Na topie

Szybkość łącza internetowego

Autor:
redakcja

więcej artykułów ze strefy:
Internet

Kategoria: Internet

Dostawcy internetu kuszą potencjalnych klientów wielkimi szybkościami łącza. Jednak co właściwie oznacza „szybkość łącza internetowego”? Od czego zależy szybkość internetu? Co uznawane jest obecnie za „wolne”, a co za „szybkie” połączenie?

  • Szybkość łącza internetowego
A A

Od czego zależy szybkość łącza?

Łącze internetowe to po prostu połączenie z infrastrukturą dostawcy internetu, które może mieć postać przewodową (kablową) lub bezprzewodową (Wi-fi). Szybkość łącza wyrażana jest przez dwa parametry: DL i UL.

Pierwszy to skrót od angielskich słów Download Speed, czyli szybkość pobierania danych przez urządzenia. W praktyce oznacza to prędkość, z jaką będą otwierane strony internetowe, pobierane pliki oraz inne dane z sieci. Jednostką DL jest megabit na sekundę, czyli Mbps lub Mb/s.

Drugi parametr (UL) to informuje o szybkości wysyłania danych z urządzenia. Tu również szybkość liczona jest w Mbps. Im wyższe są oba parametry – tym lepiej.

Dodatkowy parametr techniczny to opóźnienie (latency). Pokazuje on szybkość pomiędzy transmisją pakietów wiadomości a odebraniem ich przez komputer w sieci oraz przetwarzania odebranych lub wysyłanych danych. Opóźnienie wyrażane jest w milisekndach (ms). Im mniejsze, tym szybsza odpowiedź na wysłane żądanie.

Przyjmuje się, że do wygodnego korzystania z internetu w codziennych zastosowaniach - jak przeglądanie stron czy korzystanie z komunikatorów, opóźnienie powinno mieć maksymalnie 200ms.

Dla osób grających online lub tych, których urządzenia wymieniają pobierają i wysyłają duże ilości danych, wartość ta wynosi maksymalnie 100ms.

Szybkość pobierania i wysyłania

Wpływ na szybkość DL i UL mają różne czynniki, np.: wzrost obciążenia sieci, zakłócenia spowodowane przez innych użytkowników, zakłócenia atmosferyczne (w przypadku łączności bezprzewodowej), awaria infrastruktury.

Sama szybkość, z jaką będą na urządzeniu użytkownika otwierać się strony WWW, pobierać dane, czy płynnie odtwarzać filmy np.: z Youtube, zależy także od szeregu dodatkowych czynników. Między innymi rodzaju systemu operacyjnego, pracujących w tle aplikacji, które korzystają ciągle z połączenia z internetem (od pewnego czasu Windows 10 i jego telemetria, oraz niektóre programy antywirusowe i skanery).

test szybkości łącza
sprawdź swoje łącze internetowe w speedtest.benchmark.pl

Co daje szybkie łącze internetowe?

Skoro już wiemy, od czego zależy szybkość łącza, czas wyjaśnić, co w praktyce daje szybkie łącze internetowe i co oznacza w przypadku łącza pojęcie „szybkie”? Ogólnie mówiąc jest to takie, które pozwala na wygodne wykorzystywanie urządzenia podłączonego do internetu. Wygodne – czyli dopasowane do potrzeb. Z drugiej strony sama technologia wymusza nieschodzenie poniżej pewnego poziomu – dotyczy to zwłaszcza używania aplikacji korzystających z baz danych czy serwerów w sieci, serwisów oferujących usługi streamingowe czy też korzystania z rozrywek online.

Jaka szybkość łącza internetowego w 2018?

Aktualnie minimalna szybkość łącza internetowego powinna wynosić 5Mbps (DL). Większość ofert to 8-10Mbps, co umożliwia swobodne przeglądanie stron internetowych, oglądanie filmów online, szybkie wysyłanie i pobieranie danych z sieci, a także prowadzenie wideo rozmów dobrej jakości.

Prędkości DL powyżej 10Mbps powinny umożliwiać oglądanie bez zakłóceń streamingów w najwyższych rozdzielczościach (z 4K włącznie), swobodne rozgrywki online i bardzo szybkie pobieranie oraz wysyłanie danych. Szybkości tego rzędu są niezbędne dla firm oraz osób pracujących online, zwłaszcza w grupach roboczych.

 

Odsłon: 7381 Skomentuj newsa
Komentarze

22

Udostępnij
  1. pawluto
    Oceń komentarz:

    -10    

    Opublikowano: 2018-08-09 20:16

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Szybkość internetu...Temat rzeka !
    Reklamują szybki internet ale to tylko reklamy...
    Co jest ważniejsze od szybkiego łącza ???
    Otóż dobrze skonfigurowany komputer ( czy laptop).
    Mam małe łącze internetowe, kiedyś był u mnie kumpel i nie mógł się nadziwić jak znakomicie i komfortowo może on poruszać się po internecie na moim kompie...
    Klik i strona załadowana...
    Klik i film się otwiera...
    Mecz na żywo ? Nie tnie , no może raz na godzinę...
    Cud ??? Mega hiper łącze ???
    Nie - dobrze skonfigurowany komp - zero wirusów - zero samo startujących programów przy włączeniu kompa - no i najważniejsze - połączenie po kablu a nie po wifi.
    Jakie mam łącze internetowe ? Spróbujcie zgadnąć...:)
    Dodatkowo powiem wam że gram w gry po sieci i pingi są w porządku - gra sie dobrze i komfortowo.
    Oglądanie neta ? Bez problemów.
    Nie mam ani 100 po światłowodzie ani 40 po kablówce...
    Co do wifi...Jeśli mieszkasz w bloku to na 100 procent masz pozapychane kanały i nawet łącze 300 czy 600 niczego tu nie zmienią - komfort może poprawić tylko kabel lan.
    Wracając do wifi - jest częstotliwość 2,4 gHz i 5 gHz - przeważnie kanały na 2,4 są pozapychane , ratunek może dać 5 gHz
    ale to musi posiadać twój modem i twój laptom czy komp - te starsze modemy nie mają 5 ghz , to samo laptopy.
    Pozdrawiam all

    Skomentuj

    1. Rafs0n
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-10 11:37

      Strzelam, że coś pomiędzy 10 a 30mb/s ale bliżej 10 (znajomy miał taki na kablu i też śmigał czasem przycięło ale tak może być u każdego) Ja posiadam 500 tylko i wyłącznie dlatego, że często gry pobieram ze steam'a a nie chce mi się ich trzymać na kompie(szybko się nudzą) a jak znowu mi się zachce to myk 5-8 min i mam np takiego PUBG'a czy jakiś WarThunder czy World of Worships(tutaj już trochę dłużej ale nadal szybko w zależności od zajętości serwera). Filmy, seriale w zależności jaki player np CDA, Google, VK, Sibnet, czy coś na Showmax, ipli ładuję się szybko w HD czy FHD natomiast takie playery jak Openload(bardzo paskudny swoją drogą ze względu na erotyczne reklamy) i samo działanie(na szczęście antywir usuwa potencjalny shit) vidfile rapidvideo czy te podobne czasem działają normalnie i normalne reklamy wyskakują ale bardzo często potrafią się zwiesić(nie wiem czy to wina samej budowy playera czy może obciążenia serwera lub odległości od niego) ale tych drugich playerów nie polecam

      Skomentuj

  2. Lord_Krecitsqa
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-11 17:42

    Ja mam z T-MOBILE. A że nadajnik blisko w miarę i mam go na otwartej przestrzeni to 115mbit download nie jest problemem z ping_28
    W szczycie 7-9mb/s po 16:00 12-15mb/s
    Wystarczy.
    Niestety nie każdy ma tak różowo z operatorem komórkowym

    Skomentuj

  3. Lord_Krecitsqa
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-11 17:42

    Ja mam z T-MOBILE. A że nadajnik blisko w miarę i mam go na otwartej przestrzeni to 115mbit download nie jest problemem z ping_28
    W szczycie 7-9mb/s po 16:00 12-15mb/s
    Wystarczy.
    Niestety nie każdy ma tak różowo z operatorem komórkowym

    Skomentuj

    1. owatanka
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-13 14:55

      Tak jak i ty mam neta z t-mobile i nadajnik bardzo blisko jakies 600-700 metrow dodatkowo niska populacja dookola wiekszosc firmy wiec predkosc max jaka osiagam to 150mbit moze by bylo wiecej ale tyle obsluguje moj modem , ping nieco wyzszy bo 32-38 , w szczycie predkosc spada do 70-80 , czasami tez wzrasta ping wiec wymuszam laczenie sie z siecia 3g zamiast 4g zmniejsza to ping bo 3g jest mniej obciazone ale tez ma mniejsza przepustowosc.
      Chcial bym miec jednak kabel dla nizszego pingu ale do gry calkowicie wystarcza a predkosc pobierana pozwala na komfortowe ogladanie streamowanych filmow.

      Skomentuj

    1. sebmys
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-14 17:01

      Tylko, że 70% tych studentów "informatyki" nadaję się do zamiatania dróg. Jeśli ktoś nie skończył studiów dzienny w danej dziedzinie teoretycznie nie powinien mieć wyższego wykształcenia. Teraz jest trendi być studentem i nikt mi nie powie, że jest inaczej, a rynek pracy wymaga u sprzątaczki matury.

      Skomentuj

  4. legtom
    Oceń komentarz:

    -11    

    Opublikowano: 2018-08-13 10:39

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    10-20 to max co potrzebuje 99% internautów reszta to marketing i błędne przekonanie że czym wyższy pakiet tym lepiej będę miał po WiFi . Jak mieszkasz w bloku przy dużej aglomeracji i nie masz pojęcia o sieciach bezprzewodowych konfiguracji routera to zapomnij o internecie takie są realia na dziś.

    Skomentuj

    1. Virtus
      Oceń komentarz:

      6    

      Opublikowano: 2018-08-13 16:07

      Głupstwa piszesz. Pamiętam czasy gdy miałem 30 Mb/s i nie chcę do nich wracać.
      P.S. Mam nadzieję, że nie jesteś urzędnikiem na wysokim stanowisku, gdyż przekleństwem wszystkich czasów są ludzie, którzy uważają, iż wiedzą lepiej czego inni potrzebują lub nie potrzebują.

      Skomentuj

    2. st4lk3r
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-08-14 16:36

      Jasne, oglądanie materiałów w 4K na necie 10mbps? A dlaczego w 4K? Bo mogę.

      Skomentuj

    3. pawluto
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-15 19:15

      Masz rację - dla mnie max i zarazem lux łącze to byłoby 40/4
      Jeden góra dwa kompy i wszystko chodziłoby idealnie.
      Pozdro

      Skomentuj

  5. chrisplbw
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-13 10:50

    Tak tak, a gdzie magiczne MB i Mb w ofertach ISP?

    Skomentuj

  6. Fourth Illusion
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2018-08-13 11:40

    http://benchmark.speedtestcustom.com/result/a049b960-9edc-11e8-b28b-132bde22f4e0 Chyba wystarcza co? :D

    Skomentuj

    1. Mateusz Sołtysiak
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-13 14:27

      Zazdro! :)

      Skomentuj

    2. eco28
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-08-13 14:57

      O panie... I Youtube ci na tym nie zamula? ;p

      Wrocław - operator MOICO: http://www.speedtest.net/result/7338136237.png

      Skomentuj

      1. Vendeur
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-08-15 18:35

        Tylko, że Twój net kosztuje 155 zł. A ja mam z UPC 250/20MB za 30 zł... Naprawdę nic więcej nie potrzeba.

        TV też mają słabą. Niby dużo kanałów, ale wielu wartościowych nie ma, trzeba dodatkowe płatne pakiety. Które są w śmiesznych cenach, jak ten Eleven za 25 zł... W UPC mam za darmo...

        Skomentuj

  7. Takamasa1106
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-13 19:58

    T-Mobile, 680 metrów do nadajnika, zero przeszkód czy drzew po drodze.
    http://benchmark.speedtestcustom.com/result/d56f79f0-9f21-11e8-995e-2b0418620800
    Umowa na 60Mb/s DL i 35Mb/s UP.
    Posiadam od Grudnia, działał z pełną prędkością, ale od Maja jest tak codziennie. Przez ostatnie 13 dni praktycznie nie miałem w ogóle połączenia, a dzwoniąc na obsługę klienta powiedzieli mi tylko, że "Osoby trzecie zakłócają pracę nadajnika. Skontaktujemy się wkrótce".

    Skomentuj

  8. khaos0
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-14 09:03

    Tak jak napisał wcześniej kolega/koleżanka o nicku sztuczna_inteligencja, takie artykuły zamiast pożytku, przynoszą jedynie więcej szkody.
    Po pierwsze, zazwyczaj technologią bezprzewodową łącz telekomunikacyjnych nie jest WiFi. WiFi jest technologią dystrybucji sieci w prywatnych mieszkaniach użytkowników końcowych, ze względu na korzystanie z pasm nielicencjonowanych oraz małą moc nadawania. Owszem, istnieją w mniejszych miastach operatorzy lokalni, korzystający z kierunkowych anten WiFi, ale najwięksi wykorzystują w tym celu 4G/3G.
    Po drugie - warto byłoby napisać że 1 MBit to 128 kb. Jest to często mylone przez laików z megabajtem (MB).
    Kolejna rzecz to filmy z Youtube. Nie zawsze szybkie łącze oznacza płynne odtwarzanie filmików, ponieważ należy pamiętać o koniecznej infrastrukturze po stronie operatora. należą do niej specjalne serwery które trzymają treść jak najbliżej klienta (geograficznie, tzw. transparent cache). Bez tego nawet najszybsze łącze nie poradzi sobie, ponieważ treść będzie pobierana z serwerów google (geograficznie bardzo odległych; ilość sieci po drodze skutecznie obniży prędkość transferu).
    No i ostatnia kwestia: twierdzenie że w 2018 do normalnej pracy wystarczy 5 MBit, a do oglądania 4K wystarczy 10+ MBit sugeruje że całość sponsoruje jakiś operator sieci komórkowej, najpewniej Play, który takie ograniczenia w swojej sieci ma.
    Nie dajcie się nabierać. Zawsze bierzcie najlepsze łącze jakie
    jest dostępne w waszej okolicy, w miarę możliwości niech to będzie łącze stacjonarne. Specyfika sieci komórkowych nie gwarantuje uzyskania konkretnej przepływności, ze względu na ograniczoną pojemność komórki. Jeżeli ktoś sprzedaje internet 4G (LTE) do 150 MBit to należy pamiętać że jest to po pierwsze teoretyczna pojemność, która spada wraz ze wzrostem odległości do nadajnika, oraz że musi być podzielona po równo między wszystkich użytkowników zalogowanych w danym momencie do tego nadajnika.

    Najbardziej przykre jest kiedy taki nabrany klient dzwoni później do operatora i słyszy że "Osoby trzecie zakłócają pracę nadajnika. Skontaktujemy się wkrótce". Padł ofiarą nieuczciwego operatora i własnej niewiedzy.

    Skomentuj

    1. Fenio
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-08-15 16:08

      Ogólnie masz rację z jednym wyjątkiem dotyczącym WiFi.
      ISP korzystających z dystrybucji internetu poprzez łącza wifi jest coraz więcej bo dzisiejsze możliwości technologii wifi pozwalają swobodnie konkurować z łączami kablowymi a nawet ze światłowodowymi. Przykładowo ping przy świałowodzie to 10-13ms a przy wifi w standardzie AC to około 15ms. Transfery na poziomie 150Mbit nie są dla WiFi AC żadnym problemem.
      Drugi błąd to sugerowanie, że zastępstwem dla WiFi jest sieć LTE. Nie jest. LTE to dużo wyższy ping, niestabilna prędkość połączenia zależna od pory dnia oraz co najważniejsze brak możliwości korzystania z LTE bez limitu. Każdy ISP nakłada limit prędkości zależny od ilości transferu danych poprzez LTE, nie ma żadnych wyjątków jest tylko marketing.

      Skomentuj

  9. kari777
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-08-14 14:18

    z bólem serca teraz zmieniłem mieszkanie z konieczności i przesiadłem się z neta 500mb/s na 120mb/s
    kurde to nie chodzi ....

    Skomentuj

  10. pawluto
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-15 19:11

    To ciekawe że zoraliście mój wpis !
    Czytam wasze i oczom nie wierzę !
    Gościu miał 500 a przesiada się na 120 i narzeka...
    Ciekawe ile ma IQ ale widać że nie wiele...

    To ciekawe po co wam łącze 500 300 100 mb skoro po wifi osiągacie 40 a przeważnie 30 mb bo albo słaba karta wifi albo pozapychane kanały...

    Dziwne jest też to że mam o wiele mniejsze łącze niż podane wyżej a wszystko u mnie chodzi idealnie...Cud jakiś ???

    Chyba za bardzo dajecie się robić w konia na te światłowody i hiper łącza typu 300 500 600
    Reklama robi swoje...Łatwo jest złapać naiwniaków...
    Widziałem ich setki...Kilku wyzwało firmę dostawcę od oszustów...
    No tylko że firma była ok - bo po kablu było 100 300 a po wifi 20 30 40...

    Skomentuj

    1. Franz
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-15 21:04

      Masz racje, że część ludzi nie ma pojęcia, że aby po WiFi osiągnąć te 100, 300 czy więcej Mb/s to potrzeba porządnego routera dwuzakresowego z AC i tak samo dobrej karty sieciowej w komputerze, laptopie, smartfonie, tablecie.
      Jednak nie przesadzaj, że to takie trudne i niewykonalne. Wiele osób ma wiedzę jak osiągnąć duże prędkości po WiFi.
      Sam mam łącze 250 Mb z kablówki i stary 2 zakresowy router TP-Linka tylko z n, co ogranicza prędkości po WiFi do tych 140 Mb/s.
      Gdy kupię jakiś router z AC ze średniej półki (300-700 zł) to bez problemu osiągnę te 250Mb/s po WiFi.
      Obecnie np. w 4 letnim tablecie Samsunga mam bez problemu 120 Mb, na komputerze stacjonarnym z kartą ASUS PCE-AC56 przez jedna grubą ścianę (45 cm) osiągam bez problemu 110-120 Mb z pingiem na poziomie 11-12 ms.

      Skomentuj

      1. Fenio
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-15 22:55

        Ty piszesz o wifi jako punkcie dostępowym dla lokalnej sieci domowej. Przy radioliniach opartych na wifi możliwości są "nieco" większe niż się niektórym z tu komentujących wydaje :) Dla przykładu łącze którego używam, router wbudowany w antenę kierunkową dla 5Ghz, połączony z routerem co robi za punkt dostępu. Wifi w standardzie AC i rezultat prędkości połączenia jak na obrazku poniżej. 146Mbit/106Mbit przy realnej odległości do nadajnika ~3km (router wylicza 2,55km).
        https://iv.pl/images/15086638109598984996.jpg
        Tak wygląda ping do wp.pl
        https://iv.pl/images/85439444353047082922.jpg

        Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!