Karty graficzne

Techniczne konkrety. Kiedy najnowsze płyty?

przeczytasz w 2 min.

Pod względem technicznym najnowsze płyty główne z układem GeForce 9 mGPU prezentują się dobrze. Rewolucji brakuje, ale jest wszystko, co powinna oferować nowoczesna płyta główna dla typowego użytkownika.

Na pewno warto zwrócić uwagę na bogate wyposażenie w złącza wideo: HDMI, Dual-Link DVI, DisplayPort, VGA. Jest również kodek audio HDA (Azalia), obsługujący standard 7.1.

Płyty z GeForce 9 mGPU będą pracowały z procesorami Intela przystosowanymi do podstawki LGA 775 (Celeron, Celeron D, Pentium 4, Pentium D, Core 2 Duo). Wybrane modele będą obsługiwały pamięci DDR3, choć większość płyt ma współpracować z modułami DDR2. Producenci zdają sobie sprawę, że DDR3 są ciągle dość drogie, a płyty z GeForce’ami 9 mGPU nie są dla entuzjastów, więc powinny być wykorzystywane jako podstawy do zbudowania niedrogiego komputera.

Na rynek trafią dwa rodzaje układów graficznych: GeForce 9300 i 9400. Różnica pomiędzy nimi jest tylko taka, że model 9400 będzie szybszy i droższy. Poniżej tabelka ze specyfikacją techniczną.

 

NVIDIA GeForce 9400
NVIDIA GeForce 9300
Obsługa DirectX
DirectX 10
DirectX 10
Rdzenie graficzne
16
16
Taktowanie Zegar/Shadery
580/1400 MHz
450/1200 MHz
Maksymalna rozdzielczość
2560 x 1600
2560 x 1600
Obsługa Hybrid SLI
Tak
Tak
Technologia Video
PureVideo HD
PureVideo HD
Audio
7.1 LPCM
7.1 LPCM
Wyświetlacz
HDMI, Dual-Link DVI, DisplayPort i/lub VGA
HDMI, Dual-Link DVI, DisplayPort i/lub VGA
FSB
1333 MHz
1333 MHz
Pamięć
DDR3-1333
DDR2-800
Dual Channel
DDR3-1333
DDR2-800
Dual Channel
PCI-Express
1 x16, 4 x1 wersja 2.0
1 x16, 4 x1 wersja 2.0
SATA
6
6
RAID
0,1,0+1,5
0,1,0+1,5
Sieć
Gigabit Ethernet
Gigabit Ethernet
USB
12
12

Ze specyfikacji najbardziej w oczy rzuca się wers „rdzenie graficzne”, których jest 16. Nie chodzi tu bynajmniej o ilość procesorów graficznych, lecz o tzw. „rdzenie procesora CUDA”. NVIDIA ma na myśli technologię CUDA i jej możliwości, stąd też z owych 16 rdzeni nie skorzystamy w aplikacjach x86, lecz tylko w programach obsługujących CUDA.

Kiedy najnowsze płyty?

Według oficjalnej dokumentacji płyty główne z GeForce 9400 oraz GeForce 9300 powinny być dostępne już teraz, bo od 30 września. W sieci można jednak znaleźć informacje o tym, że sprzedaż tych urządzeń ruszy dopiero od 15 października.

Według prezentacji pierwsze modele z GeForce 9400 jakie trafią na rynek to: Asus P5N7A-EM-HDMI, EVGA 113-YW-E173-A1, Gigabyte GA-7AUM-S2H, J&W JWN7AM01.

Z kolei płyt z GeForce 9300 ma być więcej: Asus P5N7A-VM, Biostar N7ASA-M7T, ECS MCP7AT-A, EVGA 113-YW-E173-A1, Foxconn MCP7AM02, J&W JWN7AA01, MSI P7NGM-Digital.

Czy warto czekać na najnowsze płyty? Cóż, NVIDIA udowodniła tylko tyle, że potrafi przygotować prezentacje. Musimy poczekać na płyty główne wyposażone w ten układ i testy.

Niewątpliwie cieszy obecność takich technologii jak Hybrid SLI oraz CUDA. To duże zalety nadchodzących płyt i możliwość nabycia ciekawych rozwiązań za stosunkowo nieduże pieniądze. Dobrze też, że koncern w końcu poprawił obsługę filmów Blu-ray (mowa o kodeku VC-1).
Natomiast wydajność najnowszych układów stoi pod znakiem zapytania. Test wykonany w 3DMarku Vantage to zdecydowanie za mało aby stwierdzić, że wydajność jest 5 razy lepsza niż u konkurencji (w postaci Intela). Podobnie rzecz ma się do wzrostu wydajności nawet do 70 proc., gdy wykorzystamy technologię Hybrid SLI.

O ile nie mogę ocenić jeszcze układów graficznych GeForce 9 mGPU, to jednak muszę przyznać jedno: choć potrafię zrozumieć niektóre zagrania marketingowe, to jednak tym razem NVIDIA przesadziła.

Komentarze

17
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    no rzeczywiscie przesadzili. ale fajnie ze nie zrugaliscie nvidii calkowicie, tylko obiektywnie napisaliscie, ze sa wady i zalety. dobry artykul. czekamy na testy plyt z nowym igp.
    • avatar
      BarT0
      0
      Rewelacyjny artykuł.
      Gratuluje.
      • avatar
        Konto usunięte
        0
        coraz bardziej podoba mi sie na wortalu benchmark. Fajne macie te teksty i sa bardzo czesto nowe. jest duzo do czytania.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          Cześć
          Mnie najbardziej interesuje funkcja GFBoots (jeśli nie mylę nazwy) - w 2D pracuje mGPU a w 3D droga/wydajna karta dedykowana.
          Cześć
          Jeśli (a raczej kiedy) będziecie testować te nowe płyty główne proszę spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
          1. Poziom zużycia energii dla konfiguracji:
          - płyta mGPU
          - płyta mGPU + wydajna karta graficzna
          - w miarę analogiczna płyta (np.: P35) bez mGPU po przełożeniu elementów

          2. Kiedy załącza się GFBoots? Jeśli automatycznie to przy jakim obciążeniu (internet, DIV-x, mkv, ...); czy może ręcznie trzeba przełączyć.

          3. Ile klatek w grach traci się przez GFBoots? Porównanie ilości klatek w grach dla karty dedykowanej pracującej samej do karty pracującej w GFBoots (przez mGPU)?
          Prosiłbym o weryfikację na czterech kartach GF9600, GF9800, GF260, GF280.

          4. Czy w układzie mGPU + wydajna karta grafiki można ustawić konfigurację tak:
          - karta dedykowana wyświetla grę (podłączony monitor)
          - mGPU oblicza fizykę
          ?

          Dacie radę?

          Pozdrawiam
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            Bardzo fajny artykuł...!!!

            ...pokazujący, że NVIDIA ma bardzo dobry marketing oraz od dawna serwuje odgrzewane "kotlety", dodając do nich trochę "przypraw", zmieniając nazwę i opakowanie, robiąc wokół nich wielki szum, że jest to według nich rewolucja... :/ A później okazuje się, że to nic innego jak tylko bardzo drobna ewolucja w porównaniu do starego "kotleta"!!! Od jakiegoś czasu cała NVIDIA!!!

            I całkowicie zgadzam się ze stwierdzeniami autora (moje bardzo wielkie brawa!!!):
            "Cóż, NVIDIA udowodniła tylko tyle, że potrafi przygotować prezentacje."
            "...choć potrafię zrozumieć niektóre zagrania marketingowe, to jednak tym razem NVIDIA przesadziła."
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              dzisiaj o godzine 15stej PL czasu, na stronach NVIDII beda dostepne wszystkie podstrony dotyczace nowych produktow i projektow z partnerami Adobe i Apple :)

              szymongaw:
              to o czym mowisz to sie nazywa Hybrid SLI, wejdz na strone nvidii i poczytaj sobie o tej technologii.. w 2D wykorzystuje sie mGPU (dostepne od jakiegos czasu na plytach dla prockow AMD)... teraz dopiero wchodzi to na plytach dla Intelow. w 3D bedzie szla moc z glownej graficznej - aczkolwiek musi byc ona dostosowana do obslugi Hybrid SLI, wejdz w ten dzial i bedziesz mial info jakie grafy obslugjja (wszystkie nowsze).

              PowerBoost to troszke inna bajka :)

              ps... koncowe podsumowanie tekstu przez tego autora raaczej sugeruje ze jest on wielkim wyznawca ATI i tak faktycznie nie do konca ma pojecie o czym pisze... ale coz :)
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                Kilka słów komentarza, bo część wniosków/zarzutów mi się zbytnio nie podoba:

                1. Czemu testy w 800x600 i 1024x768 są złe lub mało imponujące? Bardzo chętnie poznam tani zintegrowany układ pozwalający na granie w nowe tytuły w full HD. Tweakguides.com np. określa granie w o stopień niższej niż 'natywna' rozdzielczości LCD jako 'darmowe AA'. Jak widać zależy od punktu widzenia.

                2. Krytyka użytych gier też jest średnio uzasadniona. AMD promowało układ zintegrowany w 780G porównując go z Intelem w G35 w... FarCry. Rozdzielczosc 10x7, ustawienia medium/low. A mimo wszystko powszechnie jest ten układ chwalony. Więc w czym problem? 30fps w Crysys na 'low' wygląda jednak inaczej niż 35fps w FarCry na 'medium', prawda? Oczywisty marketing, jednak mimo wszystko...

                3. ..."Zwłaszcza że obecnie grafika ma dużo do samej grywalności – piękna woda, znakomitej jakości postaci czy fantastycznie odwzorowane budynki dostarczają dodatkowej rozrywki"... - ABSOLUTNA HEREZJA. Crysis był w mojej opinii równie słaby na V.High(DX10) jak na very low. Grafika =/= grywalność, niestety wielu producentów, jak i graczy o tym zapomina. Fallout miał 256 kolorów, z czego 200 to brązowy, a mimo wszystko był i nadal jest świetny. Tak jak FF7, Diablo i wiele innych.
                • avatar
                  marcszcz
                  0
                  Właściwie są jeszcze trzy pytania: jakie jest TDP, czy na pewno obsługuje Hybrid Power i czy zintegrowany układ może obliczać fizykę po zastosowaniu zewnętrznej karty (Hybrid Power oczywiście).
                  • avatar
                    XaRaDaS
                    0
                    Artykuł bardzo fajny @Malcolm Feth, nie zgodzę się z Tobą gdyż jest to kwestią jak zrobisz i zaprezentujesz całość, tutaj mamy wycinki okraszone komentarzem autora i jego opinią, z któą się zgodzę i nie jestem zwolennikiem ani czerwonych ani zielonych.

                    Tak jak autor napisał należy poczekać na testy i dopiero wtedy można będzie polemizować, czy Nvidia wydała kolejny dobry produkt, czy jednak ustawiła prezentację pod publikę ;)
                    • avatar
                      marcszcz
                      0
                      Coś już się wyjaśniło. Oficjalnie według strony NVidii brak Hybrid Power, czyli produkt nie wart zachodu dla graczy chcących ograniczyć zużycie energii gdy nie grają. :(
                      • avatar
                        biuro74
                        0
                        Cale szczescie, ze to juz wychodzi, bo przy skladaniu kompow HTPC AMD mialo fory (8200/8300), a Intel jedynie mogl liczyc na 7150 i starsze, single channel na dodatek.
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          Co do artykułu mam pewne zastrzeżenia, tak jak ktoś wyżej napisał, kto na zintegrowanych kartach graficznych liczy na to, że zagra sobie w najnowsze tytuły w najlepszych ustawieniach? Gdyby takie układy pojawiły się na rynku zapewne spadła by sprzedaż kart graficznych :-)

                          Pozdrawiam
                          • avatar
                            Grzegorz Kubera
                            0
                            Tu nie chodzi o to, kto liczy na to, że sobie zagra na zintegrowanych układach graficznych, tylko o to, że NVIDIA chce przekonać, że można będzie właśnie grać na tych układach.

                            Niemal połowa prezentacji dotyczy bowiem gier i rzekomych możliwości nowych IGP właśnie w grach.

                            G.
                            • avatar
                              Bambo1983
                              0
                              Ciekawy artykuł i ciekawy zabieg ze strony nVidii.
                              Prawdopodobnie te chipsety nie trafia do laptopow, moze jakies przerobki ale osobiscie w to nie wierze. Tak jak napisal jeden z kolegow wczesniej, nVidia chce przekonac, że na nich można grać - nikt i nigdy nie powinien spodziewać się wydajności zwykłych kart od układów zintegrowanych. Zrobili wielki szum wokół tego co użytkownicy powinni wiedzieć od dawna, w takich układach gry to tylko 'opcja'.
                              Układy te trafią do typowego low-endu, nawet nie mainstreamu.
                              Jeżeli będzie to wszystko połączone z dobrą ceną to trafi do wielu komputerów typu barebone lub tych 'domowych centrów rozywki' na których 99% czasu to surf po sieci, przeglądanie fotek i oglądanie filmów. Wydaje mi się, że w żadnym wypadku nie powinno się przymierzać do grania kupując płytę z tym chipsetem - przepłacisz kupując płytę do zwykłych zadań + kartę o wydajności powiedzmy GF9600.