Ciekawostki

Policyjna prowokacja. Tysiące Polaków dało się nabrać

przeczytasz w 2 min.

Policja oszukała Polaków. Zrobiła to jednak w słusznej sprawie – abyśmy nie dali się oszukać tym, którzy mogą mieć złe zamiary. Eksperyment społeczny wykazał, że było warto.

„Cyberbezpieczeństwo – prostsze niż myślisz” to nazwa kampanii informacyjnej, w ramach której zorganizowany został eksperyment społeczny. Do sieci trafiły spreparowane banery reklamowe, zachęcające użytkowników do sprawdzenia promocji, w których rabaty sięgały 90 proc. Cel? Uświadomienie Polaków, gdzie i jakie czyhają zagrożenia w świecie cyfrowym. 

Policyjny eksperyment społeczny. Reklamy kuszą Polaków

Eksperyment społeczny był wspólnym projektem Związku Banków Polskich, Komendy Głównej Policji, Super Expressu i Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa. Trwał dwa tygodnie – w tym czasie fałszywe reklamy w sieci skusiły przeszło 14 tys. osób, jak czytamy w komunikacie Policji.

Fałszywe reklamy
Fałszywe reklamy wyświetlane w ramach eksperymentu.

Reklamy obiecywały nierealne przeceny (o 90 proc.) albo „rekordowe zyski w krótkim czasie”. Mimo to użytkownicy klikali. Szybko jednak przekonywali się o tym, że padli ofiarami oszustwa – zamiast strony z promocją ich oczom ukazywał się bowiem film towarzyszący kampanii: „Uwaga! To nie jest gra! To prawdziwe życie!”. Możesz go zobaczyć poniżej:

Skuszeni użytkownicy nie skorzystali więc z niesamowitych promocji, ale i tak coś zyskali – wiedzę na temat tego, jakie są najpopularniejsze metody cyberprzestępców, chcących wyłudzić pieniądze lub dane. Dostawali nauczkę, ale też naukę – na temat tego, jak bronić się przed wyłudzeniami. 

„Świadomość zagrożeń, które płyną z cyberprzestępczości jest bardzo niska”

Prezes Związku Banków Polskich, dr Tadeusz Białek, skomentował: „Świadomość zagrożeń, które płyną z cyberprzestępczości jest bardzo niska. Dlatego wszystkie działania, które mają na celu uświadamiać, że oferty, które dla przeciętnego Kowalskiego brzmią nierealistycznie, są oszustwem. Nie ma niczego za darmo. Obietnice, że wystarczy kilka kliknięć, żeby zyskać kilka tysięcy, wysyp fałszywych reklam, często z udziałem celebrytów, czy polityków bez ich zgody i wiedzy, są próbą wyłudzenia danych. Te reklamy pojawiają się na serwerach państw spoza UE. Będziemy wszystkimi możliwymi środkami starać się dotrzeć do świadomości klientów obrazując im zagrożenia związane z cyberprzestępczością”.

„Podobnie reklamy, które odnoszą się do inwestycji z kryptowalutami, w znaczącej większości są fałszywe. Podobnie jak dziwnie wyglądające telefony, gdy ktoś próbuje się podszyć pod bank, próbując wywołać panikę u klienta, że jego środki są zagrożone i musi nagle przelać środki pieniężne. Jeśli mamy jakikolwiek cień wątpliwości, czy rzeczywiście dzwoni do nas pracownik banku, rozłączmy się i zadzwońmy na infolinię banku” – dodał dr Białek. 

Źródło: Policja.pl

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Klient Banku
    10
    Bardzo dobra akcja! Niestety mój bank SANTANDER obniżył bezpieczeństwo transakcji internetowych zmieniając metodę generowania wezwania do tokena. Kiedyś część wezwania była fragmentem numeru konta, na które robiłem przelew. Przed wysłaniem przelewu mogłem sprawdzić czy robię przelew na właściwe konto. Od kilku lat wezwanie do tokena nie ma prostego powiązania z kontem, na które robię przelew przez co nie wiem gdzie właściwie dotrą moje pieniądze. Moja korespondencja z Bankiem niczego nie zmieniła choć przyznano mi, że mam rację i że Bank podejmie odpowiednie prace żeby przywrócić wcześniejsze zasady generowania wezwania do tokena. Minęło kilka lat i nic się nie zmieniło. Gdyby przestępcy "podstawili" mi fałszywą stronę banku to ja jako Klient Banku jestem bezbronny.
    • avatar
      xmexme
      0
      To że 14 tys. osób kliknęło w jakiś link / weszło na jakąś stronę to świadczy głównie o skuteczności takich reklam o niczym więcej. W rzeczywisty cel tego to pralnia pieniędzy rządowych. Daje się zaprzyjaźnionym osobom cynk że są dwie taczki kasy do wyprania i trzeba coś zrobić aby wyglądało to na pożyteczny cel (tak żeby byli wszyscy zadowoleni i każdy coś z tego miał).
      • avatar
        PiwoToMojePaliwo
        -11
        Tusk dokonując brutalnego zamachu na media publiczne wykonał wyrok śmierci na Polskę! Ludzie nie oglądajcie Tuskowyxh telewizji TVPO I TUSK VISION NETWORK!!!! Oglądajcie te media w których mówi się pradwde!!!
        Oglądaj i wspieraj Telewizjw Republika powidz o niej WSystkim znajomym rodziniie kolegom!!! A oni niech opowiedzą ro swoim znajomym i rodzinie!!!
        WsYstcy się kusA dowiedzieć o telewizji republika aby prawda zawsze zwyciężała.