Gry komputerowe

Nvidia DLSS zyskuje ważną poprawkę. Lepsza jakość i wydajność w grach

przeczytasz w 2 min.

Nvidia wprowadza ważną poprawkę dla technologii Deep Learning Super Sampling - DLSS 3.5 z funkcją Ray Reconstruction nie tylko poprawia jakość obrazu, ale też zwiększa płynność animacji w grach. Znamy pierwsze tytuły, które mają korzystać z nowej funkcji.

Nvidia DLSS (Deep Learning Super Sampling) to specjalna technologia skalowania obrazu, która wykorzystuje jednostki uczenia maszynowego w nowych kartach graficznych dla graczy. Technika generuje obraz w niższej rozdzielczości, a ten następnie jest on skalowany przez odpowiednie algorytmy do wyższej rozdzielczości.

Nvidia nie zamierza jednak spoczywać na laurach i stale usprawnia technologię. Podczas targów Gamescom 2023 zaprezentowano najnowszą aktualizację, która niebawem pojawi się w pierwszych grach.

Nvidia ulepsza technologię DLSS

DLSS 3.5 to właściwie rozwiniecie technologii DLSS 3. Nadal mamy do czynienia z techniką skalowania obrazu poszerzoną o funkcję zwiększania rozdzielczości (Super Resolution) i generowania klatek (Frame Generation), jednak producent dodał jeszcze jedno ważne rozwiązanie - funkcję Ray Reconstruction.

Nvidia DLSS 3.5 - Ray Reconstruction

Nvidia DLSS 3.5 - Ray Reconstruction

Nvidia DLSS 3.5 - Ray Reconstruction

Funkcja Ray Reconstruction odpowiada za próbkowanie promieni, co pozwala w inteligentny sposób generować efekty świetlne i uzyskać jeszcze lepszą jakość generowanego obrazu. Nvidia chwali się, że funkcja jest lepsza od zwykłego odszumiania. Wszystko dzięki wykorzystaniu sieci neuronowych (ich trenowanie podobno trwało 5x dłużej niż w przypadku technologii DLSS 3).

Nvidia DLSS 3.5 - Ray Reconstruction

Producent chwali się, że zastosowanie technologii DLSS 3.5 z funkcją Ray Reconstruction przekłada się na dodatkowy wzrost płynności animacji. W Cyberpunk 2077 możemy liczyć na wzrost płynności animacji o jakieś 9% względem zwykłego DLSS 3 (DLSS Super Resolution i Frame Generator).

Nvidia DLSS 3.5 - Ray Reconstruction

Technologia DLSS 3.5 oczywiście wymaga do działania najnowszych kart graficznych GeForce RTX 4000 (bo wymaga ich funkcja Frame Generation, która jest częścią DLSS 3 i DLSS 3.5). Sama funkcja Ray Reconstruction ma jednak działać na wszystkich kartach graficznych z rodziny GeForce RTX.

Nvidia DLSS 3.5 - Ray Reconstruction

Podczas targów Gamescom 2023 nowa technologia została dopiero zapowiedziana. Zainteresowani będą mogli ją przetestować dopiero jesienią – wiemy, że w pierwszej kolejności pojawi się w grach Cyberpunk 2077: Phantom Liberity, Portal RTX i Alan Wake 2, a także na platformie Omniverse, Chaos Vantage i D5 Render.

Źródło: Nvidia

Komentarze

7
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    KENJI512
    7
    Technologia DLSS 3.5 oczywiście wymaga do działania najnowszych kart graficznych GeForce RTX 4000 (bo wymaga ich funkcja Frame Generation, która jest częścią DLSS 3 i DLSS 3.5). Sama funkcja Ray Reconstruction ma jednak działać na wszystkich kartach graficznych z rodziny GeForce RTX.
    +
    Tabelka


    Czyli mając RTX 3000 mogę odpalić DLSS 3.5?
    Czy mogę tylko DLSS 2.0 - ale z Ray Reconstruction?
    Jeśli to drugie to czemu nie ma tego w tabelce zaznaczone?
    • avatar
      Batyra
      2
      Czy ten facet z filmiku nvidii jest prawdziwy? Czy to render?
      • avatar
        zack24
        1
        Może jeszcze nie teraz, ale chyba zrobię przesiadkę na RTX 4xxx lub 5xxx, a przy okazji przebuduję cały komp, bo mi się DLSS podoba w akcji, a jeśli wersja 3.5 ma dać więcej klateczek przy RT to chętnie dokonam upgrade :)
        • avatar
          Quenser
          0
          Te głębokie uczenie mnie przeraża, do dlss potrzeba coraz mniej informacji aby wygenerować poprawny obraz końcowy, ciekawi mnie gdzie będzie granica kiedy skończy się skracanie czasu generowania klatki i rozdzielczości.
          • avatar
            Warmonger
            0
            Trudno porównać jakość obrazu, bo na ostatnim po prawej ma on wyraźnie inny odcień. Dział marketingu NVidia bardzo stara się pokazać nowe technologie tam, gdzie ich nie ma. To samo było przy wczorajszej demonstracji Half-Life, gdzie dodali wielokrotnie lepsze tekstury i szczegółowe modele, pisząc, że to RTX ON...