Karty graficzne

Testy dodatkowe: SLI

z dnia 2017-03-09

Kilka słów tytułem wstępu

GeForce GTX 1080 Ti to prawdziwy tytan wydajności. Są jednak gry, w których karta nie zapewnia stałych 60 kl/s w rozdzielczości 4K. Rozwiązanie tego problemu jest proste  - druga karta aka SLI. Mieliśmy okazję przetestować taki duet i poniżej prezentujemy wam wyniki w wybranych grach.

Z oczywistych względów testy przeprowadziliśmy jedynie w rozdzielczości 4K, choć należy dodać, że 2 GTX 1080 Ti bez problemu sprostają również 5K. Należy jednak pamiętać, że SLI tak samo jak i CF ma swoje ograniczenia, a do tego wsparcie dla tych standardów powoli umiera.

GeForce GTX 1080 Ti SLI

Wynika to z faktu iż w przypadku produkcji DirectX 12 / Vulcan zaimplementowanie wsparcia dla SLI/CF spoczywa na barkach producenta danej gry, a nie karty graficznej. Sam profil nic tutaj nie zdziała. W dobie częstych konwersji z konsol i bardzo małego rynku odbiorców posiadających dwie karty deweloperzy zwyczajnie rezygnują z implementacji takowego rozwiązania.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że tak naprawdę przy obecnym wzroście wydajności pomiędzy kolejnymi generacjami kart nie ku temu większej potrzeby. Już dziś pojedynczy GTX 1080 Ti zapewnia w prawie wszystkich grach komfortową zabawę w rozdzielczości 4K, a przecież w przyszłym roku zadebiutuje kolejna architektura Nvidii - Volta, która ma przynieść kolejny, duży wzrost wydajności.

Wiedźmin 3: Dziki Gon
3840 x 2160, Ustawienia Uber (Bez Nvidia Hairworks)

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
(SLI) GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)  102
 82
GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)  62
 55

GTA V
3820 x 2160, Vinewood, Ustawienia maksymalne

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
(SLI) GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)  98
 86
GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)  66
 59

Ghost Recon: Wildlands
3840x2160 px, Ustawienia Ultra

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
(SLI) GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)  60
 49
GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)  38
 31

Procesor limituje wydajność

Nawet w przypadku jednego GTX 1080 Ti w rozdzielczości FullHD można bez problemu dostrzec, że w konkretnych tytułach to nie GPU, a CPU limituje ilość kl/s. Problem ten nasila się wyraźnie w przypadku SLI złożonego z dwóch GTX 1080 Ti, w rozdzielczości 4K. Nawet podkręcony do 5000 MHz i7-4790K jest w tym przypadku niewystarczający, ale różnica względem domyślnie taktowanej jednostki jest wyraźna.

Wiedźmin 3: Dziki Gon
3840 x 2160, Ustawienia Uber (Bez Nvidia Hairworks), (SLI) GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
i7-4790K (5 GHz)  109
 88
i7-4790K  102
 82

GTA V
3820 x 2160, Vinewood, Ustawienia maksymalne, (SLI) GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
i7-4790K (5 GHz)  106
 93
i7-4790K  98
 86

Ghost Recon: Wildlands
3840x2160 px, Ustawienia Ultra, (SLI) GeForce GTX 1080 Ti (1480/1375)

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
i7-4790K (5 GHz)  66
 55
i7-4790K  60
 49

Podsumowanie

Osoby, które zdecydują się na zakup dwóch GTX 1080 Ti mogą liczyć na solidny wzrost ilości kl/s w tytuał, które wspierają SLI. Dużo jednak w tym przypadku zależy od procesora. Standardowo taktowany i7-4790K po dołożeniu drugiej karty generował średnio o 50-60% więcej klatek na sekundę w wybranych grach.

Po podkręceniu procesora do 5000 MHz było to już średnio 60-70% i można spokojnie przyjąć, że przy jeszcze szybszej, wysoko podkręconej jednostce (np. i7-7700K) ten wynik byłby jeszcze wyższy. Warto jednak pamiętać, że lista gier, która wspiera SLI jest dość ograniczona i prawie żaden (są wyjątki) tytuł oparty na API DirectX 12 się do tego grona nie zalicza.