Jaki aparat kompaktowy do 1000 zł? TOP 10 Aparaty kompaktowe

Jaki aparat kompaktowy do 1000 zł? TOP 10

opublikowano przez w dniu 2019-05-04

Zastanawiasz się jaki dobry aparat kompaktowy do 1000 zł kupić? Czy tylko aparat z dużym zoomem jest sensownym wyborem? W tym artykule znajdziesz odpowiedź na te pytania i zestawienie najciekawszych aparatów w tym przedziale cenowym.

Zestawienie polecanych aparatów do 1000 złotych, w obliczu coraz przystępniejszych cenowo telefonów z dobrym aparatem (ostatni rok to kolejny skok tych urządzeń na przysłowiową kasę za sprawą coraz lepszych osiągów nawet w segmencie poniżej 1000 zł), siłą rzeczy musi bazować na modelach nie najnowszych.

Mamy szanse znaleźć w tym zakresie cenowym ciekawe propozycje na rynku sprzętów używanych (tutaj warto przyjrzeć się starszym modelom lustrzanek), są też ciekawe sklepowe propozycje bezlusterkowców, które wyszły już ze sprzedaży, ale gdzieś jeszcze zalegają na półkach sklepowych, ale to okazje pojawiające się sporadycznie. Poza tym zakup nawet tańszego niż tysiąc złotych korpusu aparatu systemowego nie kończy zadania. Konieczny jest obiektyw, przydadzą się inne akcesoria i już na wstępie przekroczymy zamierzony pułap.

Canon EOS M10
Korpus bezlusterkowca w cenie około 1000 zł to nadal tylko korpus

Dlatego polecany aparat fotograficzny w segmencie cenowym do 1000 złotych coraz częściej będzie aparatem do fotografii natychmiastowej dla każdego. Typowe kompakty to wciąż te same modele, tutaj już wiele raczej się nie zmieni, a przynajmniej dopóki obecne nowości (można je policzyć na palcach jednej dłoni) nie zechcą stanieć. Jeśli chcecie się zamoczyć lub zabrudzić, to polecane wodoodporne aparaty znajdziecie w jeszcze innym zestawieniu.

Jaki dobry aparat kompaktowy wybrać? Oto polecane modele:

W czym dobry i tani aparat będzie lepszy od smartfona?

To istotne pytanie i ale z roku na rok coraz trudniej uzasadnić pozytywną dla kompaktu odpowiedź. Smartfony fotograficzne dysponują już w swoich najlepszych wersjach teleobiektywami i sprawnym zoomem hybrydowym, który czyni z nich rywala dla niewielkich kompaktów z zoomem. Zdolność do fotografowania w słabym oświetleniu już dawno wysforowała smartfony na pierwsze miejsce. Ale pamiętajmy, zakres cenowy poniżej 1000 zł nie daje nam takiej swobody w wyborze fotosmartfona wyróżniającego się opisanymi powyżej zaletami. Poza tym kompakt wciąż ma zoom optyczny regulowany płynnie i nie ucieka się do sztuczek z przetwarzaniem obrazu. Są też aparaty natychmiastowe, a to kompletnie inne doświadczenie niż fotografia smartfonowa, choć z cyfrowej perspektywy też można uznać ją za natychmiastową.

Panasonic TZ70

Trzeba też pamiętać, że smartfon fotograficzny, nawet najlepszy, to nadal smartfon. Sprzęt, w którym nade wszystko przedkładana jest wygoda trzymania w dłoni w konfiguracji do pracy w pionie w ekranem dotykowym. A także wygoda transportu i przechowywania w najciaśniejszych zakamarkach odzieży. Takie podejście nie musi pasować każdemu. 

Niemniej, osoba, która korzysta wyłącznie z automatyki aparatu, chce mieć natychmiast zdjęcia, na statyw patrzy się z odrazą, nie przykłada wagi do posługiwania się zoomem czy kontrolą ekspozycji, w kompakcie do 1000 złotych nie znajdzie wiele ciekawego jeśli ma pod ręką fotosmartfon.

Lecz wystarczy odrobina więcej zaangażowania, które każe nam skupić się wyłącznie na fotografowaniu (bez rozpraszających uwagę powiadomień), by do tematu podejść w odmienny sposób. I to właśnie aparaty dla amatora, z niewielkimi nawet, ale ambicjami, proponujemy w poniższym zestawieniu. Te ambicje mogą też polegać na oczekiwaniu zgoła innego doświadczenia podczas fotografowania, bardziej nastawionego na zabawę, a wtedy zamiast cyfrówki może przydać się coś analogowego. Jak widzicie pytanie smartfon czy kompakt nadal pozostaje otwarte.

Jaki aparat kompaktowy do 500 zł

Fujifilm Instax mini 9

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Wśród aparatów najtańszych, w obliczu wszechobecnych smartfonów o co najmniej przyzwoitej jakości obrazu w segmencie cenowym poniżej 1000 złotych, trudno polecać typowe cyfrówki. Dlatego też pierwsze trzy propozycje to aparaty do fotografii natychmiastowej czyli czegoś, czego nie potrafią smartfony. Fujifilm Instax mini 9 to całkowicie analogowy aparat, który naświetla papiery światłoczułe o rozmiarze obrazu 46 x 62 mm. Aparat dysponuje obiektywem o ogniskowej odpowiadającej 60 mm, a zamiast menu mamy kilka ustawień wybieranych poprzez obrót pierścienia na obiektywie. Wbudowana lampa działa w pełni automatycznie. Zasilanie zapewniają tradycyjne paluszki.

Najważniejsze cechy:
  • Czas otwarcia migawki 1/60 s

Fujifilm Instax Square SQ6

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4,6/5

To droższy wariant natychmiastowego aparatu Fujifilm, również w pełni analogowy, wyróżniający się obsługą papierów z kwadratową powierzchnią obrazu. Dzięki temu uzyskujemy zdjęcia analogiczne do klasyki jaką kilkadziesiąt lat temu zaproponował Polaroid. Aparat w komplecie dysponuje nasadkami na wbudowaną lampę błyskową, co pozwala uzyskać ciekawe kolorystyczne efekty na zdjęciach. Konstrukcja jest solidniejsza niż w przypadku mini 9, a zamiast zwykłego pokrętła, mamy przyciski do zmiany trybu fotografowania. Jest też samowyzwalacz, a lampę możemy wyłączyć. Aparat zasilany jest poprzez dwie baterie typu CR2.

Najważniejsze cechy:
  • Czas otwarcia migawki 1/6 - 1/400 s

Nikon Coolpix A10

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4/5

Od tak tanich jak proponowany Nikon aparatów trudno wymagać w zasadzie czegokolwiek poza tym, by pełniły rolę sprzętu odciągającego nas od smartfona. A raczej od tych czynności, które w smartfonie nie są związane z fotografowaniem. Zdjęcia z tego aparatu mogą być nawet słabsze niż z mobilnych urządzeń z podobnej półki cenowej, ale dostajemy tu zoom optyczny, który daje większą swobodę fotografowania niż pojedyncza ogniskowa. Nikon Coolpix A10 wyposażono w obiektyw o zakresie ogniskowych 26-130 mm czyli podobnym jak ten dostępny w wielokrotnie droższym fotosmartfonie Huawei P30 Pro. Ale już dużo ciemniejszy (f/3,2-6,5), co jest konsekwencją ceny aparatu. Aparat jest automatem z możliwością wyboru programów fotografowania.

Najważniejsze cechy:
  • Zoom optyczny (max) 5x
  • Zoom cyfrowy (max) brak
  • Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
  • Czułość ISO (max) 1600

Polaroid One Step 2

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Klasyka fotografii natychmiastowej w nowym wydaniu. Aparat podobny do legendarnego OneStep, ale z jedną istotną zmianą - lampę błyskową mamy zainstalowaną na stałe, nie musimy korzystać z dodatkowego niewygodnego akcesorium. Aparat zapewnia typowe dla klasycznych Polaroidów doświadczenie fotografowania - naświetlony papier wysuwa się do przodu, a rejestracja obrazu odbywa się analogowo. Zastosowano w nim obiektyw o ogniskowej odpowiadającej 40 mm.

Najważniejsze cechy:
  • Zoom optyczny (max) 1x

Sony Cyber-shot W830

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Tani aparat dla początkującego adepta fotografii, który ponownie trafił do naszego rankingu. Znajdziemy tu kawałek starej technologii CCD (w wersji dla kompaktów), ale też sporą rozdzielczość 20 Mpix, która nadrabia inne niedociągnięcia i owocuje bardzo dobrymi jak na cenę tego aparatu zdjęciami. Aparat dysponuje 8-krotnym zoomem optycznym (25 - 200 mm) w obiektywie ze stabilizacją obrazu i jest prawdziwie kieszonkowych rozmiarów. Waży 120 gramów z akumulatorem i kartą pamięci - aparat akceptuje standard MS oraz popularne nośniki SD.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca 20,1 Mpix
  • Zoom optyczny (max) 8x
  • Zoom cyfrowy (max) 64x
  • Karta pamięci SD, Memory Stick
  • Czas otwarcia migawki 2 - 1/1600 s
  • Czułość ISO (max) 32000

Dobre aparaty do 1000 zł

Canon IXUS 285HS

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4/5

Stary, bo z początku 2016 roku, ale wciąż wart polecenia kompakt wyróżniający się w swojej klasie cenowej. Propozycja warta rozważenia dla osoby szukającej łatwego w obsłudze, eleganckiego minikompaktu o nienajgorszej jakości zdjęć w dobrym świetle przy szerokim zakresie ogniskowych. Mamy tu 20 Mpix sensor i stabilizowany optycznie obiektyw 25 - 300 mm (zoom 12x), a także wbudowane funkcje połączeniowe Wi-Fi.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca 20,2 Mpix
  • Zoom optyczny (max) 12x
  • Zoom cyfrowy (max) 4x
  • Karta pamięci SD
  • Czas otwarcia migawki 15 - 1/2000 s
  • Czułość ISO (max) 3200

Panasonic Lumix TZ80

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Przedstawiciel kategorii niewielkich superzoomów, który nieznacznie przekracza przyjęty przez nas pułap cenowy, ale to aparat wart uwagi. Droższy trochę od TZ70, ale doposażony w lepszy niż poprzednik AF, dotykowy ekran i funkcje zapożyczone z dużo wyżej pozycjonowanych aparatów. Aparat dla turysty, który chce mieć pod ręką jak najbardziej uniwersalny aparat (niekoniecznie z superjasnym obiektywem, o co zresztą w tym segmencie cenowym trudno) i który lubi fotografować z daleka. W aparacie znalazł się 18 Mpix sensor połączony z obiektywem o 30-krotnym zoomie (24 - 720 mm). Tym co wyróżnia ten aparat to wbudowany wizjer elektroniczny - niewielki, ale o przyzwoitej rozdzielczości. Przyda się, gdy chcemy odizolować się od otoczenia.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca 18,1 Mpix
  • Zoom optyczny (max) 30x
  • Zoom cyfrowy (max) 4x
  • Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć 4896 x 3672 px
  • Czas otwarcia migawki 4 - 1/2000 s
  • Czułość ISO (max) 6400

Sony Cyber-shot HX60

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4,3/5

Jeśli nie Panasonic, to może Sony i ponownie ze starszej gwardii, gdyż ceny tych aparatów mocno się już nie zmieniają w miarę upływu czasu. Ten niewielki 20 Mpix superzoom ma identyczny zakres ogniskowych (24 - 720 mm) w obiektywie, podobnej jakości zdjęcia i wyposażony jest w stopkę dla zewnętrznej lampy błyskowej (wbudowana jest typu pop-up). Jeśli koniecznie chcecie profesjonalnie doświetlić scenę, to konieczność. Zwolennicy manipulowania przy ekspozycji docenią nie tylko pełen zestaw programów priorytetowych i manualny, ale też dedykowane pokrętło dla korekty ekspozycji mieszczące się pod kciukiem.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca 20,4 Mpix
  • Zoom optyczny (max) 30x
  • Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
  • Czułość ISO (max) 12800

Sony Cyber-shot WX350

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4/5

W prostych kompaktach Sony radzi (a raczej radziło, bo to starszy model) sobie bardzo dobrze. Dobrze pasuje do powiedzenia „jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma”. Ten aparat to nie jest RX100, choć ma podobny wygląd, ale daje się polubić. Za bardzo wydajny akumulator (co nie jest standardem w klasie malutkich kompaktów), sprawną pracę 18 Mpix sensora i stabilizowanego optycznie obiektywu z 20-krotnym zoomem (25 - 500 mm). Chciałoby się tutaj zaproponować coś nowszego, ale Sony nie widzi by w tej klasie aparatów dało się wiele nowego pokazać.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca 18,2 Mpix
  • Zoom optyczny (max) 20x
  • Karta pamięci SD, SDHC, SDXC, Memory Stick Duo, Memory Stick Pro Duo, Memory Stick Pro-HG Duo, Memory Stick Pro
  • Czas otwarcia migawki 4 - 1/1600 s
  • Czułość ISO (max) 12800

Nikon Coolpix W150

Aparaty kompaktowe
Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Następca modelu W100, który kosztuje około 600 złotych, dlatego można spodziewać się że będzie to aparat podobnie wyceniony. Nikon Coolpix W150 to cyfrówka, która dzięki wzmocnionej i wodoodpornej konstrukcji (odporność na zabrudzenie, upadek z wysokości ponad metra i zanurzenie do 10 metrów) doskonale sprawdzi się jako aparat, który możemy spokojnie dać do ręki dziecku, a w razie potrzeb samodzielnie użyć w ekstremalnych sytuacjach, w których strata aparatu byłaby boleśniejsza niż same wspomnienia. Aparat wyposażono w obiektyw zoom 30-90 mm o jasności f/3,3-5,9, ekran podglądu o przekątnej 2,7 cala i łatwe w obsłudze menu wyposażone w funkcje przyjazne dzieciom.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca 13,2 Mpix
  • Zoom optyczny (max) 3x
  • Zoom cyfrowy (max) 4x
  • Karta pamięci SD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć 4160 x 3120 px
  • Czułość ISO (max) 1600

O czym warto wiedzieć kupując aparat

JPEG i wywołany plik RAW

Na tej stronie można by zawrzeć nawet całą encyklopedię pojęć fotograficznych. Wybraliśmy jednak te, których znaczenie i poprawne rozumienie jest istotne.

• Głębia ostrości (wł. głębia pola) - to cecha obrazu, wynikowa własności układu optycznego, która określa zakres odległości od aparatu fotograficznego, w którym motywy na zdjęciu są ostre. We wszystkich lustrzankach i systemowych kompaktach z matrycami Cztery Trzecie i większymi ta cecha bardzo mocno wpływa na charakter zdjęcia – pozwala uzyskać mniej lub bardziej rozmyte plany, np. tło za fotografowanym obiektem.

• Ekran pomocniczy LCD – dodatkowy monochromatyczny ekran LCD, znajdujący się zazwyczaj na górnej ściance korpusu w bardziej zaawansowanych lustrzankach. Pozwala kontrolować parametry naświetlania i inne ustawienia bez patrzenia w wizjer czy na główny ekran LCD.

• Wizjer optyczny – element konstrukcji aparatu służący do podglądu obrazu rzeczywistego, widzianego przez obiektyw (TTL, ang. Through The Lens). Obraz do wizjera optycznego w lustrzankach przekazywany jest za pośrednictwem lustra. W aparatach kompaktowych jest to jedynie namiastka prawdziwego układu optycznego. W kompaktach systemowych dostępny zwykle jako drogi dodatek, który i tak nie zapewnia tego idealnego komfortu.

• Wizjer elektroniczny – pokazuje obraz zarejestrowany na matrycy aparatu, taki sam jaki wyświetlony jest na głównym ekranie LCD. Stosowany jest przede wszystkim w kompaktach klasy ultrazoom i w systemowych aparatach bez lustra. W lustrzankach niestosowany, wyjątek stanowi specyficzna klasa aparatów Sony z półprzejrzystym lustrem. Spotykane są również warianty wizjerów hybrydowych, np. w aparatach Fujifilm, w których łączony jest obraz generowany przez ekran LCD z tym, który wpada przez soczewkę wizjera.

• Autofokus hybrydowy - stosowana od kilku lat, coraz powszechniejsza technologia łącząca pomiar ostrości za pomocą detekcji kontrastu (im bardziej kontrastowy obraz, tym ostrzejszy) z detekcją fazy (porównanie dwóch półobrazów danego motywu). Układ AF hybrydowego realizowany jest przez specjalnie skonstruowane matryce, w których część pikseli służy do detekcji fazy (zwykle jest to oddzielny układ optyczny) - oprócz detekcji kontrastu, która zawsze była realizowana na poziomie matrycy. Hybrydowa technologia pozwala na precyzyjniejszy pomiar ostrości, przede wszystkim, gdy korzystamy z funkcji filmowania, a także wygodniejsze ostrzenie w trybie Live View.

• Poziomnica elektroniczna - bardzo przydatne narzędzie, które pełni rolę adekwatną do nazwy. Pozwala na wyświetlenie na ekranie LCD lub w wizjerze podziałki, która pokazuje czy aparat trzymany jest prosto. Zależne od stopnia zaawansowania, poziomnica pokazuje przechylenia na boki w poziomie (najczęściej spotykana), pionie, a nawet wychylenie w przód i w tył.

• Obiektyw kitowy – wbrew nazwie nie jest to kiepskie szkło, lecz produkt sprzedawany jako element podstawowego zestawu aparat plus obiektyw. Można go kupić oddzielnie, ale na ogół zakup w komplecie jest ciekawszą cenowo propozycją. Zwykle kitowy obiektyw (w najtańszych aparatach systemowych) oferuje podstawowe własności i nie pozwala w pełni rozwinąć potencjału. Zdarzają się jednak również modele o bardzo przyzwoitych własnościach optycznych, pod wieloma względami uniwersalne.

• Uniwersalność aparatu - ta cecha określa w jak wielu różnych sytuacjach zdjęciowych można zastosować dany aparat. Nie chodzi tu tylko o liczbę programów i zakres regulacji ekspozycji, ale również zakres ogniskowych. W systemowych aparatach jest ona naturalną konsekwencją typu podłączonego obiektywu. Im bardziej uniwersalny ma być aparat systemowy, tym więcej trzeba zainwestować w optykę. Pod tym względem najbardziej uniwersalne są ultrazoomy, które, choć kompaktowe i z niewielką matrycą, pozwalają na regulację ogniskowej w jednym obiektywie w ogromnym zakresie. Rekordzista, Panasonic Lumix DMC-FZ70, od 20 do 1200 mm. W przypadku lustrzanki nawet dysponując matrycą o wysokiej rozdzielczości i możliwością wykadrowania obrazu trudno będzie osiągnąć jakość wyższą niż z ultrazooma bez odpowiedniego szkła.

• Format RAW - Format zapisu pliku, który jest bezpośrednim zrzutem zawartości matrycy. Tryb fotografowania wymagający sporych umiejętności przy obróbce (inaczej mówiąc, wywoływaniu), ale gwarantujący nieporównanie większe możliwości korekty niż pliki zapisane od razu jako JPEG. Coraz więcej aparatów pozwala na fotografowanie w trybie RAW+JPEG. To bardzo pamięciochłonna opcja, ale najlepsza, gdy chcemy mieć od razu bez wywoływania dobrej jakości pliki JPEG.

Edycja RAWów zazwyczaj wymaga dodatkowego oprogramowania. Najbardziej uniwersalnymi aplikacjami tego typu są Adobe Lightroom lub Apple Aperture. Edycja plików tego typu w aparacie jest możliwa w przypadku niektórych modeli i dotyczy zwykle aplikowania tych efektów i korekt, które normalnie zostałyby zastosowane podczas fotografowania w trybie JPEG.

• Matryca - wraz z procesorem obrazu stanowi serce aparatu. Rejestruje obraz wpadający przez obiektyw. Czasem stosowane jest również pojęcie sensor, aczkolwiek określenie matryca ma szersze znaczenie - uwzględnia nie tylko elementy światłoczułe, ale również elektronikę, która służy do odczytu obrazu. Najważniejszą cechą matrycy jest poziom szumów własnych, czyli zakłóceń, które wprowadzane są przez sensor i elektronikę, a także zakres dynamiczny. Ta druga cecha określa, jak bardzo mogą różnić się jasnością obiekty, które matryca jest w stanie zarejestrować poprawnie (bez prześwietleń i miejsc niedoświetlonych). Te dwie własności, od których zależy techniczna jakość zdjęć, wiążą się z rozmiarem piksela. Dla danej rozdzielczości sensora w megapikselach, lepszy będzie ten o większych rozmiarach liniowych.

• Stabilizacja obrazu - technika redukcji drgań wprowadzanych przez fotografującego. Dzielimy na stabilizację optyczną (w obiektywie) i matrycową (w korpusie). Skuteczność stabilizacji określa się w jednostkach EV, przy czym 1 EV oznacza możliwość fotografowania z czasem dwa razy dłuższym (lub przesłoną domkniętą o jedną działkę) niż maksymalny, dla którego zdjęcie będzie nieporuszone. Przeciętnie skuteczność stabilizacji wynosi od 2 EV (cztery razy) do 4 EV (16 razy).

• Czułość ISO - określa wrażliwość matrycy aparatu na padające światło. Jest to skala geometryczna, co oznacza, że dwukrotny wzrost czułości oznacza dwukrotne zwiększenie liczby ISO. Każdy aparat ma bazową czułość ISO, dla której obraz jest najlepszy, oraz zakres czułości ISO przy których może pracować. Im wyższe ISO tym wyższe szumy w obrazie. Zwykle bazowa czułość to ISO 50, 100 lub 200. Maksymalne ISO może sięgać ISO 102400 i więcej. Maksymalne używalne ISO to największa czułość, dla której jakość zdjęć degradowana przez szumy jest jeszcze akceptowalna (zwykle ocena jest subiektywna).

Zobacz również:

marketplace

Komentarze

2
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Odpowiem na poważnie - ŻADEN !!!

    To wyrzucone pieniądze. Jeśli ktoś pstryka od potrzeby do potrzeby niech ten tysiąc dołoży do smartfona.

    I serio będzie miał lepsze fotki.

    Jeśli ktoś fotografie traktuję jako hobby (bo profesjonaliści tu nie zaglądają) to niech kupi lustrzankę, bezlusterkowca, czy porządny kompakt z mega zoomem i dużą matrycą.

    Tylko to jest wydatek od 5000 zł do nieskończoności ;P
  • avatar
    Ja osobiście polecam "polaroida". Mam drogi sprzęt do robienia zdjęć super smartfona a i tak gdziekolwiek bym nie wziął swojego instaxa to ludzie chcą sobie robić fotki i brać ze sobą małe wydruki ;)