Na topie

Metro: Exodus - druga gra z ray-tracingiem i DLSS

Autor:

Szef strefy Komputery

więcej artykułów ze strefy:
Komputery

Metro: Exodus debiutuje na rynku i może się pochwalić obsługą dwóch nowych technologii NVIDIA wprowadzonych razem z kartami RTX - ray-tracingiem oraz DLSS (Deep Learning Super Sampling).

  • Metro: Exodus - druga gra z ray-tracingiem i DLSS | zdjęcie 1

90%

Ocena benchmark.pl

 

Plusy

- intrygująco opowiadana historia,
- angażujące misje i eksploracja świata,
- styl rozgrywki i podejmowane przez nas decyzje odnośnie brutalnej walki potrafią mieć spore przełożenie na życie bohaterów,
- ciekawy system craftingu,
- mocne elementy survivalowe…
…przez które rozgrywka potrafi stanowić spore wyzwanie,
- fantastyczny klimat,
- niezła polska wersja językowa (napisy).

Minusy

- dość nierówna oprawa wizualna – od naprawdę udanych modeli postaci, po całą masę słabiej wyglądających obiektów,
- denerwujący system celowania i dość losowy hitbox,
- milczący bohater i brak bardziej świadomej interakcji z postaciami pobocznymi,
- długość „spontanicznych” dialogów pomiędzy postaciami może z czasem nieco irytować,
- sporadycznie występujące błędy techniczne.


A A

Rdzenie RT (odpowiedzialne za ray-tracing) oraz Tensor (odpowiedzialne za DLSS) w kartach NVIDIA GeForce RTX jak na razie trochę się nudziły. Sytuacja się zmienia wraz z najnowszą odsłoną serii Metro o podtytule Exodus.

Jeśli chcecie sobie przypomnić co wewnątrz kart opartych na architekturze Turing piszczy, koniecznie zobaczcie naszą publikację na ten temat. Na naszych łamach znajdziecie również testy wszystkich modeli nowych kart NVIDIA GeForce RTX:

Ray-tracing pierwszy raz w akcji widzieliśmy już w grze Battlefield V, która wzbogaciła się o pięknie renderowane odbicia. Co nowego wprowadza Metro: Exodus? Globalne, bardziej realistyczne oświetlenie. I odpowiadając na istotne pytanie - nie - lokalne źródła światła NIE SĄ liczone za pomocą ray-tracingu. 

Metro: Exodus - ustawienia graficzne

Metro Exodus ustawienia

Do wyboru pozostawiono nam ustawienia jakości od niskich do ekstremalnych. Tryb ekstremalny ponoć niewiele zmienia w wyglądzie gry i jest zaadresowany dla entuzjastów i posiadaczy najbardziej wydajnych konfiguracji, którzy zawsze muszą grać na maksymalnych ustawieniach - dla wszystkich pozostałych najwyższym ustawieniem może śmiało pozostać ultra. Możemy również włączyć Hairworks oraz zaawansowane efekty PhysX.

No i jest ray-tracing - do jego działania trzeba oczywiście włączyć DirectX 12. Można go ustawić na poziom wysoki i ultra - ponownie najwyższe ustawienia są dedykowane entuzjastom wyposażonym w RTX 2080 Ti, a większych różnic nie dostrzeżemy. Metro: Exodus jest też drugą (po Final Fantasy XV) grą która obsługuje DLSS.

Galeria porównawcza z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony


Ray-tracing wyłączony


Ray-tracing włączony

I cóż... Różnice są zauważalne, albo i nie - jeśli mamy do czynienia tylko ze źródłami światła lokalnego, jak na przykład na zrzucie ekranu z lokomotywą. Problem w tym, że silnik Metro już bez ray-tracingu miał bardzo zaawansowane efekty świetlne. Ray-tracing w tej grze ma dawać nam bardziej realistyczne oświetlenie, ale jakiegoś ogromnego skoku jakościowego po prostu nie ma.

Oczywiście różnice są bardziej widoczne w grze, podczas ruchu, a nie na statycznych zrzutach ekranowych. Tym niemniej - efektu opadającej szczęki brak.

Testy wydajnościowe - wpływ DXR i DLSS na działanie gry

Platforma testowa wyposażona była w procesor Core i9 9900K oraz 16 GB (2 x 8) pamięci RAM taktowanej 3200 MHz.

Metro: Exodus - 3840 x 2160, ultra, Hairworks, Adv. PhysX
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE

Bez RT 61
50
RT wysoki + DLSS 54
46
RT wysoki 37
31
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Metro: Exodus - 2560 x 1440, ultra, Hairworks, Adv. PhysX
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE

Bez RT 97
73
RT wysoki + DLSS 76
63
RT wysoki 65
53
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

"Zieloni" zaznaczają, że mają jeszcze drobne problemy ze sterownikami. Nie tylko z najnowszą wersją (która potrafi powodować niewielkie artefakty), ale również z wydajnością DLSS poniżej rozdzielczości 4K UHD. I faktycznie, w QHD wzrost wydajności po włączeniu DLSS jest stosunkowo niewielki. NVIDIA zdaje sobie sprawę z tego niedociągnięcia i ma to zostać poprawione.

Metro kontra GeForce RTX 2060

Dobra, 2080 Ti daje radę, ale co ze słabszymi Turingami? Dajmy na to... RTX 2060. I to sprawdziliśmy, ale nie umieszczamy wyników na wykresach, bowiem karta była testowana z innym procesorem. A konkretnie - w rozdzielczości 2560 x 1440 (ultra, Hairworks, PhysX) można liczyć na około 50 klatek na sekundę z wyłączonym ray-tracingiem. Włączając ray-tracing (na poziomie wysokim) można już liczyć tylko na około 30 klatek na sekundę. Włączając do akcji DLSS otrzymujemy około 40 klatek na sekundę. Rzekłbym, że jak na pozycjonowanie RTX 2060 jest to wynik całkiem przyzwoity.

Kolejne koty za płoty

Mamy więc drugą grę która korzysta z dobrodziejstw rdzeni RT, a przy okazji Tensor (DLSS). Jeśli spodziewaliście się zerwania czapek z głów po włączeniu ray-tracingu w Metro: Exodus, to z pewnością będziecie rozczarowani. W Battlefield V skupiono się na refleksach i odbiciach, w Metro na globalnym, bardziej realistycznym oświetleniu. Niespodziewanie ciekawszą technologią jest tu DLSS, bo Metro wygląda znakomicie i bez wsparcia rdzeni RT.

Czekamy na kolejną grę, która zostanie wyposażona w technologię ray-tracingu. Kto następny w kolejce? Może w końcu Shadow Of The Tomb Raider?

Odsłon: 8176 Skomentuj artykuł
Komentarze

67

Udostępnij
  1. Threadripper
    Oceń komentarz:

    13    

    Opublikowano: 2019-02-13 16:13

    Twórcy tak dobrze nauczyli się żyć przez lata bez RT, że użycie go daje marginalny efekt.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -7    

      Opublikowano: 2019-02-13 16:54

      póki co, i metro i bf to gry w których RT został dodany na ostatnia chwile

      dice dostało info o tym 2tyg przed premiera kart we wrześniu

      Skomentuj

      1. Chiny_X
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-02-14 11:00

        Co nie zmienia faktu, że te zbędny bubel, a i takie efekty można uzyskać dostępnym od dawna technologiami.

        Skomentuj

  2. xbk123
    Oceń komentarz:

    19    

    Opublikowano: 2019-02-13 16:27

    Lupę powinni dołączać do RTX-ów, będziemy z nią szukać rewolucji w grafice w grach. Sądząc po screenach nic ta gra nie traci bez RTX.

    Skomentuj

    1. xbk123
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2019-02-13 17:29

      https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Metro_Exodus/4.html

      tu więcej widać i faktycznie oświetlenie/cienie są bardziej realistyczne IMO z RTX.

      Skomentuj

      1. Doctor
        Oceń komentarz:

        9    

        Opublikowano: 2019-02-13 19:18

        Ciężko by nie były. Rozchodzi się o to, że wzrost jakości jest nieproporcjonalny do spadku wydajności - i ceny, jaką trzeba zapłacić za dostęp do tych bajerów.

        Skomentuj

  3. Lara-Croft
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-02-13 17:07

    Nie no, warto wydać te trzy kafle na karte by później z lupą szukać różnic :D Parodia.

    Skomentuj

    1. szymcio30
      Oceń komentarz:

      -11    

      Opublikowano: 2019-02-13 17:28

      Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

      Lara-Croft Ślepy jesteś? Widać różnice, a po drugie na 100% nie grałeś bo chyba tylko wersje Gold można przed 15 lutego odpalić. Po za tym każda gra zalicza downgrade nawet te z ps 4 i nie rozumiem, że ludzie jarają się podrasowanymi demkami z E3 a potem jest płacz

      Skomentuj

      1. Lara-Croft
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2019-02-13 19:55

        Zwłaszcza na PS4 downgrade. Widziałam. Red Dead Redemption 2, SpiderMan... :D Teraz zerknij jak postacie w Metro wyglądają i jaką mimike mają :D Śmiech na sali.

        Skomentuj

    2. krzemien95
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-02-15 16:13

      Poczekaj na premierę ps5. Jeśli będzie miała taką specyfikację jaką podano (14 tflop gpu, 20gb ddr6+ 4gb ddr4 na system 2tb dysk i 8/16 cpu) to nie wydasz sobie 1.3k pln na konsolkę tylko minimum 1.3k dolców trollu. Jarasz się rdr2 a to na xone x wygląda najlepiej :D Lepiej przejdź na drugą stronę ulicy bo nie renderuje ci się teren przed oczami. Wyszło westernowe gta to teraz tym się podniecasz, wcześniej był horizon i inne crapy z masą blura żebyś tylko nie widział jakie gówno obrazy generuje twoje peescztery :D

      Skomentuj Historia edycji

  4. piotreeeek
    Oceń komentarz:

    -6    

    Opublikowano: 2019-02-13 17:20

    To gdzie ci krzykacze co tak twierdzili że gry z RTX beda ledwo działały w 1080p na RTX 2080ti buahahahahahahah

    Skomentuj

    1. szymcio30
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2019-02-13 17:33

      Zaraz zaczną wytykać, że nie wszystko jest liczone w czasie rzeczywistym i DLSS to nie 4K choć tu trochę racji będą mieli.

      Jeśli faktycznie 2080 Ti z RT będzie utrzymywać stałe ponad 50 fps w 4k to będzie naprawdę dobrze a wraz z poprawkami sterowników i gry może być lepiej

      Skomentuj

    2. kristof080
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-02-13 19:59

      Piotrus, zeby to byla jakas roznica, to bym odszczekal. A tak,, to ty jestes najwiekszym szczekaczem. Ale zeby nie bylo, to czekamy na slajdy.
      Buahahaha

      Skomentuj

    3. BariGT
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2019-02-14 19:43

      Kolejne "pacze" powycinaly/uprościły tyle RT, że w końcu da się grac. Czego tu można nie rozumieć? Nawet w Metro - te screeny wyglądają przecież identycznie a z pewnośćia różnica nie jest warta utraty połowy ilości klatek.

      Skomentuj

  5. gregory7
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2019-02-13 17:49

    Ale bieda! i to jest ten ray tracing? Śmiać mi się chcę:):):) niech lepiej każda gra na pc wspiera pełne HDR to większy pożytek byłby;)

    Skomentuj

  6. Chong-li
    Oceń komentarz:

    10    

    Opublikowano: 2019-02-13 18:00

    Coś cieniutko z tym RT w Metro o wiele wiele lepiej było w BF:V,no niestety na dzień dzisiejszy karta 2080Ti jest nadal nie opłacalna.Za mało gier z technologią RT za drogo a efekt nie jest adekwatny do ceny,nic tylko czekać na następną generację kart a tą sobie odpuścić.

    Skomentuj Historia edycji

    1. xbk123
      Oceń komentarz:

      6    

      Opublikowano: 2019-02-13 18:42

      Tyle, że to trzeba też implementować z głową. Mnie te świecące samochody z 3 warstwami wosku i lustrzane posadzki rozbawiły w grze o WWII, gdzie akcja rozgrywa się w zbombardowanym mieście, gdzie kurz i pył powinien się ścielić grubą warstwą.

      Skomentuj

  7. franiux
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-02-13 18:21

    Zamówiłem pod XBX, różnicy zapewne nie będzie widać jak w innych grach PC z odległości 70cm vs XBX z odległości 3m, a na XBX mamy HDR i to daje lepszy efekt w niskiej cenie niż jakieś wynalazki NV za grubą kasę. A i grę przejdę i sprzedam odzyskując 80% kwoty przynajmniej.

    Skomentuj

    1. jonny2003
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2019-02-13 20:09

      Taaa. Detale pocięte i jakieś 20-30 klatek. W takiej "płynności" to nie ma sensu grać w strzelankę.

      Skomentuj

  8. pawluto
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2019-02-13 18:28

    Wydać tyle kasy by zobaczyć niewielką różnicę...hahahaha
    Łupić frajerów ile wlezie !

    Skomentuj

  9. patol1984
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-02-13 19:21

    Screeny kompletnie nie oddają efektu raytracing, wybór screena to kwestia gustu. Cza by było obejrzeć jakieś porównanie wideo w 4k, ciekawe czy spadek klatek o 40% jest tego warty.

    Skomentuj Historia edycji

  10. studionti
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-02-13 19:32

    Skoro nie ma żadnej różnicy (jak na zdjęciach powyżej), to po co przepłacać?

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2019-02-13 19:52

      rożnica jest, tylko na statycznym obrazie zwłaszcza na tych tutaj nie widac nic

      Skomentuj

      1. Lara-Croft
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2019-02-13 19:58

        Zapomniałeś dodać, że ta różnica jest warta tych trzech kafli za karte graficzną :D Parodia

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-02-13 21:18

          jakie to ma znaczenie? 1-2 generację i te efekty będą miały karty za 175¢ pozatym mówimy o 4k w 60fps

          Skomentuj

      2. kristof080
        Oceń komentarz:

        -3    

        Opublikowano: 2019-02-13 20:02

        Ale wszyscy tu zapodaja statyczne obrazy...

        Skomentuj

  11. kristof080
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-02-13 20:04

    Moim skromnym zdaniem, NVidia przez to, ze chciala zarobic kase, moze zabic te technologie, ktora sama w sobie jest co najmniej niezla.

    Skomentuj

  12. LuckyNumber888
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-02-13 20:29

    http://www.pcmrace.com/2019/02/13/nuestras-imagenes-de-metro-exodus-en-4k-con-rtx-on-en-ultra-y-detalles-al-maximo/

    Screeny w 4K i max detalach, choć jak ktoś nie chce sobie spoilerować późniejszych miejscówek to może lepiej zbyt daleko w dół nie scrolluje Czyżby te metro to najładniejsza obecnie gra? Realizm oświetlenia nie ma sobie równych moim skromnym zdaniem.

    http://screenshotcomparison.com/comparison/130059
    Różnica z RTX miejscami jest jak widać ogromna.

    https://youtu.be/-mEP5k_-zso
    Fajna naliza RTX w metro przez gamersnexus. 3m10s bardzo fajna pokazana i wytłumaczona różnica. Postać stoi w cieniu i bez RTX jest cała skompana w ciemnościach. Z RTX natomiast światło odbija się od śniegu i dociera do postaci oświetlając jej ubranie i twarz. Super to wygląda.

    Jedynie DLSS wygląda tu tragicznie (mydełko fa :P), w dodatku wzrost wydajności jaki zapewnia DLSS jest wart uwagi jedynie w 4K. Dziś w battlefield 5 również dodali wsparcie DLSS i efekt podobnie tragiczny więc pszyszłość dla tej technologii nie maluje się w jasnych barwach. Kto wie może się okazać, że w przyszłości Nv lepiej zrobiłaby pozbywając się tensorów w następnych kartach na rzecz większej ilości rdzeni RTX czy CUDA, bo jak obecnie jakość obrazu wygląda bawet gorzej jak zwykle przeskalowany obraz to sens istnienia DLSS jest mały. Jedynie w benchmarkach DLSS wygląda fajnie, ale tam akurat łatwo o fajny rezultat, gdyż cała scena jest krótka i pozbawiona zmiennych (zawsze ta sama kamera i obiekty na ekranie), więc łatwo wytrenować AI.

    Skomentuj Historia edycji

    1. Lara-Croft
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2019-02-13 20:32

      Bez żartów. Realizm oświetlenia był by imponujący, owszem, ale jak by tu był płynny cykl dobowy. A tak to Red Dead 2 pokazuje jak sie robi oświetlenie w grach.

      Skomentuj

      1. LuckyNumber888
        Oceń komentarz:

        4    

        Opublikowano: 2019-02-13 20:39

        Już Ci się spodobało oświetlenie w RDR2? Z tego co pamiętam grafika w horizon bardziej Ci się podobała.

        Skomentuj

        1. Lara-Croft
          Oceń komentarz:

          -3    

          Opublikowano: 2019-02-13 21:38

          A wtedy był na rynku RDR2? W tamtym czasie Horizon wyznaczał standard dla globalnego oświetlenia w grach. Po premierze behemota od Rockstar to sie zmieniło.

          Skomentuj

      2. LuckyNumber888
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-02-16 23:45

        A swoją drogą to w metro chyba jest pełny cykl dobowy. Filmik Digital Foundry z efektów RTX pokazywał właśnie timelapsa.

        Skomentuj

    2. piotreeeek
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-02-13 20:43

      "http://www.pcmrace.com/2019/02/13/nuestras-imagenes-de-metro-exodus-en-4k-con-rtx-on-en-ultra-y-detalles-al-maximo/

      Screeny w 4K i max detalach, choć jak ktoś nie chce sobie spoilerować późniejszych miejscówek to może lepiej zbyt daleko w dół nie scrolluje Czyżby te metro to najładniejsza obecnie gra? Realizm oświetlenia nie ma sobie równych moim skromnym zdaniem. "

      "Jedynie DLSS wygląda tu tragicznie (mydełko fa :P)"

      Przecież te screeny, które są na tej stronce, to wszystkie są zrobione z właczonym DLSS.
      Jeśli tak wygląda DLSS na screenach JPG, to pokaż mi na jakiś innych JPG-ach w 4K, syfiasty checkboardrendering z PS4Pro i wtedy sobie porównamy.

      Skomentuj

      1. LuckyNumber888
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2019-02-13 21:20

        http://screenshotcomparison.com/comparison/130081
        To raczej nie jest satysfakcjonujący upscaling.

        http://screenshotcomparison.com/comparison/130042
        A tu inna gra z DLSS, battlefield 5

        Wygląda to fatalnie

        http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparisons/3dmark-port-royal-nvidia-dlss/3dmark-port-royal-nvidia-dlss-feature-test-002-dlss-on-vs-dlss-off.html
        Efekt DLSS jest satysfakcjonujący, ale tylko w benchmarkach.

        W watch dogs 2 jest opcja "temporal filtering", która ukrywa coś na kształt checkerboard renderingu, gdzie połowa pikseli jest później zastępowana pikselami z wcześniejszych klatek i tu już efekt bez mydła.
        http://screenshotcomparison.com/comparison/130084
        Już wolałbym coś takiego niż DLSS obecnie, bo nawet obniżenie rozdzielczości i zwykłe skalowanie daje bardziej wyraźny obraz niż te badziewie DLSS. Miało być super... i wyszło super, ale tylko w benchmarkach :P, podczas gdy gra to jedna wielka rozmazana papka.

        Skomentuj

        1. piotreeeek
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2019-02-13 22:05

          "http://screenshotcomparison.com/comparison/130081
          To raczej nie jest satysfakcjonujący upscaling.
          http://screenshotcomparison.com/comparison/130042
          A tu inna gra z DLSS, battlefield 5
          Wygląda to fatalnie"

          Możesz pokazać na jakiś screenach, jakie ustawienia graficzne sa w tej wersji bez DLSS, czy jest włączone TAA ?

          "Miało być super... i wyszło super, ale tylko w benchmarkach :P, podczas gdy gra to jedna wielka rozmazana papka."

          A jak skomentujesz checkboardrendering, który wyglada tak? Rozciaptanie level master ?

          https://i.imgur.com/W3ad22x.jpg

          Skomentuj

          1. PS4Ekskluzyw
            Oceń komentarz:

            -3    

            Opublikowano: 2019-02-13 22:23

            Tak tak piotruś jeszcze napisz że to oprawa next gen haha.

            Next genową oprawę to zobaczycie dzieci kochane dopiero na nowej generacji PS5 w grach na wyłączność.
            Będziecie szczeny szukać po podłodze :)

            Skomentuj

          2. szymcio30
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-02-14 09:03

            PS4Ekskluzyw...o wiedziałem, że wyskoczysz z PS5 której nie ma i na starcie bez obsługi RT będzie technologicznie przestarzała. Pochwal się jak u Ciebie Metro chodzi z Ray-Tracingiem? Kurcze zapomniałem takiej opcji PS4 nie ma. Szkoda graj sobie w 25-30fps i nie zawracaj głowy osobom, które wolą rozgrywkę na wyższym poziomie. A dlaczego? Bo ich na to stać i nie jarają się podrasowanymi demkami z E3

            Skomentuj

          3. PS4Ekskluzyw
            Oceń komentarz:

            -3    

            Opublikowano: 2019-02-14 13:40

            Zatkało kakao :)

            http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/red-dead-redemption-2-recenzja/strona/30202.html

            10/10 super grafika itp.

            http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/metro-exodus-recenzja-gry.html

            Cienko coś jak na grzałki po 3/5 kola ech...

            I gdzie ten next gen i co nie ma startu a sio.... :)))

            Przyjdzie nowa generacja konsol i nie będzie co zbierać z pcmr :)

            Większość exów z PS4 wygląda lepiej niż to coś ech.... Leć po kartę grafiki i nie zawracał głowy bo jak na razie my konsolowcy gramy w najładniejsze gry na rynku :)

            Zostało ponad rok do nowej generacji konsol to będzie miażdżący i piękny widok :)

            Skomentuj

          4. LuckyNumber888
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2019-02-13 22:26

            Checkerboard sam w sobie nie dodaje AA tak jak robi to technika DLSS, która skaluje oraz dodaje AA równocześnie. W grach na PS4P muszą więc używać różnych implementacji AA, które najczęściej bardzo mocno rozmazują obraz.

            https://cdn3.dualshockers.com/wp-content/uploads/2016/11/CallOfDuty-4.png

            Masz screen w PNG z gry, która korzysta z checkerboard renderingu i która przy okazji nie ma aż tak mocnego AA. Widać, że to nie jest tak doskonały obraz jak natyw (i widać takie małe artefakty w postaci kwadracików jak się przyjrzysz), ale mimo wszystko wciąż ostrość wygląda zdecydowanie lepiej niż z tego całego DLSS (można nawet przeczytać napisy "important for your safety", które są w głębi planu po lewej stronie). W mojej ocenie ten cały DLSS zaimplementowany tak jak w Battlefieldzie 5 czy metro wygląda zdecydowanie gorzej jak TAA, a według Nvidii miało być podobnie, a nawet lepiej (potwierdzały to nawet tech demka)! Obecnie ludzie piszą, że zamiast włączyć DLSS to wolą już nawet samodzielnie przeskalować rozdzielczość z np. 1800p do 4K i mają lepszą jakość obrazu i bez artefaktów jak przy DLSS, a wydajność jest wtedy bardzo podobna. W takim razie po co DLSS? Jeśli nic się nie zmieni z jakością DLSS, to w przyszłej generacji kart geforce Nv najlepiej zrobiłaby pozbywając się rdzeni tensor, a zwiększyła za to ilość rdzeni odpowiedzialnych za RTX, lub nawet CUDA.

            Skomentuj Historia edycji

          5. piotreeeek
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2019-02-14 06:46

            "Obecnie ludzie piszą, że zamiast włączyć DLSS to wolą już nawet samodzielnie przeskalować rozdzielczość"

            Jeśli DLSS miałby działać tak jak to widać na screenach, które wrzuciłeś, to oczywiście nie byłoby sensu korzystania z niego. W końcu nie o to chodzi aby robić z obrazu rozciaptanie znane z konsol.
            Ale możliwe też że jest to jakiś feler, który zostanie jakoś programowo (sterowniki, patch) naprawiony.

            Skomentuj

          6. PS4Ekskluzyw
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2019-02-14 17:41

            Krzyknął seler co za feler :)))

            I co gimbusie a tak podniecałeś się tą protezą DLSS a plułeś na lepszą metodę Checkerboard rendering z PS4.
            Zobacz sobie jak jest zrealizowany w exach na PS4 z 2 metrów od ekranu nie od rozróżnienia od natywnego 4K.

            I gdzie masz teraz syfek jak to pisałeś haha :)))

            Skomentuj

          7. Eyesofthesouth
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-02-15 14:47

            skończ się kłócić. DLSS wygląda jak kupa łajna rozmytego. Lepiej obniżyc rozdzielczosć. DLSS to zwykła papka marketingowa służąca do tego żeby kolejny skrót napisac na opakowaniu karty graficznej nvidii.

            Skomentuj

          8. Eyesofthesouth
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2019-02-15 14:47

            .

            Skomentuj Historia edycji

    3. AndreoKomp
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2019-02-14 17:08

      @LuckyNumber888
      Dzięki za screeny z DLSS OFF i DLSS ON.
      Jak tylko przeczytałem jak działa DLSS to właśnie efektu rozmycia się obawiałem, ale w życiu bym nie przypuszczał, że będzie to aż tak mocne rozmycie. Wygląda to tragicznie. Jak by gra była włączona w 720p.

      Od siebie dodaj jeden przykład. Ostatni screen fajnie pokazuje, jak źle działa technologia DLSS (zdjęcie można przybliżać):
      https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Metro_Exodus/5.html
      Gra w 1440p (93fps) wygląda o wiele lepiej niż 4K + DLSS ON (75fps), a na dodatek jest płynniejsza. Miała być rewolucja jest katastrofa. Chyba nie takiego efektu w grach chciała NV. W teorii technologia działa (benchmarki) w praktyce nie.

      Skomentuj

      1. LuckyNumber888
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-02-17 00:03

        Bardzo fajne porównanie, dzięki za link :)

        Skomentuj

    4. Koyotek
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-02-15 09:11

      Efekt widoczny szkoda ze spadek fps też ...średnio 50%, trzeba czekać na następną generacje bo moim zdaniem to jest prototyp wypuszczony aby przetrzepać kieszenie naiwnych nabywców.

      Skomentuj

  13. Szymon331
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-02-13 21:26

    Hm, ten cały Ray Tracing to taki efekt, który nie jest jakoś super istotny.

    Mnie rozwalają takie poziomy grafiki

    https://www.youtube.com/watch?v=rT2Wf8K1Neo

    Szczęka opada do podłogi, w Metro jest co najwyżej spoko.

    Skomentuj

    1. PS4Ekskluzyw
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2019-02-13 22:19

      To poczekaj na nową generację konsol i w takim Horizon ZD 2 na PS5 będziesz miał taką oprawę z palcem w pup....

      Skomentuj

      1. Lara-Croft
        Oceń komentarz:

        -6    

        Opublikowano: 2019-02-13 22:25

        Na nic nie trzeba czekać. Wystarczy odpalić Red Dead Redemption 2

        Skomentuj

        1. Szymon331
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2019-02-14 00:05

          Daj spokój, RDR2 nie ma startu graficznie do tego demka z linku. Dwa różne poziomy graficzne.

          Nie chcę ujmować RDR2 bo to niesamowita gra ale graficznie jest po prostu ładna, jednak nie przyszłościowa jak to demko.

          Skomentuj

          1. Lara-Croft
            Oceń komentarz:

            -6    

            Opublikowano: 2019-02-14 07:40

            Ha ha nie ma to jak porównywać filmik o niczym do istniejącej gry z gigantycznym, otwartym światem, najlepszym na rynku odtworzeniem efektów atmosferycznych, niesamowicie złożonej fizyki... :D Jaka jest bardziej zaawansowana produkcja? Może jeszcze na PC? :D Wiedźmin na modach? :D

            Skomentuj Historia edycji

          2. PS4Ekskluzyw
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2019-02-14 13:43

            Nie ma startu dziecko do okulisty marsz :)

            Wystarczy spojrzeć na to

            http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/red-dead-redemption-2-recenzja/strona/30202.html

            http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/metro-exodus-recenzja-gry.html

            I co nie ma startu ogarnij się pcmr :)

            Skomentuj

          3. Szymon331
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2019-02-15 00:45

            He he dzieciaczki

            Ja na Benchmarku jestem ponad 10 lat, pyknąłkem 10.000 komentarzy i wielu takich trolli jak Wy przerobiłem.

            Ja z Wami się kłócić nie będę bo Was najbardziej wkurza jak ucinam rozmowę w przekonaniu że i tak wygrałem :D

            Skomentuj

          4. PS4Ekskluzyw
            Oceń komentarz:

            -4    

            Opublikowano: 2019-02-15 03:23

            Dzieciaczku z rzeczywistością chcesz walczyć :)))

            Po co te banały że nie ma startu :) Konsole od 5 lat wyznaczają standardy.

            Masz pierwsze recenzje i jak się mają do takiego RDR2

            http://www.benchmark.pl/aktualnosci/pierwsze-recenzje-metro-exodus.html

            Skomentuj

  14. zeniu
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-02-14 00:00

    DLSS zwiększa wydajność bo obniża rozdzielczość i rozmywa detale. Mnie bardziej interesuje co daje różnica z Hairworks i Physx (i czy do Physx warto druga kartę).


    A ogólnie co do dostępnych opcji graficznych:

    Surprisingly the game doesn't let you select between full-screen, windowed or maximized window. Rather the game always runs in full screen mode at your current desktop resolution, and the "Resolution" setting here controls the rendering resolution. This causes some issues when your desktop is set to 1080p on a 4K monitor — Metro will only run in 1080p, even though you're selecting 4K in settings.

    Quality may be selected between "Low", "Medium", "High", "Ultra" and "Extreme"

    V-Sync can be turned off completely. There is no hidden FPS cap. In our build of Metro, when you alt-tab out of the game and return to it, the game will limit itself to 60 FPS until it is restarted.

    Motion blur is always enabled, the options are "low", "normal", "high" — "off" is not available, which is super annoying.

    Raytracing and DLSS have been grouped under "NVIDIA RTX". If you enable the "NVIDIA RTX" option, the game will automatically enable DLSS and Ray-tracing "High". This can be a bit confusing, which is why I recommend you do not touch this option and adjust the "Ray Tracing" and "DLSS" options separately.

    Raytracing can be set to "Off", "High" and "Ultra". I guess this is to avoid words like "low" and "medium" used in conjunction with RTX.

    DLSS can be enabled or disabled, separately from ray-tracing. DLSS is available based on GPU, resolution and raytracing setting. To enable DLSS at 4K you need a RTX 2070 or better, raytracing can be on or off. For DLSS at 1440p you must have raytracing enabled and a RTX 2060. At 1080p, DLSS can only be enabled on RTX 2060 & RTX 2070, only when raytracing is enabled. No idea why NVIDIA chose to limit it that way.

    Skomentuj Historia edycji

  15. dariuszd1
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-02-14 05:57

    Nie mogę się już doczekać aby zobaczyć pełne możliwości RTXów w tej grze! Screeny zapowiadają fenomenalny wręcz poziom graficzny przepiękne oświetlenie z raytracingiem i turbodoładowanie z DLSS.
    To będzie na prawdę fenomenalna gra.

    Skomentuj

  16. ziom11
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-02-14 07:18

    Czyli w skrócie,patrząc na scrreny RT za kilka tysiecy dodaje większą GAMME oświetlenia i tyle :)

    Skomentuj

  17. indianad
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-02-14 07:22

    Brawo Nvidia

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2019-02-16 11:55

      a co ma NVidia do tego że gry nie korzystają z tego ficzeru?

      Vulkana mamy od bardzo dawna a gier na niego ile masz?

      Skomentuj Historia edycji

  18. Marucins
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-02-14 08:48

    A jak ze spadkami wydajności?
    Co będzie na liczniku FPS przy finalnym wydaniu gry?

    Skomentuj

  19. gatto_nero
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-02-14 13:29

    Oczywiste jest, że RTX to przełom.

    Pełno było krzykaczy w przeszłości kiedy nvidia miała 32 bit a 3dfx 16bit

    Te same porównania i głupie komentarze, że nie widać różnicy i że cena jest nieuzasadniona.

    A później nvidia kupiła 3dfx.

    Tyle w temacie krzykacze :)

    A tak btw mam sprzęt AMD i nie jestem fanboyem tej drogiej nvidii. Tyle że RTX to przełom.

    Skomentuj

    1. LuckyNumber888
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-02-15 01:22

      Akurat 32bity w czasach voodoo było w mojej ocenie niepraktyczne. Miałem wówczas TNT2 i niestety wydajność po włączeniu 32bitów siadała totalnie i nie było sensu włącząć gry w 640x480 lub 800x600 w 16 bitowym kolorze, gdy można było 1280x1024 w 16. Tak więc byłem zmuszony do używania 16 bitowego koloru na TNT2 z praktycznych względów. A jak natomiast wyglądała zabawa na kartach 3dfx'a? Tam wydajność w trybie kolorów 16 bitów była niezrównana, a w dodatku sama jakość kolorów była poprawiona specjalnym filtrem ditheringu, że wyglądało to jak 22bity i nie było widać tego bandingu na kolorach. Tak więc na kartach voodoo była praktycznie i lepsza jakość obrazu i wydajność.

      Włączenie 32 bitowego koloru w grach zaczęło być opłacalne dopiero od geforce 2 GTS 64MB i szczególnie wersji ultra, więc decyzja 3dfx z trzymaniem się tych 16 bitów w poprzednich latach była w mojej ocenie słuszna.

      Nvidia kupiła 3dfx z szeregu różnych powodów, które doprowadziły do upadku tą firmę. 3DFX W
      wydało fortunę na bezsebsowny zakup STB, a sami pracownicy znani byli z życia w luksusie na koszt firmy. Gdyby te pieniądze były przeznaczone na przyśpieszenie prac nad rewolucyjnym rampage, to dziś 3dfx prawdopodobnie jeszcze mogłoby być na rynku. Firma została sprzedana dosłownie kilka miesięcy przed sfinalizowaniem prac nad tym akceleratorem i technologie użyte w nim (np HDR który później był użyty dopiero w shaderach 3.0) jak i sami najlepsi pracownicy 3dfx'a przeszli później do nvidii.

      Skomentuj

    2. Koyotek
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-02-15 09:17

      I dzięki temu że kupiła 3dfx (które to upadło przez debilne zarządzanie)wydala trochę zmodyfikowaną kartą tejże firmy znaną jako bodajże GeForceFX a dziś odcina kupony od ich patentów.

      Skomentuj

    3. Koyotek
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-02-15 09:17

      I dzięki temu że kupiła 3dfx (które to upadło przez debilne zarządzanie)wydala trochę zmodyfikowaną kartą tejże firmy znaną jako bodajże GeForceFX a dziś odcina kupony od ich patentów.

      Skomentuj

  20. Kawabonga
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2019-02-14 16:14

    Moim zdaniem wcześniej czy później większość firm developerskich i tak przerzuci się RT. Gdyż będzie potrzebne miej pracy przy tworzeniu oświetlenia. Teraz każde źródło światła dla każdej sceny musi być tworzone od podstaw a w RT wszystko samo się policzy :)

    Skomentuj

  21. kitamo
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-02-16 11:01

    sam RTX to fajna technologia ale bez wsparcia ze strony gier nic się tu nie będzie zgadzało niestety. No nic może nastepna generacja kart otrzyma lepsze wsparcie.

    Vulkan tez miał być przełomowy i wiemy jak skończył ;)

    Pascal dalej górą.

    Skomentuj

  22. Kethael
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-02-16 22:47

    O co chodzi z tymi różnicami w wydajności?

    Piszecie o RTX 2060, że:

    "A konkretnie - w rozdzielczości 2560 x 1440 (ultra, Hairworks, PhysX) można liczyć na około 50 klatek na sekundę z wyłączonym ray-tracingiem"

    Natomiast u konkurencji w takich samych ustawieniach (rozdziałka, ultra, HW, PX) RTX 2070 osiąga 30-32 fpsy, a RTX 2060 nawet się nie załapał do wykresu.

    Rozumiem parę fpsów różnicy, zależnie od miejsca testowego i innych podzespołów, ale ~100% różnicy?

    Analogicznie GTX 2080ti - u Was 73-97 fps w tych samych ustawieniach, a u konkurencji 51-54 fps.

    Ktoś wyjaśni?

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!