Jak oszczędzać energię podczas grania? Zasilacze

Jak oszczędzać energię podczas grania?

opublikowano przez w dniu 2013-06-29

Nasz komputer może pobierać mniej energii – nawet gdy uruchamiamy na nim wymagające gry 3D. Będziecie zaskoczeni jak wiele zależy od Was!

Co zrobić by komputer pobierał mniej energii, nie tracąc przy tym mocy obliczeniowej?  Jak oszczędzać energię w czasie rozgrywki w wymagające gry, gdy karta graficzna i procesor pracują pełną parą? Wydaje się to rzeczą niemożliwą do przeprowadzenia (ang. mission impossible). A jednak da się to zrobić.

Zasilacz o wysokiej sprawności

Przede wszystkim nasza maszyna powinna być wyposażona w odpowiednio mocny (W) oraz energooszczędny (wysoka sprawność energetyczna) zasilacz. Zasilacz powiniene zapewniać nam odpowiedni zapas mocy i posiadać certyfikat sprawności (Bronze, Silver, Gold lub Platinum). Im większa sprawność, tym więcej pobieranej z gniazdka elektrycznego mocy trafia do komputera. Zasilacz o sprawności 50% na każde 500 W dostarczone do komputera pobiera 1000 W z sieci – inwestycja w tanie zasilacze bez certyfikatów sprawności jest więc mało opłacalna.

be quiet! PURE POWER L8 600W

Moc rzędu 600 W w zupełności wystarczy dla konfiguracji z bardzo wydajnymi, jednoprocesorowymi kartami graficznymi. Dobrym przykładem jest zasilacz be quiet! Pure Power L8 600 W o sprawności 85+ Bronze. Niedrogi, o sporej mocy i dobrej sprawności znakomicie sprawdzi się w platformie miłośnika gier, zapewniając mu dodatkowo zapas mocy przy ewentualnej zmianie podzespołów na bardziej wydajne/pobierające więcej energii.

be quiet! PURE POWER L8 600W

Włączenie synchronizacji pionowej w grach

W celu zwiększenia energooszczędności można jednak wykorzystać również rozwiązania programowe, jak choćby synchronizację pionową.

Czym jest synchronizacja pionowa (określana często w grach jako Vertical Synchronization lub V-Sync)? Zapewnia ona synchronizację wyświetlania z odświeżaniem obrazu monitora, która wynika z cykli generowania klatek przez kartę graficzną (np. 60 Hz - 60 klatek na sekundę). Jest to przydatne narzędzie do usuwania efektu tzw. tearingu, czyli nieprzyjemnego "rozrywania" obrazu podczas rozgrywki, co czasami się zdarza. Można ją również wykorzystać w celu zwiększenie energooszczędności komputera.

Większość gier posiada po prostu opcję synchronizacji, która dopasowuje szybkość generowania grafiki przez kartę graficzną do częstotliwości odświeżania ekranu. Niektóre mogą jednak posiadać dodatkowe możliwości. Na przykład Borderlands 2 pozwala ustawić limit klatek na sekundę na poziomie 120, 72, 60, 30 lub w zakresie od 22 do 62 klatek na sekundę.

Jak liczba generowanych klatek na sekunde wpływa na pobór mocy karty graficznej? Sprawdziliśmy to za pomocą aplikacji OCCT.

Pobór energii platformy – Radeon HD 7970
[W]

Stan spoczynku 53
OCCT GPU (limit 60 kl./s.) 142
OCCT GPU (brak limitu kl./s.) 308

Przy wyłączonym limicie klatek na sekundę, Radeon HD 7970 potrafi generować ponad 400 klatek na sekundę – różnica w poborze energii jest ogromna. Osiągnięcie takiej wartości w grach jest jednak praktycznie niemożliwe. Jak więc włączenie synchronizacji pionowej wpłynie na pobór energii podczas realnej rozgrywki?