Internet

Dzień Bezpiecznego Internetu

przeczytasz w 3 min.

Dzień Bezpiecznego Internetu ustanowiony przez Komisję Europejską obchodzony jest w Polsce już po raz szósty. Celem tej inicjatywy jest nagłośnienie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do Internetu.

Dziś, podczas obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu, Microsoft opublikował wyniki europejskiego badania  przeprowadzonego za pośrednictwem portalu MSN, z którego wynika, że 79% nastolatków w Europie aktywnie korzysta z Internetu i portali społecznościowych. Aż 43% z nich uważa, że publikowanie w Internecie prywatnych danych jest całkowicie bezpieczne. Blisko połowa młodych użytkowników Sieci (44%) zamieszcza informacje o tym, do jakiej szkoły uczęszcza, a 1/8 z nich publikuje szczegóły dotyczące miejsca zamieszkania. Aż 66% młodzieży, która wzięła udział w badaniu stwierdziła, że ich rodzice nie sprawdzają tego, co robią w Sieci i nie ograniczają im dostępu do Internetu. Również 40% badanych rodziców potwierdziło, że nie monitoruje tego, co ich dzieci robią w wirtualnym świecie.

Microsoft od lat aktywnie propaguje edukację z zakresu bezpieczeństwa informatycznego, w szczególności angażuje się w działania na rzecz bezpieczeństwa w Internecie najmłodszych użytkowników. Tym razem, w ramach obchodzonego dziś Dnia Bezpiecznego Internetu, Microsoft podpisał porozumienie z Fundacją Orange o wzajemnej wymianie praw do korzystania ze stworzonych przez siebie materiałów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa internetowego dzieci.

Materiały edukacyjne stworzone przez Fundację Orange, w ramach akcji Sieciaki, przy zaangażowaniu Fundacji Dzieci Niczyje, przeznaczone są dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. Natomiast program edukacyjny Microsoft „3…2…1…Internet!” powstał z myślą o dzieciach z klas 4-6. Dzięki porozumieniu obu firm wolontariusze Microsoft oraz Grupy TP będą mogli korzystać z pełnej gamy materiałów dydaktycznych dla uczniów wszystkich klas szkół podstawowych.

- Propagując Internet jako narzędzie edukacji, zwracamy szczególną uwagę na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa najmłodszym użytkownikom Sieci. Przygotowujemy specjalne materiały edukacyjne dla dzieci, ale nie zapominamy też o ich rodzicach i nauczycielach – mówi Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.

- Do propagowania zasad bezpieczeństwa w Internecie zapraszamy również pracowników TP i Orange. Do tej pory zasady bezpiecznego poruszania się w Sieci poznało dzięki wolontariuszom Grupy TP prawie 4 tys. dzieci z młodszych klas. Dzięki porozumieniu z firmą Microsoft będziemy mogli przekazać naszym wolontariuszom nowe atrakcyjne narzędzie do prowadzenia zajęć z dziećmi starszymi.

Microsoft i Fundacja Dzieci Niczyje, we współpracy z Fundacją „Kierowca Bezpieczny”, stworzyli materiały edukacyjne „3…2…1…Internet!”, by pokazać jak przestrzegać przed zagrożeniami płynącymi z niewłaściwego używania Internetu oraz uczyć właściwych zachowań. Ambasadorem kampanii „3...2...1..Internet!” jest Krzysztof Hołowczyc, kierowca rajdowy i założyciel Fundacji „Kierowca Bezpieczny”. Z myślą o bezpieczeństwie internetowym wszystkich dzieci w Polsce, Microsoft przekazał pakiety edukacyjne „3…2…1… Internet!” do ponad 14 tysięcy publicznych szkół podstawowych w kraju. Materiały „3…2…1…Internet!” składają się z animowanej prezentacji multimedialnej z udziałem Krzysztofa Hołowczyca, komiksu tematycznego dla dzieci oraz scenariusza zajęć, dostarczającego nauczycielom i wolontariuszom gotowy plan lekcji na temat bezpieczeństwa internetowego, które można bezpłatnie pobrać z Sieci (m.in. ze strony www.321internet.pl oraz www.partnerstwodlaprzyszlosci.edu.pl).

- Od kilku lat staram się uświadamiać uczniom zagrożenia płynące z korzystania z Internetu. Przed zapoznaniem się z materiałami "3...2...1...Internet!" moje działania polegały na pogadankach, w których starałam się przytaczać zasady bezpieczeństwa na podstawie autentycznych lub fikcyjnych zdarzeń niosących ze sobą negatywne skutki. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że nic tak nie pobudza wyobraźni i nie trafia do świadomości uczniów jak wizualizacja. Materiały szkoleniowe „3...2...1...Internet!” charakteryzują się atrakcyjną i przystępną formą przekazu, odpowiednią dla dzieci w wieku szkolnym. Wartość materiałów potęguje udział Krzysztofa Hołowczyca, jako osoby medialnej i popularnej. Z dużą satysfakcją odnotowuję skuteczność swoich działań w oparciu o otrzymane materiały. Cieszy mnie fakt, że po zajęciach wielu uczniów usunęło swoje dane osobowe na portalach społecznościowych lub kontakty obcych osób z komunikatorów. Moja praca z materiałami „3...2...1...Internet!” trwa nadal. Kolejni uczniowie dowiadują się, że nie wszystko złoto, co się świeci - powiedziała Karolina Majchrzak, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 12 w Piotrkowie Trybunalskim.

Pierwszym zaplanowanym już efektem podpisanego dziś porozumienia pomiędzy Microsoft i Fundacją Orange będzie wolontariacka inicjatywa, która odbędzie się 26 lutego w gmachu Biblioteki Narodowej w Warszawie. Wolontariusze, na co dzień pracownicy firm Microsoft oraz Grupy TP, podczas wspólnej akcji, w ciekawy i interaktywny sposób będą pokazywać blisko 300 dzieciom ze szkół podstawowych, jak w bezpieczny sposób korzystać z Internetu.

- Kiedy mamy do czynienia z bardzo dużym problemem warto wtedy tworzyć koalicje, których siła działań będzie większa niż pojedynczej jednostki. W tym wypadku swoje siły łączą dwie duże firmy Microsoft i Grupa TP. Wierzę, że dzięki wspólnym działaniom mamy szansę osiągnąć jeszcze więcej niż dotychczas i jeszcze więcej dzieci w Polsce będzie wiedziało jak w sposób bezpieczny korzystać z Internetu – powiedział Marek Kosycarz, dyrektor ds. odpowiedzialności społecznej w polskim oddziale Microsoft.

W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu odbywa się w ramach programu „Safer Internet”. Microsoft jest jednym z partnerów wydarzenia, a jego organizatorami są Fundacja Dzieci Niczyje oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Co roku organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i prywatne osoby do organizowania w lutym lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, audycji w radiowęzłach szkolnych, kampanii informacyjnych, czy konkursów).

Źródło: Microsoft

Komentarze

1
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    mICh@eL
    0
    Ale żal... ten dzień był wczoraj xD