowanie może być uaktualniane bezprzewodowo. 

Nowe technologie firmy Nvidia mają więc wpłynąć przede wszystkim na wygląd wnętrza samochodów. Pierwszym producentem, który zdecydował się na zastosowanie systemów elektronicznych opartych na Tegra VCM jest Audi. Przygotował on trzy rozwiązania – system informacyjno-rozrywkowy, tablet samochodowy zintegrowany z systemem pokładowym oraz pełny, cyfrowy kokpit.

Audi Nvidia kokpit

System informacyjno-rozrywkowy nowej generacji Audi Connect umożliwi kierowcom korzystanie z nawigacji opartej na Google Earth i Google Street View i informowanie o ruchu drogowym i miejscach parkingowym w czasie rzeczywistym – wystarczy wydać komendę głosową lub skorzystać z panelu dotykowego. Całość ma być nawet dwukrotnie szybsza niż miało to miejsce dotychczas.

Smart Display to z kolei tablet przeznaczony do użytku na tylnym siedzeniu pasażera. Jest on zintegrowany z systemami audio/wideo w kabinie pojazdu i został dostosowany do pracy nawet w skrajnych warunkach temperaturowych – od -40 do 80 stopni Celsjusza, jest odporny na wstrząsy oraz wibracje. 10,2-calowy ekran i system Android to jedne z jego cech głównych.

Firma Audi zaprezentowała także w pełni cyfrowy zestaw wskaźników. Na 12,3-calowy ekranie wyświetlane są zegary, trójwymiarowe mapy i inne elementy, które kierowca może dostosować do własnych preferencji. System zadebiutuje w przyszłorocznym modelu TT, a jego wygląd możecie zobaczyć poniżej:

Audi Nvidia wskaźniki

„Audi jest prawdziwym liderem w rozwoju zaawansowanych samochodowych technologii elektronicznych”, powiedział Taner Ozcelik, wiceprezes i dyrektor generalny działu produktów motoryzacyjnych w firmie NVIDIA. „Przełomowe rozwiązania, takie jak pierwszy na rynku system nawigacji oparty na Google Earth oraz pierwszy wyspecjalizowany tablet samochodowy są wynikiem strategii Audi, która dąży do szybkiego wdrażania do pojazdów nowoczesnych urządzeń elektronicznych”.

Źródło: Nvidia, Audi

marketplace

Komentarze

50
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Zegary jak z NFS :) Może wbudowany software?
    Z jednej strony ciekawy koncept.
    Niestety z drugiej = więcej elektroniki = więcej elementów które mogą się psuć niestety...
    Zaloguj się
    18
  • avatar
    Mogliby zainstalować tam NFS'a lub GRID'a i sterowanie podłączone do samochodu, ludzie w korkach by się nie nudzili albo na parkingu czekając za kimś ;D
    Zaloguj się
  • avatar
    ja tam wole klasyczne zegary!!! Nic nie zastąpi widoku wskazówki obrotomierza wchodzącej na czerwone pole ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    I już nie długo na xda nowe tematy: How to root Audi TT and install cyanogenmod :D
  • avatar
    Im nowsze samochody tym gorsze. Złota era motoryzacji - o zgrozo - już dawno za nami. Systemy start & stop, bezużyteczne hybrydy, niemalże plastikowe silniki mające problem z przejechaniem 200 tys km, idiotyczne ograniczenia emisji CO2. W tym kierunku UE pcha motoryzację. UE dewastuje wszystko to co Europa ma najcenniejszego. Naszą kulturę, motoryzację, zasady.
    Zaloguj się
  • avatar
    Gorzej jak podczas jazdy się BSODa złapie :P
  • avatar
    "- Panie! Samochód mi gaśnie jak jest zimny!
    - zimne luty Pan masz, jedź Pan do serwisu PC"
  • avatar
    Taa i do tego połączenie z fejsem :P
    Zaloguj się
  • avatar
    NFS w korkach. Miny innych kierowców - bezcenne ;)
  • avatar
    ja tam wole tradycyjne zegary wskazówkowe
  • avatar
    Dobry samochód to prosty samochód. Im więcej elektroniki tym większa awaryjność i większe koszty naprawy. Komputer może być do sterowania podawaniem paliwa i tego obowiązkowego ABS'u. Koniec. Fajnie to wygląda wszystko ale to generuje problemy i koszty a teraz już ciężko kupić prosty samochód. Jest tylko kilka modeli na rynku. Reszta jest naszpikowana niepotrzebnym badziewiem, bez którego auto będzie sprawnie jeździło. Takie trochę gadżeciarstwo się zrobiło. Io...
    Zaloguj się
  • avatar
    Dajcie spokój, nawigacja oparta o Google Earth/Maps/Street View w Polsce nadaje się co najwyżej do zabawiania dzieci. Nie dość, że wielu wsi i mniejszych miasteczek nie znajduje, to jeszcze ma wielkie problemy z drogami jednokierunkowymi, nieaktualnymi mapami i wprowadzaniem nowych. OpenStreetMaps jest przy tym super i hiper.
    Na świecie jest lepiej, ale poza większymi krajami też jest słabo.
  • avatar
    W samochodzie zegary wirtualne to porażka.
  • avatar
    Pchanie Androida do samochodu to istne szaleństwo :O
  • avatar
    Wszystko super, szkoda tylko że nie dla polaków. Na nowy nikogo nie będzie stać, a jak będzie miał 10 lat to będzie się nadawał jedynie na złom, bo takie teraz robią nowe samochody.
  • avatar
    Nie wiem dlaczego, ale jakaś dziwna scena mi się przypomniała...
    Z filmu jakiegoś, albo z jakiegoś anime... Że wojna na świecie trwała chyba... Albo jakiś inny kryzys... I ci co ocaleli mogli podróżować tylko jakimś starszym autem, które nie było wypchane elektroniką...

    Nie wiem czemu o tym pomyślałem :S
  • avatar
    Ciekawe co taki system zrobi jak wyskoczy sarna z krzaków, walnie rękawicą bokserską zwierze, czy wyciągnie kolce aby nie popsuła samochodu? :)
  • avatar
    Fajna zabawka / ciekawostka...

    Jeśli Audi, to tylko stare Quattro cupe z normalnymi (mechanicznymi) zegarami ;)

    Android w samochodzie? Jasne, ale siedzący obok - w kieszeni pasażera :D Innej możliwości, nie przewiduje:)
  • avatar
    i tak nie kupicie po co ten bol dupy? ahahah
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    Trzeba przyznac ze to co Nvidia robi ostatnio to jak podroz w batyskafie albo lot na ksiezyc ,niedlugo (10-20 lat) zaczna produkowac Androidy ,Humanoidy jak w tym filmie Lowca Androidów.Czy [ptraficie sobie wyobrazic swiat za 20 lat? ja sobie wyobrazam ze albo beda wojny kryzys finansowy albo beda jakies super hiper rzeczy jak androidy