Na topie

Windows 10. To nie jest system dla mocnych komputerów

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Systemy operacyjne

Kategoria: Komputery Systemy operacyjne Ciekawostki Tematyka: Windows 10 Producenci: Microsoft

System Windows 10 wyraźnie zbuntował się przeciwko współpracy z 24-rdzeniowym procesorem, bo ten chciał wszystko robić w ekspresowym tempie.

Windows 10. To nie jest system dla mocnych komputerów

A A

Chcesz kompilować przeglądarkę Chrome, więc kupujesz porządny komputer za niemałe pieniądze. Stawiasz na wysokiej klasy SSD (by osiągnąć pożądaną szybkość i być pewnym niezawodności), montujesz 64 GB pamięci operacyjnej, która powinna dobrze współpracować z 24-rdzeniowym/48-wątkowym procesorem, a na koniec instalujesz aktualny system operacyjny do zastosowań wszelakich, czyli Windows 10. Okazuje się, że ten ostatni krok każe zapomnieć o wysokiej wydajności.

Historia nie jest fikcją, lecz autentyczną sytuacją, w jakiej znalazł się Bruce Dawson z bloga Random ASCII. Odkrył on, że komputer kompletnie nie radzi sobie ze współpracą z systemem Windows 10 (a może raczej należałoby napisać, że to „Dziesiątka” nie poradziła sobie z tak mocnym sprzętem). Jak napisał sam autor: „to nie jest tak, że mam 24-rdzeniowy procesor i nie mogę ruszyć myszką, lecz mam 24-rdzeniowy procesor i DLATEGO nie mogą ruszyć myszką”.

Problem polegał na tym, że podczas kompilowania Chrome’a komputer zwalniał tak bardzo, że dochodziło do poważnych zacięć. Dawson zaczął więc szukać jego źródła. Pierwszy pomysł: zbyt duże obciążenie rdzeni. To nie był jednak dobry trop, bo szybko okazało się, że najczęściej nie przekracza ono nawet 50 proc. Bliższe przyjrzenie się temu, jak zachowują się poszczególne procesy (których środowisko kompilacji Chrome zawsze stara się uruchomić jak najwięcej) przyniosło jednak rozwiązanie zagadki.

Winowajcą okazała się funkcja NtGdiCloseProcess, która blokuje na pewien czas zamykane procesy. Każdy zamykany proces walczył o dostęp do funkcji i musiał czekać na swoją kolej. A że tak potężny procesor pozwala stworzyć tak wiele procesów, Windows 10 nie radził sobie z natłokiem pracy i wydajność malała z minuty na minutę, z czasem skutecznie uniemożliwiając normalne korzystanie z komputera.

Co ciekawe, Dawson przeprowadził dodatkowy eksperyment na laptopie z WIndows 10 i czterordzeniowym procesorem oraz prawie dziesięcioletniej maszynie z czterordzeniowym procesorem Intel Core 2 Q8200 i systemem Windows 7. Efekt? Na tej drugiej procesy tworzyły się oczywiście wyraźnie wolniej, ale za to ich niszczenie (w przeciwieństwie do konkurenta) przebiegało bez żadnych problemów – równolegle. Wygląda więc na to, że coś niedobrego stało się podczas tworzenia „Dziesiątki”.

Microsoft wie już o tym problemie (sami możecie przeczytać o nim więcej u źródła) i zapowiada jego dogłębną analizę. Jego programiści już teraz pracują podobno nad tym, by szczegółowo zrozumieć, co dokładnie poszło nie tak. Pozostaje mieć nadzieję, że efektem tych działań rzeczywiście będzie eliminacja błędu, który sprawia, że dziś Windows 10 nie jest systemem dla mocnych komputerów.

Źródło: Random ASCII. Foto: pholies/Pixabay (CC0)

Odsłon: 7773 Skomentuj newsa
Komentarze

31

Udostępnij
  1. m4tekt
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-07-13 09:16

    Naprawią i będzie po kłopocie :) MS nie potrafi zadbać o swoje produkty i potem wchodzą takie kwiatki.

    Skomentuj

    1. leon-san
      Oceń komentarz:

      9    

      Opublikowano: 2017-07-13 14:39

      Co znaczy naprawią? Przecież ten system zaprojektowano do obsługi wielordzenowych/wielowątkowych procesorów. Więc taka wpadka nie miała prawa się zdażyć

      Skomentuj

      1. kitamo
        Oceń komentarz:

        -5    

        Opublikowano: 2017-07-13 15:35

        to nie jest wpadka. Zeby zmusic system do tego by otwierał i zabijał ponad 1000 procesów co pół sekundy to trzeba ekstra sie postarac przy rozrzuceniu tego na 48 wątków.

        Skomentuj

  2. Skeletor
    Oceń komentarz:

    -24    

    Opublikowano: 2017-07-13 09:38

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Dokładnie. Robią aferę z niczego. Nikt podczas tworzenia 10tki nie myślał nawet, że takie procki pojawią się na rynku.

    Małpy z Micro pewnie już robią nadgodzinki i łatają te dziury.

    Skomentuj

    1. Kenjiro
      Oceń komentarz:

      16    

      Opublikowano: 2017-07-13 09:44

      Ale przy Windows 7 jednak myślał? Coś ci się drobne nie zgadzają ;)

      Skomentuj

      1. q3_dm6
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-07-13 09:50

        Kiedy 7 miała premierę czterordzeniowe procesory były już na rynku...

        Skomentuj

        1. Skeletor
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2017-07-13 10:10

          24 rdzenie panowie! Tutaj winda nie wyrabia. Na 7ce gość testował 4-rdzeniowca.... bez komentarza

          Skomentuj

      2. gormar
        Oceń komentarz:

        10    

        Opublikowano: 2017-07-13 10:14

        Windows 7 najprawdopodobniej miało by podobny problem.
        Na moje oko wszystkiemu winne jest jednowątkowe "ubijanie" procesów. Nikt nie przewidział, że tak wiele procesów może być tworzone i unicestwiane w tak szybkim tempie.

        Skomentuj

        1. Skeletor
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-07-13 10:40

          Jeden myślący

          Skomentuj

      3. Foxy the Pirate
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-07-13 13:09

        "prawie dziesięcioletniej maszynie z czterordzeniowym procesorem Intel Core 2 Q8200 i systemem Windows 7"
        Gdzie ty tu masz 24 rdzeniowy procesor?

        Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          5    

          Opublikowano: 2017-07-13 14:22

          ale tu o cos innego chodzi - wyraznie jest napisane ze na win7 procesy tworzyły sie znacznie wolniej. Wynika z tego ze to nie kwestia ilosci rdzeni a wydajnosci procesora ma znaczenie.
          Przyznasz chyba ze 4 rdzenie 10 lat temu a 4 rdzeni obecnie moga się znacznie roznic a nie wiemy jaki procesor miał ten laptop na ktorym chodził win10.
          Skoro potrafił on stworzyc wiecej procesow to chyba logiczne jest ze niekoniecznie tak samo szybko muszą byc one ubijane.

          Obstawiam ze zaraz wyjdzie poprawka ktora pozwoli systemowi jeszcze szybciej ubijac procesy i temat zamkniety.

          1000 procesów co 0,5 sekundy uruchamianych i zabijanych. No tak to tylko kompilacja chrome potrafi :D

          Skomentuj Historia edycji

    2. Q2hvY2hsaWs6
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-13 13:37

      Może nie do końca tak, że nikt nie myślał... ale na pewno nie przetestowano tego.

      Skomentuj

  3. Kenjiro
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2017-07-13 09:43

    Roftl.

    Skomentuj

  4. Eternal1
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-07-13 10:46

    Dla przypomnienia, już Windows XP oficjalnie posiadał zdolność obsługi 32 rdzeni CPU. A czasem robił problemy przy 2-rdzeniówkach...

    Skomentuj

    1. mutissj
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2017-07-13 11:10

      to pierwszy XP bez service packów

      Skomentuj

      1. Eternal1
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-07-13 14:40

        Testowałem na WinXP SP3.

        Ówczesne Pentium DualCore działały sprawnie po patch-u Microsoftu.
        AthlonyX2 wymagały osobnego patch-a od AMD + patch Microsoftu.
        Jakiś czas później przyszła Vista64 i era 4-rdzeniowych CPU.
        To tyle w sprawie obsługi 32 rdzeni w WinXP. Niby była, lecz podobnie jak WinXP-64, bardziej eksperymentalna niż praktyczna.

        Skomentuj

  5. cyberant
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-07-13 12:05

    Mnie zawsze śmieszy... jak wkładam płytę CD do napędu, i cały komp się zacina na moment, czasem nawet mychą nie można machnąć. Dawniej jak miałem flopa FDD to samo działo się w trakcie odczytu dyskietki. Icore7 24GB ramu, dysk SSD +3 HDD i DVD zacinające cały komp...

    Nie wiem czy to problem z architekturą PC czy Windowsem, ale od początku (czasów komputerów PC XT /AT) coś jest nie tak...

    Skomentuj

    1. Foxy the Pirate
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-13 13:10

      To coś u ciebie.

      Skomentuj

    2. Ari93
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-07-13 13:38

      Też tak mam, a audiocd jak mi kompa zapieprza... zanim moja dvd wyczai że to audio i jak to się czyta mija całkiem długa chwila. (chociaż robiłem to dwa razy w ciągu ostatnich 2 lat :P)

      Co do Win10, moim zdaniem nie radzi sobie nawet z 4 rdzeniowym prockiem, odkąd mam win 10 (dwa razy instalowany na czysto) to zawsze łapał jakieś zamuły, przywieszki, problemy z wifi, problemy z aktualizacjami zjadającymi 100% neta przy najwyższym priorytecie... generanie Win 7 był zdecydowanie bardziej żwawszy, siódemki praktycznie nie szło zamulić a dziesiątka to co chwile coś...

      Skomentuj

      1. Q2hvY2hsaWs6
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-07-13 15:03

        Albo żwawszy albo bardziej żwawy, ale nie "bardziej żwawszy".

        Skomentuj

        1. Ari93
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-07-14 09:57

          Tak, faktycznie. Dzięki ;)

          Skomentuj

  6. wojciechoslaw
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2017-07-13 12:38

    Ja bym chętnie korzystał z Windowsa 7, ale niestety jestem zmuszony do korzystania z Win10, przez to, że mam w laptopie procek Kaby Lake i sterowniki tylko pod Windows 10 :(

    Skomentuj

    1. Sora_
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-13 19:25

      Niedawno skladalem nowego kompa na Pentium 4600, tez kaby lake.
      Nie lubie 10-ki wiec postawilem 7-ke.
      Walczylem 2 dni w sumie zeby wszystko dzialalo.

      Musialem do instalki USB wsadzic sterowniki zeby w ogole dysk wykrylo. Potem zabawa z integra...troche mi MS krwi napsul.

      Zastanawialem sie nad modernizacja sprzetu w okolicach nowego roku, przesiadke na jakiegos APU na ryzenie, ale chyba sobie podaruje.
      Poki moj wiekowy juz A10 5800K jeszcze dziala nie bede sie przenosil.

      Linuxa nie lubie a 10-ki w domu nie chce.
      Starczy ze mam w robocie.

      Skomentuj

    2. hjgvcygv
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-13 20:43

      Z samym procesorem nie powinno być problemów.

      Skomentuj

  7. jarekzon
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-07-13 13:59

    Czy Microsoft zamierza wreszcie wypuścić wersję beta tego badziewia, czy będziemy ciągle jechać na wersji alpha.

    Skomentuj

  8. kitamo
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-13 14:16

    heh, smieszne, ludzie przeczytali zabawny tytuł artykułu (który nawiązuje w sumie do genialnego filmu) i zamiast spróbować zrozumieć istotę problemu to już leci hejt, juz gadanie o betach itp.

    istota problemu to kolejkowanie przy zamykaniu procesów. Teraz zastanówcie sie ile ten ktoś kto wadł na pomysł by jego maszyna tworzyła nadprogramową ilosc procesów i je zabijała jednoczenie musiał się nad tym naprawcować.
    Jaki z niego musi byc programista który nie potrafi po tym co opisał zrozumiec istoty problemu który sam sobie stworzył.

    To że procesor ma 24 rdzenie nie jest problemem windowsa ani na odwrót. Problemem jest to że na tych 24 rdzeniach rozrzucił procesy których ilosc potrafi sie na tym procesorze w takim tempie otworzyć. Do ich zabicia po prostu potrzeba okreslonego czasu.

    Istota całej tej historii jest zabawny opis sytuacji zrobiony przez tego ludka który to media podłapały niesamowicie szybko i juz tworzy sie kolejna historia która ma nam pokazać że windows 10 nie jest w stanie obsłuzyc 24 rdzeniowego procesora bo ten jest dla niego za szybki.
    Pieknie wydumana bzdura.

    Od dzis ludzie zaczną się skarzyc ze mają na 8, 16 , 24,48 rdzeniowych procesorach dokładnie te same problemy nonstop podczas oglądania rzecz jasna youtuba i benchmarka.

    Skomentuj Historia edycji

    1. Q2hvY2hsaWs6
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-07-13 15:06

      Smutne, ale prawdziwe.

      Skomentuj

    2. ZubenPL
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2017-07-13 15:12

      Ilość kłamstw manipulacji i przekłamań które pojawiają się na branżowych portalach od premiery Windows 10 jest porażająca.

      Skomentuj

  9. studionti
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2017-07-13 20:32

    Ufff. Jest szansa, że mój wielordzeniowy FX 8370 nareszcie przyspieszy.

    Skomentuj

  10. Vyzygota
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-15 16:34

    Było by milo gdyby artykuł został przypomniany gdy problem zostanie oficjalnie rozwiązany.

    Skomentuj

    1. Wojciech Kulik
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-15 19:42

      Zawsze staramy się aktualizować newsy, gdy jest komentarz od "samych zainteresowanych" lub rozwiązanie problemu.

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!