Laptopy

Testy w grach

opublikowano przez Wojciech Spychała w dniu 2019-09-05

Testy oczywiście przeprowadziliśmy na ustawieniach domyślnych, gdyż podkręcanie może być inne dla każdego modelu. W testach przedstawiamy wynik średniej ilości klatek na sekundę oraz wartość, poniżej której nie spadło 99% generowanych klatek (tzw. Low 1%).Jeszcze mała uwaga odnośnie poniższych testów - model, który otrzymaliśmy do testów, nie był w stanie aktywować profilu XMP na pamięciach, co sprawiało, że te zamiast pracować z taktowaniem 2666 MHz, były taktowane 2133 MHz. Nie jest to ogromna różnica, jednak w grach może się to przekładać nawet na 15% spadku wydajności. Otrzymaliśmy informację już po zwróceniu sprzętu, że problem z BIOS rozwiązano i dostępne w sprzedaży modele tego problemu będą pozbawione. Można zatem założyć, że w części gier, w szczególności Assassin's Creed oraz Battlefield (ale również w grach sieciowych, takich jak Fortnite) uzyskamy odczuwalnie wyższe wyniki.

Wiedźmin 3

Procedurę rozpoczęliśmy klasycznie od leciwego, ale nadal wyśmienitego Wiedźmina 3 z dodatkiem Krew i Wino. Testowaliśmy grę w 3 lokacjach odzwierciedlających większość gry – miasto Novigrad mocno obciążające procesor, Lasy Velen z najbardziej obciążoną kartą graficzną oraz ogrody pałacu Beaclair, gdzie zarówno procesor, jak i karta są mocno obciążone.

Test wydajności Wiedźmin 3

Lokacja miasto Novigrad
Ustawienia Uber 75,2
44,9
Ustawienia Wysokie 91,4
57,0
Lokacja las Velen
Ustawienia Uber 64,2
52,3
Ustawienia Wysokie 95,7
72,8
Lokacja ogrody pałacu Beaclair
Ustawienia Uber 65,9
46,8
Ustawienia Wysokie 89,3
64,7
Legenda FPS Średni
Low 1%

Już ten pierwszy test wykazał, że Hyperbook NH7 nie obawia się „grania na ultra”. Wszystkie suwaki na prawo nawet w wymagających lokacjach nie zdławiły wydajności poniżej średnich 60 FPS, a chwilowe spadki nie przekraczały bariery 45 FPS. Ustawienia wysokie pozwalają zbliżyć się do bariery 100 FPS i prawie zupełnie zapomnieć o spadkach poniżej 60 klatek.

Battlefield 5

Kolejna gra z naszej procedury to najnowsza jeszcze odsłona sieciowej strzelanki Battlefield V. Testy przeprowadziliśmy w ostatniej kampanii dla pojedynczego gracza (Ostatni Tygrys) oraz na niedawno dodanej mapie dla wielu graczy – Marita.

Test wydajności - Battlefield V

Misja "Ostatni Tygrys"
Ustawienia Ultra 72,3
34,1
Ustawienia Ultra+ Low RT 33,2
24,6
Multiplayer - mapa Marita
Ustawienia Ultra 79,6
23,9
Ustawienia Ultra + Low RT 46,3
24,7
Legenda FPS Średni
Low 1%

Nauczeni testem w Wiedźminie od razu wszystko ustawiliśmy na najwyższe detale i faktycznie był to słuszny wybór – średnia wydajność na poziomie powyżej 70 FPS to satysfakcjonujący wynik. Obraz nieco psują spadki poniżej 30 FPS w trybie dla wielu graczy, ale te wynikają z niezbyt szybkich pamięci i obniżenie detali niestety nic tu nie dało. Pokusiliśmy się też o sprawdzenie, czy mimo braku dedykowanych rdzeni do RayTracingu, uda się pograć z aktywowaną tą techniką – okazało się, że tak, choć spadek był drastyczny i zdecydowanie nie uzasadniał poprawy jakości grafiki.

Assassins Creed Odyssey

Następnie chwyciliśmy za najnowszą odsłonę przygód zabójców od Ubisoft. Tradycyjnie wydajność sprawdziliśmy w dużym mieście (Ateny), w czasie przejażdżki po lasach oraz podczas walki (statkiem i mieczem) na morzu.

Test wydajności Assassin's Creed: Odyssey

Lokacja Miasto - Ateny
Ustawienia Ultra 63,3
45,2
Ustawienia Wysokie 68,0
46,8
Lokacja Lasy i pola
Ustawienia Ultra 62,7
46,8
Ustawienia Wysokie 71,1
49,4
Lokacja Morze + Walka
Ustawienia Ultra 68,5
50,7
Ustawienia Wysokie 76,1
54,4
Legenda FPS Średni
Low 1%

Wyniki w ultra ponownie okazały się bardzo dobre – ponad 60 FPS ze spadkami nie niżej niż 45 FPS wystarczą, aby cieszyć się całkiem dobrą odsłoną serii. Jeżeli jednak ktoś liczy na nieco więcej, to ustawienia wysokie (które mocno nie ustępują jakością tym najwyższym) oferują jeszcze wyższą wydajność.

Metro Exodus

Nie mogło zabraknąć ostatniej odsłony serii Metro. Tutaj wydajność w całej grze jest dosyć równa, za wyjątkiem mapy Tajga, gdzie wymagania wyraźnie rosną – tu też przeprowadziliśmy nasz test.

Test wydajności - Metro: Exodus

Lokacja - Tajga 
Ustawienia Extreme 22,4
14,3
Ustawienia Ultra 40,7
22,8
Ustawienia Wysokie 50,3
26,5
Ustawienia Średnie 67,6
37,4
Ustawienia Niskie 106,1
58,9
Legenda FPS Średni
Low 1%

To pierwsza gra, która realnie sprawiła problem testowanemu laptopowi. Ustawienia ultra co prawda pozwalają na grę, ale średnio 40 FPS ze spadami do nawet niskich 20 FPS ciężko nazwać przyjemnością, chyba że na co dzień gramy na konsoli. Ustawienia wysokie nadal nie gwarantują utrzymania minimalnego FPS powyżej 30 klatek. Pozostaje zatem preset medium. Miejmy jednak na uwadze, że w znakomitej większości tej gry wydajność będzie wyższa o jakieś 30%.

Shadow of the Tomb Raider

Kolejna gra w naszym teście to najnowsza odsłona przygód panny Croft.

Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider

Wbudowany benchmark
Ustawienia Ultra 68,0
53,0
Ustawienia Wysokie 81,0
66,0
Legenda FPS Średni
Low 1%

W tej grze mogliśmy bez obaw powrócić do ustawień ultra, które oferują bardzo stabilne okolice 60 FPS. W ustawieniach wysokich było tylko lepiej. Sprawdziliśmy też działanie śledzenia promieni, ale gra nie była grywalna w żadnych ustawieniach uzasadniających użycie tej techniki.

Kingdome Come: Deliverance

Ostatnią z dużych gier dla jednego gracza w naszej procedurze jest Kingdom Come: Deliverance, czyli czeska gra na silniku graficznym twórców serii Crysis. Testy prowadziliśmy w dużym mieście Rataje pełnym NPC, oraz w środku lasu, aby zobrazować wydajność w pełnym przekroju rozgrywki.

Test wydajności - Kingdom Come: Deliverance

Lokacja Miasto Rataje
Ustawienia Ultra 39,7
15,9
Ustawienia Bardzo wysokie 50,6
26,1
Ustawienia Wysokie 69,7
35,8
Lokacja Lasy i Pola
Ustawienia Ultra 46,0
41,0
Ustawienia Bardzo wysokie 56,6
49,4
Ustawienia Wysokie 74,9
63,9
Legenda FPS Średni
Low 1%

Jak widać granie na ultra może być dosyć problematyczne, zwłaszcza w lokacji miejskiej, jednak przyznamy, że nie dostrzegliśmy spadku jakości obrazu po przejściu na ustawienia bardzo wysokie, gdzie wydajność była już sporo lepsza. Pełną płynność oferuje jednak dopiero konfiguracja ustawień wysokich (choć nadal trzeba się liczyć ze spadkami w mieście poniżej 40 FPS).

Fortnite

Test, na który zapewne czekała większość potencjalnych klientów tego sprzętu, czyli niezwykle ostatnimi czasy popularnej gry sieciowej Battle Royale – Fortnite. Przeprowadziliśmy go w lokacji Płaczącej Puszczy w czasie oskryptowanej walki 1vs1. W innych lokacjach oczywiście wyniki będą inne, ale to powinno wam dać obraz ogólnej wydajności.

Test wydajności - Fortnite

Battle Royale - Płacząca Puszcza 
Ustawienia Epickie 103,2
61,5
Ustawienia Typowe 236,3
142,0
Legenda FPS Średni
Low 1%

Testowaliśmy jak zwykle w dwóch różnych ustawieniach graficznych. Ustawienia „epickie” nie wymagają tłumaczenia i jak widać wydajność jest całkiem dobra – nie uświadczyliśmy nawet jednego spadku poniżej 60 FPS. Ustawienia „typowe” oznaczają natywną rozdzielczość oraz wszystkie ustawienia na najniższe poza teksturami oraz zasięgiem rysowania. Tutaj okazuje się, że można niemalże rozważyć zakup monitora 240 Hz, a z pewnością monitor 144 Hz będzie w 100% wykorzystany.

Counter Strike Global Offensive

Ostatnią z testowanych gier jak zwykle będzie obecnie już darmowy Counter Strike Global Offensive. Testy przeprowadziliśmy w trybie Deathmatch na mapach Dust 2 oraz Mirage.

Test wydajności - Counter Strike: Global Offensive

Mapa Dust 2 
Ustawienia Najwyższe 1920x1080 187,6
89,2
Ustawienia Najniższe 1280x1024 287,4
130,4
Mapa Mirage
Ustawienia Najwyższe 1920x1080 245,4
115,7
Ustawienia Najniższe 1280x1024 321,8
143,1
Legenda FPS Średni
Low 1%

Gra korzysta z silnika, który premierę miał 15 lat temu, zatem wymagająca nie jest. W najniższych ustawieniach bez problemu przebijamy magiczną barierę 300 FPS, a nawet najwyższe ustawienia pozwalają cieszyć się około 200 FPS (niestety czasem ze spadkami poniżej 100).

To już wszystkie testy w grach – na kolejnej stronie przedstawimy bardziej syntetyczne testy prezentujące wydajność w profesjonalnych zastosowaniach.