Nauka

Nauka biegania według DeepMind

z dnia
Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
8 komentarzy Dyskutuj z nami

Sztuczna inteligencja nie otrzymała żadnych wskazówek. Dostała jedynie formę i środowisko, w którym miała ją wykorzystać. Jak poszło?

DeepMind, czyli zespół rozwijający technologie sztucznej inteligencji pod skrzydłami Google, pracuje teraz nad techniką zwaną „uczenie przez wzmacnianie” (ang. Reinforcement Learning), będącą jedną z metod uczenia maszynowego. Wykorzystuje ją, by nauczyć postać poruszania się w nieznanym jej środowisku. 

Sztuczna inteligencja otrzymuje kształt postaci i jest wrzucana w wirtualne środowisko, w którym nigdy wcześniej nie była. Następnie próbuje nauczyć się chodzić i znajdować sposoby na to, by unikać przeszkód na swojej drodze oraz dążyć do celu, który brzmi: idź do przodu.

Na filmie, będącym podsumowaniem ostatniego eksperymentu, widzimy jak sztuczna inteligencja poradziła sobie z trzema swoimi formami (bezręki ludek, czworonóg i humanoid) w różnych, bardziej lub mniej przyjaznych warunkach.

Każda postać i każde środowisko pozwoliło sztucznej inteligencji na przyswojenie nowych wiadomości. Najpierw nauczyła się używania nóg, a zatem: chodzenia i biegania oraz kucania i skakania, potem – utrzymywania równowagi i omijania przeszkód, aż wreszcie reagowania na sytuacje nietypowe (ruchome podłoże). Oto efekty:

Zespół DeepMind stara się, by jego sztuczna inteligencja nauczyła się, jak powinna działać i dlaczego właśnie tak. To kolejny tego typu eksperyment, po nauce salta, o której wspominaliśmy niedawno w newsie Mówienie sztucznej inteligencji „dobra robota!”.

W tej próbie naukowcom udało się wyeliminować tradycyjną formę „nagrody”, którą zwykle „kuszona” jest sztuczna inteligencja w technice uczenia przez wzmacnianie. To zaś może w przyszłości przełożyć się na uproszczenie schematu nauki. Jak widać, poradziła sobie naprawdę nieźle (mogłaby jedynie popracować jeszcze nad pracą rąk).

Źródło: DeepMind

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Q'bot
    Tak będą wyglądać mistrzostwa w CS'a za dziesięć lat ;>
  • avatar
    maker
    Od 1:27 zapewniają nas, że dzień zagłady jest jeszcze daleko xD
  • avatar
    Fanaticous
    Jakby pierwszy przykład wprowadzili do gier to byłoby całkiem nieźle. Ręce i broń jako "osoby obiekt" tak aby nie przeszkadzało w ruchach, i mamy przeciwników którzy potrafią przejść nad rurą lub stołem.
  • avatar
    SebastianFM
    Według mnie określenie sztuczna inteligencja jest nadużywane i w tym przypadku bardzo dobrze to widać, że zdecydowanie bardziej chodzi jednak o uczenie.
  • avatar
    Michał 06
    Jak tak ma wyglądać moja robo-sprzątaczka to ja dziękuję, poczekam jeszcze z 50 lat . He He :D
    -2
  • avatar
    drcocaina
    Nawet te wymachiwanie kikutami dobrze zgrywa się z Shaggy feat. Eve - Girls Just Want To Have Fun akurat w radiu leciało.
    -3
  • avatar
    Snack3rS7PL
    Ten bezręki ludek przypomina mi jakąś koszmarną ofiarę paraeksperymentów naukowych w jakichś obozach koncentracyjnych, jest to po prostu przerażające w pewien sposób.
    -6