Gry komputerowe

Thief obsługuje technologie TrueAudio i Mantle - wydajność nawet +49%

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2014-03-18

Thief jest kolejną grą, która obsługuje najnowsze technologie autorstwa AMD.

Thief gra Mantle

Na temat technologii Mantle powiedziano i napisano już sporo, ale jeśli chodzi o jej testy w grach, to wciąż wygląda to bardzo blado. Nie mamy tutaj jednak na myśli tego, że rozwiązanie AMD wypada słabo, ale to, że nie mamy wielu gier, które je obsługują. Pierwszą i jak do tej pory jedyną produkcją korzystającą z dobrodziejstw tego rozwiązania został Battlefield 4. Jeszcze w lutym dołączyć miał do niego Thief, ale swojego czasu twórcy poinformowali, iż obsługa Mantle zostanie dodana do gry nieco później. Nie podano wtedy dokładnego terminu, co jednak zmieniło się wczoraj wieczorem.

I trzeba przyznać, że od zapowiedzi do premiery stosownej aktualizacji nie minęło wiele czasu, ponieważ łatka wydana została już dziś. Dzięki niej Thief obsługuje nie tylko Mantle, ale także TrueAudio. Od strony technicznej czuwa nowa wersja sterowników graficznych Catalyst (od wersji 14.3 Beta 1.0)

Mantle działa na wszystkich kartach graficznych bazujących na architekturze GCN (Radeon HD 7000 lub R7/R9 200), a jego głównym atutem jest odciążenie procesora - zwłaszcza w przypadkach, gdzie mamy do czynienia ze słabszym modelem i powstaje tak zwane wąskie gardło wynikające z narzutu API czy nieefektywnego dzielenia obliczeń na wątki. Na uwagę zasługuje fakt, że sprawdzi się ono nie tylko w topowych konfiguracjach, ale głównie w tych ze średniego i niższego segmentu wydajnościowego.

Testy przeprowadzone przez producenta wyglądają bardzo obiecująco – poniżej możecie się zapoznać ze wzrostem wydajności na czterech przykładowych konfiguracjach.

Procesor Karta graficzna Ustawienia DirectX Mantle Wzrost wydajności
AMD FX-8350 AMD Radeon R9 280X 1080p
najwyższe
45 fps 53,8 fps 19%
AMD FX-8350 AMD Radeon R9 290X 1080p
najwyższe
46 fps 69,6 fps 49%
Intel Core i5 4670K AMD Radeon R9 280X 1080p
najwyższe
52,6 fps 55,2 fps 5%
AMD A10-7700 AMD Radeon R7 260X 1080p
wysokie
28 fps 34,6 fps 23%

W topowych konfiguracjach wzrost wydajności jest mniejszy – przykładowo dla Core i7 4960X i Radeona R9 290X wynosi on już około 5-10%. Ponadto w grach FPP największy progres będzie obserwowany w sytuacjach zależnych od procesora, a znacznie mniejszy w tych zależnych od karty graficznej.

Thief - Mantle API
Technologię Mantle aktywujemy jeszcze przed uruchomieniem gry

Nie należy również zapominać, że Mantle jest jeszcze w fazie testów i możemy spodziewać się dodatkowego wzrostu wydajności. W przypadku samej gry Thief, planowana jest jeszcze optymalizacja dla ustawień wymagających większej pojemności pamięci wideo (np. maksymalne detale i aktywne wygładzanie SSAA) oraz dodanie wsparcia dla konfiguracji CrossFire.

Thief jest również jedną z pierwszych gier, która obsługuje technologię TrueAudio, a więc programowalny, obliczany przez kartę graficzną potok audio. W tym przypadku zastosowano ją do bardziej realistycznego efektu pogłosu (Convolution Reverb), który można usłyszeć w budynkach, katedrach lub na uliczkach, a więc wszędzie tam, gdzie tętni miejskie życie.

Thief - TrueAudio
W menu gry możemy wybrać zasadę obliczania efektu Convolution Reverb

Zainteresowani mogą wybrać między obliczaniem efektu przez procesor (co też wiąże się z jego dodatkowym obciążeniem) a kartą graficzną obsługującą technologię TrueAudio – aktualnie są to tylko modele Radeon R7 260X, R9 290 i R9 290X. Warto również pamiętać, że detekcja akceleratora obsługującego TrueAudio jest jeszcze niedopracowana, a więc np. po zmianie Radeona R7 260X (obsługującego TrueAudio) na Radeona R9 280X (nieobsługującego TrueAudio), gra nadal będzie informować o jej kompatybilności - w tym przypadku akurat błędnie.

Przypominamy, że premiera gry miała miejsce 28 lutego. Thief jest nie tylko w wersji na PC, ale również na konsole PlayStation 4Xbox One oraz PlayStation 3 i Xbox 360. Zachęcamy też do zapoznania się z naszą recenzją gry oraz testami wydajnościowymi najnowszych akceleratorów graficznych.

Źródło: AMD

marketplace

Komentarze

56
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ciesze sie ze AMD wychodzi do graczy z taka technologia. Czy 50% czy 2% bez znaczenia. Kazdy darmowy przyrost wydajnosci sie liczy :)
    Zaloguj się
    16
  • avatar
    Jednak 2 gry wiosny nie czynią - gdzie następne tytuły obsługujące mantle????
    Zaloguj się
  • avatar
    Thief to ma katastrofalną optymalizację po pierwsze więc nie trzeba się wysilać żeby to zauważyć
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak zwykle benchmark wrzuca newsa podczas gdy pclab już udostępnił test.
  • avatar
    ZAPOMINACIE O JEDNYM TO POLEPSZA TYLKO GRAFIKE CHYBA ? CHCE TEST NA ARMIE 3 ??!!??!!?
  • avatar
    Czyli FX lepszy od i5 w niektórych grach?

    Może niektórymi wstrząsnąć :D
    Zaloguj się
  • avatar
    Trueaudio? To ta technologia, której nie ma jak zastosować bo amd umieściło ją w słabych kartach serii 260 albo w mega drogich 290.
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Mantle ma poprostu zamaskowac niedostatki procesorow AMD, szkoda ze nie zostalo podane ze jedynym mozliwym testem wydajnosci jest wbudowany benchmark w ktorym sie duzo dzieje (ja mialem tam na granicy 25 fps kiedy w grze nie spadlo ponizej 35) a w czasie gry nie ma takich sytuacji. W praktyce mantle w Thief duzo nie daje, bo procesor w trj grze nie jest bardzo obciazony...
    Zaloguj się
    -9
  • avatar
    Mi tam MANTLE pod wzgledem waskiego gardla nie potrzebne, ja potrzebuje MANTLE ktore jest lepiej zoptymalizowanym API od DirectX ktore wyswietli mi wiecej FPS.
    Zaloguj się
    -12
  • avatar
    u mnie spowalnia zaznaczenie Mantle
    Xeon E5540 @4Ghz 4r/8w, Asus 7790 , 1280x1024, ustawienia bardzo wysokie
    bez Min26, Max56, Śr39
    Mantle Min9, Max 44, Śr27
    próbowałem kilka razy i mniej więcej podobne wyniki na wbudowanym teście
  • avatar
    Brawo dla AMD, moze to i mały krok w wydajności, ale duzy w ruszeniu branzy do przodu. Ciekaw jestem jak potoczy sie rywalizacja innych zespołów, bo wątpie, że niebędą chcieli prześcignąć mantle ;)
  • avatar
    Na laptopie z Enduro nie działa :-/ Pozostaje uzbroić się w cierpliwość...
    Zaloguj się