Na topie

Premiera kart GeForce RTX oczami gracza

Autor:

Szef strefy Gry

więcej artykułów ze strefy:
Gry

GeForce RTX - taką nazwę nosić będą nowe kart NVIDII, które mają przynieść prawdziwą rewolucję. Czy faktycznie przyniosą? Wiele wskazuje, że tak choć jako gracz nie jestem przekonany, że będzie ona tak spektakularna jak początkowo mogłoby się wydawać.

  • Premiera kart GeForce RTX oczami gracza | zdjęcie 1
Ocena redakcji

5

super

 

A A

GeForce RTX na scenie

Na tę premierę wielu pecetowych pasjonatów czekało od dawna. Wszak spekulacji o NVIDIA GeForce RTX trochę było. Ostatecznie nową rodzinę kart bazujących na układach graficznych Turing poznaliśmy przed kilkoma godzinami podczas konferencji GeForce Gaming Celebration

Mnie osobiście udało się znaleźć na widowni tego wydarzenia, a później także za jego kulisami. Stąd też chciałbym podzielić się z Wami moimi wrażeniami, jak odebrałem ów show, jako zapalony gracz.

To ważne, bo patrząc na reakcje zebranej publiczności spora większość z nich była mocno „wkręcona” w technologie. Stąd zapewne „achy” i „ochy” przy każdym wykresie czy schemacie działania nowych układów.

GeForce RTX - budowa układu Turing

Zabawa w odbicia….

….i odbicia odbić. A potem jeszcze odbić odbić odbić. Jasne, upraszczam teraz całą konferencję, ale mniej więcej tak ją odebrałem siedząc na widowni. Czy wyglądało to źle? Bynajmniej, założenia są świetne. Gorzej z prezentacjami. 

Dla mnie, jako gracza liczy się to co otrzymam kupując nową kartę graficzną. Dodajmy, że za wcale nie takie małe pieniądze, patrząc na pierwsze preordery. I tu robi się już troszkę gorzej. Bo o ile animacja z Phasmą, a później – Project Sol, prezentowały się genialnie, o tyle pokazy gier nie robiły już tak kolosalnego wrażenia.

Nie zrozumcie mnie źle, te wszystkie prezentacje odbić wyglądały naprawdę nieźle, szczególnie w Battlefield V (kwestię samej jakości oprawy graficznej w tej grze pomijam, bo nie wiemy wciąż czy i jak zostanie to poprawione w finalnym kodzie). 

Powiedzmy sobie jednak szczerze – ilu z Was będzie miało czas podczas dynamicznej wymiany ognia by zaglądać w oczy żołnierza, spoglądać na rozbłyskującą ogniem karoserię samochodu czy robić maślane oczy na widok nadlatującego pocisku V-1, który za moment rozświetli wybuchem wszystkie okoliczne domy.

OK, ten ostatni efekt wyglądał naprawdę spektakularnie, tylko czy to wystarczy by sobie uzasadnić zakup GeForce RTX? 

Nie mniejsze wątpliwości mam w przypadku Shadow of the Tomb Raider, którą dane mi zobaczyć wcześniej, na początku sierpnia, także na Xbox One X. Bo o ile podczas prezentacji na scenie konferencji NVIDIA wiele rzeczy dało się zauważyć od razu, po „włączeniu” RTX i sztucznym umieszczaniu kamery nad pożądanymi obiektami, o tyle już później, w czasie udostępnionego mi kawałka już normalnej gry, tak widowiskowych różnic jakoś nie potrafiłem dostrzec.

Przyglądając się z kolei kolejnym prezentacjom, w tym krótkiemu filmowi z Metro: Exodus, zacząłem się zastanawiać jak ta technologia będzie współgrać z HDR, bo niektóre sceny aż prosiły się o dodanie tego efektu np. stół oświetlony wyłącznie światłem z okna.

GeForce RTX - komputer z RTX na pokladzie stylizowany pod grę Tomb Raider

Pytanie czy jesteśmy w stanie te wszystkie „odbiciowe” bajery i bardziej realistyczne cienie zauważyć i docenić w czasie normalnej gry.

Pasjonaci pecetów pewnie teraz się żachną że chyba jestem ślepy, ale ja po prostu mam obawy czy to aby nie są takie efekty, które po pierwszym zachwycie giną w czasie dalszej zabawy jak 3D podczas seansu filmowego.

Pozostaje mieć nadzieje, że z wydajnością GeForce RTX będzie lepiej. Wszak Jensen Huang, prezes NVIDII, podczas krótkiego fragmentu starusieńkiego dema Inflitrator, stwierdził, że żadna z wcześniejszych kart nie potrafiła osiągnąć w 4k takiego wyniku co RTX. Cóż, pożyjemy, zobaczymy.

A tak swoją drogą , ciekawe czy nadejście GeForce RTX oznaczać będzie spadek cen pozostałych kart? Jak myślicie?

GeForce RTX - obudowa stylizowana pod grę Battlefield V z Geforce RTX na pokładzie

Odsłon: 15977 Skomentuj artykuł
Komentarze

60

Udostępnij
  1. KeyCode
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-21 09:40

    Wszystko się okaże, po wynikach kart
    Porownanie itd.
    RTX 2080Ti będzie raczej dla koneserów
    W ogolę dziwie się czemu zaczynają od Ti ???

    Interesuje mnie porównanie:
    RTX 2070 vs GTX 1080Ti
    nie jakieś Gflopsy i Memory band itp.
    Interesuje mnie realne porównanie w grach.
    No i oczywiście cena
    Tez ta realna, a nie obiecana
    Oczywiście juz niereferenty np MSI ASUS itp.

    Do tej pory XX70 wygrywal z XX80 Ti poprzedniej generacji
    GTX 970 > GTX 780Ti
    GTX 1070 > GTX 980Ti

    Jeżeli tu będzie spadek wydajności w RTX2070 w stosunku do GTX 1080Ti, to cala ta generacja będzie słabsza.

    Skomentuj Historia edycji

      1. BrumBrumBrum
        Oceń komentarz:

        6    

        Opublikowano: 2018-08-21 13:24

        jeśli w blockchainach (waluty) nowa 2x droższa grafa będzie 2x wydajniejsza (ach te teraflopy), to górnicy to kupią, i wygórowana cena będzie uratowana.

        Skomentuj

        1. Amdfan
          Oceń komentarz:

          -14    

          Opublikowano: 2018-08-21 15:34

          Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

          W sumie to jest tanio jak barszcz. Sądziłem, że będzie drożej. Początkowo miałem zrobić SLI z 2070, ale skoro się nie da i ceny niskie to będzie 2x2080Ti. Myślę, że taka konfiguracja wystarczy do czasu aż wyjdzie nowy Titan.

          Skomentuj

          1. Pixel
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2018-08-23 06:51

            RTX NVLink a nie SLI, widać że nie kupisz sobie bo jesteś nie doinformowany.

            Skomentuj

        2. Massai
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-08-21 19:39

          Yyyy, dla górników liczą się flopy.
          A 2070 jest tylko ciut lepsze niż 1070. 1080 ma 8,5, 1070 ma 7,9...
          Więc cenę podyktują gracze - a tak naprawde devsi. Czy wymuszą na graczach kupowanie 20x0? Nie. Nikt normalny nie odetnie się od 99% rynku.
          Przy podanych cenach seria 20x0 będzie ciekawostką, efemerydą, mało kto to kupi.

          Skomentuj

    1. davidoff
      Oceń komentarz:

      14    

      Opublikowano: 2018-08-21 11:55

      Ja wysiadam z pociągu od lat zmieniam kart na co najmniej średni segment ale to co się dzieje obecnie to przesada i pomyśleć że w 2008 kupiłem 8800GT za ok 700zł , lekkiego szoku doznałem przy 970 gdzie trzeba było dać już 1600zł a 2 lata temu jak kupowałem 1070 to już było ponad 2000zł a teraz prawie 2799zł za 2070 ileż można ?

      10 lat a cena 4x większa dlatego kończy z tym pozostaję przy obecnej 1070, dobrze że mam jeszcze XBX

      ps proszę zobaczyć do jakiego segmentu 8800GT w 2008 należał podpowiem że do takiego jak mniej więcej 2070

      Skomentuj Historia edycji

      1. r_e_s_e_t
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-21 12:09

        W czasach GT8800 dolar był wyjątkowo nisko, ale karta też była bardzo utrakcyjnie wyceniona.

        Skomentuj

      2. BrumBrumBrum
        Oceń komentarz:

        6    

        Opublikowano: 2018-08-21 13:27

        sam głosujesz za tym trendem swoimi pieniędzmi. z tego co ja widzę, bardzo sensowną i tanią opcją jest grafa typu RX 580 z 4GB vRAM , droższej nie mam zamiaru kupować. Pewnie ten zakup wystarczy mi na wiele lat, obecnie mam GTX 650 Ti

        Skomentuj

        1. edymion
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-08-21 14:17

          zrob to co ja - kup gtx 770. Tani, wydajny do FHD. Nie widzę sensu pakowania xxxx pln w kartę skoro starsze generacje nadal są bardzo wydjane.

          Skomentuj

          1. Smuga
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2018-08-23 10:20

            Zależy dla kogo i w jakim celu. Ja nie wyobrażam sobie gry na pececie w 1080p 60fps na malutkim 24 calowym monitorze (w sumie to JUŻ nie bo tak do niedawna miałem...), a do 2k czy 4k nic poniżej GTXa 1070 się NIE NADAJE. A jeśli jeszcze ktoś liczy na 100 fps lub więcej bo ma dobry monitor - 1080 Ti to "dolna" półka. Jak mam biedować na jakimś RX 580 czy GTX 1060 to już wolę cisnąć na moim PS4Pro albo Switchu - przynajmniej tam mam tyle na ile pozwala cała platforma (nie wspominając o tym, że na takim XBO czy PS4Pro i tak wszystko będzie działać i wyglądać lepiej od biednego PC). Granie na PC ma sens tylko wtedy, kiedy daje jakościową przewagę nad konsolą (a to tanie nie będzie) lub ciśnie się w pecetowe exlusive'y .

            Skomentuj

      3. rulax
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-08-21 13:57

        Ja już dawno wysiadłem. Ile mozna pakować kasy w karty z wyższej półki? Nie są mi potrzebne do pracy. Ostatnia zmiana 1,5 roku temu na 1060 i styka.

        Skomentuj

      4. rahl_r
        Oceń komentarz:

        5    

        Opublikowano: 2018-08-21 15:40

        Ale po co zmieniać z 1070 na 2070 ? Nie sądzę aby różnica w wydajności była na tyle drastyczna. Ja siedzę obecnie na 970 i pewnie zostanę z tą kartą jeszcze kolejne dwie generacje (Kupiony swego czasu 8800GTX służył pięć lat)
        Poza tym trzeba i tak poczekać na wyniki testów, jedynie jakiś drastyczny skok wydajności może uzasadnić zmianę sprzętu w twoim przypadku.

        Skomentuj

      5. zimeq
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-21 22:31

        Aaaaamen, brother!

        Skomentuj

    2. pablo11
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-21 14:18

      Sądzę, że 1080 Ti będzie mocniejsza od 2080. Tak przynajmniej wynika ze specyfikacji. Może te tensory coś poprawią, ale nie przy obecnych grach.

      Skomentuj

    3. stupidisco111
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-21 15:03

      Czemu zaczynaja od TI:
      1 ta genaracja bedzie dośc krotka
      albo
      2 byc moze jest tak ,ze teraz TI to tak naprawde Titan pod zmienionym nazewnictwem

      trzeba poczekac na benchmark . Ja na razie jestem totalnie zdołowany, ale moze jest swiatlo w tunelu i okaze sie, ze teraz 2070 to tak naprawde odpowiednik serii xx80, 2080 odpowiednik xx80TI a 2080TI to taki "Titan" pod zmienonym szyldem
      moze po prostu drabinka sie nieco przesunela w gore.

      Na pewno trzeba poczekac bo teraz wszystko co wiemy to praktycznie tylko to ,co zwiazane jest z ray tray'iem.

      Skomentuj Historia edycji

      1. levusek1992
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-08-27 09:13

        Jesteś zdołowany przez jakąś karte graficzną? Kup to co najwydajniejsze za hajs jaki masz i przestań się przejmować głupotami. To wszystko to tylko naciąganie fanów na hajs

        Skomentuj

  2. BILInek
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-21 09:44

    No dokladnie tego zabraklo realnego porownania w grach ja nie kupuje tego cieniowania dopukii nie zobacze wynikow testow tej cholernie drogiej karty..... za cene chce adekwatna wydajnosc czyli skoro cena potwor to wydajnosc tez ma byc potwor!

    Skomentuj

    1. pablo11
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-21 14:25

      Nie pokazali. Bo prawdopodobnie wzrost wydajności w obecnych grach 1080 Ti vs 2080 Ti nie jest większy niż 20%. Stąd ficzer zwany tensorem. Który przyda się w obliczeniach. Kosztuje mąjątek.

      Skomentuj

  3. bartek_k3
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-21 09:53

    Ja poczekam na testy.
    Zobaczymy jak wypadnie RTX 2080 na tle gtx 1080 ti bo tego obecnie zamierzam kupic. Ceny gtxow polecialy dosyc mocno na dol.
    I niewiem czy gtx 1080 ti nie bedzie najbardziej oplacalnym zakupem w najblizszym czasie

    Skomentuj

  4. xbk123
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2018-08-21 10:34

    Przełomowe rzeczy to nie są, bardziej kolejny etap powolnego dzisiaj procesu rozwijania grafiki na PC. Zwyczajowo, na demach się prezentuje najlepiej. Zobaczymy jak to będzie wykorzystane w grach, ale to jeszcze sporo czasu minie do tego.

    Skomentuj

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      6    

      Opublikowano: 2018-08-21 12:15

      Akurat jest przełomowe, tylko sporo ludzie tego w ogóle nie ogarnia z przyzwyczajenia do długiej serii pseudo-innowacji od czasów DX9c do teraz. Raytracing od dekad jest szeroko wykorzystywany w profesionalnej grafice 3d ze względu na spektralny model oświetlenia, który wiernie symuluje rzeczywistość.

      Skomentuj

    2. kitamo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-21 16:28

      jest przełomowe - to prawie jak pierwsze akceleratory które odstawiły na kilometr tradycyjne karty vga.
      Raytracing to bardzo potężne narzędzie jeśli idzie o budowę obrazu i od lat zastanawiałem się kiedy zobaczę sprzęt który robi to w takim zakresie w realtime.
      Teraz w końcu pojawia się grafika konsumencka która ma dedykowany procesor - zobaczymy tylko ile w tym faktycznie dedykowanej pracy a ile marketingu.

      Skomentuj

  5. r_e_s_e_t
    Oceń komentarz:

    5    

    Opublikowano: 2018-08-21 11:24

    Raytracing zupełnie zmienia oblicze grafiki czasu rzeczywistego, a fizyczny model światła otwiera wiele nowych możliwości w rozgrywce, które wiernie odzwierciedlają rzeczywistość. Same odbicia dają już duże pole do popisu w stylu rozgrywki i wykorzystania obiektów na scenie.

    Co do demek, to niezbyt zachwycają, ale jak technologia trafi w odpowiednie ręce, to znikną głosy narzekania.

    Skomentuj

    1. pablo11
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-08-21 14:21

      Raytracing jest dobrym narzędziem do 3D, ale z tego też źródła wiemy, że Raytracing wymaga gigantycznej mocy obliczeniowej. Moim zdaniem 2080 Ti jest zbyt slaba, by renderować normalne sceny z raytracingiem chociażby w 30FPSach.

      Skomentuj

      1. r_e_s_e_t
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-08-21 15:18

        Oczywiście nie jest to pełny raytracing typu dwukierunkowego MLT, ale przynajmniej daje fizyczny model światła. Nvidii udało się opracować szereg uproszczeń, a do tego będą wykorzystywane maski definiujące liczbę sampli dla danej części ramki oraz zaawansowane odszumianie raytracing'u(co jest obecnym trendem w zaawansowanych renderach).

        Obicia bazujące na shaderach i generowanych cube-map są beznadziejne, a do tego kosztowne wydajnościowo. Dobrze, że dalej postępuje migracja technologii z profesionalnych renderów do 3d czasu rzeczywistego. Odmienna technika dodatkowo otworzy wiele nowych możliwości kreatywnych i jak ktoś ocenia technologię na podstawie kilku słabych demek, to trudno takie opinie traktować z jakąkolwiek powagą. Stękania malkontentów towarzyszą każdej zmianie.

        Skomentuj

        1. mesjan
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2018-08-21 17:42

          Trzynaście lat temu rozpocząłem zabawę RT w grafice 3D i wtedy zastanawiałem się ile czasu minie gdzie technologia ta będzie wykorzystywana w grach no i się zaczęło, co prawda nowe karty to mały ale pierwszy kroczek ku RT bo pełnego RT w grach nie obsłużą ale zawsze coś.

          Skomentuj

  6. KeyCode
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2018-08-21 12:39

    Ok, nie sposób się nie zgodzić, ze nowa technologia jest jak najbardziej ok i potrzebna.
    Faktycznie otwiera twórcom nowe możliwości.

    Może to tylko moje zdanie, ale...
    uważam, ze jest na świecie trochę przesyt wszystkiego.
    Sprzęt komputerowy, procek, karta itd...
    Komorki, Samsung Note 8, teraz Note 9 - po co ??? (raczej nie mam zamiaru wymieniać, Note 8 jest dla mnie MEGA!)
    Gry, co roku wychodzi kilka nowych tytułów itd..
    (Jak jeszcze miałbym PS4 i exclusivy, to bym tego w życiu nie ogarnął)

    Gry, ja mam mnóstwo zaległości z 2015, 2016, 2017
    (myślę, ze nie należę do rzadkości, wielu tak ma)
    Na GTX 1070 wszystko śmiga na Ultra.(w1080p)

    Trzeba się bić o klienta.

    Jeżeli ta generacja nie będzie miała dużego przeskoku, to słabo ją widzę.
    Czasami tak jest, ze jest coś słuszne i konieczne aby się rozwijać, ale ekonomicznie dla większości ludu nie uzasadnione.
    Czasami przeprawa, na nowa technologie jest początkowo bardzo kosztowna i bolesna dla twórców.
    Tutaj tak może być

    Narazie bez testow, to rtx2070 mniej wiecej GTX1080
    RTX 2080 mniej wiecej GTX 1080Ti

    slaby krok na przod

    Skomentuj Historia edycji

  7. Doctor
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2018-08-21 12:43

    Najrozsądniej jest chyba odczekać kilka miesięcy. Ceny spadną, pojawią się testy, a przede wszystkim wyjdą gry które będą wymagały owych kart.

    Póki co nie widzę powodu, aby ktoś miałby przesiąść się z Pascala na Turinga.

    No i osobiście, bardziej ciekawi mnie segment mid-range typu 2060, 2050Ti.

    Skomentuj

  8. wizdar
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-21 12:47

    Zgadzam sie z autorem w 100%. Sam widze RTX jako nowego "Hairworks" / Physx Nvidii, ktory obecnie ma na celu dodac cos czego brakuje konkurencji a na razie nie nadaje sie do niczego innego jak cienie i odbicia.
    Wcale mnie nie dziwi, ze RTX 2080 jest 10x szybszy od Titana X w operacjach RT, jesli byl pod to projektowany, pozy tym pozostaje pytanie czy klatki w RTXach dopelnione przez AI sa tej samej jakosci co generowane w pelni np przez Titan X.
    Wyglada mi na to, ze jak raytracing "nie wyrobi" sie w okreslonym czasie to reszte dorobi AI, i bedziemy miec artefakty jak przy slabym sygnale?
    Sceny w demach byly male, nie bylo wlosow, twarzy itp same powierzchnie idealne do raytracingu.
    Sam pan Skorzana Kurtka mowil ze raytracing jest 10 lat wczesniej (za wczesnie?), dlatego musi polegac na jakichs uproszczeniach i do tego to nieszczesne AI, ktore ma extrapolowac brakujace pixele? Dla mnie tragedia. Konczy sie generowanie grafiki, zaczyna zgadywanie?
    Ceny tez przegiete i raczej potwierdzaja domysly, ze nvidia lub producenci rzeczywiscie siedza na duzej ilosci niesprzedanych Pascali.

    Ja jestem zawiedziony po prostu, bo nie dostalismy niczego konkretnego tylko jakies nic nie mowiace RTX ops i Gigarays.

    Skomentuj

    1. BrumBrumBrum
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-21 13:30

      a ja spokojnie poczekam na poprawioną vegę, wtedy może stara w końcu stanieje i ją kupię :D

      Skomentuj

  9. mpieck
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-21 13:41

    Nie pokażą benchmarków - nie zobaczą mojej kasy. Wstał nowy dzień, cały hype opadł, ludzie zaczęli myśleć i kalkulować. Płacić 5,5k PLN za dodatki graficzne (RT jest tam używany wybiórczo, albo do generowania cieni, odbić albo global illumination) do 3 tytułów AAA, które dopiero wyjdą, to trzeba mieć coś nie tak z rozumem. Ale jakoś trzeba było usprawiedliwić wyprodukowanie układu z 17 miliardami tranzystorów za grubą kasę. Jensen sprzedał ludziom niezłą bajkę, którą łatwo można obalić, ale patrząc po komentarzach znajdą się tacy, co w nią uwierzyli. 6 razy wydajność RT w stosunku do poprzedniej generacji - o jakiej poprzedniej generacji on mówił, przecież na pascalach nikt nie robił RT w grach, bo było wiadomo, że to bez sensu. Jak coś może być 6 razy szybsze od zera? :) Cwaniak nie pokazał benchmarków gier bez RT na prezentacji, bo wiedział, że jak po tym wyskoczy z 1000 USD, to go ludzie wyśmieją. Patrząc na wydajność tych kart liczoną TFlopach a nie bezużytecznych na chwilę obecną GRayach, nie będzie skoku wydajnościowego, a na pewno nie takiego, który usprawiedliwiałby wzrost ceny. Czekam na 1080 Ti OC na wyprzedażach poniżej 3k PLN i pogram na niej przez całą tą i następną generację.

    Skomentuj Historia edycji

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2018-08-21 15:25

      Oł Dżizys... Po pierwsze RT oznacza rendering w czesie rzeczywistym, a nie raytracing. Po drugie, raytracing daje oświetlenie, odbicia, refrakcje i cienie w jednym przebiegu. To nie są shadery i udawane efekty. Po trzecie, GigaRay jest idealną jednostką, która od dekad jest wykorzystywana w profesionalnych renderach 3d i całym przemyśle 3d. Po czwarte, raytracing na poprzednich GPU działał jako GPGPU. Porównanie wydajności wyspecializowanych jednostek do rozwiązania programowego jest jak najbardziej na miejscu.

      A na koniec po prostu daruj sobie opinie na nieznane tematy.

      Skomentuj

      1. mpieck
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2018-08-21 16:34

        Napisałem RT, bo takiego skrótu używa nvidia odnośnie raytracingu - RT Core to jednostka układu Turing do raytracingu w czasie rzeczywistym. Renderowanie w czasie rzeczywistym potrafi każda karta graficzna, nawet Riva 128 i nie o tym pisałem. Jednostka obliczeniowa promienia światła (ray) w odniesieniu do segmentu kart graficznych dla graczy nic tym ludziom nie mówi i w tym kontekście odniesienie do poprzedniej generacji jest bez sensu. Nie znam ani jednej gry z raytracingiem w czasie rzeczywistym, która powstała za poprzedniej generacji kart i była na tych kartach prezentowana.

        Skomentuj

  10. leto1987
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-21 14:29

    A gdzie ten cały hype na VR, już się skończył?

    Skomentuj

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-08-21 15:31

      VR ma się dobrze i nie narzeka na brak zainteresowania. Jest tylko inna metodą projekcji perspektywy i od techncznej strony renderingu potrzebny był tylko kafelkowy rendering ze zróżnicowanym prioretyzowaniem jakości renderingu w zależności od położenia w polu widzenia.

      BTW, w domenie profesionalnej i przemyśle VR też ma się dobrze.

      Skomentuj

  11. peejay71
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2018-08-21 15:14

    Jak czytam sobie te komentarze to widzę pewną prawidłowość. Otóż jest tutaj (i na innych forach) dominująca grupa osób, która wzajemnie się wspierając, krytykuje nowe karty na każdym możliwym poziomie. Od ceny, przez architekturę, do nietrafionego skupienia się nVidii na ray tracingu… i tak bez końca. Jest jeszcze jedna grupa, która z dumą wszech i wobec oświadcza, że oni „to robić się w kakao nie dadzą” i nie kupią i już. Zresztą ci pierwsi też konkludują, że nie kupią. Bo to, co już kupili jest super. Bo nie warto. Bo nie ma potrzeby i to tylko wydumane zapotrzebowanie na takie karty wykreowane przez złe i zachłanne korporacje, bo to ludziska nie potrzebują i tylko kasę by wyciągnęli od biednych klientów. Każdy swój rozum ma i, póki co, jest w naszym kraju wolność wypowiedzi, więc niech sobie towarzystwo używa do woli i pisze co tam chce. Pozwolę sobie jednak zaprezentować zdanie odmienne. Po pierwsze: NIE MA jeszcze na dzisiaj (21.08.18) ani jednego wiarygodnego benchmarku, który pokazywałby w obiektywny sposób wydajność nowej generacji vs. obecna na dostępnych softwarze dzisiaj Nie ma i kropka, więc zdania o tym, że cos jest lub nie jest szybkie bądź szybsze są TYLKO i wyłącznie czczymi spekulacjami. Po drugie: Jeśli ktoś chce (a ja chcę i jest to dla mnie ważne i daje mi to przyjemność i satysfakcję) grać w 4K bez konieczności pójścia na kompromisy względem dostępnych ustawień jakości grafiki – to NIE MA innego wyjścia niż przesiadka na nową generację (SLI odpada – nie jestem w stanie zaakceptować mikro przycięć i kłopotów z kompatybilnością a 1080ti jest na to za słabe, co piszę w oparciu o moje doświadczenie w tej materii). Żeby było jasne – nie wiem jeszcze (chociaż nie spodziewam się tu negatywnego zaskoczenia), czy nowa generacja podoła, ale na to liczę. Dlatego złożyłem preorder na RTX 2080 Ti Founders Ddition, poczekam spokojnie na wiarygodne benchmarki i w razie czego – anuluje zamówienie. Jeśli jednak 2080Ti pozwoli grać w obecne gry w 4K w stałych 60 fps z ustawieniami jakości na maks – będę się cieszył jak dziecko z każdej z 5699 złotówek, które na tą kartę wydam.

    Skomentuj

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-08-21 15:35

      Nareszcie ktoś rozgarnięty.

      Skomentuj

    2. mpieck
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-21 16:19

      Jensen nie pokazał żadnego benchmarka dotyczącego serii RTX na obecnie dostępnych grach. Pewnie miał za mało czasu i nie zdążył :) Na wccftech właśnie ukazała się informacja dotycząca dzisiejszych pokazów nadchodzącego Tombraidera na Gamesconie. Z włączonym raytracingiem gra nie trzyma 60 fps i zalicza spore dropy w 1080p na GTX 2080 Ti, zostawili sobie 3 tygodnie na optymalizacje czy już tak zostanie? Jeśli tak ma być, to na co komu RTX 2070?

      Skomentuj

    3. dejot
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2018-08-21 17:37

      Do @peejay71 : Dokładnie. Amen.

      Skomentuj Historia edycji

    4. Artur_1_
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-22 21:37

      Nie pokazali testów wydajności, bo nie ma się czym chwalić. Jest ewolucja, coś-tam szybkości przybędzie, ale bez rewelacji. Karta dla entuzjastów: jeśli ktoś lubi się bawić, to zakup ma sens.

      Skomentuj

    5. rulax
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-08-23 05:56

      Masowe narzekanie na "złe korporacje" jest skutkiem faktu, że granie na PC staje się coraz droższe. W poprzedniej generacji kart graficznych, w miarę komfortowe granie wymagało wydania 2,5 tyś. w górę. Teraz sugerują wyższy koszt. Większość zapalonych graczy to ludzie młodzi z zerowymi/małymi dochodami. Stąd gorączkowe roztrząsanie nad każdym dodatkowym fps. Który z młodych ludzi wyda 5 tyś. zł za samą kartę graficzną aby się cieszyć jak "dziecko" z płynnej rozgrywki? Ma sprzedać nerkę a w następnej generacji kart następną + pół wątroby? Ja już sobie odpuściłem ten wyścig zbrojeń. Za te kilka tyś. wolę pojechać na fajny urlop. Mimo że mnie stać, nie uważam takiego zakupu za racjonalny. Ale to tylko ja...

      Skomentuj

      1. r_e_s_e_t
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-25 13:42

        Nikt nikogo nie zmusza ani do grania, ani o zakupów, a stękanie malkontentów towarzyszy każdemu przełomowi.

        Skomentuj

    6. ZakiusForever
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-28 11:06

      Ja też tych kart nie kupię, fakt są drogie, ale mówi się trudno kupię tańszą i koniec tematu. Ludzie z natury mają tak że jak trochę po marudzą to czują się lepiej, tak jak taksówkarze ciągle narzekają, jak im ciężko, z tąd nazwa na nich "Cierpy" Na portalach ten sam przejaw, ale czytając historię Polski za czasów Królów jak i teraz najwięcej narzekało chłopstwo i kmioty i ciągle im było mało i źle. Kiedyś król trzymał chamstwo za mordę i Polska była silna, teraz chamy i prostaki z domieszką żyda są u władzy i mamy jak jest. Ale jak jest przyzwolenie na to żeby c#ujnia była, tak właśnie się dzieję.

      Skomentuj

  12. Marucins
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-21 16:00

    Polecam każdemu na spokojnie obejrzeć prezentację: https://www.twitch.tv/videos/299680425##
    Zobaczyć tumanów spamujących czas, bzdetami, nakręcającymi się propagandą, czy co gorsze wypisujący bzdurę "AMD RIP".

    Masakra, tak rozdmuchać ray-tracing. Nie wiem czy oni wśród tych 10x szybciej, 20, 100, 1000! Załapią że wydajność dla zwykłych normalnych gier będzie delikatnie większa. Ot będzie płacz - toż miało być pierdyliard raza szybciej.

    Już widzę te wsparcie w grach. Szczególnie że mamy konsole... Pamiętacie co było z DX12 - jak to z początku wyglądało? Nawet lodówki miały to wspierać a prawda okazała się zgoła inna.
    Ciń-ciąk sam śmiał się ze swoich żartów, tak zadufany w tej propagandzie.
    O cenie nowych GPU nawet nie będę wspominał.

    Skomentuj

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-08-21 16:21

      Raytracing akurat jest najmniej czasochłonny do implementacji ze względu na to, że jedną metodą rozwiązujesz wszystkie aspekty renderingu, a materiały PBR są w grach już od dawna. W zasadzie wystarczą modele 3d, materiały z albedo, światło i kamera.

      Skomentuj

  13. xxx.514
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-21 18:21

    Trzeba przyznać, że CEO nVidii ma całkiem niezły żart - spakować całego DGXa w kartę rozszerzeń. RayTracing wygląda dość oszałamiająco, choć fakt - w dynamicznych scenach nikt tego raczej nie zauważy. Ale nie samymi FPSami i AAA gracz żyje - mogą powstać gry, które będą aktywnie wykorzystywać tą nowinkę i być mniej dynamiczne. Co by się nie działo, nowe RTXy i tak znajdą nabywców - wszakże seria 1xxx młodnieć nie będzie, a serii 9xx praktycznie nie można zdobyć. Domyślanie się przez AI części generowanego obrazu to obecna sfera badań i już wygląda to dość nieźle - może nV stworzy jakiś program partnerski/szpiegowski do zbierania informacji, jak radzą sobie algorytmy, żeby cały proces automatycznego tworzenia grafiki jeszcze ulepszyć. W ogóle mym skromnym zdaniem seria RTX 2000 to po prostu odprysk przy produkcji Tesli i badań nad uczeniem maszynowym. To nic więcej niż nieco większy skok w ewolucji grafiki komputerowej i jak każda świeża rzecz - musi dojrzeć, a programiści się z nią oswoić.

    Skomentuj

  14. Aquagen
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-21 18:56

    Może pytanie nie dotyczy stricte kart GeForce RTX, ale architektury Turing:

    Czy wie ktoś z Was, znalazł jakąś wiarygodną informację mówiacą wprost, czy te Quadro RTX posiadają wydajność fp64 na poziomie 1:2 względem fp32 ???

    Skomentuj

  15. figer
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-21 19:06

    5% ludzi kupi już teraz bo kochają nowinki i koniec. Mają kasę i kupią.
    30% kupi jeżeli okaże się że przeskok wydajnościowy w ogólnych zastosowaniach growych jest taki jak między serią 9xx a 10xx - ci czekają na testy.
    Reszta nie kupi w tym roku, bo ich nie stać albo grają w sapera, albo mają inne priorytety w życiu.

    Całe to dywagowanie nie dotyczy górnictwa - które jest nieprzewidywalne jak to ze spekulacjami bywa.

    Skomentuj

  16. Roman1892
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-21 22:03

    Oj Nvidia ...... aż się prosi aby międzynarodowe urzędy antymonopolowe się zajęły , nie cierpię takich firm narzucając twórcą gier aby na nich tworzyć gry, programy do edycji filmów czy nawet odróbki zdjęć - np produktach Adobe .

    RTX 2080 Ti w wersji FrajerEdition za 5,5k złotych : nieźle odlecieli .

    Ja już z Nvidią skończyłem rok temu , i nie telsknię za nimi za te sterowniki które w momentami codziennie zamulały na moim starej konfiguracji przy pulpicie chcąc sprawdzić , i nie dało się korzystać np zmiany barwy kolorów pulpitu a innymi problemami nie wspomnę np Sterownik ekranu Nvidii uległ awarii ale odzyskał sprawność lub Błąd sprzętu i Bluescreeny przez upośledzone składnik NVIDII i ich chore rozwiązania osłabiając poprzednią generacją sterownikami .


    Skomentuj

  17. Jayou
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-08-21 22:40

    Mnie ciekawi czy rzeczywiście te karty wykorzystają pełny RT. Dzisiaj przeczytałem news, że RTX 2080TI nie daje rady utrzymać 60fps w Shadow Of Tomb Raider z włączonym RT w Full HD. Może to tylko plotka a może karta nie daje rady. Trzeba poczekać na oficjalne testy a wtedy się przekonamy jak te nowe karty dają sobie radę.

    Skomentuj

  18. TomPo75
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-22 11:22

    Cos czuje ze bedzie jak z pierwszymi kartami 4K. Czyli albo schodzisz do 30 fps albo zmniejszasz ustawienia grafiki na medium. To bedzie jak z HairWorks - wszyscy beda to wylaczac. No ale mamy grafike za 5k, ktora nie pozwala na 60fps przy 1080p - i interes sie kreci.
    Co do samego pomyslu i wykorzystania raytracingu - nie jest to moze rewolucja, ale na pewno kolejna ewolucja do fotorealizmu.
    Choc autor artykułu twierdzi, ze podczas dynamicznej gry tego nie zauwazymy, ale juz nasza podswiadomosc tak, bo diabel tkwi w szczegolach, o ktorych nawet nie myslimy.
    Wciaz jestesmy w stanie, prawie bezblednie i w ciagu ulamka sekundy odroznic, ze dana postac to render, a inna jest czlowiekiem z krwii i kosci. Kolejne (te male) usprawnienia sprawia, ze ta granica bedzie coraz mniej widoczna.
    Ale co z tego skoro w innych dziedzinach sie cofamy. Pamietacie fizyke ognia z FarCry 2 ? albo fizyke rozwalania otoczenia i budynkow z RedFaction? Mamy za to teraz coraz ladniejsze screenshoty, ktore mozemy zrobic i pokazac dzialowi PR. Srednio mi sie to podoba.
    A personalnie... mam 1070 i nie mam zamiaru zmieniac przez najblizsze pare lat, w sumie po co, skoro fajnych gier i tak jak na lekarstwo (a moze to juz starosc?) :)

    Skomentuj Historia edycji

  19. Koriolan
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2018-08-22 13:23

    Jest jeszcze jeden aspekt
    takie ceny kart "zabijają" sensowność grania na PC.
    Sama karta kosztuje tyle (lub sporo więcej) co konsola.
    Tak więc ilośc graczy na PC znacząco zmaleje.. co oznacza że niektóre tytuły w ogóle nie będą przewidziane na PC... i tak to się będzie samohamować.

    Skomentuj

    1. rlistek
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-08-22 16:31

      "Sensowności" to nie ma w twojej wypowiedzi.
      W sensie, że wszyscy gracze PCtowi muszą mieć tylko najwydajniejsze podzespoły na rynku bo inaczej nie mogą grać czy o co ci chodzi?
      Sama karta kosztuje więcej niż konsola, ale jakość i płynność na konsoli to nieśmieszny żart w porównaniu do tego co oferuje taki sprzęt.
      Żeby natomiast odpalić gry w jakości i płynności konsolowej wystarczy przeciętny pięcioletni komputer albo jakiś budżetowy low-mid range.
      PC pozwala każdemu grać tak jak chce i ile może na sprzęt wydać. W konsoli dostajesz z góry narzuconą niską jakość i się ciesz, że cośtam się rwącą animacją w ogóle rusza.

      Skomentuj

      1. Koriolan
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-08-22 18:42

        Karta do grania w rozdziałce max 1920x1080 czyli NV 1060, kosztuje od 1100 zł w górę.
        i nie ma to nic wspólnego z najwydajniejszym sprzętem.
        PCta zmieniałem rok temu ( z Phenoma II, który był u mnie 8 lat) i nie kupiłem karty z powodu churych cen. W tzw międzyczasie ceny kart z wysockich stały się absurdalne.

        Skomentuj

  20. rreagan
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-22 20:16

    Panie Macieju, proszę poprawić nazwę rodziny z TURNING na TURING. Na drugiej stronie. Może ktoś już również zauważył...

    Skomentuj

  21. GunarDAN
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-22 22:53

    Będą testy na portalach, youtube itd, to wtedy będzie się można pospinać co tam NV naczarowała w tej generacji. RT, póki co, w grach mnie nie interesuje. Za kilka lat coś z tego będzie, ale teraz nie ma co się jarać. Za to z cenami ostro poszybowali.

    Skomentuj

  22. Pankracy666
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-08-23 07:51

    Czyli trzeba polować na GTX 1080 ti za max 2300 zł a takich aukcji nie brakuje, trzeba tylko dobrze szukać.

    Druga sprawa czy jak ktoś poznał ceny nowych układów będzie chciał się pozbyć nadal świetnej karty jaką jest 1080 ti...

    Hmmm ;)

    Skomentuj

    1. Smuga
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-23 10:21

      Jako właściciel 1080 Ti odpowiadam - ni cholery. No chyba, że okaże się iż 2080 Ti wydajnością jest o 50% lepszy - to może... w to jednak wątpię.

      Skomentuj

  23. Warmonger
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-08-23 08:44

    Oglądanie odbić raczej nie ma sensu, liczy się realistyczne oświetlenie całej sceny - również cienie. Ambient Occlusion to bardzo wartościowy efekt, ale jednak stanowi tylko pewien uproszczony model. RT zagwarantuje, że oświetlenie w każdym miejscu zawsze będzie takie, jak w rzeczywistości.

    Skomentuj

    1. r_e_s_e_t
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-08-23 09:18

      AO nałożony na raytracing wygląda bardzo sztucznie i psuje cały efekt. Sam raytracing w jednym przebiegu daje oświetlenie, cienie, odbicia i refrakcje. Wszystko co widzimy w rzeczywistości - jest światłem. Głównym parametrem jakości raytracing'u jest liczba odbić promienia dla światła oraz dla odbić/refrakcji.

      Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!