Panasonic 55GZ950 - test telewizora OLED 4K

Panasonic 55GZ950 - test telewizora OLED 4K

opublikowano przez Tomasz Chmielewski w dniu 2019-09-10

W roku 2019 japońscy specjaliści od telewizorów (ci z Osaki, nie ci z Tokio) postawili niemal wszystko na technologię organiczną: ofertę OLED-ów rozszerzono aż do czterech serii, a LCD – znacznie okrojono. Czy nowe telewizory mają szansę na sukces?

marketplace
Ocena benchmark.pl
Plusy

- najlepsza na rynku reprodukcja barw w ust. fabr.,; - czystsze niż u rywali przejścia tonalne w pobliżu czerni,; - wysoka (jak na OLED-a) jasność obrazów HDR,; - najlepsze sortowanie plików z USB na rynku.

Minusy

- brak Spotify itp.,; - raczej przeciętne brzmienie.

Panasonic 55GZ950 jest telewizorem 4K z płaskim wyświetlaczem o przekątnej 55 cali i rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli.

Test LG 55GZ950 - ramka

W Panasoniku 55GZ950 zastosowano wyświetlacz OLED pochodzący od firmy LG Display. Subpiksele mają strukturę RGBW, co w porównaniu do wyświetlaczy tradycyjnych (RGB) oznacza, że mamy tu także do czynienia z dodatkowym, białym subpikselem.

Test  Panasonic 55GZ950 - struktura RGB

Sądząc po kształcie poszczególnych subpikseli, zastosowany wyświetlacz jest identyczny jak w telewizorach LG 55C9, 55E9 oraz Sony 55AG8 i 55AG9, które przetestowałem wcześniej.

Specyfikacja techniczna telewizora Panasonic 55GZ950:

Wyświetlacz (przekątna): 55 cali
Wyświetlacz (rozdzielczość): 3840x2160
Wyświetlacz (rodzaj): płaski
Podświetlenie ekranu: brak (OLED)
Technologia 3D: nie
Złącza: 4 x HDMI, 2 x USB, 1 x Ethernet, optyczne, słuchawkowe
Tuner TV: DVB-C, DVB-S2, DVB-T2

Wybór trybu obrazu

Do przeprowadzania pomiarów parametrów obrazu w 55GZ950 wybrałem tryb o nazwie „Profesjonalnyl1” (literówka w nazwie trybu funkcjonuje ok. 3-4 lat i przeszkadza tylko niektórym recenzentom – polski oddział japońskiej firmy nic sobie z niej nie robi).

Kolory

Są telewizory, które wywołują uśmiech na twarzy recenzenta już kilka chwil po ich włączeniu. Nie inaczej było z 55GZ950. Gołym (choć wytrenowanym) okiem widać było, że niezależnie od źródła dostarczanego sygnału wizji barwy były naturalne i realistyczne, jak w żadnym z ww. OLED-ów A.D. 2019. Pomiar kolorymetrem był w zasadzie formalnością i potwierdził tylko, to widziały moje oczy: że odwzorowanie kolorów w ustawieniach fabrycznych trybu „Profesjonalnyl1” było po prostu wspaniałe z niezwykle małymi błędami delta E:

Test Panasonic 55GZ950 - kolory

Dla porównania, poniżej wyniki pomiaru barw dla telewizora LG 55E9:

Panasonic 55GZ950 - wyniki pomiaru barw

Jak widać z powyższych wykresów, średni błąd reprodukcji barw był w 55GZ950 niemal trzy razy niższy niż w LG 55E9.

Analiza kolorów na różnych poziomach nasycenia również wypadła bardzo dobrze:

Test Panasonic 55GZ950 - analiza kolorów

Proszę zwrócić uwagę, że błędy reprodukcji barw nie tylko nie przekraczają progu postrzegalności (dE=3,0, żółta pozioma linia), lecz także, a może przede wszystkim, większość błędów mieści się poniżej absolutnego progu postrzegalności (dE=1,0, zielona pozioma linia). A przecież mówimy tu nie o wynikach po kalibracji, lecz w ustawieniach fabrycznych! To zaiste wspaniałe osiągnięcie. Brawo Panasonic! Brawo!

Bardzo dobrze było również w trybie HDR:

Test Panasonic 55GZ950 - analiza kolorów HDR

W sumie, za odwzorowanie barw w ustawieniach fabrycznych wystawiam Panasonikowi 55GZ950 ocenę celującą.

Kolory pod kątem

Podczas patrzenia na ekran pod kątem innym niż prostopadły, kolory zachowywały się identycznie jak w konkurencyjnych modelach LG, np. 55C9 oraz 55E9. Aby się nie powtarzać, po szczegóły odsyłam do testów obu tych modeli.

Gradacja

Odwzorowanie kolorowych gradientów na materiałach SDR i HDR było bardzo dobre. Na materiałach 4K HDR zjawisko posteryzacji występowało sporadycznie i było niewielkie.

W przeciwieństwie do rywali (LG, Sony), Panasonic 55GZ950 nie posiada jeszcze opcji „płynna/łagodna gradacja” (przynajmniej ja nie znalazłem jej w menu testowanego modelu).

Szeroka paleta barw

Jak przystało na telewizor tej klasy, Panasonic 55GZ950 jest w stanie odwzorować szeroką paletę barw. Według programu CalMAN pokrycie przestrzeni DCI wyniosło niemal 97% wg CIE1931xy oraz 99% wg CIE1976uv.

Panasonic 55GZ950 - pokrycie przestrzeni DCI

Przypominam, że metoda wykorzystująca CIE1931xy daje niższe wyniki niż ta oparta na CIE1976uv. Z kolei producenci podają pokrycie wg tej drugiej metody, bowiem daje ona większą wartość procentową pokrycia. Pomimo tego, zdaniem wielu specjalistów, metoda oparta o CIE1931xy jest bardziej miarodajna.

Czerń i kontrast

Jak przystało na telewizor OLED, czerń i kontrast były najwyższej próby. W trakcie testów przyczerniowych gradientów z radością zauważyłem, że 55GZ950 był pozbawiony zjawiska „vertical bandingu”, czyli pionowych pasów widocznych przy wyświetlaniu bardzo ciemnych scen. To już czwarty przetestowany przeze mnie telewizor OLED w tym roku (po LG 55E9 oraz Sony 55AG8/55AG9), który może pochwalić tym osiągnięciem.

„Kleksowanie”

W testowanym egzemplarzu 55GZ950 zjawisko to, które wystąpiło zarówno w LG 55E9, jak i 55C9, było tak znikome, że można by rzec, że w porównaniu do OLED-ów koreańskich, praktycznie niemal nie występowało. Jak widać inżynierowie Panasonica potrafią bardziej precyzyjnie wysterować panel OLED niż jego twórcy od LG Display. Wiem, że dla niektórych zabrzmi to wręcz paradoksalnie, a uszami wyobraźni słyszę już pytania w rodzaju: „Jak to, Panasonic, który kupuje panele od LG, jest w stanie lepiej je wysterować niż ich producent? Niemożliwe!”). Takie są jednak fakty, że pod względem wysterowania panelu w przyczerniowych gradientach Japończycy (także ci od Sony) „wyciągają” z nich nieco więcej i w tym właśnie aspekcie „japońskie” OLED-y mają przewagę nad koreańskimi. Nie ulega wątpliwości, że wieloletnie doświadczenie i „know-how” Japończyków zdobyte m.in. w pracach nad wysterowaniem wyświetlaczy plazmowych (Panasonic), czy profesjonalnych OLED-ów studyjnych z serii BVM (Sony) nie poszło na marne. Brawo!

Jak wygląda dokuczliwe „kleksowanie” (OLED Flashing) możecie zobaczyć w moim teście LG 55C9.

Szczegóły w cieniach

Na materiałach SDR (zwłaszcza starszych filmach Blu-ray i DVD) 55GZ950, podobnie jak inne OLED-y, gubi nieco szczegóły w cieniach. Na materiałach 4K HDR nie zaobserwowałem tego zjawiska.

Tryb HDR

Pod względem jasności w trybie HDR Panasonic 55GZ950 plasuje się pomiędzy jaśniejszymi LG 55C9/E9, a ciemniejszymi Sony 55AG8/AG9.

Na początku pomiaru luminancji (jasności) na 10-procentowej planszy pomiarowej odnotowałem następujące wartości:

  • 55GZ950 – 705 cd/m^2
  • 55C9 – 770 cd/m^2
  • 55E9 – 860 cd/m^2

Podobnie jak w OLED-ach LG, w trakcie pomiaru luminancja nieustannie rosła, aby po 180s osiągnąć w 55GZ950 wartość ok. 790 cd/m^2.

Test Panasonic 55GZ950 - pomiar luminancji

Ruch

Za odwzorowanie ruchu w 55GZ950 odpowiada opcja o nazwie Intelligent Frame Creation (IFC). Oto wyniki pomiarów ostrości i płynności ruchu:

IFC ostrość upłynnianie
Wyłączony 300 brak
Minimum 600 bardzo małe
Pośrednie 600 bardzo duże
Maksimum 600 skrajnie duże
Użytkownika 300-600 regulowany

Ostrość obrazów ruchomych mierzona jest w TVL, czyli pionowych liniach, w zakresie od 150 (najniższa) do 1080 linii (najwyższa).

Opcja „wstawiania czarnej ramki” (w ustawieniach trybu użytkownika) nieznacznie zmniejsza jasność obrazu, wprowadza migotanie, ale nie poprawia zauważalnie ostrości ruchu.

Telewizor Panasonic 55GZ950 - widok od przodu

W trybie użytkownika przydałoby się dodatkowe ustawienie „płynności filmu”, tj. pośrednie pomiędzy 3, a 4. Moim zdaniem na materiałach 24p, wartość 3 to zbyt mało, natomiast 4 już trochę zbyt dużo.

Choć brak postępu w stosunku do ubiegłorocznych OLED-ów z serii FZ800, w sumie odwzorowanie ruchu przez 55GZ950 oceniam jako więcej niż dobre.

Opóźnienie sygnału (input lag)

W trybie "Gra", na sygnale 1080/60p opóźnienie sygnału wyniosło 21,6 ms:

Test Panasonic 55GZ950 - input lag

To bardzo dobry wynik, choć niemal o 9 ms gorszy od koreańskiej konkurencji.

Funkcje multimedialne telewizora Panasonic 55GZ950

Podobnie jak to miało miejsce u koreańskich rywali, możliwości multimedialne 55GZ950, rozumiane jako obsługa plików z USB, nie zmieniły się w stosunku do poprzednika, tj. modelu 55FZ800 z 2018 roku.

avi (fmp4)
flv (flv1)
mkv (h264)
mov (h264)
mp4 (h264)
mp4 (h265)
mts (przepl., h264)
mts (progr., h264)
tp (mpeg1/2)
wmv (wmv2)
4K > 2160 (h264)

Ważną zaletą Panasonika 55GZ950 jest możliwość sortowania plików z USD wg nazwy i daty i to w obu kierunkach, co daje łącznie 4 opcje sortowania. Możliwości tej nie mają ani OLED-y LG czy Sony, ani QLED-y Samsunga.

Telewizor Panasonic 55GZ950 - złącza

Sytuacja wygląda nieco inaczej gdy te same pliki spróbujemy odtworzyć z dysku sieciowego (NAS-a). I nie chodzi tu o to, że plików z NAS-a nie można sortować, lecz problem w tym, że 55GZ950 nie odtwarza z NAS-a (poprzez DLNA) wielu tych samych plików, które poprawnie i bez problemu odtwarza z USB. Tego rodzaju pliki z NAS-a oznaczone są wykrzyknikiem, a próba ich odtworzenia wywołuje komunikat „plik nieobsługiwany”. Co ciekawe, jeżeli taki nieobsługiwany plik skopiujemy z dysku sieciowego na USB, telewizor odtworzy go bez żadnych problemów.

Panasonic 55GZ950 - widok od boku

Dźwięk

Panasonika 55GZ950 wyposażono w 6 przetworników. Dwa owalne, szerokopasmowe (po jednym na kanał) umieszczono pod dolną krawędzią ekranu:

Panasonic 55GZ950 - głośnik pod krawędzią ekranu

Z kolei z tyłu znajdziemy 4 przetworniki niskotonowe (po 2 na kanał):

Panasonic 55GZ950 - głośniki niskotonowe

Podczas próby oceny jakości brzmienia pojawił się nieoczekiwany problem: już przy średnim poziomie wysterowania bas był zniekształcony, a poziom zniekształceń rósł w miarę zwiększania głośności. Ponieważ nie spotkałem tego zjawiska wcześniej w telewizorach tej marki, podejrzewam, że problem dotyczy tylko i wyłącznie egzemplarza testowego. W związku z tym postanowiłem skupić się na ocenie środka i górnego zakresu pasma. Niestety, nawet po wyłączeniu podbicia niskich tonów (opcja standardowo włączona w ustawieniach fabrycznych) oraz przesunięcia suwaka regulacji basu na minimum, nie udało mi się uzyskać brzmienia, które byłoby wysoce klarowne i zrozumiałe, a przy tym nieprzejaskrawione i naturalne. Ponieważ o basie nie mogę się wypowiadać, moim zdaniem, w zakresie średnich i wysokich tonów brzmienie 55GZ950 nie jest niczym szczególnym, jest akceptowalne (jak na telewizor), ale nie oferuje takiej przejrzystości, klarowności, czy rozdzielczości szczegółów, jak rywale w rodzaju LG 55C9/E9, czy Sony 55AG8/AG9.

Werdykt

Super Produkt benchmark.plPanasonic 55GZ950 jest znakomitym telewizorem OLED, który oferuje najwyższą na rynku jakość odwzorowania barw w ustawieniach fabrycznych oraz najczystsze, znacznie lepsze od rywali odwzorowanie przyczerniowych gradientów. Do innych zalet można zaliczyć wysoką jasność w trybie HDR, unikalne możliwości w zakresie sortowania plików z USB oraz solidne wykonanie. Choć pozostałe możliwości multimedialne, funkcjonalne (jak np. brak ChromeCast, Spotify) oraz brzmieniowe ustępują rywalom, można temu zaradzić kupując np. soundbar i/lub Google Chromecast. W ogólnej ocenie gorąco polecam Panasonika 55GZ950 wszystkim tym, którzy jakość obrazu stawiają na pierwszym miejscu, ale albo nie planują kalibracji, albo z takich czy innych względów nie mogą jej przeprowadzić.

95% 4,9/5

W teście wykorzystano program CalMAN firmy Portrait Displays.

logo CalMAN

marketplace

Komentarze

2
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    fajnym telewizorem jest Smart TV TCL EP680 - można go nawet wygrać w media expert
  • avatar
    Bardzo dziękuję za profesjonalny test, który nie naciąga rzeczywistości pod względem kalibracji tego modelu,