Laptopy

Testy w grach

przeczytasz w 2 min.

Pamiętajmy, że dotyczy to tylko sytuacji, gdy bez włączonej synchronizacji pionowej, gra generuje ponad 60 klatek na sekundę. Ustawienia gier zostały tak dobrane, by generować ponad 60 klatek na sekundę – taka sytuacja wcale nie jest rzadka, zwłaszcza jeśli gramy w dynamiczne gry FPS. Pomiarów dokonaliśmy przy wyjętej baterii oraz przy użyciu zewnętrznego układu graficznego NVIDIA GTX 760M.

Hitman: Absolution – pobór energii platformy
[W]

Synchronizacja pionowa wyłączona 84
Synchronizacja pionowa włączona 82

Benchmark generował około 68 klatek na sekundę.

Bioshock Infinite – pobór energii platformy
[W]

Synchronizacja pionowa wyłączona 87
Synchronizacja pionowa włączona 76

Gra generowała około 75 klatek na sekundę.

Borderlands 2 – pobór energii platformy
[W]

Synchronizacja pionowa wyłączona 90
Synchronizacja pionowa włączona 73

Gra generowała około 86 klatek na sekundę.

DiRT: Showdown – pobór energii platformy
[W]

Synchronizacja pionowa wyłączona 86
Synchronizacja pionowa włączona 75

Benchmark generował około 82 klatek na sekundę.

Resident Evil 6 – pobór energii platformy
[W]

Synchronizacja pionowa wyłączona 78
Synchronizacja pionowa włączona 72

Benchmark generował około 76 klatek na sekundę.

Co to jednak oznacza w praktyce? Jak wydłuży się czas pracy na baterii przy zewnętrznym układzie graficznym i włączonej/wyłączonej synchronizacji pionowej?

Praca na baterii – Resident Evil 6 Benchmark
[minuty]

Zintegrowana grafika 138
Grafika zew. – synchronizacja wł. 61
Grafika zew. – synchronizacja wył. 52

Włączenie synchronizacji pionowej przy użyciu zewnętrznej grafiki pozwoliło na 9 minut dłuższą pracę na baterii - nie jest to wynik imponujący... ale jednak bez utraty jakości grafiki udało nam się pograć o ponad 17% dłużej! Przełączenie na zintegrowaną z procesorem grafikę pozwoliło na ponad 2-godzinne działanie gry, ale w przypadku Resident Evil 6 zmieniło rozgrywkę w niegrywalny pokaz slajdów. Przełączanie układów graficznych sprawdzi się więc tylko w przypadku mało wymagających produkcji.

W przypadku posiadania wydajnego laptopa, który potrafi generować w grach ponad 60 klatek na sekundę, można na stałe włączyć opcję synchronizacji pionowej w sterownikach karty graficznej. Wtedy możemy być pewni, że układ graficzny nigdy nie będzie generował więcej klatek na sekundę niż jest to potrzebne.

Jeśli jesteście ciekawi jak prezentowały się wyniki poboru energii w przypadku komputera stacjonarnego, zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem Jak oszczędzać energię w grach?.

Komentarze

21
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    COD418
    7
    Napisaliście praktycznie o tym samym co we wcześniejszym poradniku. A nie było tu nawet podstaw typu zmniejszenie jasności monitora, wyłączenie wi fi jak się da, wyłączenie Aero, porządne uformowanie baterii przy zakupie.
    • avatar
      Konto usunięte
      4
      Nic o możliwości ustawienia mnożnika procka i jego napięcia (opisane w postaci procentowej w zaawansowanych opcjach zasilania). Właściwie to sporo osób mogłoby ustawić procka na minimum i tak działać na lapku jeśli nie potrzebują czegoś więcej i to by zrobiło różnicę Nic o jak wyżej wspomniano ograniczeniu FPS bez włączonej synchronizacji (programy z RTSS jak MSI Afterburner, 3DOverrideri wiele podobnych...) dzięki czemu z wyłączonym synchro gra także może mieć limit klatek. Temat artykułu sugeruje coś większego a nie wzmiankę o tym i owym byle by było.
      Mój apel - jak coś robić to porządnie!
      • avatar
        kero8
        3
        Szkoda, że nie sprawdzono poboru prądu z ustawionym limitem klatek w aplikacji EVGA Precision X. Mam MSI GT683DX i dzięki tej opcji komputer chodzi ciszej, pobiera mniej prądu, a w GPUZ widać, że GTX570M często się obija ;)
        • avatar
          head_charge
          3
          synchronizacja jest ok jesli grafika wyrabia cały czas ponad 60 klatek. nie łódźmy sie - 760 mobile nie jest w stanie tego zapewnić i wtedy przy synchronizacji pojawiają się dropy i komfort rozgrywki spada.
          COD418 baterii li-jon i li-poly się nie formatuje, dla nich niskie napięcie towarzyszące rozładowywaniu działa degradująco
          • avatar
            Konto usunięte
            3
            mój lap to na czuwaniu wytrzymuje 20 minut :D
            • avatar
              silentpa100r
              1
              Przeciez takie rady sa glupie z zalozenia;x Wychodzi na to zeby oszczedzac baterie do grajmy w 800x600 w low to zyskamy te 20 min.
              • avatar
                0
                Jak oszczędzać baterię w laptopie ? To proste.
                1. Wyciągamy baterię i używamy tylko zasilacza.
                2. Nie ustawiamy maksymalnych detali. Ponieważ laptop jest bardziej narażony na przegrzanie i hałasuje pod dużym obciążeniem, warto zrezygnować z wyższych ustawień.
                3. Włączamy synchronizację pionową - laptop nie renderuje więcej klatek niż częstotliwość odświeżania ekranu (najczęściej 60 kl/s).
                Dzięki pkt 2 i 3 laptop nie nagrzewa się tak bardzo i nie hałasuje. Ja wolę mieć 60 klatek niż piękną grafikę i chwilowe przycięcia z 30 do 20 kl./s i grzejący się sprzęt.
                4. Nie używać Geforce Experience - jego optymalizacja polega na włączeniu wysokich ustawień. Z tym programem miałem 15-30 klatek,

                Odnośnie ankiety - nie wiem bo nie gram na baterii.
                • avatar
                  Konto usunięte
                  -1
                  W ThrottleStop bardzo przydatna jest tez konfiguracja C0%. Tym parametrem kontroluje się poziom obciążenia rdzeni, przy którym przestawiają się na wyższe mnożniki. Tak więc można znacznie poprawić kulturę pracy laptopa.
                  • avatar
                    Mulciber
                    0
                    Chyba jest błąd, wykresy powinny być odwrotnie. Bo dziwne by było żebyśmy obciążając grafikę zmniejszali się pobór prądu