Szkoła Flagowa Microsoft - co to takiego? Tu nie chodzi tylko o komputery Ciekawostki

Szkoła Flagowa Microsoft - co to takiego? Tu nie chodzi tylko o komputery

opublikowano przez Karol Żebruń w dniu 2019-09-09

Odwiedziliśmy pierwszą szkołę w Polsce, która została zakwalifikowana do programu Microsoft Flagship School czyli Szkół Flagowych Microsoft. Ten zaszczytny tytuł otrzymał ZSO nr 8 w Gdyni. Nowoczesność ma tutaj wiele twarzy.

Na łamach benchmark.pl w ramach projektu Back to School sporo piszemy o tym jak technologia może pomagać w nauce, doradzamy jakie sprzęty czy gadżety przydadzą się uczniom. Jednak technologia to tylko narzędzie, które sprawdzi się w odpowiednim środowisku, zachęcającym do edukacji i czyniącym ją przyjemną oraz efektywną. Takie zapewnić mają między innymi Flagowe Szkoły Microsoft (Microsoft Flagship School). Pierwszą w Polsce jednostką edukacyjną, która trafiła do tego programu jest ZSO nr 8 z Gdyni. Jest to także jedna z ośmiu modelowych polskich szkół tytułowanych Microsoft Showcase School.

Wanda Buk Bartosz Bartoszewicz

Oficjalni goście inauguracji pasowali do przesłania jakie zdaje się kryć w sobie nowa placówka. To Wanda Buk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, oraz Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, związany również z działaniami w obszarze tzw. smart city.

ZSO nr 8 w Gdyni to jedna z 21 placówek zrzeszonych w programie Microsoft Flagship School, dziewiąta w Europie, pierwsza w naszym regionie

Wcześniej ZSO nr 8 była to Szkoła Podstawowa nr 37 oraz XVII Liceum Ogólnokształcące (w kompleksie budynków znajduje się także placówka przedszkolna). Wizyta w Gdyni pomogła nam zrozumieć, jak idealną szkołę postrzegają eksperci od edukacji Microsoftu. Okazało się, że nasza wizyta w niczym nie przypominała tej sprzed dwóch lat w Ząbkach, gdy na każdym kroku towarzyszył nam pakiet MS Office.

Oktawia Gorzeńska
Holistyczne spojrzenie na ucznia, przestrzeń edukacyjną i refleksyjne wykorzystanie technologii to główne obszary inspiracji - powiedziała Oktawia Gorzeńska, dyrektor ZSO nr 8 w Gdyni 

Microsoft Flagship School - połączenie technologii, infrastruktury i umiejętności nauczania

Szkołę wsparł między innymi Intel, HP, Dell (komputery i laptopy), Skriware (drukarki 3D), Photon (inteligentne zabawki roboty), a także Nuadu, Revas, Euvic Services i lokalna firma Delkom. Microsoft dostarczył oprogramowanie (edukacyjne wersje Office 365), ale też specyficzne know-how, którego celem jest zapewnienie dzieciom i dorosłym przestrzeni, w której młodzi mogą kształcić się w rozmaitych dziedzinach, od nauki gotowania, przez kodowanie, aż po rozwój emocjonalny i zdobywanie tzw. umiejętności miękkich.

Drukarka Skriware i robot edukacyjny Photon

Szkoła to miejsce, w którym młody człowiek spędza sporą część dnia. Powinna nie tylko zachęcać do nauki, ale też do przebywania w jej obrębie, gdyż dzięki kontaktom z rówieśnikami kształtowane są umiejętności społecznej współpracy potrzebne w przyszłym dorosłym zyciu, kształtowany jest charakter człowieka, odkrywane umiejętności i zainteresowania.

Przestrzeń sportowa ZSO nr 8 w Gdyni 
Korytarz szkolny w ZSO nr 8 w Gdyni
Sufity w szkole wyłożone zostały panelami pochłaniającymi hałas, a pomieszczenia są dźwiękoszczelne

Zachętę w tym przypadku stanowi przestrzeń, w szkole mamy doskonale przygotowaną infrstrukturę sportowo-wypoczynkową, jest też stołówka z własną kuchnią (zaplanowano nie jedną, ale kilka długich przerw, by dzieciaki mogły bez pośpiechu spożyć posiłki) i miejsce gdzie samodzielnie można przyrządzić sobie ulubione potrawy, a także tego nauczyć.

Miejsce samodzielnego przygotowywania posiłków

Szkoła spełnia warunki miejsca przyjaznego dla osób z problemami ruchowymi, ma sporą przestrzeń wypoczynkową. Oczywiście wiele z tych udogodnień to rozwiązania obecne także w innych szkołach, ale już dzwonki na przerwę, które stanowią utwory muzyczne wybrane przez dzieci w głosowaniu, to coś oryginalnego. Na przerwę zaprasza ich utwór "Should I stay or should I go" grupy The Clash, a na lekcję słynne "Don't worry be happy" Bobbiego McFerrina. Lepszego wyboru nie można sobie wyobrazić.

Nauka w duchu obecnych czasów - skuteczne przygotowanie do dorosłego życia

Szkoła w Gdyni celuje w kształceniu cyfrowych kompetencji - dedykowana ściażka nauki STEM odzwierciedlająca aktualny stan wiedzy to wciąż nowość na polskim rynku edukacji. Nauczyciele wspierani są nowoczesnymi technologiami - dzienniki są elektroniczne, komunikacja wspierana jest oprogramowaniem Microsoftu do pracy grupowej (narzędzie Teams wykorzystano nawet podczas budowy i organizacji wydarzeń otwarcia szkoły), a nad bezpieczeństwem korzystania ze sprzętu czuwa platforma Intel vPro z Intel Authenticate.

Zajęcia robotyczne

Nie brakuje jednak i na wskroś analogowych rozwiązań. Biblioteki z papierowymi książkami i grami planszowymi, poidełek, w których można ugasić pragnienie, gabinetu psychologa. Na lekcjach uczniowie wspomagają się komputerami, tabletami, smartfonami, są wręcz do tego zachęcani, lecz korzystają też z tradycyjnych pomocy naukowych.

Nauka przedmiotów STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematic) przygotowuje do życia w świecie przyszłości, w którym kwalifikacje w naukach ścisłych będą potrzebne w ponad 80% zawodów. 

Inteligentne łączenie technologii cyfrowych i rozwzwiązań analogowych, w których kluczową rolę odgrywa komunikacja, zasługuje na pochwałę. To wszystko wspomagane jest przez nauczyciela, który pełni rolę przewodnika. Absolwenci tej szkoły wkroczą w dorosłość jako świadomi konsumenci tego co zaoferuje im świat i życie.

Uczniowie klas maturalnych - ZSO nr 8 w Gdyni

Uczniowie zdają się doceniać takie walory nowej szkoły. Wyrażają to to słowa Bartosza Sampolskiego (na zdjęciu po lewej), ucznia klasy maturalnej - "Wiedza to efekt uboczny, a naprawdę liczą się relacje, wartości i przygotowanie do dorosłego życia, które daje nam taka właśnie szkoła".

Technologie - szeroko dostępne dla nauczycieli. Umiejętność przekazywania wiedzy - wysoce pożądana.

Sami nauczyciele, którzy w tej szkole mają nieskrępowany dostęp do technologii (laptopy to nie wyposażenie przypisane do danej sali, ale sprzęt, z którym można swobodnie się poruszać, a nawet zabrać go do domu, bo praca nauczyciela nie kończy się w szkole), mogą zaskoczyć oryginalnymi formami przekazywania wiedzy. Małgorzata Brodecka, nauczycielka biologii, na YouTube rapuje przekazując wiedzę, a czasem zadania do rozwiązania. Nauczanie prowadzi w niekonwencjonalny sposób, który stale angażuje całą klasę i wspomaga zapamiętywanie - rzucając między sobą maskotką (wiewiórką Alvin), uczniowie wyznaczają kolejne osoby do odpowiedzi, ogranizowane są tez konkursy zespołowe.

Pracownia biologiczna

Przedmiot nauczania w takiej szkole nabiera też szerszego znaczenia. Uczniowie oczywiście zgłębiają wiedzę zgodną z ogólnym programem kształcenia, ale też uczestniczą w zajęciach dostosowanych do realiów otaczającego świata. Są to miedzy innymi symulacje biznesowe firmy Revas. Na ich bazie, w tym roku uczniowie pierwszych klas licealnych w grupach po dwie osoby będą prowadzić biura podróży, zatrudniając ludzi, dbając o finanse tych instytucji i konkurując ze sobą.

Ciekawy sposób nauczania to także wyjście poza mury szkolne i możliwości jakie daje oprogramowanie. Uczniowie mają okazję odwiedzać firmy i instytucje, które w przyszłości mogą stać się miejscem ich pracy. Takie praktyczne doskonalenie znajomości świata, to coś więcej niż zielone szkoły często kojarzone jedynie ze sposobem na odciążenie od obowiązków zarówno nauczycieli jak i uczniów.

Gabinet dyrektora - ZSO nr 8 w Gdyni

Budynek szkoły jest nowoczesny także klasycznym szkolnym wyposażeniem. Meble i ławki są mobilne, a ich kształt pozwala na tworzenie różnych zestawień, odpowiednich do charakteru prowadzonych zajęć. Duży plus należy się także krzesłom (takie same znajdziemy zarówno w salach lekcyjnych jak i innych pomieszczeniach ogólnego użytku), ergonomicznym w kształcie i wygodnym w użytkowaniu, co potwierdza praktyka (krótka, ale zawsze).

Oryginalnie rozwiązany został gabinet dyrektora - pracuje on w pomieszczeniu z przeszkloną ścianą działową, co odzwierciedla realizowaną we Flagowych Szkołach Microsoftu ideę przejrzystości systemu nauczania i współpracy we współtworzeniu szkoły, w której aktywny udział biorą nauczyciele, rodzice i (a nawet przede wszystkim) uczniowie.

Microsoft Flagship School to "szkoła, która działa"

ZSO nr 8 to nowa placówka, której budowę właśnie ukończono, a podopieczni jak i kadra nauczycielska już wcześniej przygotowywali się na pracę w takiej jednostce edukacyjnej. Mimo to sami wciąż odkrywają swoją szkołę. Szkołę, w której nauka może przebiegać podobnie jak w wielu innych szkołach w Polsce, ale też miejsce, w którym to co w innych miejscach wyda się awangardą jest na porządku dziennym. Można powiedzieć, że tworząc ZSO nr 8 w Gdyni zebrano i urzeczywistniono liczne marzenia uczniów i nauczycieli o idealnej szkole i takim też miejscu pracy.

Cecylia Szymańska-Ban szefowa edukacji w oddziale Microsoft
"W zeszłym roku zaczęliśmy rozmowy o tym projekcie, w styczniu wbijaliśmy łopatę, a teraz widzę, jak tę szkołę wypełnia młodzież" - cieszy się Cecylia Szymańska-Ban, szefowa edukacji w polskim oddziale Microsoft.

Zresztą szkoła to w tym przypadku mało powiedziane. Kompleks budynków tworzący ZSO nr 8 w Gdyni ma stać się także miejscem łączącym lokalną społeczność. Część pomieszczeń została tak zaprojektowana, by dostęp do nich był możliwy również z zewnątrz, po zamknięciu sal szkolnych. Szkola ma własną aulę, którą można wykorzystać na przykład jako niewielkie kino. W dniu naszej wizyty na terenie szkoly zorganizowany został lokalny festyn.

Chwila refleksji

"Ach, gdybym mógł tez uczyć się w takiej szkole?" Tak sobie pomyślałem, po obejrzeniu szkoły w Gdyni. Czy jednak byłoby to możliwe w "moich" czasach? Faktem jest, że kiedyś komputerów w szkołach nie było, potem pojawiały się stopniowo, a nawet dziś nie wszędzie są na porządku dziennym. Pewne idee wcielone w Gdyni nie są nowe, ale wydaje się, że ostatnio często się o nich zapomina. Niektóre rzeczy, jak zdalna komunikacja z uczniem na zwolnieniu lekarskim, czy cyfrowe dzienniki, z kolei kiedyś były nie do pomyślenia.

ZSO nr 8 wejście do szkoły

Wiadomo, że taka szkoła kosztuje, nawet jeśli z zewnątrz sprawia wrażenie prostej, niewyszukanej. Jednak na edukacji najmłodszych, a potem tych trochę starszych, nie powinno się oszczędzać. Oni nie chcą zastanawiać się nad tymi kwestiami, a zarazem oczekują edukacji mądrej. To oznacza nie tylko bogatą i praktyczną wiedzę, z którą zetkną się przez nawet kilkanaście lat nauki, ale też dobrze zaszczepioną w ich umysłach. Szkoła Flagowa Microsoft ma w tym pomóc.  

Na następnej stronie znajdziecie kilka dodatkowych fotografii ilustrujących wygląd szkoły w Gdyni.