Gry

Idealne RPG to takie, które…

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
19 komentarzy Dyskutuj z nami

Według badania Larian, idealne RPG ma bogatą fabułę i taktyczną walkę w turach, pozwala stworzyć i poważnie rozwijać bohatera i trwa ok. 50 godzin.

O jakich grach RPG marzą gracze i jakim są w stanie oddać się bez końca? Preferują widok izometryczny czy zza pleców bohatera? Czy ten ostatni ma być z góry narzucony, czy też wykreowany przez gracza? Jak długa powinna być przygoda i jak powinna wyglądać walka? Między innymi na te pytania o „idealne RPG” odpowiedziało przeszło 15 tysięcy graczy. 

Zacząć należy od samego gatunku. Zdecydowana większość (bo ponad 10 tysięcy graczy) uwielbia klasyczne cRPG, ale niewiele mniejszą sympatią (a nawet większą w kategoriach lubienia, a nie uwielbiania) cieszy się gatunek RPG akcji. Lubimy też strategie z rozbudowanymi opcjami erpegowymi, a mieszane odczucia wzbudzają w nas jRPG i tytuły przeznaczone do zabawy w sieci.

Idealne RPG gatunek

A jakie są najważniejsze cechy dobrej gry RPG? Respondenci wymienili te najbardziej istotne w następującej kolejności: bogata fabuła, rozwój postaci i taktyczna walka, dalej: możliwość gry więcej niż raz, wysoki poziom trudności i mnogość łupów, a za bardziej nieważne niż ważne zostały uznane: system rzemiosła i tryb kooperacji.

Idealne RPG cechy

Ta charakterystyka raczej nikogo nie dziwi, więc przejdźmy do szczegółów. Na początek – kamera. Najwięcej osób preferuje widok izometryczny (czyli z góry). Nieznacznie przegrywa z nim widok z perspektywy trzeciej osoby, natomiast obserwować akcję „oczami bohatera” uwielbia tylko średnio co piąty miłośnik gier fabularnych.

Idealne RPG widok

Jeśli chodzi o system walki, zdania są podzielone. Gdyby jednak trzeba było odpowiedzieć konkretnie, to najbardziej lubiana jest walka rozgrywana w turach, która pozwala dobrze zastanowić się nad każdym ruchem. Z tego samego powodu sympatią cieszy się bardziej już jednak dynamiczny model walki w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą. 

Idealne RPG walka

Kolejne pytanie dotyczyło rodzaju protagonisty. Prawie połowa badanych odpowiedziała, że ceni sobie możliwość wykreowania własnej postaci. Dla jednego gracza na trzech nie ma to większego znaczenia, natomiast niespełna 15 proc. graczy woli, gdy bohater jest stworzony przez autorów gry.

Idealne RPG postać

Wreszcie – pytanie o długość gry. Zgodnie pewnie z waszymi przypuszczeniami, mniej niż 10 proc. graczy lubi erpegi, które można ukończyć w czasie krótszym niż 20 godzin. Największą sympatią darzymy zaś produkcje o długości od 40-60 godzin. Dłuższym też nie mówimy „nie”.

Idealne RPG długość

Czy to, że pytania zadawali ludzie z ekipy Larian odpowiedzialnej za Divinity: Grzech Pierworodny, mogło mieć jakiś wpływ na odpowiedzi? Niewykluczone. Stworzyli oni jednak erpega, który z miejsca pokochało wielu graczy, więc zdecydowanie można w nich widzieć odpowiednie osoby do przeprowadzenia takiej ankiety.

Tymczasem my pytamy was, drodzy Benchmarkowcy – idealne RPG to takie, które…?

Źródło: Larian Studios

Komentarze

19
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    JSTMB
    27
    Idealne rpg to takie które ma daleki zasięg i silną eksplozję
  • avatar
    Kłaczkov92
    5
    Mi przychodzą 3 tytuły do głowy.
    Gothic (jako seria zrobiona przez PB)
    Świetny świat, klimat i bohaterowie dzięki tej grze pokochałem fantasy i RPG. Szkoda że trzecia część nie udźwigneła legendy pierwszych 2 części chociaż lubie sobie ją odpalić. Co ciekawe najczęsciej do tej serii wracam.
    Druga gra to SW Kotor. Inny system walki niż powyższy ale chyba nie było lepszej gry w świecie SW.
    Świetna poprowadzona fabuła ze zwrotem akcji który wgniótł mnie ponad 12 lat temu w fotel.
    Trzeci typ: Fable pierwsza część miała coś co mnie zauroczyło w niej.
    Co mogę powiedzieć o powyższych to idealne RPG to takie co ma KLIMAT, wyraźnych bohaterów i ogólnie chce się do niego wracać. Nie ważne jaki system walki bo akurat to nie miało dla mnie znaczenia w każdym znalazłem coś dla siebie.
  • avatar
    TheDariusz
    4
    Dla mnie pod idealnego RPG podchodziła by gra utrzymana w podobnej stylistyce i mechanice co dragon age origins. Ja przy tej grze bawiłem się świetnie mimo pewnych jej niedoskonałości nadal pamiętam całą fabułę jak i postacie, a co powinna mieć dobra gra RPG wg mnie? Zaraz to wypunktuje:
    -spójną, przemyślaną od początku do końca fabułę, cel do którego dążymy powinien dawać na końcu satysfakcję, tak jak i droga do niego
    -zadania poboczne powinny przedstawiać jakieś osobne historie które nie będą zbyt długie ale będą potrafiły zaintrygować. Redzi pokazali że nawet najprostsze misje typu idź, zabij mogą mieć ciekawą otoczkę
    -świat gry który będzie przygotowany odpowiednio do fabuły, bo po co dawać otwarty świat skoro będzie niedopracowany lub pusty i będziemy się męczyć żeby przejść do kolejnej lokacji jadąc na wierzchowcu z 15 minut? Lokacje mogą być zamknięte byle by byłe wypełnione zawartością, przykład Wiedźmin 2 lub taki Dragon Age I, czy chociażby Divinity Original Sin
    -Postacie towarzyszące powinny być dobrze wykreowane, każda powinna być inna i mieć odrębny sposób postrzegania świata i naszych działań. Nie powinno być ich też zbyt dużo byśmy mogli poznać każdą z nich i żeby po prostu połowa z nich była bezużyteczna.
    -tradycyjny rozwój postaci, w oparciu o doświadczenie

    Tyle. :)
  • avatar
    BariGT
    2
    1. Baldurs2 (zwłaszcza Tron Baala
  • avatar
    Adrian Waleczny
    1
    Idealne RPG?Skyrim.Żart.Jego całkowite przeciwieństwo.
    Na pewno ciekawy,charyzmatyczny bohater narzucony z góry,wielki,całkowicie otwarty świat,oczywiście zróżnicowany i solidnie zapełniony skarbami,potworami,zagadkami,sekretami,solidna fabuła,zapadające w pamięć postacie i dialogi,widok zza pleców,wymagające walki z bossami,sama walka dynamiczna,ale bez przesady,nie slasher,wymagająca chociaż odrobiny główkowania,a nie tylko naparzania w myszkę czy klawiaturę.
    Wskazane co najmniej 80 godzin gry.
    No i bym zapomniał,porządna grafika i niedrewniane animacje,oraz oczywiście muzyka,bardzo ważna rzecz w grach,często pomijana,a potrafi zrobić dużo dobrego grze.
    No i ciekawe questy,bo bez tego to jest słabo.
  • avatar
    Konto usunięte
    -1
    Już był. "Torment". Wincyj ni ma i nie będzie.
  • avatar
    cacodemon
    -1
    Wiedźmin 3
  • avatar
    sabaru
    -2
    50 godzi no OK ale pod warunkiem że np. nie trzeba przez 15 minut zapierdzielać na koniu przez mapę i to tylko po to żeby rozpierdzielić jakieś krasnoludki pilnujących skarbu. Samo rozpierdzielanie traw 30 sekund i potem trzeba jechać z powrotem kolejne 15 żeby zdać raport gościowi że wszystko poszło gładko. Twórcy chwalą się że w tedy jedna misja trwa około 30 minut no ale bez jaj.
  • avatar
    baca130
    -4
    Jeszcze nie istnieje sprzęt pod idealne RPG.
    Jak dla mnie to pewne VR (nie tylko audiowizualne ale też dotyk, zapach itp). często takie są przedstawiane w różnych Chińskich/Koreańskich/Japońskich novelkach.
  • avatar
    darioz
    -16
    Dla mnie idealne rpg to takie! Nie za długie maks 30 godzin gry razem z fabułą. Jak najmniej skomplikowane czyli jak najmniej statystyk! Cztery w zasadzie wystarczają. Czyli, punkty doświadczenia, punkty życia, siła, zręczność.
    Idealne rpg musi być łatwe w przejściu. Nie można się męczyć z jakimś bosem.
    Nawet jeśli się źle inwestuje w punkty doświadczenia to każdy boss, łącznie z finałowym musi być bardzo łatwo pokonany.
  • avatar
    ICE1979
    0
    Dla mnie z jakiegos powodu morrowind byl bardzo dlugo najlepszym rpg. nawet oblivion czy skyrim mnie nie zatrzymal na tak dlugo. Obecnie uwazam ze wiesiek jest najlepszym co powstalo dotychczas. chociaz sporo w nim by mozna ulepszyc: dodac wiecej zadan , no i zbroje nie mialy sensu. czesto zdobywalo sie slabsza od posiadanej.Ja uwielbiam widok z 1 osoby wiec mnie zdziwilo ze tylko 1/5 tak ma.
  • avatar
    Silver
    0
    50h to idealne rpg? I może do tego 15 DLC rozszerzające rozgrywkę o 5 minut. Bez żartów, póki co tylko nasz wiesiek może poszczycić się długą i wciągającą rozgrywką (pomijam podziały cprg, action rgp - dla mnie to rgp, nie wyrzutna rakiet). Choć dzisiaj brak czasu na granie to niejednkrotnie pozostaje mi powracać do starszych tytułów (choćby BG, którego całej sagi wciąż nie przeszedłem ani pojedynczej części czy też NVN).