Pojazdy

Jesteś kierowcą? Sprawdź, jak zainstalować i zarejestrować się w aplikacji e-TOLL

przeczytasz w 2 min.

Punkty poboru opłat dla samochodów osobowych i ciężarowych na kilku państwowych odcinkach autostrad odchodzą w zapomnienie. W zamian pojawia się e-TOLL. Jak zarejestrować konto i korzystać z tej aplikacji?

e-TOLL dla każdego od 1 grudnia

Jeśli jesteś kierowcą i o aplikacji e-TOLL słyszysz pierwszy raz - to mamy dla Ciebie złe wieści. Już od 1 grudnia zastapi ona klasyczne bramki na konkretnych odcinkach płatnych autostrad w Polsce. Alternatywą jest jeszcze zakup biletu w wybranych punktach, ale Rząd bardzo chce nas przekonać do korzystania z cyfrowych rozwiązań.

Na bramkach nie zapłacimy już na dwóch odcinkach: Konin-Stryków (A2) oraz Bielany Wrocławskie-Sośnica (A4). Każdy inny odcinek autostrad nie został objęty zmianami dotyczącymi płatności, trudno więc nie mieć wrażenia, że mamy do czynienia z drogowym misz-maszem. Z jednej strony aplikacja e-TOLL, która w ocenie użytkowników jest totalną porażką, a z drugiej klasyczne bramki.

Od 1 grudnia, za przejazd wspomnianymi wcześniej odcinkami A2 i A4 przez aplikację e-TOLL zapłacą nie tylko kierowcy pojazdów ciężarowych, ale też osobowych.

Jak zarejestrować się w e-TOLL?

Przede wszystkim: najpierw zainstaluj aplikację e-TOLL na swoim smartfonie (dostępna do pobrania ze sklepu Google Play lub Apple AppStore). Po jej uruchomieniu zostanie wygenerowany identyfikator biznesowy, którego użyjesz w dalszym etapie rejestracji.

Po zainstalowaniu aplikacji musisz zalogować się do Internetowego Konta Klienta (IKK). Logowanie dostępne jest na oficjalnej stronie e-TOLL, a ułatwieniem jest możliwość wykorzystania Profilu Zaufanego lub aplikacji mObywatel. Dla osób, które nie korzystają z żadnego z tych dwóch rozwiązań pozostaje założenie konta z własnym loginem i hasłem.

Rejestracja e-TOLLLogowanie przy użyciu Profilu Zaufanegu lub mObywatel jest naprawdę wygodne, ale dobrze, że pozostawiono "klasyczne" zakładanie konta

Teraz już wystarczy podać dane samochodu, który zostanie przypisany do Twojego konta e-TOLL oraz identyfikatora biznesowego wygenerowanego po uruchomieniu aplikacji na smartfonie.

Rejestracja e-TOLLNumer rejestracyjny pojazdu i identyfikator biznesowy - to właściwie wszystko, co musisz wpisać

To właściwie wszystko - dane pojazdu (klasa wagowa oraz emisji spalin) zostanie automatycznie pobrana z CEPiK. Warto jednak upewnić się, czy jest ona zgodna z rzeczywistością (użytkownicy zgłaszają, że niekiedy klasy są wyliczane nieprawidłowo).

Minimalna kwota doładowania konta wynosi 20 zł. Niestety, nie można tego zautomatyzować podpinając kartę debetową. Trzeba wykonać przelew lub zapłacić poprzez BLIK.

Ostatnim krokiem jest doładowanie konta e-TOLL. Tutaj niestety twórcy systemu nie zabłysnęli - jedyne metody płatności to przelew lub BLIK. Niestety e-TOLL nie przewiduje możliwości podpięcia karty i szybkiego doładowania konta.

Mam już aplikację e-TOLL i środki na koncie. Mogę jechać?

Teoretycznie tak - praktycznie, aby było nieco trudniej - musisz pamiętać o uruchomieniu aplikacji przed wjazdem na płatny odcinek autostrady. Ale to nie wszystko. Ważne, aby smartfon przez cały przejazd miał włączone udostępnianie lokalizacji (GPS), stałe połączenie z Internetem, natomiast bateria nie może być w trybie oszczędzania energii.

Krótko mówiąc: jeśli nie masz ładowarki w samochodzie, a bateria smartfona jest już prawie rozładowana, to… masz problem, ale można go rozwiązać. Jak?

Wyłączony telefon podczas przejazdu płatnym odcinkiem autostrady

Sytuację powinna uratować funkcja “Uzupełnij przejazd”. Przygotowano ją specjalnie dla sytuacji, w których kierowca nagle utracił dostęp do smartfona z aplikacją e-TOLL. Za pośrednictwem strony internetowej należy wskazać dokładne miejsce, gdzie urządzenie przestało funkcjonować i nie mogło raportować położenia pojazdu systemowi KAS (e-TOLL). Dzięki temu koszt za przejazd płatnym odcinkiem powinien zostać obliczony prawidłowo i unikniesz kary 500 zł za brak opłaty.

Korzystaliście już z e-TOLL? Dajcie znać w komentarzach, jak sprawdza się ta aplikacja. Jest lepiej, niż kilka tygodni temu?

Źródło: etoll.gov.pl

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    force
    10
    Musicie zaktualizować informacje. Od 1. Grudnia będzie można zautomatyzować płatność za bramki stosując AUTOPAY.
    • avatar
      saha8
      7
      Absurdalne rozwiązanie szczególnie ten punkt. "Za pośrednictwem strony internetowej należy wskazać dokładne miejsce, gdzie urządzenie przestało funkcjonować i nie mogło raportować położenia pojazdu systemowi KAS (e-TOLL). " Tak ponieważ prowadzać należy patrzyć na telefon i zapisać w którym miejscu się wyłączył i przy braku smartfona mieć dostęp do internetu, więc mieć drugiego smartfona.

      Warto napisać jakich uprawnień żąda taka aplikacja i w jakim celu, oraz dodać informacje że rząd nie dofinansuje zakupu smartfona czy też pakietu internetowego do tego celu, co znacząco zwiększa koszty dla kierowców.
      • avatar
        PITUCH3
        7
        XXI wiek wlacz lokalizacje
        w 2006 jadac na lotnisko w irlandi trzeba bylo opacic odcinek
        1, wchodze na strone podaje blachy m nr karty klik dziekuje m zadnych mobywatel kodow i innych bzdur
        2, zakladam konto dopisuje blachy podpinam karte , latam

        stare komuchy bez pojecia tam siedzam tylko ingiwilacjam tki typ
        • avatar
          webster58
          4
          Serio 1 pojazd w e-Toll ... jprdl
          • avatar
            mravel
            4
            ten system to jest pomylka. Madra glowa, ktora to wymyslila, raczej nigdy dalej niz w Mielnie nie byla. Nie mowiac o wyjezdzie za granice. Debilizm.
            • avatar
              k3tchup
              1
              Ja już kilka miesięcy czekam na "aktywacje" mojego pojazdu... jak go dodaje to z "CEPiK" mi pobiera, że mam klasę EURO0, jak próbuje podpiąć "urządzenie" to wyskakuje błąd... chyba będę musiał jeździć krajowymi :D
              • avatar
                Dizzy
                1
                Zamiast wprowadzić winiety, jak w innych cywilizowanych krajach, to kombinują. Najpierw z urządzeniem Via-Toll a teraz z tą archaiczną aplikacją.
                • avatar
                  Bazyliszek
                  1
                  > Alternatywą jest jeszcze zakup biletu w wybranych punktach,
                  tzn jak i gdzie? Bo np jestem 70 latkiem bez bankowości elektronicznej albo ukradli mi telefon i chcę przejechać autostradą. Kiedy zostanę poinformowany o możliwości kupna biletu? Przed wjazdem na autostradę czy przed bramkami, gdzie nie mogę zawrócić?
                  Na stronie e-trolla brak jakichkolwiek informacji.
                  • avatar
                    the.witcher
                    1
                    A co z tymi biednymi ludźmi na bramkach? Stracą pracę?
                    • avatar
                      sambor
                      0
                      Co za żenujący tekst i clickbite. Nie aplikacja nie jest obowiązkowa dla każdego. Równie dobrze można kupić bilet na stacji benzynowej. Chyba jakiś transfer z Pudelka był.
                      • avatar
                        Stashqo
                        0
                        Ja pier... jak mam taki cyrk odwalać żeby autostradą przejechać to już wolę zaryzykować i bez biletu cisnąć. Czy wymyslili już w jaki sposób będą sprawdzać czy kierowca opłacił przejazd?
                        • avatar
                          Abigail
                          0
                          W banku można zasilić konto z którego jest pobierana opłata, trzeba tylko zarejestrować auto na danym koncie i koniec, żadnego syfu nie trzeba instalować ani martwić się czy działa.
                          • avatar
                            theng
                            0
                            I znowu utrudnienia zamiast normalności. Stałe połączenie z internetem i udostępnianie położenia. A wystarczy edge? Bo taki jest czasami właśnie na autostradzie.
                            A można było zrobić jak na Słowacji.