Catalyst Omega - sterownikowa kontrofensywa AMD Karty graficzne

Catalyst Omega - sterownikowa kontrofensywa AMD

opublikowano przez Marcin Jaskólski w dniu 2014-12-09

Nowe sterowniki AMD Catalyst Omega mają stanowić przełom.

Jedno jest pewne - wprowadzenie na rynek nowego API o nazwie Mantle wywołało małą burzę. NVIDIA szybko zoptymalizowała swoje sterowniki, a na wysyp informacji dotyczących DirectX 12 również nie trzeba było długo czekać. Na tym wszystkim korzystają użytkownicy. Efekty wprowadzania obsługi Mantle do silników gier są już widoczne, choćby na przykładzie Dragon Age: Inkwizycja, Thief, Civilization: Beyond Earth, Sniper Elite III - Afrika, czy Battlefield 4 .

Zgodnie ze swoją dewizą, AMD nie spoczywa jednak na laurach. Oto kolejna generacja sterowników Catalyst o nazwie kodowej Omega. Jakie nowości wprowadza AMD?

Wyższa wydajność, nowe efekty i lepsza synchronizacja

Przede wszystkim - wydajność. Wedle AMD możemy liczyć na szybsze działanie gier na zewnętrznych kartach Radeon sięgające 19% oraz oczywiście na APU, do 29%. Nasze testy wydajnościowe znajdziesz na kolejnych stronach.

Ulepszony Frame Pacing pozwoli grać z jeszcze wyższą wydajnością przy konfiguracji wielu układów graficznych, oczywiście z naciskiem na Dual Graphics, chociaż oczywiście ulepszenia dotyczą również CrossFireX.

Wśród nowości nie mogła zabraknąć SSAA dla gier, które nie posiadają tej funkcji, tu nazwanego Virtual Super Resolution (VSR) - co pozwala na uruchamianie gier w wyższych rozdzielczościach i skalowanie ich np. do Full HD. Przypomnijmy, że podobną funkcjonalność udostępniła konkurencja, przy okazji premiery kart GeForce GTX 970 oraz 970.

W końcu długo oczekiwana odpowiedź na technologię NVIDIA G-Sync, czyli Free Sync - oczywiście do pełni szczęścia potrzebny jest jeszcze monitor z obsługą tej technologii. Mają być one dostępne na początku 2015 roku.

Do akcji wkracza również trzecia generacja technologii TressFX, czyli realistycznego renderowania włosów. Najbardziej spektakularny przykład jej użycia to oczywiście Tomb Raider, a niedawno mieliśmy okazję podziwiać ją w grze Lichdom: Battlemage.

Z innych nowości można wymienić możliwość nagrywania rozgrywki przy pomocy oprogramowania AMD Gaming Evolved, także przy wykorzystaniu Mantle.

OpenCL 2.0

Nowości nie ominęły implementacji technologii OpenCL, dzięki której możliwe jest włączenie do obliczeń ogólnego przeznaczenia również układ graficzny.

Z nowych funkcjonalności oraz świeżego SDK najbardziej zadowoleni będą oczywiście developerzy. Otrzymają oni między innymi nowe wersje aplikacji AMD CodeXL 1.6 czy AMD GPU PERFSTUDIO 3.1.